Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW i3s (2017)

Provkörning

BMW i3 har hunnit bli fyra år gammal men framstår fortfarande som en framtidsbil. Nu har den finputsats på flera punkter. Den nya sportversionen är körglad men onödig.

Om BMW i3 behövde vässas på någon punkt var det knappast fartresurserna. Elbilen med det speciella utseendet var ju redan pilsnabb och körde ifrån det mesta vid trafikljusen. Ändå sitter jag i nya och ännu kvickare sportversionen i3s, som lanseras i samband med en ansiktslyftning av i3.

När rött slår om till grönt trampar jag gasen i botten, om prestanda är grejen så är det väl det. På elbilars vis kommer all kraft direkt, suget framåt känns i magen. Accelerationen upp till 60 km/tim är närmast hysterisk – 3,7 sekunder – och det enda som hörs är ett svagt vinande från elmotorn.

Vanliga i3 är faktiskt lika snabb till 60 km/tim men när den storknar litegrann uppåt 80 km/tim fortsätter i3s att trumma på. Elmotorn är samma i de båda modellerna men genom att programmera om mjukvaran har BMW kramat ur ytterligare 14 hk och 20 Nm samt ökat motorkraften vid högre varvtal (elmotorn gör max 11 900 v/min) med upp till 35 procent.

Och visst, karaktären är sportigare, men det kostar energi att använda motorstyrkan och överlag är i3s sämre på att hushålla med elen.

Eftersom sportversionen har 20 mm bredare däck och 40 mm bredare hjulhus bak ökar rull- och luftmotståndet och följaktligen sjunker den deklarerade räckvidden från 30 till 28 mil (20 mil i verklig körning, enligt BMW).

Samtidigt har BMW, i sportighetens namn, sänkt chassit med tio millimeter och gjort hjulupphängningarna styvare, vilket gör bilen klart stötigare. De större hjulen förlänger också den smidiga svängradien med en halv meter.

Sammantaget blir intrycket att i3s tillfredsställer ett behov som inte finns, vanliga i3 är en vettigare elbil och 35 400 kr billigare.

Hade det inte varit mer intressant med en utpräglad snålversion som går längre på el? Frågan går till Heinrich Schwackhöfer som är produktchef för modellen.

– Vi diskuterade en sådan men kom fram till att vi inte kunde göra i3 så mycket effektivare utan att bygga en helt ny bil, säger han.

Det som är mest slående är att i3 fortfarande känns så modern efter fyra år på marknaden. Konstruktionen av kolfiberförstärkt plast och aluminium, den mjuka och tysta drivningen, den luftiga och avskalade kupén – hela paketet andas nytänkande.

En välkommen nyhet är att halogenlamporna, som tidigare var standard för hel- och halvljus, har strukits och att LED-strålkastare nu är standard. Det vita lysdiodskenet passar modellen mycket bättre och de effektivare LED-lamporna ökar räckvidden med ungefär en procent.

En annan nyhet, unik för bilbranschen menar BMW, är att antispinn- och antisladdsystemet integrerats med motorstyrningen på ett nytt sätt, vilket kapar reaktionstiden från 100 millisekunder till en och ökar stabiliteten i halka.

Utvändigt finns några mindre förändringar, bland annat att tak och takstolpar lackas i svart, men i det stora hela är designen sig lik.

Som förare sitter man ovanligt högt, med god sikt och långt avstånd till vindrutan. Styrningen är blixtsnabb och så fort man släpper upp gasen motorbromsar bilen kraftigt för att återvinna energi till batteriet. Bakdörrarna är felvända och ganska bökiga att använda. Bagageutrymmet sväljer en helgpackning för två men inte mycket mer. På grov asfalt bullrar det elakt från däcken.

Fortfarande är elbilar förknippade med stora prislappar och i3 är inget undantag med listpris från 371 500 kr. Att BMW sedan tar extra betalt för automatisk nödbroms (i ett paket för 9 400 kr) och snabbladdning (i ett annat paket för 14 900 kr) känns snålt.

Det går också att lägga till 36 000 kr för att få modellversionen REX som innebär en extra tvåcylindrig bensinmotor (hämtad från skotern BMW C650) som kan ladda batteriet och därmed förlänga räckvidden.

Bästa affären gör den som avvaktar till nästa sommar. Som det ser ut i dag sponsrar staten den som köper en i3 med 40 000 kr (20 000 kr för REX eftersom den räknas som laddhybrid) men från och med 1 juli 2018 höjs elbilspremien till 60 000 kr (48 000 kr för REX).

