Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW X4 (2018)

Provkörning

X4 hör till en biltyp som inte lämnar någon oberörd. Nu går den in på andra generationen, större, rymligare – bättre?

Det är väldigt lätt att tycka något om bilar av den typ BMW X4 tillhör. Stora, tunga suv-modeller av statusmärken och med en taklinje som fastnat i plåtpressen. Det ger sämre utrymmen för folk och last än den ordinarie modell de bygger på. Men det är ju bara att se sig omkring, sådana här bilar finns lite överallt och fler kommer. Renault och Skoda har till exempel aviserat att man hoppar på tåget och Porsche lär ha en Panamera på temat under utveckling. 

Andra generationens X4 tar vid där den första började för fyra år och cirka 200 000 tillverkade exemplar sedan. Bilens byggs i BMW:s nordamerikanska fabrik i South Carolina och är förstås till stora delar den samma som en X3. Jämfört med den gamla X4 har den nya vuxit åtta centimeter i längd, fem cm i axelavstånd och nästan fyra cm i bredd. Medan fronten är snarlik föregångarens är profilen annorlunda, bulligare. Sikten runt om är skral och överskådligheten dålig, men med hjälp av en flora effektiva kamerasystem är det ändå lätt att hantera bilen också i trånga utrymmen.

Provbilen är en rejält utrustad X4 xDrive 30i, alltså försedd med en bensinturbofyra på två liters volym, 252 hk och som mest 350 Nm vridmoment. Åttaväxlad automatlåda är standard, fyrhjulsdriften permanent och det finns ett antal körprogram att välja mellan.

"Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det?"

De inledande färderna i stadstrafik gör inte provbilen några tjänster. Bilens jättefälgar (21 tum) och lövtunna däck gör färden stötig och, framför allt, förbluffande spårkänslig. Knappast vad en förstagångs-förare väntar sig, men egenheten känns igen från många BMW med lite för stora hjul. Detta är synd, bilens styrning är egentligen riktigt bra, med hög precision och snabba reaktioner under all sorts körning. 

Utanför stadsgränsen växer bilens egenskaper, X4 ”planar ut” ungefär som en båt avsedd för annat än kanalfärder. Att motorn bara är en fyra märks inte alls, det finns gott om kraftreserver i alla lägen och samarbetet med automatlådan är alldeles föredömligt. Det som i låg fart uppfattades som alltför mycket vägljud stannar på samma nivå också i motorvägsfart och ännu högre upp. Som helhet erbjuds utmärkt långfärdskomfort.

Köregenskaperna hänger med också på krokvägar. Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det? – men bilen känns följ-sam och snudd på nätt även på riktiga asfaltsormar, trots att provbilens tjänstevikt är nästan 1,9 ton.

Utrymmena fram är de samma som i X3 men man sitter något lägre. Baksätet är platt och överraskande hårt och takhöjden måttlig, samtidigt som benutrymmet är större än i föregångaren. Bagageutrymmet är 25 dm3 mindre än i X3 med baksätets ryggstöd uppfällt, lasttröskeln kräver ett veritabelt styrkelyft varje gång.

Det finns sex ytterligare varianter att välja, från instegsversionen X4 20d xDrive från 474 000 kronor till X4 40d och 40i xDrive, diesel- respektive bensintoppmodellerna som båda börjar på 666 500 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?

BMW X4  xDrive 30i

Pris, från kr: 528 500.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 475/B 194/H 162.
Bagagevolym, l: 525–1 430 dm3.
Tjänstevikt, kg: 1 874.
Motor: Längsmonterad fyrcylind-rig rak bensin med enkelturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,2. Borrning/slag 94,6/82 mm. Volym 1 998 cm3. Max effekt 252 hk/185 Nm vid 5 200–6 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 450–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,3 s. 
Deklarerad förbrukning (ECE): 7,2 l/100km. CO2-utsläpp: 164 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC.

 

Plus: Kraftfull motor, bra långfärdskomfort, finish.
Minus: Stötig och spårkänslig i låg fart, takhöjd bak.

Vad nytt? Andra generationens X4.
För vem? Icke utrymmeskrävande med gott om pengar.

