Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW X3 3,0i

Provkörning

Nya BMW X3 kör ifrån det mesta på krokiga asfaltsvägar. Men den är också oväntat duktig på att kravla sig fram under mer fältmässiga förhållanden. En jeep med sportvagnssjäl!

Kan en väg vara så krokig? En titt på kartan inför första provkörningsrundan visar att BMW valt en av de andalusiska bergens allra elakaste korkskruvssträckor för att visa vad X3 går för.

När den 15 mil långa etappen är avverkad förstår vi varför. Trots att BMW:n är ett högbygge med en vikt på över 1,8 ton känns den nätt, vig och följsam som en sportvagn att hantera i de vindlande böjarna.

Styrningen är snabb och precis, chassi-balansen i det närmaste perfekt och kaross-krängningen minimal. På rak arm är det svårt att hitta någon SUV-konkurrent som ens kommer i närheten av X3:ans kurvglädje och väghållning.

Även vid mer vardaglig körning sköter sig den nya BMW:n fint, även om fjädringen är på gränsen till obekvämt hård. I alla fall med de 18-tumsfälgar och 235/50-däck (standard är 235/55 R17) som provbilen var utrustad med. Tur att den inte hade sportchassi också, då skulle nog färden blivit i stötigaste laget.  

Att BMW lagt ned det mesta krutet på att ge X3 fina landsvägsegenskaper har sin naturliga förklaring; det är där bilarna används mest. Interna undersökningar visar att 98 procent av BMW-ägarna överhuvud- taget aldrig tar ut sina fyrhjulsdrivna ögonstenar i terrängen.
Men det betyder inte att X3 gör bort sig när den sätts på prov under lite besvärligare förhållanden. Det visar sig när vi svänger av de kurviga bergsvägarna och in på den off road-slinga som ingår testrutten.

Äventyret börjar med några rejäla nedförsbackar, som är hala och slippriga efter en hel dags regnande.

Den övningen klarar bilen nästan på egen hand tack vare det standardmonterade HDC-systemet (Hill Descent Control). Det jobbar tillsammans med ABS-bromsarna och hjälper föraren i branta utförslöpor. Håll bara i ratten, tryck in HDC-knappen och släpp gasen så tuggar sig X3:an långsamt och med full kontroll nedför stupen.  

Nästa moment är vattengraven som är 38 cm djup. Men den är heller ingen större     match, bilen klarar vattennivåer på 50 cm om man tar det lugnt; max sju km/tim.

Den svåraste prövningen är gyttjegropen, som är extra besvärlig efter all nederbörd. Även där tuggar sig X3:an loss, trots breda sommardäck.

Anar i förväg

BMW har döpt sin nya variabla fyrhjulsdrivning till xDrive och systemet har sin stora fördel i att det är extremt känsligt och reagerar mycket snabbt, ofta innan något hjul överhuvudtaget börjar spinna.

Detta är möjligt tack vare att xDrive, via antispinnsystemets givare, hela tiden känner av körsituationen: fart, gaspådrag, styrutslag etc. Därmed kan systemet i förväg "ana" sig till vad som är på väg att hända och det sparar dyrbara millisekunder när något hjul väl tappar fästet.   

Hjärtat i xDrive är en elektroniskt styrd lamellkoppling som fritt kan sprida kraftflödet mellan fram- och bakaxel. Fördelningen är i grunden 40/60 men flexibiliteten är total och bilen kan, alltefter vad situationen kräver, bli såväl fram- som bakhjulsdriven som allt däremellan.
Systemet ger fin körstabilitet under alla förhållanden och bidrar dessutom till att trolla bort över- och understyrningstendenser vid forcerad kurvtagning eller i hala vintersvängar. Känsligheten är också hög och xDrive reglerar till och med drivkraften vid starka sidvindar så att bilen stagar upp sig när höststormarna friskar i som värst.

Som bonus har systemet även en släp-vagnskontroll, som automatiskt ser till att stabilisera ekipaget vid wobbling eller andra otrevligheter.
 
Ny nisch

Den nya SAV:en (Sport Activity Vehicle), som BMW kallar biltypen, är storleksklassen mindre än X5-modellen; elva cm kortare, två cm smalare och fem cm lägre. Med X3 anser sig BMW ha skapat en ny nisch eftersom varken Mercedes, Audi eller någon annan prestigebilstillverkare har något liknande att erbjuda.  

De praktiska funktionerna i den nya BMW:n är bra och bagaget kan varieras från 480 till 1 560 liter (VDA). Insteget bak är lite trångt men väl på plats erbjuds de åkande fina utrymmen, särskilt för benen.

Räcker inte

Säkerhetsmässigt är X3 rikligt utrustad utom på en punkt. Märkligt nog saknas en riktig  bältespåminnare, allt som finns är en diskret liten lampa på panelen. Det räcker inte, varken för att varna de åkande eller för att få extrapoäng i EuroNCAP:s krocktester. BMW är på gång med att reparera missen, men det lär dröja ett tag innan en akustisk signal blir standard.  

Utrustningsnivån i övrigt får också godkänt, men som vanligt när det gäller BMW finns massor av extra godis att plocka på bilarna. Det är inte svårt att få grundpriset, 394 000 kronor, att sticka iväg upp mot halvmiljonen.    

Två motorer till

X3 3.0i börjar säljas i Sverige i slutet av januari. Då finns också en dieselsexa på tre liter med 150 hk och ett maxvrid på 410 Nm att välja på för samma pris.

Den som vill slippa något lindrigare undan avvaktar X3 2.5i med 192 hk-sexan, som lanseras till försommaren och ännu inte har något svenskt pris.

Fast direkt billig lär knappast den heller bli...

 

Testad i Vi Bilägare nummer: 17/2003

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X3 3,0i

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW X3 3,0i

Pris: 394 000 kr.
Säljstart: Januari 2004.
Kaross: Femsitsig, femdörrars terrängkombi.
Mått & vikt: Längd/ bredd/höjd 457/185/167 cm. Markfrigång 20 cm. Tjänstevikt 1 835 kg. Släpvikt 2 000 kg.
Motor: Rak sexcylindrig, 2 979 cm3, fyra ventiler/cylinder. Maxeffekt 231 hk (170 Nm) vid 5 900 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid
3 500 v/min. Miljöklass 2005.
Kraftöverföring: Variabel fyrhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (femstegad automat tillval). Antispinn- och antisladdsystem standard. Styrning/bromsar: Kuggstång med servo, vändcirkel 11,7 m. Ventilerade skivbromsar runt om, låsningsfritt system.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim (224 m. sportpaket), 0-100 km/tim på 7,8 sek (8,1 m. automat).
Bränsleförbrukning: 11,4 l/100 km (12,1 m. automat).
Närmaste konkurrenter: Finns inga - än...

Plus: Smart drivsystem, bergfast väghållning, spänstig att köra.
Minus: Undermålig bältespåminnare, höga kostnader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.