Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW ActiveHybrid 5 (2012)

Provkörning

BMW strävar vidare med sina hybridmodeller. Efter floppen med X6 kommer nu 5-serien med extra eldrift. Helheten är betydligt bättre – räcker det?

Ibland vill man sitta som flugan på väggen i bilföretagens styrelserum och försöka förstå tongångarna, exempelvis hos BMW.

Nyligen lades den tekniskt komplicerade, extremt kortlivade (knappt två år) och måttligt bränslesparande hybridmodellen ActiveHybrid X6 ned på grund av dålig försäljning. Den tilltänkta volymmarknaden USA tog inte bilen till sig, sannolikt för att det finns en X6 med vanlig bensin-V8 som gör jobbet enklare, lättare och till oerhört mycket lägre grundpris (ca 260 000 billigare!), utan att i realiteten förbruka så mycket mer än hybridversionen.

Nu gör BMW ändå ett nytt försök, med liknande teknik anbringad i den mycket framgångsrika 5-serien. Ska det slå nu då och i så fall varför?

Det börjar bra. Provkörningen på portugisiska vägar avslöjar en mycket behaglig, knäpptyst, reaktionsvillig och tidvis avgasfri storbil som samtidigt uppvisar förbluffande smidiga köregenskaper. Hybriden känns som en normal, något mermotoriserad 5-serie som 535d eller 535i, men med avsevärt minskad förbrukning, åtminstone på papperet. ActiveHybrid 5 ska dra 6,4 l/100 medan en automatväxlad 535i vill ha 7,6 liter för samma arbete.

De yttre tecknen på hybridiseringen inskränker sig till fälgar av mer ”aerodynamiskt” snitt och ett par emblem. Under skalet har det hänt desto mer.


Drivningen utgår från BMW:s treliters raka sexa med twinscroll-turbo och 306 hk. Till denna kopplas en åttaväxlad automatlåda och, inrymd i lådans främre del, en elmotor på 55 hk. Denna har en egen koppling till automatlådan och kyls av samma system som motorn.

Elmotorn får energi från ett litiumjon-batteri som placerats i en höghållfast ”bur” i bagageutrymmet och som stjäl 145 dm3 från detta. En hel del väskor ryms i alla fall. Under tomgångsrull och bromsning återladdas batteriet av elmotorn som då fungerar som generator. Under fullgasacceleration ger elmotorn/batteriet en (påtaglig) extraskjuts; 0–100 km/tim tar knappt sex sekunder för den 1,9 ton tunga bilen. Batteriets 96 celler ger en användbar energi-kapacitet på 675 Wh och kylningen av paketet sker separat.

I jämförelse med X6 ActiveHybrid, som hade en komplicerad, steglös sjuväxlad automatlåda med simulerade lägen, är den nya konstruktionen lättare och mer utrymmes- och räckviddseffektiv.

Det gamla systemets totala hybridarkitektur vägde 260 kg och medgav körning på enbart el i 2,5 kilometer i maximalt 60 km/tim. Motsvarande siffror för det nya är 145 kg och fyra kilometer på enbart el i max 60 km/tim. Jag klarade faktiskt att nå nästan den sträckan under provkörningen, men det var på slät asfalt och med 15 grader varmt ute. I den 2,5 ton tunga BMW X6-hybriden kom jag kanske ett par hundra meter på eldrift…

Sparfinesser finns det gott om. I körläget EcoPro kan man upp till 160 km/tim låta bilen ”segla”, alltså frihjulsrulla med bensin- och elmotor avslagna men med alla övriga funktioner i behåll. Bilens klimatsystem kan förinställas för att kyla kupén före avfärd.

Kopplingen till navigationssystemet är smart. Om man exempelvis har några kilometer kvar och det finns tillräcklig batterikraft kvar slår systemet automatiskt om till enbart eldrift tills man är framme. Motsatt kan systemet ”känna” att ett brant parti närmar sig och automatiskt ge extra elkraft till förbränningsmotorn – som därmed slukar mindre bensin.