Kommentarer

#1
2018-10-28 10:42

Någon säker vinterbil är ju inte BMW. Tex. km77.com älgtest https://www.youtube.com/watch?v=rDte5loDjDc
I jämförelse med tex. Peugeot 5008: https://www.youtube.com/watch?v=O9K58SEfHPA

#2
2018-10-28 11:16

Peugo: Precis så beter sig min 5:a. Speciellt i vinterväglag.
Totalt sämsta bil jag ägt väghållningsmässigt. ESP/ESC är helt hysterisk och dålig. Hela bilen är totalt oberäknerlig.
Sen när jag säger till folk att det finns inte ett tillstymmelse av sport i bilen egentligen så blir de väldigt förvånade.

Allt bygger på märket.

#3
2018-10-28 11:38

Båda bilarna är högre, svårare att ta hem i svängarna. Mer massa innebär mer tröghet, och bilen vill hellre gå rakt fram. I vinterväglag är det nog bara att följa med bilen dit den kanar, går antagligen inte att göra så mycket när den väl får sladd. Många tror att man kan göra mycket, ut och prova på en halkkörningsbana så får ni se...oftast är det bara att åka med dit bilen far.. dessutom går allt snabbare än du tror, och du reagerar antagligen mer reflexmässigt än med nerver av stål..

#4
2018-10-28 12:40

milkylainen

Vi fattar, du hatar din Bmw

#5
2018-10-28 13:38

milkylainen. Det må være noe feil med bilen din, jeg har en 530d 15 mod den oppfører seg eksemplarisk i alle kjøremodus sportslig og responsiv i sport og behagelig i comfort legger inn riktig gerar til en hver tid og en meget kompetent bil på vintervei. Jeg har testet den nye 5 serien og der har de tatt det et steg vidre det var en kompetent vogn

#6
2018-10-28 14:22

2fast4you: Det är inget fel på den. Precis som i videon så nyper ESP:n däck i tid och otid, totalt icke-progressivt. Det får bilen att gå rakt fram i vissa lägen. Om jag kommer igenom en cirkulationsplats och trampar pellen i botten så framdäcken släpper så förväntar jag mig inte att ESP:n ska nypa ena framdäcket så bilen går rakt fram. Totalt livsfarligt. De flesta bilar jag haft försöker ESP:n ganska snällt gå in och få bilen att gå i avsedd riktning. Den här gör tvärtom. Den totalt understyr dig i fel riktning.

Jag kan köra 110+ på vinterväg och så lättar trycket på däcken iom att det är halt. Då kan man ibland känna hur det rycker till i bilen som om hela vagnen vill något eftersom ESP:n tror att den förlorat kontakten med väglaget.

#7
2018-10-28 14:28

Apex: Jag är iaf ärlig med mitt bilköp. De flesta skulle aldrig våga erkänna. F10 BMW:n är helt klart den sämsta bilen jag ägt rent vägdynamiskt vid provokation. Sen är det klart att det finns säkert mycket sämre bilar. Men det här handlar inte om vad alla andra tycker om sina bilar. De får jättegärna vara nöjda med sina BMWs. Det är vad JAG tycker om bilen.

#8
2018-10-28 14:44

Totalt meningslös bil om man inte absolut vill visa att man har pengar och hellre dom sämre sidorna med x4an

#9
2018-10-28 15:05

milkylainen. Da må det være noe feil med din esp, min bil oppfører seg ikke sån men korrigerer bilen på rett måte ved skrens, har du prøv med opptatering av styreenhet

#10
2018-10-28 16:17

Det är mycket som är meningslöst. Att ta sin meningsfulla Volvo kombi om cirka två ton bara för att köra till kiosken och handla cigg är meningslöst. Sitta i köer med samma fordon är meningslöst. Att köra ungarna till dagis eller skola, när det för de allra flesta finns buss, är meningslöst. Att försöka spara några droppar här och där så att amerikanarna med världens mest sålda bil, år efter, F-150 kan dricka upp dem istället är meningslöst. Att köpa elbil så att kolkraftverken i Europa får täcka upp för den ökade konsumtionen av el är meningslöst. Ja, till och med kontraproduktivt eftersom det åtgick sanlösa mängder växthusgaser redan vid tillverkningen av det enorma blodsbatteriet.

