Bild
Nästa artikel
Tredje generationen X3 har vuxit. Totallängden har ökat med fem cm och modellen tillhör nu de större i sin klass. När det kommer till designen är det mesta sig likt.

Provkörning: BMW X3

Provkörning

Rymligare, dragvilligare och fullastad med ny teknik. Den tredje generationen av BMW X3 är förbättrad på en rad punkter för att hävda sig i den allt tuffare konkurrensen i klassen.

Min första tanke var att polisen hade ställt upp en kontroll någonstans lite längre fram längs vägen. Var och varannan bilist blinkade med helljuset åt mig när vi möttes. Så småningom insåg jag att mina medtrafikanter inte blinkade av missriktad hjälpsamhet utan av brinnande irritation över att bli bländad av X3:ans adaptiva strålkastare.

I takt med att mörkret föll över gästrikeskogarna blev helljusblinkningarna allt mer irriterande. När ens mottrafikanter dessutom hade feta extraljus monterade så sved det rejält i näthinnorna innan jag hann blända tillbaka och därmed visa att jag inte körde på helljus. Vi har tidigare upplevt liknande symptom från andra bilar med adaptiva LED-ljus men lika illa som i BMW X3 har det nog aldrig varit. Vi har bett BMW undersöka om testbilens ljus varit feljusterade men ännu inte fått något besked. 

Ljuskriget solkade tyvärr en del av trivseln på min resa i den tredje generationen av BMW:s mellanklassuv. Synd, för annars är nya X3 en riktigt trevlig bil! Bullret är väl dämpat, fjädringen för det mesta komfortabel och förarmiljön tillhör marknadens bästa. Motorn morrar käckt vid acceleration men blir aldrig påträngande. Jag provkörde på dubbfria vinterdäck som möjligen hjälpte till för inte ens den grövsta asfalt gjorde däcken särskilt högljudda.

Testbilen var utrustad med elektronisk stötdämparkontroll (pris 9 700 kr) som gör att dämparnas hårdhet justeras efter vilket körläge man väljer. Det är markanta skillnader mellan det krispiga sportläget och det mjukt böljande komfortläget. Hjulupphängningarna har dock svårt att hantera korta gupp. Då kan färden bli ganska stötig även för den som valt att justera bilen för maximal komfort. 


De digitala instrumenten är tillval och fungerar ypperligt. Speciellt i kombination med en utmärkt vindrutedisplay (+9 600 kr) får föraren all relevant information presenterad för sig på bästa sätt. BMW har heller inte gått i pekskärmsfällan utan låter föraren välja hur hen vill sköta utrustningen. Infotainmentsystemet kan styras med reglaget på mittkonsolen (iDrive), pekskärm, rattknappar, röststyrning (dock inte på svenska) och med gester! Visst kommer valfriheten med en saftig prislapp men konkurrenter som Volvo XC60 har rationaliserat bort möjligheten att styra systemen med fysiska reglage. Instrument och reglage i BMW är bäst i klassen! 

X3 har vuxit med fem cm på längden, två cm på bredden och två cm på höjden. Det extra utrymmet har främst kommit baksätespassagerarna till del. Dock är sittdynan onödigt kort och dessutom hård att sitta på.

Bagageutrymmet är på litern lika stort som tidigare, praktiskt lådformat och rymligare än i XC60 men något mindre än i Audi Q5. I framsätet är det ljust, rymligt och ytterst trivsamt. Justeringsmöjligheterna är generösa, de flesta kroppar lär trivas bakom ratten. 

De större yttermåtten till trots följer X3 tidens trend och har blivit 50 kg lättare i sin senaste generation. Bantningen har åstadkommits med ökad användning av aluminium. Den deklarerade bränsleförbrukningen har dock inte sjunkit jämfört med föregångaren. Måhända speglar den nu bättre den verkliga bränsleförbrukningen. Dragvikten har ökat till 2 400 kg för den som har rätt körkort.   

BMW har traditionellt varit förknippat med körglädje men frågan är om man inte överdrivit en smula i sin ansträngning att göra X3 underhållande. Så länge vägen svänger känns det bra. Bilen reagerar blixtsnabbt på förarens rattrörelser och går lydigt dit man vill. Problemet med den snabba styrningen är att det blir svårt att köra avspänt när vägen är rak. På motorväg blir färden gärna lite vinglig och i kombination med sidvind eller spårig vägbana kan X3 upplevas som nervös. Volvo XC60 och Audi Q5 framstår som rena lokomotiven i jämförelse. 

