Bild
Nästa artikel
Superbil förklädd till familjebil. M5 ser ut som nästan vilken 5-serie som helst men varje karosspanel är unik. Taket i kolfiber sparar viktiga kilon högt upp.
Precis som i vanliga 5-serien: snyggt, logiskt och bekant om man kört BMW på senare år.
Röda rattknappar sticker ut i den annars sobra inredningen. Tryck med tummen för att skifta inställning för styrning, växellåda, fjädring, drivning, etcetera.
Skyfflar man upp över miljonen kan man väl lika gärna lägga till 88 000 kr (!) för keramiska bromsar med guldlackade ok som ger rejäl stoppkraft och minskar den ofjädrade vikten med 23 kg.
Kraftigt skålade och överraskande mjuka stolar i så kallat merinoläder håller föraren på plats.
Ett påhitt för att påverka luftflödet skulle man kunna tro men knicken på speglarna är bara utsmyckning.

Provkörning: BMW M5 (2018)

Provkörning

BMW M5 skulle kunna passera som en vanlig familjebil men under skalet döljer sig blixtrande prestanda. Sjätte upplagan av den klassiska modellen är den första med fyrhjulsdrift och antalet valmöjligheter slår alla rekord.

När BMW M5 kom i sin första generation 1984 fanns två tv-kanaler i Sverige. Vad enkelt det var att välja! En viss längtan tillbaka till den tiden infinner sig i senaste M-femman. Mängden valmöjligheter är närmast överväldigande. Precis allt går att ställa in på elektronisk väg!

Låt se nu: det finns tre inställningar för hur fyrhjulsdriften ska funka, tre för hårdheten på stötdämparna, tre för hur lätt eller tung styrningen ska vara, tre för hur snabbt växellådan ska växla, tre för motorns gasrespons, tre för hur mycket sladd som hjälpsystemen ska tillåta, och alltihop går att kombinera hur som helst. Just det, det finns också två lägen för hur mycket oväsen som klaffarna i avgassystemet ska släppa igenom. Har man svårt att bestämma sig går det förstås att strunta i valfriheten. Jag velar en stund mellan komfort- och normalläget på styrningen. Passar det verkligen ihop med snabbaste växlingen? Sedan kör jag iväg, grundinställningarna får duga.

Nya M5 är som tidigare baserad på vanliga 5-serien och i stadstrafik är beteendet hur civiliserat som helst. Trots 20-tumsfälgar och däck i jätte-dimensioner (275/35 fram och 285/35 bak) rullar bilen förvånansvärt bekvämt. Det basiga motorljudet hörs i bakgrunden, utan att bli för mycket. Tränade ögon ser genast att här kommer något speciellt åkande: luftintagen i fronten, slitsarna på framskärmarna, de fyra avgaspiporna … ändå är helheten diskret för en bil som besitter sanslösa 600 hk.

Istället får prestandan tala för sig själv och herrejösses vad det går undan när jag gasar fullt på en motorvägspåfart. Fyrhjulsdriften gör att M5 effektivt får ned kraften i backen och bilen skjuts framåt som ett slagskott. Noll till hundra går på blott 3,4 sekunder, enligt de officiella siffrorna. Första M5, på sin tid känd som världens snabbaste sedan, gjorde motsvarande sprint på 6,5 sekunder. Det har hänt en del sedan 1984.
Motorn är i grunden samma som i föregångaren, 4,4-liters V8, men högre turbo- och insprutningstryck har gett ytterligare 40 hk och 70 Nm. Dubbelkopplingslådan har ersatts av en konventionell automat med momentomvandlare. Manuell låda finns inte men det går att växla med ”paddlar” på ratten.

"Kurvgreppet är enormt, bilen suger fast i asfalten och ligger helt platt."

