Bild
Nästa artikel
Inte vackrast på vägen, men definitivt en av de mest praktiska.
Högt placerad infotainmentskärm och fysiska reglage för klimatanläggningen ger pluspoäng.
Bilen är full av praktiska finesser för att underlätta transporter. Till exempel kan passagerarsto-len fällas fram för att maximera lastlängden.
Med de bakre stolarna fällda blir inte ytan helt plan men utrymmet är mycket generöst.
Separat öppningsbar bakruta ingår i det mest exklusiva utförandet ”Shine”.

Provkörning: Citroën Berlingo (2018)

Provkörning

Den tredje generationen av Citroën Berlingo har fått högre säkerhet, mer utrustning och bättre komfort. Kanske är det dags för den här praktiska biltypen att äntligen få sitt breda genomslag i Sverige?

Den ena bilmodellen efter den andra har på senare år kommit i allt lägre, sportigare och mer ”premiumfierat” utförande. Det är så skönt när någon bryter trenden och det gör sannerligen Citroën med nya Berlingo. En snabb titt i databladet bekräftar det ögat tycker sig se; bilen är lika hög som bred! Detta gör underverk för innerutrymmena. Sällan åker man så luftigt som i Berlingo! 

Framsätena är hyfsat bekväma och de flesta kan nog skruva till sig en bra körställning med de justeringsmöjligheter som erbjuds. Den tredje generationen Berlingo bygger delvis på en ny plattform. Den bakre delen av bilen är överflyttad från modellen som avlöses men den främre delen utgörs av den koncerngemensamma plattformen EMP 2 som tjänstgör i allt från Peugeot 308 till DS 7. En nackdel med nämnda arkitektur är att man ibland upplever att hjulhusen inkräktar på fotutrymmet men så är det inte i Berlingo. Förmodligen är det den upprätta sittställningen som hjälper till. 

Även i baksätet, som består av tre separata stolar, sitter man upprätt. Det gör baksäteskomforten fullt godkänd trots att själva sittdynorna är korta. I- och ursteget är svindlande enkelt genom skjutdörrarna och golvet är plant utan störande kardantunnel. Stolarna går att fälla individuellt men är märkligt nog inte skjutbara i längdled. En sådan funktion där man själv kunnat välja mellan bagageutrymme eller benutrymme i baksätet hade höjt flexibiliteten ytterligare. Passageraren på mittplatsen får också trassla lite med ett säkerhetsbälte som är förankrat i taket. 

"Citroën Berlingo kan absolut vara ett vettigt alternativ för den som ser nyktert på sitt bilinnehav och fokuserar på det praktiska."

Testbilarna är i det mest exklusiva utrustningsutförandet ”Shine” där glastak och en fiffig invändig lastlåda för småprylar i taket kallad ”Modutop” ingår. I paketet finns även separat öppningsbar bakruta i den gigantiska bakdörren. Bagageutrymmet är överväldigande och oerhört lättlastat. Här märks att Berlingo i grunden är byggd för att vara en transportbil. Det finns ingen jobbig lasttröskel man ska över och lastöppningen är tillräckligt generös för att rymma en europall! 

För den som önskar ännu mer utrymme kommer senare en 30 cm förlängd sjusitsig variant kallad Berlingo XL. Den totala lastvolymen blir då upp till 4 000 liter. 

Bakom ratten känns Berlingo smidig och samarbetsvillig. Fjädringen är mjuk och förutom i de värsta potthålen svävar vi rätt behagligt genom det franska landskapet i trakterna kring Paris där provkörningen hålls. Känslan i styrningen är väl ärligt talat inget vidare och understyrningen är påtaglig när vi pressar bilen lite i ett kurvigare vägparti. Sådant bryr sig knappast spekulanten på en Berlingo om. Det här är ingen bil man köper för dess ärtiga köregenskapers skull. Desto viktigare att komforten är bra.  

