Bild
Nästa artikel

Provkörning: Chevrolet Cruze Kombi (2012)

Provkörning

Chevrolets mellanklassare Cruze har inte gjort något större väsen av sig i Sverige men internationellt är den redan en bästsäljare. Nu hoppas GM på framgång även här när kombiversionen lanseras i höst.

Chevrolet siktar främst på den vanlige konsumenten som själv betalar sin nya bil. ”Mycket bil för pengarna” dyker upp gång på gång när företagets representanter ska tala om fördelarna med den nya modellen Cruze Kombi.

Knappt 4,68 meter lång blir det plats för en hel del bagage längst bak. Upp till 500 liter får plats med baksätet uppfällt. Behövs ytterligare utrymme går sätets ryggstöd förstås att fälla men själva sittdynan är fast vilket innebär att golvet inte blir helt plant. Ryggstödet är i alla fall delbart 1/3-2/3. Den totala bagagevolymen blir 1 478 liter. Lite rakare taklinje i aktern hade gett än bättre utrymme men designavdelningen har också fått säga sitt, vilket ger en elegant sluttande bakruteprofil.  

I Samband med att kombin lanseras genomgår hela modellserien Cruze en lättare ansiktslyftning. Förutom smärre kosmetiska förändringar, kommer en ny multimediaanläggning kallad MyLink som integrerar handsfree via Bluetooth, mediaspelare och radio. Tyvärr går det inte att trådlöst koppla MyLink till iPhone. Måhända kan Apples ovilja förklaras av att Chevrolets nya ljudanläggning utvecklats av Nokia.

Nya motorer har tillkommit. Från koncernsyskonet Opel plockar Chevrolet en 1,4-liters bensinturbo samt en 1,7-liters diesel som tack vare en förbrukning på 4,5 liter/100 km klarar miljöbilsnormen om 120 g. Bägge är trevliga med extra plus för bensinmotor som går extremt mjukt och smidigt även om det krävs en del arbete med växelspaken för att omkörningarna ska gå tillräckligt snabbt.
 


Köregenskaperna är trygga. Bilen håller spåret även när den pressas hårt i kurvor. Styrningen är relativt död i känslan vilket inverkar negativt på körupplevelsen. Även växelföringen är slapp och oengagerad i bensinmotorn. Dieselbilen vi provade var betydligt fastare i spaken. Dieseln var också i det mer exklusiva LTZ-utförande, utrustad med 17-tumshjul med breda däck i 50-profil. Med dessa blir bilen lite småstötig. Tvärgående vägskarvar ger hårda slag upp i kupén. Bensinmodellen med 16-tumshjul rullade betydligt bekvämare.

Interiören är städad. Instrumenten är tydliga och reglagen logiska. Det är gott om utrymme i kupén och även i baksätet får långa passagerare plats.

Utrustningen är generös. Redan i grundutförandet LT ingår luftkonditionering, backsensor, färddator, farthållare med mera. Tillvalspaketet LTZ kostar 14 000 kr och inkluderar en flåsig automatisk klimatanläggning, 17-tumshjul och MyLink. Det tveksamt hur välanvända pengar det är.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze Kombi?

Chevrolet Cruze Kombi 1,4T/1,7D

PRIS, FRÅN KR: 182 900/209 900.
MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
SÄLJSTART: September.
MÅTT, CM: L 467/B 180/ H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 480/1 550.
MOTOR: 4 cyl bensinturbo/4 cyl diesel på 1 364/1 686 cm3. Max vrid 200/300 Nm från 1 850/2 000 v/min. Max effekt 140/130 hk.
KRAFTÖVERFÖRING: 6 vxl manuell låda. Framhjulsdrift. ESP standard.
PRESTANDA: Toppfart 201/203 km/tim. Acc 0–100 km/tim på 9,5/10,4 s.
FÖRBRUKNING: 5,9/4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 138/119 g/km.
KONKURRENTER: Ford Focus, Kia Cee´d, Opel Astra, Peugeot 308.

Plus: Mycket utrustning, goda utrymmen.
Minus: Trist styrning, flåsig ACC.

Vad nytt? Kombikarossen.
För vem? Den prismedvetna familjen.

Kommentarer

#1
2012-09-12 11:15

Detta är en bra mycket vettigare bil än typ Dacia eller Kia Ceed av den äldre generationen... Bra bil om inte intresset är allt för stort och man betalar bilen med egna pengar.

#2
2012-09-12 11:47

183 000 är alldeles för dyrt för en så simpel bil, 156 000 kunde varit rimligt.

#3
2012-09-12 12:02

Förresten är det väl ingen självklarhet att lägst pris alltid är bästa köpet?