Visst, omkörningar går på en blinkning och det är en speciell känsla att ha så mycket motorkraft tillgängligt, men att utnyttja mer än en bråkdel av potentialen på vanliga vägar är omöjligt. Så när BMW erbjuder några varv på racerbana får jag väl ställa upp. Datorn som styr fyrhjulsdriften skickar det mesta av drivkraften till bakhjulen, först när de håller på att tappa fästet eller vid kraftig acceleration får framaxeln vara med. En ”aktiv” differential dirigerar också kraftfördelningen mellan bakhjulen.

Kurvgreppet är enormt, bilen suger fast i asfalten och ligger helt platt. Jag börjar försiktigt men inser snart att det går att köra bra mycket fortare än vad ryggmärgskänslan säger. Efter några böjar famlar jag efter stolsknapparna för att klämma åt sidovalkarna, här gäller det att sitta fast.

Motorn har i princip ingen svarstid alls, den 98-oktaniga soppan förvandlas till kopiösa mängder energi och det mustiga brölet är ljuv musik för den som är lagd åt det hållet. Att ljudet förstärks via stereon känns onödigt. Växlarna skickas i blixtsnabbt och med utsökt tajming. Hög fart verkar inte bekomma bilen alls, det känns hur stabilt som helst. Styrningen förmedlar mycket vägkänsla men är inte den falukorvstjocka ratten lite väl klumpig?

Med fyrhjulsdriften inställd på ”4WD Sport” och anti-sladdsystemet i det mer tillåtande sportläget blir det roliga timmen på riktigt. Plötsligt kan en amatör som jag köra ”snyggt” på lättare sladd. Elektroniken ser till att övningen inte går åt pipsvängen men utan att störa. Mitt i kurvorna är det bara att räta upp hjulen och trampa gasen i botten så går bilen som ett skott rakt framåt. Tänk att 600 hk kan vara så lättkörda!
Vill man verkligen bränna gummi finns också ett läge med ren bakhjulsdrift, en blinkning till alla tidigare modellgenerationer.

Gissningsvis kommer de flesta M5 aldrig att se en racerbana. Snarare är det väl vetskapen om bilens resurser som lockar. Att första serien om 400 ex, ”First Edition”, sålde slut innan den egentliga säljstarten säger något om efterfrågan. Tidigare har M5 funnits som kombi, senast 2007–2010, men andelen av försäljningen var bara 5–10 procent. Nu satsar BMW uteslutande på sedankarossen. Bagageutrymmet är djupt och brett bakom hjul-husen, även om en kombi är mer praktisk är storleken hela 530 liter. I baksätet åker två vuxna bekvämt.

Okej, bränsleförbrukningen räddar inte planeten och skatten blir kännbar efter 1 juli (14 857 kr/år), men maken till kompetent bil för hela familjen är svårt att tänka sig (även om Audi och Mercedes har liknande alternativ). Grattis till den som har råd!

Diskutera: Vad tycker du om BMW M5?

BMW M5

Pris, från kr: 1.140.000.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 497/B 190/H 147.
Bagagevolym, l: 530.
Tjänstevikt, kg: 1 930.
Motor: V8–bensin, dubbelturbo, volym 4 395 cm3, max effekt 600 hk (441 kW) vid 5 600–6 700 v/min, max vridmoment 750 Nm vid 1 800–5 600 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim (305 med M Drivers Package). Acceleration 0–100 km/tim på 3,4 s.
Deklarerad förbrukning: 10,5 l/100 km. CO2-utsläpp 241 g/km.
Konkurrenter: Mercedes-AMG E63 S, Porsche Panamera Turbo, Audi RS7.
 

Plus: Motor, fyrhjulsdrift, stolar, utrymmen.
Minus: Pris, klumpig ratt, ingen kombi.

Vad nytt? Muskelversion av senaste 5-serien.
För vem? Miljonärer som vill ha superbilsmotor i familjebilen.
 