Allra bekvämast åker man i det testade topputförandet utrustad med en stark, tyst och nära vibrationsfri diesel-motor i kombination med en smidigt växlande åttastegs automatlåda av konventionell typ med momentomvandlare. Borta är PSA-gruppens tidigare experiment med robotiserade manuella lådor. Instegsmodellen i Sverige får en dragvillig trecylindrig bensinmotor och lättjobbad manuell växellåda med frånpris på 210 000 kr. 

Instrument och reglage är en blandad kompott men Citroën visar i alla fall sin goda vilja genom att plocka bort klimatanläggningens manövrering från pekskärmen och istället satsa på lättskötta fysiska reglage. Testbilen var utrustad med tydlig vindrutevisning av hastigheten (Head-Up Display) men farthållarens reglage är på PSA-vis dold bakom ratten. Det funkar utmärkt när man väl lärt sig att i blindo hitta de olika funktionerna men inte alls innan dess. 

Säkerhetsutrustningen är omfattande. Autobroms som även upptäcker oskyddade trafikanter samt avåkningsvarnare ingår som standard redan i grundutförandet. Nästa år kommer en eldriven variant och Citroën är ett av få bilföretag som gett klartecken för att köra sina dieselmotorer på HVO.     

Citroën Berlingo kan absolut vara ett vettigt alternativ för den som ser nyktert på sitt bilinnehav och fokuserar på det praktiska. Frågan är om vi konsumenter är redo?

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Berlingo?

Citroën Berlingo M BlueHDI 130 S&S EAT8 Shine

Pris: 289 800 kr.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 440/B 185/H 184.
Bagagevolym, l: 775–3 500.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Max släpvikt, kg: 1 150. 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor, turbo. Volym 1 499 cm3. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 130 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.  
Prestanda: Toppfart 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11 s. Deklarerad förbrukning (NEDC): 4,3/100 km. CO2-utsläpp 113 g/km. 
Konkurrenter: Volkswagen Caddy, Peugeot Rifter, Opel Combo, Nissan NV200 Evalia.    
 

Plus: Utrymmen, praktisk, skön fjädring, trevlig drivlina, vettig utrustning.

Minus: Ej skjutbart baksäte, bitvis enkla inredningsmaterial, fullutrustad blir dyr.

Vad nytt? Ny generation av PSA:s lilla transportbil i personvariant. 

För vem? Kunden som ser till praktisk användbarhet före flärd och sportig design. 

 

Kommentarer

#1
2018-09-15 11:29

Om laddhybrider som aldrig laddas kan få miljömärkningar och diverse skattepengar i bidrag och lättnader så borde en HVO-klassad diesel få det också. Rätt skall vara rätt. Fast egentligen är ju en HVO-klassad diesel som aldrig tankas med HVO, mer miljövänlig än en laddhybrid som inte laddas. Ty laddhybriden har flera hundra kilo extra dödvikt (bland annat i form av miljövidrigt blodsbatteri) att släpa på, vilket den HVO-klassade dieselbilen inte har.

Härlig biltyp, annars. Bra där, Citroen! Håller dock med författaren om att baksätena borde vara justerbara i längdled, för den där suveräna flexibiliteten!

.

#2
2018-09-15 11:30

Ingen kardantunnel är bra, förstår inte varför fler bilar inte skippar detta!? Min nästa bil skall ha plant golv i baksätet. Otroligt irriterande och tar plats. Fyrhjulsdrift kommer jag ändå inte vilja ha då jag inte behöver det.

#3
2018-09-15 11:30

Vilken privatköpare lägger på typ 100.000 kr för att köpa en laddhybrid som han sen aldrig laddar ? Nä, detta påstående är bara fantasier i Antifeministens huvud.
F ö tror jag att Citroen prissatt denna modell fel i Sverige om dom hopaps sälja ett större antal. Och var inte Citroen lågprismärket hos PSA ? Annars är det säkert en trevlig bil för de som har utrymmesbehovet utan att behöva köpa en alltför stor bil.