Som upplevelse betraktad imponerar BMW ActiveHybrid 5 med största komfort och härliga köregenskaper, med ett hybridsystem som arbetar omärkligt och som under gynnsamma omständigheter säkert sparar bensin på riktigt, om än kanske inte lika mycket som anges.

Visserligen håller nya ActiveHybrid 5 en högre utrustningsnivå än en grundutrustad 535i (grundpris från 452 000 kronor) men blev ändå en mycket dyr bil. I realiteten lär den få svårt att motivera sig så länge som BMW:s andra stormotoriserade 5-seriebilar drar så förhållandevis lite. Värsta konkurrenten finns inom huset: BMW 535d är både billigare och snålare.

Diskutera: Vad tycker du om BMW ActiveHybrid 5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW ActiveHybrid 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW ActiveHybrid 5:

Pris, från kr: Ca 600 000 kronor.
Säljstart: 25 februari.
Modell: Fyrdörrars femsitsig sedan.
Mått (cm): L 490/B 186/H 146.
Tjänstevikt (kg): Ca 1 900.
Motor: Sexcylindrig rak bensin, enkel twinscrollturbo. Elmotor integrerad i automatlådan + batteri i bagageutrymmet. Volym bensinmotor: 2 979 cm3. Max effekt 306 hk vid 5 800 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 200–5 000 v/min. Max effekt elmotor: 55 hk, max vridmoment 210 Nm. Systemeffekt 340 hk, vridmoment 450 Nm.
Kraftöverföring: 8-växlad automat, fyra körprogram. Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim 5,9 s. Toppfart 250 km/tim.
Förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Mercedes-Benz S400 CDI Hybrid, Lexus GS 450h.

Vad nytt? Hybridbil med körglädje.
För vem? Teknikfreaks.

Plus: Smidig, tyst, snabb, snålare än 535i.
Minus: Dyr, optimistisk bränsledeklaration.

Kommentarer

#1
2012-03-01 09:09

Bensinhybrider som inte är snålare (mindre Co2 utsläpp) än motsvarande konventionell dieselbil är inte så intressant. Det är mest i USA den kan tänkas sälja.

#2
2012-03-01 09:12

Thommys.

Suck! Vad vet du vad diesel bilar släpper mer än Co2? Tydligen ingenting,det är uppenbart! Vakna!

#3
Juppe
2012-03-01 09:18

@Shogun
Vet du vad batterier och batteriproduktion bidrar med till miljön?
Vakna!

#4
2012-03-01 09:35

Då får du slänga ur blybatteriet ur din bil! Lycka till ;o)

#5
2012-03-01 09:41

Denna borde kunna funka, 340 hkr och 0 - 100 på 5,9 sekunder och ändå ha en förbrukning på 0,64 det är bra jobbat.....

#6
2012-03-01 09:47

Simon.

BMW är på G de har "början på framtiden teknik". Så nu borde bilar med stenåldersteknik bli billigare tex en "vanlig" 5-serie. Dessa betalar man överpriser för så det skriker om det,eller hur Juppe?

#7
Juppe
2012-03-01 09:55

@Shogun
Är du helt förvirrad? Varför skulle överprisad teknik få bilar utan denna teknik att bli billigare än de redan är?
En BMW 5-serie UTAN hybridteknik kostar redan 150,000 kr mindre.
En Prius UTAN hybridteknik (typ standard Auris) kostar 150,000kr mindre.

#8
2012-03-01 10:05

Juppe.

Nej,jag inser bara att vi betalar åt hell skotta för mycket för bilar med gårdagens teknik så som bilar som Audi A6 och 5-serie eller vilken som helst. Vi kan alla känna oss blåsta,speciellt vi som köper premiumbilar. Men tillverkarna gnuggar händerna för detta.

#9
2012-03-01 10:15

Juppe nu har du nog räknat lite fel, prisskillnade på en Auris 150 000:- ????

