Bild
Nästa artikel
Nya BMW M3 är rysligt snabb men imponerar även till vardags.

Provkörning: BMW M3 – Full fart hela veckan

Provkörning

Nya BMW M3 överraskar med mer än käftsmällseffekt och racerbilsprestanda. En av den moderna tidens mest mytomspunna modeller har en bredare repertoar än så.

Den ber inte om ursäkt på parkeringen. Nej, nya BMW M3 har ett sannerligen självsäkert skal. Linjerna känns igen från de som drogs till 1M, en salig blandning av vertikala och horisontella snitt med väl tilltagna luftspalter mellan. Tillsammans med breddade skärmar och blankt kolfibertak är det ingen tvekan om att det handlar om tillverkarens flaggskepp i mellanklassen.

BMW M3 gjorde sin debut som homologiseringsbil för standardvagnsracing i mitten på åttiotalet. Modellen skördade mängder med framgångar, vilka ikonförklarade den lilla fyrcylindriga sportbilen. Mycket har dock hänt sedan dess. Där den första generationen var en i stort sett unik konstruktion, blev de senare sex- och åttacylindriga varianterna i större utsträckning baserade på standardbilarna med mindre motorer. Från tillverkarens sida har man dock alltid varit noga med att belysa modellens historik och arvet från racerbanorna.

Motorn, en rak sexa med dubbla turboaggregat, har en toppeffekt på 431 hk vid 5 500 varv per minut. Max vridmoment på 550 Nm fås redan vid 1 850. Förbrukningen enligt NEDC ligger på 11,1 l/100 km i stadsmiljö och 8,3 under blandad körning. Är bilen inte utrustad med dubbelkopplingslåda ökar siffrorna en aning, men med tanke på effektuttaget får de fortfarande ses som godkända i klassen. Under körningen noteras som bäst 7,0 på landsväg, vilket ligger 0,3 över de deklarerade siffrorna.

Även om siffrorna ser respektabla ut är det troligtvis få framtida M3-ägare som kommer att jaga decimaler vid pumpen. Motorns uppviglande karaktär gör att man ofta kommer på sig själv med ett klart ineffektivt körsätt. Ljudet är hårt och vasst och vid belastningsskiftningarna har diverse gurgel och sprak varsamt placerats ut.

Draget från stillastående är svårt beroendeframkallande och de 275 millimeter breda däcken får inte vila förrän tredje växeln är ilagd. Först då släpper antispinnsystemet taget. Lådan kan, tillsammans med fjädring, styrning och motor, programmeras individuellt via rattvredet på mittkonsolen. De valda parametrarna sparas sedan till två knappar på ratten märkta M1 och M2. På så sätt kan du enkelt hoppa mellan Jekyll och Hyde, beroende på humör. Snäll och len blir dock aldrig nya M3. Däckbullret är påtagligt och vägens ojämheter känns tydligt i kroppen. Bilen är en handfull och levererar hela tiden en strid ström av intryck, både på gott och ont. Styrningen är extremt direkt och känslan från framhjulen oklanderlig. Bilen går hela tiden dit du vill och understyrningen är obefintlig. Med inställningarna i ”Sport Dynamic” tillåts föraren leka på gränsen för fästet och ut ur kurvorna jobbar den aktiva differentialen på heltid. Greppet är imponerande med tanke på hur mycket effekt som skickas genom drivlinan.

Inredningen i M3 är en palett av exklusiva material. Kolfiber blandas med läder och du som vill designa efter eget tycke har många valmöjligheter via BMW Individual. Blandningen av lyx och sport är smakfull och stram och allt sitter där det ska. Att bygga förarorienterade inredningar är något BMW behärskar och nya M3 är inget undantag. Bland de modellspecifika detaljerna märks den variabla varvtalsspärren, mätaren för oljetemperatur samt M-knapparna på ratten. Som sig bör i en M-bil är även innertaket svart, en tradition som lever vidare.

Efter att ha tillbringat några dagar bakom ratten är det dock svårt att inte förundras över BMW:s sätt att marknadsföra M3. Det glassiga prospektet är nedsmetat med hjälmprydda förare i flamsäkra overaller, rykande bakdäck och superlativ som alla vräker på bilens racingegenskaper. Bilder från depå och dragstrip förstärker ytterligare. Till och med färgerna är döpta efter racerbanor. Provbilens: Yas Marina Blue.

Personligen tror jag att det skulle vara bättre att kommunicera det som många i målgruppen inte redan vet; att baksätet faktiskt går att vistas i under en längre tid, att det går in en barncykel i bakluckan och att förbrukningen faktiskt går att hålla på någorlunda rimliga nivåer om rätt knappar är nedtryckta. Vardagsegenskaperna är faktiskt förvånansvärt goda – bättre än någonsin tidigare – vilket gör bilen till en av ytterst få. Fast det är klart; att plåta en av tidernas mest mytomspunna modeller utanför ett dagis kanske är att kräva för mycket.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW M3?

FAKTA BMW M3

PRIS, FRÅN KR: 686 000.
MODELL: Fyrdörrars sedan.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 467/B 187/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 612.
MOTOR: Rak sexcylindrig med dubbelturbo, 2 979 cm3, 431 hk vid 5 500 v/min, 550 Nm mellan 1 850 – 5 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Bakhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart begränsad till 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 8,3 l/100 km blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 194 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes C63 AMG, Audi RS4, Jaguar XFR, Maserati Ghibli.

Kommentarer

#1
2014-09-22 10:30

Tittar man på en M3 eller någon av dess konkurrenter så har man nog redan bestämt sig för att man behöver en bil med baksäte etc. Annars hade man nog kikat på en tvådörrarsbil från Stuttgart istället ;) Så den marknadsföringen är kanske överflödig?

Har ni tesetkört M4 med? Lite förvånad över att M3 överlag fått rätt sval kritig medans M4 hyllas. Är det verkligen så stor skillnad mellan dom? Kan inte minnas att E90 M3 hade sämre anseende än E92 M3.

#2
2014-09-23 16:35

Jag vet inte, det känns rätt ute och ointressant med en BMW m3, en rätt så larvig bil faktiskt.