Kommentarer

#1
2018-02-25 10:43

Mycket pengar - mycket bil. Skönt att de håller sig till V8:an, det passar på en sån här bil. Bara ljudet gör en glad...
Att vägskatten är 15.000 spelar ingen roll, har man råd med 1,1 mille för en bil, har man nog råd att betala skatten också.
Frågan är förstås: var och när kan man utnyttja potentialen?

#2
2018-02-25 11:33

Citat från artikeln
"Det har hänt en del sedan 1984."

Det har det !... men M5:an är inte med i den evolutionen. Snarast en övervintrad dinosaurie med 10,5 l/100 km i deklarerad medelförbrukning (lycka till att hålla den siffran) och ett skyhögt CO2-utsläpp på 241 g/km. Inte ens Accelerationen 0–100 km/tim på 3,4 s är speciellt imponerande idag när man blivit van vid Teslas siffror.

Sådana här provkörningar får alltid lyriska recensioner då de (självklara) nackdelarna med att äga en sådan här bil inte är något som man behöver bekymra sig om. Och då tänker jag inte på de ekonomiska aspekterna utan på stöldrisk, reparationer som måste utföras på specialverkstäder med lång väntetid etc etc

#3
2018-02-25 11:39

Henrik
Du kanske bör jämföra prestanda med andra bränslebilar, inte elbil. 3,4 sek är ruggigt snabbt och imponerande.
Stöldrisken finns hos vanlig ordinär BMW också. Iallafall sett ur perspektivet med senaste årets stöldligor.

#4
2018-02-25 11:48

Axa

Visst är 3.4 s till 100 snabbt, men varför får man inte jämföra med allt som finns på marknaden idag ?
Som det står i artikeln så har det ju hänt en del sedan 1984 ! och 35 år senare så har vi att välja på långt mycket mer sofistikerade motorer än gamla förbränningsmotorer.

#5
2018-02-25 11:51

Henrik-Andersson

Bmw M5 är bättre än Model S på precis allt förutom 0-100.

#6
2018-02-25 11:59

Apex
Det kan mycket väl vara så, jag väljer dock en Tesla ändå om jag haft ekonomi för det. Sedan hade jag ändå gärna haft en "gammal dinosaurie" typ en gammal Viper eller Porsche 993 i garaget också som entusiastbil.

#7
2018-02-25 12:04

Henrik
Då skulle man kunna ta och jämföra med en sporthoj. Vilket även är betydligt billigare i inköp. Men det gör man inte.

#8
2018-02-25 12:10

M5 servas och repareras hos en auktoriserad BMW-verkstad. En Tesla däremot, kan man åka till Mekonomen med den? Så vilken som behöver specialverkstad är för mig solklart, och det är inte en BMW.
Sen när handlade bilar om enbart acceleration? Motorljud, karaktär är saker som tilltalar mig mer än en elbil som har platt momentkurva och låter ...............................
Jag hade alla dagar i veckan valt en M5 framför en tråkig elbil som dessutom är fruktansvärt ful och har precis noll karaktär!

#9
2018-02-25 12:12

Axa

Känns fel att jämföra något som väger 200 kg med något som väger 1500 kg. Håller med fullt ut där. Därför har jag inte gjort den jämförelsen heller.

#10
2018-02-25 12:23

Vet inte riktigt om jag skulle säga att Tesla ligger före i evolutionen jmf med t.ex. denna M5. Eldrift i bilar i sig är ju lika gammalt som ottomotorn, men har först på senare tid utvecklats till något användbart. Olika styrkor och svagheter javisst, men svårt att säga att någon av nämnda bilar ligger före den andra i evolutionen.

#11
2018-02-25 13:16

1% i skatt är precis vad jag har på min bil, så det låter rimligt. Mer än så ska man inte betala i skatt för sin bil.

Tesla kan köra några fullfartsrepor, sedan måste den parkera och kyla batterier och ladda. M5 fortsätter och kan då och då behöva tankas upp.