Nytt för den senaste generationen X3 är att den kan utrustas med ett modernt förarassistanssystem kallat Driving Assistant Plus (pris 22 500 kr). I paketet ingår adaptiv farthållare, autobroms med fotgängardetektion och aktiv filhållningsassistent som hjälper föraren att hålla kursen i körfältet. I låga farter finns en kökörningsassistent som under vissa förutsättningar klarar att följa efter bilen framför utan att föraren håller i ratten. Man kunde tänka sig att autobroms skulle ingå i en ny bil för en halv miljon, men icke! För att få den viktiga säkerhetsfunktionen får man betala 8 700 kronor. Det tycker jag är snudd på skandal!

Diskutera: Vad tycker du om BMW X3?

BMW X3 xDrive 20d Advantage

PRIS, FRÅN KR: 447 000.
SÄLJSTART: Säljs nu. 
MÅTT, CM: L 471/B 190/H 168.
MARKFRIGÅNG, CM: 20,4.
BAGAGEVOLYM, L: 550–1 600.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 825.
MAX SLÄPVIKT, KG: Max släpvIKT, KG: 2 400.
MOTOR: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda. 
PRESTANDA: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 142 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC60, Audi Q5, Alfa Stelvio, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC, Lexus NX 300h.

Vad nytt?
Ny generation mellan-klassuv från BMW.
För vem?
Den som prioriterar körglädje och inte är rädd för att betala för varumärket.   

Plus:
Smidig drivlina, tyst, förarmiljö, utrymmen, dragvikt. 
Minus:
Nervös styrning, hårt baksäte, bländningsrisk. 

Kommentarer

#1
2017-12-30 12:43

"För att få den viktiga säkerhetsfunktionen får man betala 8 700 kronor. Det tycker jag är snudd på skandal!"

Tvärtom borde det mesta finnas i tillvalslistan, istället för påsmetat medelst automatik. Heja BMW!

#2
2017-12-30 13:20

Vore intressant att se om det skulle säljas någon BMW om de vore försedda med en fartspärr på 130 km/t?
Jag har inget mot BMW, men många förare av dessa är grymt olagliga och verkar ganska korkade.

#3
2017-12-30 14:15

Snudd på skandal att säkerhetsutrustningen inte är standard. Förväntar mig att det blir avdrag i tester... sen är det trist att inte miljövänligare motoralternativ kan stå till buds redan nu.

#4
2017-12-30 14:50

Jag trodde om bilen i sin grundutförande inte har autobroms kan inte få 5 stjärnor i Euroncap.
Tom Kia Rio och picanto har det. Autobroms, avståndsvarnare, blindpunktsvarnare, ESP borde vara obligatorisk på alla bilar. Premium bilar skall ha minst autobroms vid bakning, sensor fram och bak, kamera runtom, adaptive farthållare och ledljus. Jag tycker att pekskärmen istället för vrede i Volvo är helt ok. Vem har sagt att föraren skall sitta och pilla på skärmen under färd? Och varför passageraren skall hindras av det? (Där pekfunktionen stängs vid färd)
Att SUVar bländar är inget nytt, varje gång kör jag SUV (oftast XC90) möts jag av blinkande mottrafikanter.

#5
2017-12-30 15:10

Hahaha..

#6
2017-12-30 15:43

Saabnisse
Det är lika vanligt med ”korkade” förare i Audi, Merca, Volvo, osv.

#7
2017-12-30 15:56

Axa, bara att observera och addera!

#8
2017-12-30 16:18

Jag låg bakom en Saab 9-3 vid en motorvägspåfart idag.
Den körde i ca 50 hela accelerationsträckan .. Saab, Opel och Asiater är överrepresenterade i det synnerligen farliga beteende.
Jag ligger mycket hellre bakom en hetsig BMW

#9
2017-12-30 17:36

Det där nya säkerhetssystemet har gått att utrusta även tidigare versioner med, är bara fotgängardetektion som är nytt. Däremot är dessa system, som är standard i dom flesta asiater eller andra billigare bilar, ohemult dyrt. Bara autobroms och ratt är väl standard på en BMW. Sen blir det fort närmar 100tusen extra på listpriset innan bilen är något sånär färdigutrustad. Uppåt finns knappt en gräns

#10
2017-12-30 18:07

Saabnisse
Jag antar att ditt sätt att samla data har validitet...
suck

#11
2017-12-30 18:12

Ser man bilar efter tex E4 mellan Uppsala och Gävle nog kan man ge sig på när en bil står med problem alt haveri så är det oftast en Saab.
Bilbärgare bärgar mest Saab.

#12
2017-12-30 22:19

BMW är så pass bra byggda att 130km/h känns som typ 50km/h i en Skoda/Dacia eller Saab.