Diskutera: Vad tycker du om BMW i3s?

FAKTA BMW i3s 94 Ah (REX)

Pris, från kr: 406 900 (442 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 401/B 179/H 159.
Bagagevolym, l: 260–1 100.
Tjänstevikt, kg: 1 340 (1 460).
Max dragvikt, kg: Släp ej tillåtet.
Motor: El, max effekt 184 hk, max vridmoment 270 Nm. (Tvåcylindrig bensin som räckviddsförlängare, volym 647 cm3, 38 hk, 56 Nm.)
Batteri: Litiumjon, 33,2 kWh.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s (7,7), 0–60 km/tim på 3,7 s (4,0).
Deklarerad räckvidd el, km: 280 (220).
laddning, 0–80 %: 11 tim med 230V/10A, 2 tim 45 min med 11 kW/16A, 39 min med 50 kW.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, VW E-Golf.

Vad nytt?
Ansiktslyft och sportversion.

För vem?
Den som tycker att vanliga i3 är i slöaste laget.

Plus:
Acceleration, tyst och mjuk drivning, egen karaktär, LED-ljus.
Minus:
Förkortad räckvidd, stötig, dyr, bakdörrar, bagageutrymme.

Kommentarer

#1
2018-01-20 11:04

En onödig och dessutom opraktisk bil. En Renault Zoë har längre räckvidd på el, är mer praktisk och dessutom till ett mycket lägre pris. Men jag tror att den nya storsäljaren bland elbilar blir nya Nissan Leaf.

#2
2018-01-20 12:04

Skulle nog hellre ha en i3 än en Zoe. Mest för att Zoe ser lite fjantig ut. För söt. Nya Leaf tror jag också på dock. Men i3 Sport är en tuff rackare. En sån med REX skulle jag inte gråta om nån gav mig ;) Överlag lite väl högbyggd dock för min smak.

#3
2018-01-20 13:07

Raphael

Bmwn är tillräckligt praktisk, snyggare, snabbare, har bättre kvalitetskänsla och är förmodligen 100 gånger roligare att köra. För somliga är det viktigare.

#4
2018-01-20 14:06

Apex, i3 är inte lika rymlig i baksätet och för att komma in där måste framdörrarna öppnas först. Den som sitter bak i i3 kan inte ta sig ut själv. Jag kallar inte detta för ”tillräckligt praktiskt”, jag kallar det helt enkelt rakt och ärligt för direkt opraktiskt. Och hur blir det när man råkar ut för en olycka och behöver ta sig ut snabbt? Den som sitter bak är helt enkelt inlåst.

Jag tycker inte det är snyggt med den nedskurna rutan i bakdörrarna. Man köper inte en elbil pga snabbhet utan pga räckvidd. Om man är intresserad av att köra fort försvinner ju strömmen. Körglädjen i en elbil handlar om att komma så långt som möjligt på varje laddning, och för att maximera detta så kör man ekonomiskt, försiktigt och med lågt tryck på gaspedalen.

Zoë är en väldigt trevlig bil att köra och har längre räckvidd än en i3.

#5
2018-01-20 14:41

Raphael

”Man köper inte en elbil pga snabbhet utan pga räckvidd” Hur vet du att man inte gör det? Jag tar BMWn alla dagar i veckan, Roger som kommenterade förut väljer också BMWn. 2 av 3 som har kommenterat artikeln väljer alltså den opraktiska och dyra BMWn.

En elbil är en bil och i en bil handlar körglädje om styrning, drivlina, chassi och prestanda.

#6
2018-01-20 14:44

Hade du tyckt att rutorna i bakdörrarna var fula om det var en Citroën? Tveksamt.

#7
2018-01-20 14:49

Elbil handlar väl mest om att spara slantar på att slippa tanka dyrt drivmedel. Jag har lagt 65000 kr på 3 1/2 år... nästa bil blir nog en elbil, i längden blir det billigare.

#8
2018-01-20 15:02

Vettigt pris och lång räckvidd är viktigt. En svår kombination. i3 når inte fram. Utseende är för fjollor.

#9
2018-01-20 15:22

Apex, det är inte pga att det är en BMW som gör att jag tycker det är fult med rutor bak som är lägre än framdörrarna. Skoda har haft samna och även Toyota på Yaris Verso. Det är helt enkelt inte en designdetalj som jag tycker om, oavsett bilmärke.