Mest för pengarna borde inbegripa mer än utrustning, har man lite pengar måste kvalitet och funktion väga tyngre än ytliga plojprylar vars hållbarhet och nödvändighet kan ifrågasättas.

#4
2012-09-12 12:03

Här i Australien är sedanversionen en storsäljare men halvkombin säljer betydligt sämre. Då Hyundai i30 kombin har försvunnit från marknaden här så kan det gå ganska bra för Kruze kombin.

#5
2012-09-12 12:46

Peter i Sydney: Det är väl bara i Sverige som kombi verkligen är ett måste, förstår dock inte varför, se bara ut i Europa, där dominerar sedaner.

Sen tycker jag att 180 000:- för en plastig kina-bil är för mkt, för de pengarna får man en bra beggad premiumbil.

#6
2012-09-12 13:35

Förstår bara delvis den negativa inställningen. Tillverkas visserligen också i Kina, men på många andra håll också, bl a i Sydkorea (Daewoo). Bygger på Opel Astras sista plattform, har en Opelmotor. Strålande siffror i ENCAPs krocktest 2009 - både whiplash och personskador state of the art. Är väl mera som en klon av Kia och Hyundai. Helt kompetent bil i alla avseenden. Tilltalar för min del bara förnuftet och är inte en bil jag tar till hjärtat.

#7
mcregor
2012-09-12 13:57

Eftersom Chevrolet i dessa klasser ännu inte är lika etablerade i Sverige som andra "koreanska" märken, t ex Hyundai, så är det nog prislappen som kommer att styra framgången - och prisnivån tycker jag är alltför hög för vad man får. Gissar att priset kommer att reduceras om några månader för detta segment har många konkurrenter och det finns även etablerade modeller som förefaller vara billigare.För nåt extra förutom ett eventuellt lägre pris har nog inte denna modell, tyvärr.

#8
2012-09-12 15:33

jag var och kollade på en cruz kombi disel miljöbil 130hk full utrustad backkamra
backsensorer halvskinn mylingk du kan strema musik i från ifon utan sladd
från spotifay få upp din telefon på blutoof dimmljus farthollare färdator
klimatanlägning kampanj med fria vinterhjul gratis tre års fri service
tre års assistans tre års fabriks garanti fri lånebil vid servic fick tre fria hjulskifte för 194800 kr det tycker jag är billigt bilen känns välbyggd
och var trevlig att köra över träffade mina förväntningar

#9
2012-09-12 17:33

Denna bilen ser trevlig ut och verkar vara hyfsat utrustad redan vid grundpriset 183.000.
Men man bör nog göra en ordentlig provkörning innan för att känna på rattkänslan och växelföringen. Lite okänslig ratt kan jag leva med men inte en taskig växelföring.

#10
2012-09-12 19:03

Vad ska GM med Opel till när denna kusin från Sydkorea är billigare och mer praktisk?

#11
2012-09-12 19:21

Mmm sämre bagageutrymme än Astra och sämre funktion på hela konceptet för lastutrymmet är väldigt bra och praktiskt ja…

Opels uppgift är väl att erbjuda kvalitet.
Vill man inte ha kvalitet så…

#12
mcregor
2012-09-12 20:38

@STEF033: Listpriset på den bil du talar om är ju i metallic rätt exakt 215.500 + vinterhjul - vilket då borde landa på ca: 223.000 eller nåt sånt. Har du blivit erbjuden den för 195.000 så har dom uppenbarligen redan dragit igång rabatt-racet...:) Mitt utlåtande grundade sig på listpriset men det tycks ju redan överspelat. För 195.000 med den utrustningen låter det ju helt klart bättre.

#13
2012-09-12 22:37

Bojkotta den helt enkelt! Varför, jo av den enkla anledningen att det är GM s påhitt att vi ska köpa Chevrolet. Ett GM som den ena stunden säger att Opel tillverkar för många bilar i Europa, samtidigt som man förespråkar att Chevrolet ska öka med upp till 20% per år! Om GM får som dom vill, går Opel i graven, sedan följer övrig Europeisk biltillverkning. Det är inte bara Koreanska Chevrolet som lurar i vassen. Snart har vi Kinesiska bilar i massor, kanske även de med GM Usa bakgrund, med teknik som Jänkarna lurat av Opel.
Jag kommer i vart fall att bojkotta denna bil.

#14
2012-09-13 08:24

@strudla:
Kombins nackdelar - något högre pris (vilket dock i alla fall här i Sverige brukar komma igen på andrahandsvärdet) och något högre vikt - uppvägs med marginal av fördelen att kunna lasta större när det behövs, utan att därför behöva köra omkring med höga SUVar eller småskåpbilar, med vad det innebär av högt luftmotstånd, hög tyngdpunkt o s v. Utan att vara storsvenskt chauvinistiskt kunde man önska kontinentaleuropa m fl delar av världen denna insikt.