Auris HSD plus kostar 229 000:- och har en 1,8 liters motor automat (steglös)

Motsvarande 1,6 plus med Mulimodelåda har mindre motor och något mindre utrustning men kostar 190 000:-

Så hur du räknat fram 150 000:- får du gärna förklara....

#10
2012-03-01 10:34

"speciellt vi som köper premiumbilar" Ha! Hyundai i40 är en vanlig svennebil, Shogun.

#11
2012-03-01 10:38

En ny dieselbil släpper ut väldigt lite NoX och partiklar jämfört med dagens fordonspark total. Det är den gamla bilparken som är problemet och inte nya dieselbilar.

#12
2012-03-01 10:45

Thommys.

Lungn och fin! Har du redan glömt att jag tidigare åkt MB,Lexus,BMW,Audi. Var med min son för några veckor sedan och köpte en BMW 530 Touring.

Bara för att man äger dessa bilar behöver man inte bli blind och döv för att inse vad som är rätt och fel med dessa bilar.

Ja,Hyundai är en svennebil,men jag dömer inte ut bilen pga ett namn den har......;o) Jag går efter hur bilar är att äga. Den har ratt värme! Att inte alla bilar har det,så kallade premium bilar med premium namn?! ;o)
Förstår inte att jag kunnat vara utan det tidigare.

#13
2012-03-01 10:50

Thommys.

Jo,nox utsläpp är ett problem med nya dieselbilar. Liksom de farliga nano partiklarna som hamnar i vårt blodomlopp. Och det är en av anledningarna till att det är ett bränsle vi ska bortifrån,jag kör själv dieselbil. Men det innebär inte att jag inte vet eller inser nackdelarna. Hur är det för dig?

#14
Juppe
2012-03-01 11:01

@Shogun
Det där med "stenåldersteknik" är bara dravel och det vet du. Elbilar har funnits sen 1800-talet. Jag säger inte att det är fel att forska och utveckla den tekniken OCKSÅ .. men det är ETT område bland många.
Alluminiumkonstruktioner och andra lättviktsmaterial, hjulupphängningar, växellådor, Cylinder On Demand, överladdning, smart fyrhjulsdrift, adaptiv fjädring, farhållare som samverkar med GPS, nätverk i bilen, LED-ljus, krocksäkerhet osv ... listan kan göras hur lång som helst med tekniska innovationer inom bilvärlden där Toyota INTE ligger i framkant.

Du har gjort det väldigt tydligt att du ENBART prioriterar bränsleekonomi och anser att den ENDA teknik som är intressant är batterier och elmotorer.

Alla delar inte din uppfattning. Bil är en dyr affär och en dålig investering hur man än vrider och vänder på det. Därför är det viktigt för mig att bilen är underhållande och skänker mig ett visst mått av glädje.
Komfort, Prestanda, Lyx (till viss mån), Design är alla faktorer som för mig väger tyngre än ett par deciliter lägre förbrukning.
Jag tror att många delar min uppfattning och köper bil med hjärtat.

Med dina värderingar och argument tycker jag det är märkligt att du har bil för överhuvudtaget. Varför åker du inte Taxi eller kommunalt, alternativt hyr bil när du behöver? Det blir ännu billigare!

#15
2012-03-01 11:18

Juppe.

Som sagt var och en blir religiös på sin tro vad som är framtid och inte. Jag har min du din!

Och kollektivtrafik är inget alternativ för mig som jag bor. Därtill är jag alldeles för teknik/bil intresserad för att vara utan bil

#16
2012-03-01 11:56

Shogun har en lyxbil, iallafall om man frågar Skatteverket.

Men visst betalar man extra för en premiumbil. Precis som du betalar extra för att det ska stå "Gant", "Peak" eller något annat på dina kläder.
Men det går inte att komma ifrån att upplevelsen och finishen är på en annan nivå.