#13
2017-12-30 22:19

Hade bilen kostat 150,000 och allt hade ingått så hade den nog inte varit premium. Gissningsvis finns det en anledning att den kostar en halv mille och att man utan vidare kan lägga på 50% bling bling på det priset. Då känner man ju sig lite speciell när man kör den, och detta vill ju gärna den gruppen som bilen riktar sig till. XC60, Tiguan och allt vad dom heter har ju varenda pappersvändare som leasingsläde idag.

#14
2017-12-30 22:28

Japsen, det spelar ingen roll.
Du får inte åka över 120 km/t någonstans i Sverige och det gäller även BMW!

#15
2017-12-31 00:06

Vågar dessvärre inte åka BMW! De är väl tillverkade av folie..!
https://www.youtube.com/watch?v=_9fw9nou_G8

#16
2017-12-31 01:09

Spelar stor roll saabnisse. Vad man får är en sak, vad man gör en annan. En tredje och inte minst relevant sak är att vägarna faktiskt inte tar slut vid Sveriges gränser.

#17
2017-12-31 10:14

Klart bmw är top 3 på sina större modeller och folk betalar mer än gärna för statusen men skillnaderna har blivit betydligt mindre mellan några som kommer efter nu 2018..

#18
2017-12-31 11:42

BMW har ju numera som standardutrustning att man aldrig kan veta om man återvänder till ett utplundrat vrak om man vänder ryggen till eller om den är borta helt och hållet.

Förövrigt är det ju intressant att vi bilägare noterat att autobroms inte ingår, det gäller fler BMW.

#19
2017-12-31 14:11

Det som är lustigt nu är att ingen klagar över priset...
Det här är en bil som _börjar_ på 450k med 190hk diesel, automatlåda och fyrhjulsdrift.
Innan all vettig utrustning är pålagd så hamnar den alla gånger över halvmillen, snarare närmare 600k än inte.
Men det är okej? Trots att den inte går att få med hybriddrivlilna eller självkörande.

#20
2017-12-31 14:56

Men statistiken säger att alla premiummärkena Volvo, BMW, Audi, MB och dom dyrare VW drabbas i lika hög utsträckning av bildelsstölder. Jag vet inte inte om detta är skäl nog att utesluta ett nybilsköp från min sida.

Generellt så är väl vinsten större för ligorna att renovera salvage wrecks ju dyrare bilen är. Så köper man dom dyrare varianterna av ovan nämnda märken så ökar ju naturligtvis risken.

#21
2017-12-31 18:18

Bättre att köra för fort än för långsamt. Det tvingar fram farliga omkörningar.

#22
2017-12-31 20:47

FXX. Volvo er ikke premium, hvis du kun kan velge 4 sylindret av motorer. Et krav for premium er fritt valg av 4-6-8 og 12 sylindret motorer ved bestilling av bil, kun 4 er blir for klent

#23
2017-12-31 23:50

Där har du fel. Premium sitter inte i antalet cylindrar!
Det är byggkvaliten som avgör.
BMW i3 har ju bara två cylindrar som mest!

#24
2018-01-01 01:29

saabnisse. i3 har aldri vært premium uansett cylindrar, en V90 ellerXC90 med en 4 cylider blir aldri premium, i premiumsegmentet så velger du om du vil ha flercylindriga motorer opp til 12 da leverer du det kunden vil ha og ikke påtvinger han kun en type motor med x antal effektuttak. Jeg regner med at du har prøvd en moderne V8 opplevelsen og lyden blir vesentlig bedre, å påstå noe annet faller på sin egen urimelighet, 6-8-12 cyl vil bestå i mange år fram i tid.

#25
2018-01-01 09:55

Bländande halvljus är vanligt på BMW och MB enligt mina erfarenheter, och när blev det tillåtet med 4 halvljus?
Det är vansinnigt störande med de kraftiga LED-ljusen som bländar!

#31
2018-01-02 11:16

Tagga ner nu allihopa!
Har tagit bort inlägg.
Artikeln handlar om BMW X3, inte om förare av BMW X3

#32
2018-01-02 12:36

Det här är en bil som jag absolut kan tänka mig inom det närmaste året. Jag vet av praktisk erfarenhet att tvålitersdieseln både är stark och föredömligt snål, och automaten växlar mjukt och fint.

Med adaptiv fjädring och förhoppningsvis gott om ljudisolering blir den högintressant. Men det gäller även Audi Q5.....

Till VIB: Ett test i mellanSUV-segmentet, Audi, BMW, MB och Volvo XC60 vore alltså mycket läsvärt för mig. Hoppas det kommer.