#4
2018-09-15 12:28

Gillar den här typen av bilar starkt även om jag numer inte alls har behov av sådana.

För de som inte bryr sig om status utan behöver utrymme och komfort så tycker jag att en sån här är ett bättre val än en några år gammal V60/Passat whatever för samma pengar.

Och glädjande att Citroen insett det idiotiska med att ha klimatanläggningens funktioner i pekskärmen. När ska Volvo vakna?

#5
2018-09-15 17:36

Verkar vettig MEN OJ vad besvärligt det måste vara att hålla instrumentpanelen ren. Det är ju grottor och valkar överallt på den.

#6
2018-09-15 17:51

310 tusen för den testade bilen när vinterdäck och motorvärmare är instalerad.
Nja riktigt saftigt för att bli utittad.
Vet inte riktigt vem som skulle betala det.

#7
2018-09-15 18:06

...och sen ca: 10.000 kr till för dragkrok... Nja - prissättningen är nog inte riktig anpassad till den tänkbara kategorin av köpare.

#8
2018-09-16 08:09

Citroen sanslöst dyra avseende drag plus motorvärmare.
Till en C3 Aircross fick jag förslag på 11000 + 6700 kr för respektive.
Finns ett antal aktörer på marknaden som fakturerar i storleksordningen 5-6000 kr för kvalitetsdrag, monterat och klart.

#9
2018-09-16 20:37

310.000 är den absolut dyraste versionen (som det även anges i texten), bilen kostar från 210.000.

Tyvärr är "Svensson" alldeles för fåfäng och orolig vad grannen ska säga för att köpa en praktisk och smart bil.
Då är det bättre att skuldsätta sig på en stor, dyr och opraktisk bil. Så man kan bräcka grannen...

Angående priset på drag och värmare, så står det ju kunden fritt att välja vem som monterar. Många köper ju t.ex. kompletta vinterhjul av någon annan istället för att betala överpris för original. Det är kanske inte är så viktigt med rätt logga i navet.
Sen måste man också tänka på vilken typ av drag det gäller, fast eller delbart.

#10
2018-09-16 21:52

310k... näe nu har nog Citroen tappat tråden. Vad kommer hantverkarversionen (skåpet) kosta?

Kör en nästan ny variant av föregångaren varje helg, känns som om den knappalunda kan vara mer värd än vad den legat på rea, dvs 170-180 tkr. Väghållningen? Efter att bilskrället gjort 2 rejäla sidoskutt med aktern. Broskarv i sväng, och då körde jag betydligt försiktigare än med min vanliga bil. Skulle tro att den behöver mer tyngd i bak än vad soffan väger. Att den nya modellen har kvar samma bakdel känns lite sådär, skulle nog behövt en uppdatering om man nu vill ha så mycket betalt för bilen.

#11
2018-09-17 08:52

Hultarn helt riktigt att det är toppmodellen som testas som det ofta är och som tillhandahålls av generalagenten.
Hmm undra varför, det ger ju en lite skev bild av bedömningen.

Instegsmodeller köper bara leasing och hyrbilsföretaget.
Instegsmodeller oftast med dåligt omodernt halogenljus och ofta avstrippat med vettig utrustning och ofta en omodern törstig underdimensionerad motor.
Det är nog så med dom flästa fabrikaten tyvärr.
Om så är fallet med Berlingo vet jag inte men antagligen är det så.
Och visst Hultarn ligger det mycket i det som du säger om grannen och bilköp.

Väljer man ett smart bilköp får du ändå en rymlig bil men grannen ser inte att du betalat hundra tusen mindre än vad dom gjort.