Förstår inte heller vad Shogun menar med gårdagens teknik? Eller tycker du att det Juppe nämnt är gårdagens teknik?
Motivera gärna vad som är "gammalt" med just Google Earth i GPSen, LED på hel/halvljus etc?
Har din I40 det? Ska man kritisera andra bilar när man själv har betalat nästan 350 000 kr för en bil som inte ens har ett vettigt helljus?
Eller är rattvärme viktigare? Anser du det vara ny teknik? Eftersom du tar upp det menar jag?
Om det sedan är standard på bilen eller inte har väl inget med "nytt" att göra?
Är I40 med sin gamla teknik värd nästan 350 000 kr?

#17
2012-03-01 12:03

Rattvärme har du kunnat fått till en Mercedes i 10 år och är inte direkt någon nyhet, möjligen het.

#19
2012-03-01 12:12

Hybridbilen e på utdöende! Att premiummärkets premiummärke BMW gått på denna gimmick e ett mysterium... En BMW diesel är ett mkt klokare köp!

#18
2012-03-01 12:20

A_q

Nej,I40 är inte värd sina pengar. Och ingen annan heller vi är alla lurade,även DU!

Vad gäller helljuset,så fick jag extraljus ramp med på "köpet" ;o) inbillar jag mig(jag fick nog betala även denna)

Med gårdagens teknik menar jag diesel och bensin motorer som vi ska bort ifrån,svårare än så är det inte. Hybrider är ett första steg bort från denna gårdagens eller stenåldersteknik. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå att dessa premium bilar inte är bättre än andra bilar. Lite mer påkostad plast sedan springer folk benen av sig och öppnar sina plånböcker på vid gavel,tänk så lite det behövs från tillverkarnas sida. Ni är dröm kunder,jag också. Men hur mycket extra kostar denna plast tillverkaren i kronor,för att VI ska springa benen av oss? Inte mycket alls. Detta måste vi inse att VI är lurade som betalar så mycket mer för en premiumbil. Det är därför flera märken har ambitionen att bli premiumbilar så man kan ta ut ett högre pris på bilarna,och därmed vinst per bil.

Rattvärme är behaglig teknik,för välbefinnandet. Att inte alla premium bilar har det som standard? ;o)

#21
2012-03-01 12:28

@ Swenssons., du har helt fel som vanligt, men det är ju knappast en överraskning...:)

#23
2012-03-01 12:45

@ Swenssons, nix, hon är på Grand Canaria och i vanliga fall bor hon 19 mil härifrån så det blir svårt.....:) Verkstad har jag i garaget men dit ska jag inte....:)

Tänk så fel du har......

#24
2012-03-01 13:04

@simon:
VISSA måste ha nära till verkstan och i vissa fall så nära att man har den i garaget... Så visst tänk så fel jag hade...- O -

#25
2012-03-01 13:05

@Shogun
Ja, men då är vi alla lurade och vi lurar även andra. Även DU.
Måste mat kosta vad den kostar? Handlarna tjänar storkovan på det.
Måste det vara så dyrt att gå till tandläkaren? Varför är det så dyrt med advokater? Är Oxfilé värt nästan 400 kr kilot?
Brukar du gå ut och äta lunch? Betala kanske 85-90 kr? Lurad!
Billigt på Ikea? Nä, med tanke på vad de tjänar så skulle det bevisligen kunna vara ännu billigare.

Ja, du förstår poängen. Med ditt resonemang skulle vi alla gå plus/minus noll på våra affärer innan vi anser att det är värt det.
Vad något är värt beror på köparen. Det finns dom som betalar miljonbelopp för en tavla.

Ja, jag har rattvärme. Fick dock betala ca 2 000 kr extra för det. Lite sniket att inte bjuda på det kanske. Men å andra sidan kunde jag välja till bl.a. komfortstolar och luftfjädring som än mer bidrar till välbefinnandet än rattvärmen.
Vad kostar de tillvalen till Hyundai I40?

#26
2012-03-01 13:23

A_q.

Jag förstår att du blivit trampad på tårna då du kör en tysk premiumbil. Jag kan säga så här bara för att jag är så prestigelös av mig vad gäller bilar,att du har en bättre bil än min i40.;o) Det är ju det du vill höra.