Din kommentar visar att du inte har erfarenhet av elbilar och än mindre av Zoë. Elbilar har begränsad toppfart pga att det drar för mycket ström. De är alltså inte gjorda för att åka fort i, och det är därför som både Vi Bilägare och Teknikens Värld anser att en sportversion av i3 är helt onödig. Teknikens Värld ställde frågan till BMW varför de inte satsade på längre räckvidd istället, eftersom det är lång räckvidd som elbilskunder söker, och BMW svarade med att det skulle kräva ett större och därmed tyngre batteri och en kraftfull omdesign av bilen så det var helt enkelt inte möjligt. Vi kan konstatera att denna i3 är en väldigt onödig bil, men vill du köpa en Apex så varsågod jag tänker inte hindra dig. Jag konstaterar att om det är fart du prioriterar så kommer du inte komma särskilt långt eftersom batteriet töms alltför snabbt.

Den bil som är världens mest sålda elbil, det är inte en i3 utan det är Nissan Leaf. I Sverige såldes 981 Nissan Leaf under 2017 och 851 Renault Zoë, men bara 265 BMW i3 och det var ändå i3 hybridversionen med bensinmotor som laddar batterierna. Det är alltså inte så många som vill ha en i3 även om du och R vill ha en så är ni inte representativa för marknaden som helhet.

Den har däckdimensionen 195/70-19 vilket är extremt ovanligt och begränsar utbudet av däck, inte minst av vinterdäck - jag hittar bara Nokian R2 för 1800 kr/styck och två olika Bridgestone för 2500 kr/styck på Dackonline.se. Och då ingår inte ens en fälg. Så detta är en dyr bil på alla sätt och vis.

#10
2018-01-20 15:32

Med tvåcylindrig bensinmotor kan man ladda batteriet står det ,men i verkligheten så förlänger bensinmotorn bara körsträckan och håller batteriets laddningsnivå på samma låga nivå.
Alltså ingen möjlighet att ladda upp batteriet.

#11
2018-01-20 16:04

Zoe är en helt OK elbil men det är långt mellan denna och BMWn i körupplevelse.
REXen ger dessutom en annan användbarhet.

#12
2018-01-20 16:05

Förresten...i3an är ju skitful men efter att ha sett trösklar o interiör kan man ha överseende med detta..

#13
2018-01-20 16:10

Raphael

”Vi kan konstantera” vilka är vi? Bmw i3 har sålts i över 100k exemplar sedan lanseringen och har varit en stor framgång för Bmw. Så jo det är rätt många som vill ha en i3.

#14
2018-01-20 16:53

Apex, det stämmer inte att i3 har sålts i 100 000 exemplar i Sverige. Om du anser att 265 stycken för 2017 är samma sak som ”rätt många” så får det stå för dig, men BMW har långt kvar för att nå försäljningssiffrorna för Zoë eller Leaf som är betydligt populärare på marknaden.

REX versionen har bara en liten nödtank. Och betänk att det är i praktiken bara REX-versionen som säljs i Sverige så om vi bara pratar 100% elbilar så har i3 floppat, helt enkelt gjort fiasko på den svenska marknaden. Därför att det helt enkelt inte är så många svenskar som vill ha en dyr, opraktisk elbil med kort räckvidd även fast den är snabb. Det finns helt enkelt mer attraktiva erbjudanden på marknaden än denna BMW.

#15
2018-01-20 17:14

Insteget i BMWn är trevligt högt jmf med en ZOE,har man råd köper man såklart BMWn.
Det säljs inte många Koenigsegg heller.

#16
2018-01-20 18:34

Raphael

Bmw i3 har varit en succé för Bmw oavsett hur den har sålt i Sverige, att kalla en bil för onödig som 100k köpare har valt att betala mer än 400kkr för är rent ut sagt korkat. VW Passat säljer bättre än Bmw 5-serien, gör det Bmw 5-serien till en onödig bil?

#17
2018-01-20 19:53

Vi har nya Leaf på jobbet.
Förvisso rymlig men väldigt plastig och knepig instrumentering eller snarare gränssnitt.
Inte alls tyst och det läckte in en hel del däck och vind. Min Leon är minst lika tyst inräknat motorputtret.

Om jag var ute efter lite mer komfort i en elbil då är definitivt i3 att föredra.
Leafen enda fördel är priset.

#18
2018-01-20 21:33

Denna motbjudande skapelse, gör att elbilar får ett sämre rykte än nödvändigt. Gör man elbilar fula, på ren pin kiv, eller finns det någon annan besynnerligt suspekt anledning till att de flesta är så fula jämfört med vanliga bilar?