Att byta ner sig till en bil som drar hälften så mycket, och därefter köra dubbelt så mycket, är meningslöst.

Finns mycket som är meningslöst. Vet inte varför just den här bilen, för den som har bruk för den, skulle vara så meningslös.

.

#11
2018-10-28 20:16

Om biltypen är onödig, meningslös eller inte låter jag vara osagt.
Men jag tycker den är fruktansvärt ful. Lite av en jättebebis designmässigt.

#12
2018-10-28 22:11

Milkylainen

Bra! Allt för få som är det. Jag själv tycker att f10:an är en utmärkt bil, särskilt med 3 liters sexa.

#13
2018-10-28 22:12

Milkylainen

Bra! Allt för få som är det. Jag själv tycker att f10:an är en utmärkt bil, särskilt med 3 liters sexa.

#14
2018-10-28 22:16

SUV-coupéer är bara såååå fula.

#15
2018-10-29 00:15

"Sikten runt om är skral och överskådligheten dålig, men med hjälp av en flora effektiva kamerasystem är det ändå lätt att hantera bilen också i trånga utrymmen."

Seriöst, kameror för att kunna hantera bilen!? Där försvann allt min intresse för den bilen.

#16
2018-10-29 10:44

Fast nya 5-serien (G30) verkar ha bättre kalibrering av antisladdsystemet:

https://www.youtube.com/watch?v=i9HvFJDmsBk

Sen må Peugeot 3008 och 5008 klara högre hastighet i km77s undanmanöver, men åtminstone 3008 imponerade inte på mig över huvudtaget vid provkörning. Infernaliskt lågfrekvent vägbuller och en kaross som vickar och kränger så fort man rör ratten eller bromspedalen.

#17
2018-10-29 14:24

Klarsynt, visst finns mycket som är meningslöst men varför lägga ut över en halv mille på något som är helt meningslöst när man kan få något någorlunda meningsfullt för halva pengen? Vet inte vilka som denna fula bil skulle vara meningsfull för mer än de som vill visa att de har råd med en egentligen meningslös statuspryl.

#18
2018-10-29 15:11

@107Carlsson

Jaa du.. Det är som med "vaskning". Varför köpa en flaska Veuve Clicquot och sedan be bartendern hälla ut den? Det kan jag tycka är meningslöst. Men för de som gör det så har det säkerligen en mening :)

.

#19
2018-10-29 16:05

"Klarsynt, visst finns mycket som är meningslöst men varför lägga ut över en halv mille på något som är helt meningslöst när man kan få något någorlunda meningsfullt för halva pengen? Vet inte vilka som denna fula bil skulle vara meningsfull för mer än de som vill visa att de har råd med en egentligen meningslös statuspryl."

Vad som är meningsfullt för den ene är meningslöst för den andre. Även om jag själv föredrar X3 och tycker att denna är mycket av en designprodukt så rymmer den ju trots allt 5 personer plus en hel del bagage. Så helt meningslös är den ju inte.
X4 är helt enkelt ett sätt för BMW att krama ut så mycket pengar som möjligt ur X3 chassit. Har man lagt ned en massa pengar på att utveckla en plattform så vill man givetvis tjäna så mycket pengar som möjligt på den. Och utvecklingskostnaden för X4 när man redan har X3 att utgå ifrån borde vara försumbar i sammanhanget. Kan man dessutom sälja bilen dyrare än X3 så är det ju bara en bonus i sammanhanget. Uppenbart har BMW utvecklat denna för att det finns köpare till den. Så hur obegripligt det än må vara för vissa så finns det folk som gillar denna bil och köper den.

#20
2018-11-12 15:57

Elbilar och modeller för detta lyser med sin frånvaro, istället pumpas det fram groteska dyra modeller som knappt är användbara!? Sjuk tid vi lever i. .

#21
2018-11-14 12:08

Det är inget fel att ha pengar, men att köpa denna bil för att skryta med fungerar ej, den väcker mest frågor hur icke smart ägaren är

#22
2018-11-18 10:40

:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.