Tänk att vissa har svårt för att erkänna att vi betalar åt hell skotta förmycket för våra bilar. Och att bilar med gårdagens teknik är för dyra jämfört med denna nya BMW med "början på framtiden teknik" som Toyota/Lexus kunnat leverera i 15år nu.

Känns inte det nedrigt att inte tyska premiummärken inte kunnat leverera det för än nu? Vorsprung durch technik!? Bmw följer inte utvecklingen,Bmw leder den!? De har inget försprång alls! Bara floskler.

#27
2012-03-01 13:29

@shogun:
Jag håller verkligen med dig i så måtto att våra bilar, oavsett märke, är bort i natten för dyra eller om man så vill biltillverkarna tjänar åt hellskotta för mycket på oss för att inte tala om hur mycket staten tjänar på oss bilister i moms, accis och bränsleskatter !!! Hur kan tex en sk "bottenplatta" dvs underrede på en vanlig bil kösta flera miljarder att konstruera och utveckla? Jag "tror" att jag kan rita en sådan på ett par timmar till en kostnad av några promille av vad biltillverkarna påstår att det köstar eller vad tror du?

#28
Juppe
2012-03-01 13:37

@Shogun
Men det är inte "framtidens teknik" bara för att du upprepar det. Det sker massor av framsteg inom motorteknik och för att få fram bränsleeffektiva motorer med bra prestanda.
T.ex
Audi jobbar bl a med downsizing, överladdning och cylinder on demand
BMW satsar hårt på diesel och överladdning osv
Toyota/Lexus satsar på hybridteknik

Parallella spår med NUTIDENS teknik!

Alla biltillverkare vill sälja så många bilar som möjligt och fylla alla behov. Därför kommer tyskarna nu med hybridbilar och Toyota med dieselbilar .... inte för att någon av teknikerna är framtiden utan för att det finns en marknad.

#29
2012-03-01 14:11

Shogun, jag känner mig inte alls trampad på tårna. Men du verkar ha fullt upp med att försvara ditt val? Ständiga attacker mot premiumbilarna.
Vad är du ute efter då? Att höra att att vi som "kastar bort" en massa pengar på tyska bilar ska erkänna att du har rätt?

Jag menar att man naturligtvis betalar för mycket för många saker som man köper. Dock är det upp till köparen att bedöma om produkten är värd pengarna eller inte.

Samma gäller för allt som du köper. Men vart ligger normen? Vad anser man vara prisvärt? Vad grundar sig i så fall den bedömningen på?
Vad är t.ex. hög motoreffekt värd?

Det som är viktigt för mig kanske inte är viktigt för dig. Så är värdet för dig är lika med noll så vill du naturligtvis inte betala för det.
Likväl vill inte jag betala en krona för något jag inte vill ha, men kan betala ganska mycket för det jag vill ha.

Så jag tycker att detta jämförande är ganska meningslöst.

#30
2012-03-01 15:45

Jag har betalt för mycket för min bil. Men det var det banne mig värt:-)

#31
2012-03-01 16:42

A_q.

Nej,jag försvara inte alls mitt val av bil nu. Jag har kört/ägt så många premium bilar så jag vet skillnaden. Men jag blir inte blind eller döv för det och anti allt annat.

Det jag reagerat på är det Juppe och jag diskuterat på annan plats nämligen detta jag reagerar på som han skriver.

" @simon
saabnisse skrev "dessa bilar" .. alltså inte bara prius.
Runt 350kkr är vansinnigt mycket pengar med tanke på vad det är man får - en ganska plastig bil i mindre mellanklassen med ovanligt dåligt lastutrymme.
Priserna måste ner, rejält! Både på Ampera och Prius.
Skrivet av
Juppe
2012-02-29, 13:34"

Och detta var skrivet i denna tråd.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilken-elbil-ska-jag-valja-36875?page=2

Det är detta jag reagerar på. Då måste ju bilar med stenåldersteknik sänkas också i högre utsträckning än tex Ampera och Prius eller om vi jämför Lexus hybrider då mot bilar som A6, 5-serie. Det är ju då det kommer fram vad för mycket du "egentligen" betalar för mycket för en sådan bil. Men det verkar inte Juppe reagera över när han säger som han gör. Han är villig att betala så mycket för en A6a för den bättre plasten! En väldigt dyr köpt plast måste jag säga.