#19
2018-01-20 21:49

i3 är en kul bil att köra. Jämföra den med Zoe går ju, men lite äpplen och päron blir det.
Jag hade en i3 2014 tills för några månader sedan, räckvidden var det enda jag kunde klaga på i den. Byttes ut mot en annan elbil (aldrig mera fossilbil som bruksfordon).

#20
2018-01-20 22:18

Grym att köra bör ej jämföras med franska bilar som alla vet inte är direkt skapta för roliga egenskaper.

#21
2018-01-20 22:40

Ful är den inte tvärtom, många är väl vana att bilen ser ut som en 940 dock. *Suck* fula bilar är väl allt från Renault, Citroën och Peugeot.

#22
2018-01-21 10:45

Någon som äger en sådan bil som kan beskriva varför ni valde denna bil när det finns en hel del andra bilar som är betydligt snyggare och mer praktiska? Det var okej att denna bil såg ut som den gjorde första gången den tillverkades för då såg elbilarna inte riktigt kolka ut så det är förlåtande. Men nu, 2018 så är den så sjukt ful.. jag ser hellre en vanlig bmw med elmotor än denna.

#23
2018-01-21 11:49

Jag saknar fortfarande en bra mellanklassbil som kan fungera som endabil för en familj, som är en laddhybrid (eller möjligen) elbil, och som har en drivlina som är byggd som en hybriddrivlina, och som har ett rimligt pris (efter subvention) för privatpersoner.

i3 och Zoe räknar jag som för små, och kanske gäller det nya Leaf också (i3 är väl dyr också). Närmast kommer Kia/Hyundai, men de har (som rapporterats) "hoppat över" en del komponenter som är relevanta för nordiskt klimat vilket gör att det inte blir så "elektriskt" som man kunde önska. VW har Golf o Passat plug-in, men de är rätt dyra och hur mycket har VW ansträngt sig för att göra "ett paket" av eldelen och den befintliga 1.4 TSI-motorn?

Den här listan:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180119/har-ar-elbila...
antyder att 2018 tyvärr blir ett mellanår för den här typen av bilar. Prestigebilar, dyra, från Audi o Jaguar, en ny liten bil (Hyundai Kona) -- möjligen kan Kia Niro EV bli något? XC40 laddhybrid lär bli rätt dyr.

Kort sagt, marknaden behöver minst ett år till för att komma igång ordentligt. Var är PSA t ex? Mazda, Honda, ...? Skoda och SEAT får vackert vänta medan de "finare" VAG-märkena går först?

#24
2018-01-21 16:22

Tory
Tycker golf o passat GTE verkar vara bra förpackad och jag har endast hört lovord om förbrukningen från dem i min närhet som använder sådan.
Kikade dock på Blocket efter Golf GTE och ja, dyra även som begagnat. Runt 260 tusen för en 2016 och 3000 mil var det bästa jag hittade.

#25
2018-01-21 17:47

@Axa: jo, jag håller med om att VW GTE är det vettigaste alternativet just nu, och att främsta invändningen är priset. Men de säljs rätt bra som förmånsbilar, och kommer väl ut på begmarknaden vad det lider!

#26
2018-01-22 01:02

Det många glömmer är att alla inte behöver en praktisk bil. I 90% av fallen åker jag själv i bilen. Har kanske en matkasse som maxlast. En och en annan gång kanske det är nåt litet Ikea-paket eller nåt. Men det är knappt en gång om året ens.

#27
2018-01-22 01:39

Roger
Som det ser ut nu på marknaden finns inte många vettiga hybrider som är allround, närmast är GTE tycker jag. Då menar jag något som liknar en vanlig bil, man får in familjen och man kan ta släp. Golf räcker.
För ensamåkare finns det desto fler hybrider och rena el som jag tror passar.

#28
2018-01-22 08:48

Väl beskrivet, Axa! När jag skrev "endabil" så menade jag precis det! Om man har ett behov av en större bil bara säg två ggr om året (fjällsemester och sommarsemester t ex) så kan man möjligen hyra för dessa tillfällen, men om man varannan vecka eller en gång per månad skall packa in fler personer i bilen och åka litet längre (t ex hälsa på släkt), eller måste åka 20 mil t o r i jobbet, eller ..., så behövs (tycker jag) en något större bil med vettigt baksäte, och som inte känns som en liten burk när man kör i 110 bland andra bilar på motorvägen. Att ha två bilar löser förstås problemet, men då är vi på en helt annan nivå vad gäller kostnader för inköp, service, däck, försäkring osv.