#12
2018-09-17 13:29

När det gäller Citroen numera så är det nog de topputrustade modellerna man får titta på om man skall få det man vill så det är nog inte så konstigt att det är den som bedöms här. Lite åt Dacia-hållet till om än inte lika extremt - deras instegsmodeller är ju fullständigt befriade ifrån allt som alla andra har som standard.
Och åter kom det fram att bilen är mycket status vilket jag sagt många gånger men flera här dementerat lika raskt...:)

#13
2018-09-17 13:50

Pi, instegsmodellen kostar 210 000 kr. Den testade bilen är ju i det maxade topputförandet Shine. Jag tror inte att så många kommer att välja Shine-modellen utan troligen tar de enklare Feel eller Live-modellerna. Feel brukar ju vara alldeles utmärkt utrustad med automatisk klimatanläggning, el-hissar, farthållare, mörktonade rutor bak, Apple Car Play, induktiv laddning av mobiltelefon, autobroms och så vidare... Luftkonditionering finns redan från Live-utförandet men då manuell, inte klimatanläggning. Sen är ju detta en stor bil. Nya Berlingon är större än den gamla. Jag tror inte att det är så många som kommer köpa topputrustade Shine. Grip Control, Head-up display, adaptiv farthållare med automatisk hastighetsavläsning och så vidare kanske inte är så lockande för så många i den tänkta målgruppen. Berlingo är ju en typ av bil som vinner köpare på enkelhet, så jag tror de flesta kommer köpa instegsmodellen eller mellanmodellen. Inte toppmodellen.

#14
2018-09-17 13:53

LeifV, hantverkarversionen blir givetvis mycket billigare eftersom den saknar soffa bak och massa lyxdetaljer, men några priser är inte klara idag men en kvalificerad gissning är under 200 000 kr för hantverkarn. Och bakaxeln är för tung last, bilen är gjord för att lastas tung. Så hantverkarversionen har hårdare fjädring bak. Och ja, jag har själv kört en. Haft som lånebil ett par gånger när min bil varit på service. Den jag lånade hade en liten 14 motor, men det gick det med. :)

#15
2018-09-17 13:55

Berlingo är en stor bil och det finns inte så många konkurrenter, det är ju en rätt unik bil på marknaden. Nu kommer den som Peugeot och Opel, men förutom dem så är det rätt tunt. Renault Kangoo var en konkurrent, men Berlingon är lyxigare. Fiat har sin Dóblo, men den är enklare och mer hantverksbetonad. Så jag vill säga att dessa nya stora familjebilar och funkbilar från PSA innebär ett rätt unikt erbjudande på marknaden. Och det kan ju vara en vinnare i sig.

#16
2018-09-17 13:58

Ja - marknaden, d v s vi konsumenter, lär ju styra vilken som blir "toppsäljare" men gissningsvis blir ingen av dessa nån sån i Sverige - oavsett hur praktisk den är. Den billigaste är förmodligen lite för påvert utrustad för de flesta svenska bilköpare medan den dyraste nog är lite för dyr för en Citroen som är 4,40 m lång - om än hög.
Vill minnas att en viss Raphael tidigare uttryckt sig ungefär som så att Citroen skall vara märket med relativt låga priser men ändå med attraktiva modeller men låga priser känns det inte som märket riktigt står för - inte om man jämför utrustning och motorisering med många andra märken. Och skall Citroen ta nämnvärda marknadsandelar i vårt land så skulle jag tro att man är tvingade att prisa sig in på marknaden för varumärket i sig är ju inte speciellt starkt hos oss.

#17
2018-09-17 15:10

Pi, inom PSA så ska Citroën ha lägre priser än Peugeot för Peugeot klättrar uppåt på premiumstegen. Opel kommer vara ett alternativ till Peugeot. DS blir lyxmärket. Men Citroën kommer aldrig att konkurrera med Dacia. PSA ser Peugeot/Opel som konkurrent till Volkswagen och Ford, DS som konkurrent till Audi och Citroën som konkurrent till Skoda. Skoda gör ju inga lågprisbilar längre, de är bara lite lägre prissatta än Volkswagen men är inte alls lågpris som Dacia.