Man kan också säga så här då med Juppes resnomang att Bmws nya hybrid här ska bli billigare,samtidgt måste ju då de andra mindre avancerade modellerna av 5-serie också ner i pris än mer. Det är då jag menar det kommer fram vad för mycket man egentligen betalar för en premiumbil som egentligen inte kostar tillverkaren så mycket mer för denna plast då märket har premium status och man kan ta ut dessa priser.

En Lexus hybrid är då inte så mycket dyrare än en Bmw utan hybrid och enklare teknik. Alltså då ett bättre köp enligt mig. Hur mycket som skiljer mellan en Bmw 535d och en Lexus Gs hybrid i pris vet jag inte. Men rent spontant så skulle jag tycka att Gs hybrid ger mer för pengarna än 535d. Det vore nog något jag skulle lägga pengarna på i så fall.

Nä,ska priserna på hybrider av olika slag sänkas så ska bilar med stenåldersteknik sänkas först,är du med på vad jag menar?

#32
2012-03-01 17:23

Fast det handlar ju om betydligt större skillnader än kvalitén och finishen på plasten. Det vet ju även du.

#33
2012-03-01 20:02

Ja,jag vet skillnaden. Det är därför jag håller Lexus högre kvalitetsmässigt än sina tyska rivaler. Det är min egen erfarenhet.

#34
2012-03-01 21:12

Och när det gäller Lexus (som jag haft som tjänstebil i några år) så lirar den inte riktigt i samma liga som Audi. Fast det gör iofs inte heller BMW eller Merca när det gäller kvalitetskänslan.

Fast nu gäller denna tråd BMW. Så åter till ämnet.

#35
2012-03-01 23:37

@ A_q att placera Audi i topp efter kvalitetskänsla är ganska intressant eftersom det är en bil som ligger under medelbilen när det gäller verklig kvalitet.......

Men det är kanske så att emblemet är det viktiga för många, de flesta förare av tex. BMW 1 serie tror ju att de kör en framhjulsdriven bil så de har väl inte så mycket bilintresse tyvärr.....

#36
2012-03-02 09:39

Fast du blandar ju ihop två olika begrepp. Igen. Suck.
Dessutom handlar då bilintresse om att man prioriterar verklig kvalitet framför hur solid bilen känns?

Helt fel skulle nog de flesta påstå.

Men kör på det du.

#37
2012-03-02 10:15

Förresten Simon, vart kan man läsa om att de flesta förarna av 1-serien tror att bilen är framhjulsdriven? För det är väl inget som du själv hittat på?

#38
Juppe
2012-03-02 10:32

@Shogun
Apropå "stenålrdersteknik" kommer här lite fakta. Siffror från respektive tillverkares hemsida.

GS450h
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 7,7
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sek
Toppfart km/h: 240

Audi A6 TFSI (bensin)
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 7,4 - 8,2
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sek
Toppfart km/h: 250 (begränsad)

#41
2012-03-02 11:16

@ A_q nej jag blandar inte ihop, jag skrev att det är intressant att man kallar något för kvalitetskänsla som ligger dåligt till när det gäller verklig kvalitet, inget ihopblandat där inte utan en fråga om hur nåt som inte sticker ut som kvalite kan få uttrycket kvalitetkänsla.....?

Självklart skriver jag inget som jag inte kan styrka det är inte min grej, så här får du länken där BMW själva gjort undersökningen, 80% av förarna till 1 serien tror dom kör framhjulsdrivet... He, he... Snacka om _ _ _ _ _ förlängare, noll koll....:)

http://www.vibilagare.se/nyheter/bmwagare-tror-att-de-kor-framhjulsdrivet-1182

#40
2012-03-02 11:18

Juppe, A_q.

