Bild
Nästa artikel

Provkörning: Chevrolet Aveo

Provkörning

I Ryssland säljer Chevrolet Aveo som smör. Den lär få svårare att hitta köpare i Sverige. Här hemma krävs lite mer än en uppsnyggad kaross. Kör- och krocksäkerhet, till exempel.

"Har du verkligen gasen i botten?" Passageraren fnissar häpet. Med högerfoten hårt pressad mot golvet försöker jag få bilen att öka farten för att inte hindra trafiken på motorvägen. I nedförsbacken nyss körde jag om en Nissan Micra. Nu, när vägen istället lutar uppför, kör Micran om på insidan.

Föraren blänger irriterat. Jag trycker i fyran. Inget märkbart händer. Motorn surrar högt och ansträngt men hastighetsmätaren darrar tvekande vid 120-strecket. Till slut lyckas jag slinka in i högerfilen med en lättad suck.

Chevrolet Aveo är ingen bil för högfartsvägar, den saken är klar. Fast 1,2-litersmotorn verkar lovande, på papperet. Byggd enligt modernaste principer; exempelvis omställbara insugsventiler som ska göra draget bättre och sänka förbrukningen. 84 hästar verkar mer än nog för en bil som lirar i småttingklassen.

Men… motorn är högvarvig som en racermaskin. Bästa draget kommer först vid 3 800 varv. Problemet är att man sällan når dit i de normala farterna. Utväxlingen är nämligen ovanligt hög för att förbrukningen ska hållas nere. Resultatet är att motorn oftast känns hopplöst orkeslös. Man tvingas ständigt växla ned - vilket får motorn att protestera med ett plågat surr.

Chevrolet prisar dock 1,2-liters­motorn och meddelar att den trimmats att förbruka 14 procent mindre bränsle än förut. Ändå klarar den inte den svenska miljögränsen - det ryker ut tolv gram för mycket koldioxid per kilometer.


Bara tre stjärnor
Modellen, som tidigare kallades Daewoo Kalos, härstammar från början av 2000-talet och har inte gjort väl ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest. Tre mediokra stjärnor blev resultatet när bilen testades i förfjol. Nu har Chevrolet gjort om bilen i fronten, men det handlar bara om yttre plåtar.

Krockskyddet är inte bättre än förut. Om det skulle dra ihop sig i trafiken finns heller ingen ESP som kan hjälpa föraren ur knipan. Ryssland är Chevrolets drömmarknad. 185 000 Aveo har krängts ut där på några år. Men öst är säljarnas marknad. I Sverige finns det däremot ingen större anledning att lägga 110 000 kronor på en så pass bristfällig bil. Köparna får inte ens någon miljöbilsrabatt att trösta sig med.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Aveo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Chevrolet Aveo

Pris, kr från: ca 110 000.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 392/B 168/H 151.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig på 1,2 liter. Effekt 84 hk vid v/min. Vridmoment 114 Nm vid 3 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13 s. Toppfart 172 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Honda Jazz, Fiat Punto, Hyundai Getz, Seat Ibiza, Renault Clio m fl

Vad nytt? Uppfräschad kaross och interiör.
För vem? Ingen.
Bra köp? Inte i Sverige.

Plus: Ganska rymlig.
Minus: Tvivelaktig krocksäkerhet, ingen ESP, klen och surrig motor, billig inredning, obekväma säten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.