MVH AL

#33
2018-01-02 15:15

Den var snygg i en generation iallafall... Nu ser den mest ut som nån form av framtung X5. Men säkert trevlig i övrigt. Vad det gäller pris osv så har BMW alltid haft ockerpriser, dåliga garantier och halvdan kvalitet. Lär vara så även med denna. Men säkert kul för den som leaser den de första tre åren (även om garantin tar slut ett år innan leasingen...).

Håller dock med vissa här om att de som väl köpt den - dessa åker jag hellre bakom än valfri Volvo/Skoda/Toyota eller annan bil som framförs 20-30 under begränsningen. Att åka 20-30 över hastighetsbegränsningen på landsväg har knappast skadat nån. Att åka 20-30 under kan däremot framkalla både brustna blodkärl och ojämn hjärtrytm. För alla andra då.

#34
2018-01-02 17:29

Hm. Ska man välja bil i denna klass så finns det mycket intressant, om man öven gör lite avkall på ”kvalitet” och går ner i pris. Jag personligen hade nog valt en Kodiaq och gått lös på tillval så hade den ändå blivit billigare.

#35
2018-01-02 17:32

Jo Axa. Men då får man vara beredd på att göra avkall på både komfort och kördynamik.

För mig är det inte ett alternativ.

MVH AL

#36
2018-01-02 19:20

Jag ser en ful gubb bil för penningstinna och för dom som måste ha bmw på status uppfarten.
Lägger hellre slanten som blir över på en vettigt bilköp och nåt roligare tvåhjuligt mellan benen eller en jordenruntresa resa med familjen.

#37
2018-01-02 20:40

Ja så kan man se på saken om man inte har så höga krav mso 1000.

Men för dem som tycker att bilen skall vara mer än ett fortskaffningsmedel- d.v.s som är trevlig att köra samtidigt som den bjuder på fin komfort- utgör nog denna X3 ett bra alternativ.

Gör man inte det väljer man något enklare. Det kallas valfrihet.

MVHAL

#38
2018-01-02 21:43

AL
Jo, det har du nog rätt i att komforten är bättre i BMW. Men jag tycker själv att vissa modeller ger mer för pengarna och är good enough. Lite som mso skriver, det finns mycket roligt att lägga pengar på och kör man inte mer än 1500-2000 mil per år kanske det räcker med en Skoda eller liknande.

Dock hade jag hellre valt en Q3 för X3, mest för att jag gillar dess förarmiljö bättre.

#39
2018-01-03 01:35

Javisst Axa. Alla prioriterar olika

Själv värderar jag komfort högt och därför väljer jag också sådana bilar. Men så kör jag också betydligt mer än 2000 mil på ett år och utifrån ett högre tidsvärde än snittet. Det gör att min betalningsvilja för att både vinna tid och komfort följer samma mönster.

Att komma fram till mina möten utvilad är alltså något extra viktigt för mig, och det gör man inte i en Kia eller Skoda - enligt mina erfarenheter. Därför är en X3 intressant - men även en Q5. Q3 är lite för liten tror jag.

MVH AL

#40
2018-01-03 03:47

Bländande adaptiva LED-ljus låter inte premium.

#41
2018-01-03 08:11

Är väl väldigt premium med riktigt bra ljus
Om man blir bländad är det väl mest beroende på att man så dåligt ljus på den egna bilen eller mest retar upp sig på att den mötande har så bra ljus..

#42
2018-01-03 08:30

Har provkört nya X3:an och kör för närvarande förra generationen. I direkt jämförelse så tycker jag att nya generationen går avsevärt tystare än min bil, dock rullade provbilen på nordiska friktionsdäck så det måste nog till en provkörning på sommardäck också. Upplevde dock tyvärr att fjädringskomforten försämrats. Provbilen hade ställbara stötdämpare och min bil har standardchassi. Ändå tyckte jag att den nya X3:an gick hårdare på vägen än vad min gör. Kändes inte lika följsam.

#43
2018-01-03 08:38

Kör själv inte mer än 1500-2000 mil per år och jag har ändå valt att ha en dyrare bil. Kör dock bil nästan dagligen till och från jobbet och till diverse aktiviteter. Visst får man avsevärt mycket mer utrustning för pengarna hos både Skoda och t.ex. Hyundai och Kia. Men som A.L. säger så får man göra avkall på körupplevelsen. I en SUV så vill jag personligen ha så bra chassi som det bara går och chassimässigt skulle jag säga att det bara är Alfa Stelvio som klår BMW i dagsläget. Den har dock ganska dåliga stolar och sammansättningskvalitén är väl minst sagt tveksam.

#44
2018-01-03 12:53

Vad gäller bländande ljus så upplever jag att det vanligare att sådana sitter på SUV-modeller vilket jag misstänker är på grund av högre position på framlyktorna jämfört med en vanlig bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.