Läs detta! Detta är början på framtiden redan för ett antal år sedan. Och det ÄR fakta!

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

Ett särtryck ur testet.

Kvalitetskänsla & Image/design. Att bygga
ihop en bil är inte den största utmaningen.
Det måste kännas välbyggt – och helst vara
det också.
Solklart MVG får Lexus på den punkten.
Inte nog med att japanerna hittills varit bäst
på att bygga driftsäkra bilar. Nu tar man även
kungakronan ifrån Audi som traditionellt
brukar vara bäst på kvalitetskänsla. Audis
trumfkort, dörrklangen, får se sig slagen med
en hårsmån.

” Lexushybriden
varje teknikers
våta dröm.”

Intryck
Gunnar
Dackevall

Det här testet behandlar tre bilar med
1900-talsteknik, och en – Lexus hybrid
– som redan befinner sig en bra bit in i
2000-talet. För den lille ingenjören är det
en våt dröm att följa kraftflödets vägar
och stapeldiagrammens variationer, och
njuta av varje sparad kilowatttimme som
motorbromsen regenererar. Effektmätaren
är en lysande idé som helt kompenserar
för frånvaron av varvräknare och
nu vet vi; framtiden blir ännu roligare än
forntiden.

Hääpp! Och detta är bara början på vad som komma skall! Detta är högteknologi! Som Toyota/Lexus haft i 15år nu på marknaden.......

#42
2012-03-02 11:25

Prestigelös.

Haaa,ja detta var talande! Som visar vad fåfänga vi kan va,som jag sagt "Man blir lurad när man köper en Premiumbil". Betala så mycket mer för den lite dyrare plasten,som inte kostar alls så mycket för tillverkaren,utan vinsten går direkt ner i tillverkarens "plånbok". Det är därför flera tillverkare vill få premiumstatus,=högre marginaler. Men av dessa premium bilar har Lexus bäst kvalitet och kvalitetskänsla.

#43
Juppe
2012-03-02 11:35

@Shogun
Jaha, så nu var "framtidsteknik" dörrklonk?
Du debatterar som en 5-åring. Byter ämne och hoppar vilt mellan olika argument i dina försök att smutskasta andra märken.
Vi pratar inte om Lexus här. Vi pratar inte om deras byggkvalitet eller hur lyxiga dom är.
Vi pratar HYBRIDER och om Hybridtekniken är framtid eller inte.

Jag har just givit dig svart på vitt att en Lexus GS varken är snabbare eller snålare än en bil med "stenåldersteknik".

#44
2012-03-02 11:44

Man uppnår inte "premiumstatus" bara av priset på bilen för då skulle man ju kunna sätta ett pris på 1.000.000 på en Opel Astra och kalla den premium.
Det är helt klart att premium bilar har bättre materialval, mer avancerade motorer, bättre bromsar och mer teknik. Frågan är om man vill betala för detta. Vill man inte betala för detta så köp en Opel Astra. Vill man ha premium köp en Bmw, Audi, Lexus eller Mercedes av högre klass och betala för detta. Så enkelt är det. Visst tar de kanske några kronor för namnet det kan ingen förneka men man får en bil som är lyxigare också. Kom inte och säg att plasten i en Opel är samma som i en högklassig Mercedes för det är det inte. Det finns många olika plastkvaliteer.

#45
2012-03-02 12:09

Shogun, du menar alltså att även Lexus lurar sina kunder då?
Som nämnts tidigare så betalar nog alla, mer eller mindre medvetet, för mycket för såväl alu-fälgar som kjolpaket.
Så vad är nytt???

Om vi nu ska dra en massa citat så kan jag slänga in ett från test mellan nya A6 (2012) och Lexus GS350 (2013):
"We’ll continue to view the A6 as the segment’s pacesetter until something comes along to set a better one.
Pace, in this sense, isn’t limited to 0 to 60 mph. It embraces the total package, from ergonomics to sound to door closures"

#46
2012-03-02 12:19

Juppe Juppe.