#15
2012-09-13 10:55

Delar av kontinenten har faktiskt redan denna kombiinsikt. I Tyskland är var 5.e sålda bil en kombi och Tyskland världens största kombimarknad i fordon räknat, större än USA. Referens på tyska men kan kanske automatöversättas: http://www.pressebox.de/pressemeldungen/motor-presse-stuttgart-gmbh-co-kg-1/boxid/531262.

#16
2012-09-13 11:30

@IngoS:
Vielen Dank! Sehr interessant zu lesen!

#17
2012-09-13 14:51

Strudla, det är fel att kalla Kruze för kinabil. Kruze tillverkas lite här och där i världen. De Kruze som säljs här tillverkas i Melbourne. Kombibilar har en mycket liten del av marnaden här. När det gäller mindre kombibilar så finns det inte mycket att välja på. VW Golf, Peugeot 308 och Opel Astra. Så det finns nog plats för Kruze. Opel är ett helt nytt bilmärke på den australiska marknaden och man försöker nu ta sig in med mördande reklam. Jag blev förvånad när det visade sig att inte en enda av min arbetskamrater hade någonsin hört talas om Opel.

#18
2012-09-13 14:58

Endlich! En som uppskattar diese herrrrrrrliche Sprache. Tyvärr är min tyska inte så bra. Folk säger att jag är en "besserwisser". Jag verstehe att det ska vara tyska, men was bedeutet das?
Att GM har en förvirrad policy i sin vildvuxna företagsaggregation är väl känt. Man sätter Holden-etikett på den i Australien om jag förstår rätt. Vore det Ford skulle man behållit utvecklingsavdelningen på Opel, kickat hälften av de anställda och låtit dem montera Cruze med Opel-etikett.

#19
2012-09-13 21:55

Peter: Har inte i princip alla Opelmodeller sålts som Holden i Australien innan? Har de slutat med det?

#20
2012-09-13 22:42

Har jag fel eller är det fortfarande Holden som är GM s Opelmärke i Australien? Vad jag känner till har inte Opel någon egen agentur där.
Dock står min åsikt fast. Bojkotta Chevrolet, det är bara en sämre variant av Opel. Den enda som gynnas är Amerikanska GM och större vinster til USA.

#21
2012-09-14 08:48

Vet ju inte vilka bilar som marknadsförs i Australien "Peter" men det är intressant att utbudet verkar klart begränsat mot här.
Det där med "mindre kombi" är också roligt då mellanklassens ( eller "Golfklassen") kombibilar inte direkt idag tenderar att vara mindre än kombibilarna i storbilsklassen då man betänker lastutrymmet.
Trodde ju dock att t.e.x Ceed och i30 såldes i många ex. liksom kanske Skoda.

Chevrolet har inte lyckats sälja så många bilar i Sverige men säljer bra på andra håll så det är svårt att säga så mycket om hur det kommer att gå för Cruze här.
Att marknadsföra Opel i Australien verkar bli tufft mot redan etablerade Chevrolet?

Tror nog att Cruze har en marknad som kombi även i Sverige fast här blåser det betydligt kyligare vindar mot GM och konkurransen med prisvärda bilar är "rätt" tuff.
Focus,Ceed,i30,Astra,Octavia,Megane,Golf,Altea och 308 som är bilar i samma storlek säljs till ungefär samma priser så det blir till att kunna sticka ut lite extra för att synas.
Vem minns t.e.x Nubira som såldes extremt välutrustade för väldigt lite pengar?
Bilen var säkert värd sina pengar trots dåligt säkerhetstänk men många missade denna modell helt,..troligtvis för att vi är dåliga på att undersöka maknaden här och köper bil mer traditionellt.
Eller så var marknaden ännu inte redo för att acceptera Koreanskbyggda bilar?
Dock har vi betydligt fler åsikter om Opel ( dem flesta handlar om rost ) och säkert gör dem att många inte ens tittar på en Opel idag vilket är synd.

Själv tittar jag på hur rymlig en bil är i skuffen och då jag behöver space ( inte bara på pappret ) så fallerar dem flesta.
Priset är viktigt liksom garantierna och att återförsäljaren inte snackar skit.
Tyvärr har jag ännu inte upplevt en trevlig och kunnig försäljare som säljer Chevrolet,Opel eller Kia men det kanske ändrar sig?