#18
2018-09-17 15:21

289 900 kr för en maxutrustad Berlingo inklusive 8-växlad automatlåda tycker jag inte är dyrt.
En Peugeot 3008 som är av samma längd, kostar i Allure-version med samma motor och automatlåda 292 900 kr. Så den är något dyrare. Men, då är den faktiskt inte alls lika rymlig. För Berlingon är en mycket högre bil invändigt. Så Berlingon är en större bil. Och Shine ligger egentligen över Allure i specifikationen dessutom, liknar mer 3008 GT line. Och GT Line ligger på 307 900 kr. Så Peugeot är nästan 20 000 kr dyrare och då är det en mindre bil. Och nu talar jag om ordinarie priser.

Peugeot säljs givetvis till lägre priser och det kommer också Berlingon göra, den kommer ha ett introduktionspris som kommer vara standardpris och efter introduktionstiden kommer priset heta kampanjpris. Så om vi har ett ordinarie pris på 289 900 så innebär det i praktiken ett pris på 269 900 kr. Som fortfarande kommer vara prutbart. Och instegsmodellen hamnar då på 190 000 kr istället för 210 000 kr. Dvs, det verkliga priset, de röda priserna, i prislistan ligger på 19 900 - 20 000 kr lägre än ordinarie pris. Det är genomgående. De ordinarie priserna gäller i praktiken aldrig.

#19
2018-09-17 18:27

Nästan 290000 för en skåpbil?

#20
2018-09-17 19:44

Vilken gräslig bil med tveksam kvalitet i längden till en dyr prislapp . Denna blir inte vanlig på vägarna. Hur är krocksäkerheten på denna i grunden skåpbil som säljs som familjebil, troligtvis väldigt skral......

#21
2018-09-17 21:33

Shogun, varför skulle den ha dålig krocksäkerhet? Bilen bygger på samma plattform (EMP2) och frontparti med samma säkerhetszoner som Peugeot 3008/5008, Citroën C4 Picasso II med flera modeller och de har lyckats bra i krocktester. Jag ser ingen anledning till att tro att nya Berlingon skulle lyckas sämre. Berlingon har ju dessutom up-to-date säkerhet med den senaste säkerhetsutrustningen inklusive autobroms och adaptiv farthållare med avläsning av hastighetsskyltar (för den som önskar, jag kör gärna utan adaptiv farthållare). Den här bilen bygger alltså på ett personbilschassi, även fast den också finns som skåpbil. Den är inte byggd på ett skåpbilschassi. Den är gjord från början som familjebil som också finns som skåpbil, dvs det är ingen skåpbil som man gjort om till familjebil.

#22
2018-09-18 13:45

Ang priset så är faktiskt skåpbilar rätt dyra. En Transporter går lätt på en bit över 300 - och det är utan inredning, stora fönster etc.

Vet inte om jag skulle vilja ha en eller vara den som betalade för den efter garantins slut - men finner ändå en charm i den. Många snygga och praktiska små detaljer. Börjar bli gammal tror jag... :P

#23
2018-09-18 16:17

Undrar hur det hade låtit i denna spalt om artikeln istället handlat om VW Caddy Life, VWs motsvarighet. Hade våra VAG-entusiaster som yttrat sig negativt låtit likadant då?

Men Caddyn är väl förstås en helt överlägsen bil på alla punkter anar jag...

#24
2018-09-19 11:55

Rålle
Nej, man skulle undra vem fan köper en Caddy som familjebil?

#25
2018-09-21 19:46

MSO1000: jo, det brukar ju vara så att fabrikanterna och importörerna lånar ut de finaste versionerna, gärna med extra allt.
Kolla alla provkörningar här i ViB, så ser man trenden.
Men, sen när "Svensson" tittar i plånboken och inser att det faktiskt är smartare att låna mindre och skippa adaptivt chassi, och värsta skinninredningen så blir ju bilarna som säljs av en annan prisklass.
Möjligen väljs onödigt stora fräna hjul, så grannarna blir lite imponerade. Då kanske de glömmer kommentera att man har basmotorn...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.