Finns en anledning till att Tesla enbart vill visa hur snabba de är rakt fram och inte när det svänger.

#12
2018-02-25 21:30

Awesome and outstanding, bmw tilbake som nr 1 som prestanda familie sedan. Prøvesatt denne på Frankfurt messa i september det var meget høy kvalitet følelse og meget gode stoler, den skal prøves til sommer. https://youtu.be/hxsBUkm9vBs

#13
2018-02-25 15:57

Henrik

Kan delvis hålla med dig. Jag köper hellre en M2/m240i och en tex 520d för samma peng.

#14
2018-02-25 16:02

FXX

Vem bryr sig om den gör 0-100 på 3 eller 3,2 eller 3,4 sekunder? Min favorit är fortfarande e60 M5 trots att jag kört f10 M5 som är bra mycket snabbare. Ljudet från V10:an är förförande..

#15
2018-02-25 18:41

Det fina med många hk och starkt vrid är att bilen aldrig känns ansträngd i trafik. Men för det behövs inga 600 kusar. Hälften är fullt tillräckligt.

#16
2018-02-26 09:36

Diskret? Knappast.

#17
2018-02-26 09:57

Lite förvånad över att gubbmaffian inte sagt sitt än, men att den fått mer negativa än postiva omdömmen säger väl en del ;)

#18
2018-02-26 10:48

Säger också Grattis till den som har råd.

#19
2018-02-26 11:22

Jag kan tänka mig en sån.

#20
2018-02-26 12:18

Nej tack, ingen bil för mig.

#21
2018-02-26 14:18

#2 "Sådana här provkörningar får alltid lyriska recensioner då de (självklara) nackdelarna med att äga en sådan här bil inte är något som man behöver bekymra sig om."

Det är ju precis det som är grejen med elbilar rent allmänt och Tesla i synnerhet. Ingen journalist behöver ha räckviddsångest, ta omvägar för att nå en supercharger, köra i 80 på motorvägen med värmen avstängd, oroa sig för hur räckvidden påverkas av kylan, fundera på vad andrahandsvärdet är om 4 år när batteriet tappat 30% kapacitet av den redan korta räckvidden och 2022-års modeller kostar hälften och har dubbla räckvidden (om man får tro elbilsförespråkarna).

#22
2018-02-26 16:12

Vet inte om batterierna kommer bli så dåliga så snabbt, och för vanligt bruk duger nog elbilar av idag för majoriteten. Det farliga är nog som du är inne på Swemba, att dagens bilar kommer tappa i värde oerhört fort vid varje större teknikskifte. Det som räddar är väl att nya tekniker är dyra ett tag. Nu har vi ju i princip inte upplevt något sådant än - det är väl typ samma batterityp som sitter Tesla som första Priusen (Lithium). Tänk den dagen Grafen-tekniken slår igenom. Hej hopp! :D

Dock kommer väl en M5'a att tappa minst lika mycket i takt med att den blir förbjuden i diverse storstäder, så det är nog svårt att gå vinnande ur matchen hur man än gör idag.

#23
2018-02-26 16:13

Appendix 1A : Om man inte har en Octavia dvs! ;)

#24
2018-02-26 16:51

Lätt en Tesla alla dagar i veckan. Så slipper man skämmas.

#25
2018-02-26 18:20

Man kan inte jämföra en Tesla Model S med en M5. Det enda de har gemensamt är att de flesta inte tar sig råd med dem.
Tesla har en inredning som inte gör någon glad.

#26
2018-03-02 10:41

Yy

#27
2018-03-10 10:26

Jag förstår inte varför man skulle jämföra Tesla med M5. De är ju helt olika bilar, med olika inriktning och målgrupp. De är bra bilar inom sin respektive kategori. Tillräckligt snabba är de båda.
Den ena är otroligt snabb med underhållande ljudkuliss, den andra är otroligt snabb utan traditionell ljudkuliss...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.