Så vi väntar några år till och, under tiden, kallstartar (-10 igår) vår bensinare för att köra någon km till affärer och annat (istället för att glida i väg på el alltså!). Vilket är 95% av våra körningar. Nästa bilbyte blir det kanske annat?

#29
2018-01-22 11:48

Tory
Min livssituation är fortfarande småbarn som ska skjutsas, somrarna en hel del tomtarbete med släp som behövs och daglig pendling på ca 2 mil enkel. Jag övertygade om att Golf GTE skulle funka och med betydligt mindre förbrukning och utsläpp. Förhoppningsvis nästa bilbyte om inte tillverkarna släpper något annat intressant.

Och jag håller med om att det ska vara en bil som fortfarande uppnår önskad komfort.

#30
2018-01-22 19:58

Är det inte obegripligt att en så modern bil saknar adaptiv farthållare? Så vitt jag vet saknar även den uppdaterad modellen detta.

#31
2018-01-23 10:41

@Editor
Menar du att i3 inte har adaptiv farthållare?
Vad jag vet så har den det och att BMW kallar det för "aktiv farthållare".
Kolla specifikationen på deras hemsida.

#32
2018-01-24 18:21

Jag gillar individualistiska bilar som vågar gå sin egen väg. Ta Citroën ID, till exempel, som inte liknade någonting annat under hela sin livstid, omöjlig att tidsbestämma men ändå inte omodern. NSU Ro80 är ett annat exempel.
Alltså invänder jag inte mot designen, men jag är av den lite märkliga uppfattningen att om en bil har ett baksäte, så ska det kunna användas. Den här dörrkonstruktionen kan möjligen accepteras på en Mazda RX8, där man inte förväntar sig ett baksäte alls, men faktiskt hittar ett användbart sådant. I i3:ans baksäte blir du inlåst om ingen finns i närheten för att släppa ut dig (om du nu ens lyckats pressa in dig). Du kan inte heller kliva in före föraren och råkar föraren slå igen sin dörr före dig så har du fixat lackskador – eller värre. Bara denna totalt urkorkade konstruktion sänker hela bilen. Det är svårt att få förtroende för sådana konstruktörer.

#33
2018-01-25 23:36

@Roy J
Fast vi vet ju faktiskt inte alla anledningar till att dom valde denna lösning, det kanske finns bra anledningar. Att sätta en B stolpe med en ytterst liten bakdörr hade bara sett knasigt ut. Att göra designen strikt 3 dörrars för att slippa riva upp känslor för att man frångår en konventionell 5 dörrars design tycker jag hade varit ett sämre val.
Maila BMW och hör med konstruktörerna varför dom gjorde som dom gjorde, det kanske döljer sig riktigt intressanta förklaringar om hur dom tänkte.
Jag är själv nyfiken på varför man gjort dom val man gjort men inte hittat några bra svar, men väljer att inte såga konstruktionen helt då jag hellre ser denna än en 3 dörrars design (om valet nu stod mellan detta i designfasen).

Kanske ett tips till ett reportage i ViB, ”tekniken och tänket bakom BMW i3”
Tycker det är en bil som är väldigt intressant och innehåller mkt intressanta lösningar.

#34
2018-01-26 09:30

Det är väl ingen lögn att säga att i3 inte nått hela vägen fram till att på allvar konkurrera med fosildrivna bilar. Det är mer en rätt cool plattform för att visa på möjligheter än en seriöst praktisk bil.

#35
2018-01-27 10:13

Just i3 går ju inte att räkna som "ful" direkt även om den är konstig. Lite som en modern A2. I det fallet tror jag att bilen måste utmärka sig på nåt vis för att sända tydliga signaler. Då den är dyr och man får rätt lite bil för pengarna måste man liksom motivera köpet med lite egoboost för den som köper. Signalera att man ligger i framkant typ. Sen vill man ju själv att det ska va "nåt" när man betalar så mycket. Tänk om i3 sett ut som en Mitsubishi Space Wagon tex. De dyra materialen och tekniken hade fortfarande varit där, så priset hade varit det samma. Det hade tagit emot rejält att betala pengar för den ens. i3 som den ser ut nu är dock "fräck" och inget man tröttnar på i första taget direkt.

Sen har vi bilar som första generationens Prius, som var fult designad med flit, så att man inte skulle sälja så många. För Toyota gick rejält back på varje bil. Men man tog det som nån slags långsiktig reklampeng för att muta in segmentet.

Värt att nämna är väl att optimal aerodynamik inte är jättevacker alltid. Puckelryggs-designen kanske försvinner sen när drivpaketen blir så pass effektiva att det inte har någon större betydelse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.