#22
2012-09-14 09:13

Intressant att de försöker sälja Opel i Australien och inte bara sätter Holdenmärken på dem. Det kanske säger något om Opeletikettens framtida position. Opel=GMs Audi? Holden/Chevrolet/Daewoo=GMs VW/Skoda? Ska Opel vara premiumvarianten i forsättningen? Samma taktik i så fall som de använt i USA i många år som Buick contra Chevrolet. Ska det gälla samma på europeiska marknaden? Nu finns ju inte SAAB som premiumetikett. Det känns fortfarande konstigt att Chevrolet ska vara bread and butter och Opel bilen med både jam och clotted cream.

#23
2012-09-14 10:41

Holden slutade att importera bilar från europa när GM köpte Daewoo. Tidigare tog man hem Astra, Vectra och Zafira och sålde dem med Holdenmärken. Det är väl därför Opel har beslutat att göra ett eget försök. Man försöker lansera Opel som ett pestigemärke och man poängterar i reklamen att Opel är lika tyskt som Audi, BMW och Mercedes. Vi får väl se hur det går.

#24
2012-09-16 22:45

Tydligen har det varit så, att Holden varit Australiska Oplar med Holdenemblem. Att man nu beslutat sig för att etablera märket i Australien, kan mycket troligt vara ett resultat av att man hos GM USA sett potentialen hos Opel, och ett GM Europe som bl.a. löst problemen med Volt!
Man har upptäckt att det kanske går att göra ett premiummärke av Opel, när man nu använder Opels motorer i Daiwo/Chevrolet samt i Amerikanska Chevrolet med flera GM märken. Man har helt enkelt upptäckt att driftsäkerheten hos Opels/GM Europes drivlinor är helt överlägsna de amerikanska.

#25
2012-09-17 14:13

Hmm.. Vad jag förstår är Chevrolet Cruze i grund och botten en Opel Astra (Sport tourer) fast med "chevrolet-kläder" (På samma sätt som Volvo idag är en Ford i Volvokläder)

Det gör att det inte finns någon koppling till det nu nerlagda märket "Daewo"!
En opel är en tysk-bil, även om oroligheterna på de tyska bilfabrikerna gör att man väljer att MONTERA IHOP Cruze i korea!

Så försök att få det rätt i framtiden.. Chevrolets Cruze är en TYSK-bil (Opel)som MONTERAS i korea!
(Detta beror mest på att de tyska bilfabrikerna har extremt höga lönekostnader etc. varför dessa inte kan montera en bil till ett rimligt pris!)

Faktum är att nästa version av SAAB 9-3 skulle ha byggts på samma plattform (Delta II Om jag kommer ihåg rätt), Om inte SAAB förstört sina chanser genom att inte hålla sig till GM´s uppsatta regler för modellskapandet.

Men ni kanske hade kallat nästa version av 9-3 för "Daewoo" eller "Billig koreabil"???
I såfall visar ni tydligt hur mycket ni INTE vet om verkligheten! ;P

#26
2012-09-17 14:26

Att prata som om Opel vore något extremt kvalitetsmärke förefaller inte självklart för alla människor..
Så att då säga att denna Cruze är en Opel och absolut inte en Chevrolet eller daewoo säger absolut ingenting för flerfallet människor.

Opel tillhör inte direkt dem märken som har ett förflutet som skvallrar om kvalite.
Att Opel däremot är ett betydligt bättre märke idag är en helt annan sak men det är å andra sidan dem flesta fabrikat.
Så att summera så kanske det är så att - + - faktiskt blir + även i fallet Cruze ?

#27
xuexue
2012-09-22 13:11

An inconsistent performer for England in the past, he has clearly benefited from

Coach Outlet Online

spells in the Indian Premier League and Aussie Big Bash and come back with a game based around clean, straight hitting.

Coach Factory Online

The Sussex all-rounder smashed six sixes and eight fours in 55 balls as he amassed his highest score in 79 limited-overs matches for England,

Coach Outlet Online

missing out on a century by one run when he could only collect two from the last ball of the innings.

Coach Factory Online

Wright entered the fray with England in a pickle after Craig Kieswetter played on from the last

Coach Outlet Store

ball of a maiden first over from Shapoor Zadran. He began slowly, but his innings took off in the fifth over as he

Gucci Belts

drilled Shapoor for a straight four and a six after Hales had got England going with consecutive boundaries. "The tournament is going OK, but what we need is

Louis Vuitton Belts

a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten

Louis Vuitton Belts

England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow. Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many

Coach Factory Outlet

other teams could have done that'" The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler Karim Sadiq diverted Wright's

Coach Factory Outlet Online

drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with a

Coach Bags Outlet

breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.

Coach Factory Outlet Online

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright

Coach Outlet Store

smashed poor Izatullah for three sixes in a row to surge into

Louis Vuitton Bags

the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over, leaving Wright to

Coach Outlet

face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on

Coach Outlet Online

fielder did his job Wright had to settle for two, and 99 not out.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.