Det märks ju att du inte ens öppnade länken för att se AMS test och jämförelse av dessa bilar och vad som är början till framtiden,och det är hybridteknik inte diesel som vi ska bort från med alla utsläpp av nanopartiklar etc som hamnar i våra lungor. Skapar hjärt och kärlsjukdomar. Gäller det bara prestanda för dig? Läs också förbrukningen mellan bilarna,det skiljer en del i verklig förbrukning.

Sedan brukar ju du alltid framhäva vad viktigt det är hur plasten känns ="kvalitetskänsla". Där kan du se att AMS uppfattar det som att Lexus är bäst på detta område,bättre än Audi. Och det är min uppfattning också. Det är det bästa premium märket det är min uppfattning efter att ha ägt bilarna. Och det är de som står för "vorsprung durch technik". Nu 15år efter Toyota/Lexus kommer tyskarna med motsvarande bilar,15år efteråt! Varför kommer de med dom om det inte vore början på framtiden? Både du och jag vet att detta är början på framtiden och att vi ska bort från diesel med alla dess farliga utsläpp av som jag nämnt nanopartiklar och nox utsläpp. Allt handlar inte om co2 utsläpp!

Läs nu gärna testet i AMS så får du se vilka det är som är mästare i kvalitet och kvalitetskänsla. En riktig kvalitets och premiumbil!

Det är tre bilar med 1900tals teknik och en med 2000tals teknik,gissa vilken! Kan det sägas tydligare vad som är början på framtiden?

#47
2012-03-02 12:32

A-q.

Ja,det är ju det jag sagt hela tiden att bilarna bör bli billigare när Juppe säger att Ampera och Prius måste bli billigare. Då måste bilar med "stenåldersteknik" bli ännu billigare först! Det visar ju då vad för mycket vi betalar,men då måste man ju själv först också inse att man betalar för mycket för den gamla tekniken som är i hans Audi innan han säger att bilar som Ampera och Prius ska bli billigare med sin mer avancerade teknik. Eller jämför med tekniken i Lexus hybrid mot Audis gamla teknik.

Och ja,visst luras Lexus också. Men där får du ju inte bara en kvalitetskänsla du får också en högre verklig kvalitet. Något som stämmer med min erfarenhet och som AMS också påtalar i testet. Mästaren i kvalitet och kvalitetskänsla är Lexus. Vad gäller plasten, Sorry grabbar ni valde fel märke........;o) Lexus är märket med kvalitet och vorsprung durch technik!

#48
2012-03-02 13:53

Å andra sidan luras även Hyundai då du egentligen bara får gammal teknik, inget "premium", inget statusmärke och ändå betala nästan 350 000 kr?

Gällande Lexus bättre än Audi så såg du kanske att citatet jag lade in sa motsatsen. Detta på årets bilar.

#49
2012-03-02 15:15

A_q

Är du medveten om själv att du nu jämför frugans Hyundai i40 med Audi nu,inte dåligt att du gör det självmant. Och att i40 vann över A6 när konstruktörer från olika tillverkare och underlevarntörer bedömde bilarna i Golden Award Design priset,det säger ju ändå en del om i40. Som ändå inte har premium status men ändå slår en premiumbil. Inte dåligt av Hyundai!

Frugan måste få välja den bil hon vill ha. Själv ska jag titta på nya Lexus GS när den kommer,man vill ju ha framtidsteknik och inte forntidsteknik som i Audi enligt AMS test.

Intryck
Gunnar Dackevall.

Det här testet behandlar tre bilar med
1900-talsteknik, och en – Lexus hybrid
– som redan befinner sig en bra bit in i
2000-talet. För den lille ingenjören är det
en våt dröm att följa kraftflödets vägar
och stapeldiagrammens variationer, och
njuta av varje sparad kilowatttimme som
motorbromsen regenererar. Effektmätaren
är en lysande idé som helt kompenserar
för frånvaron av varvräknare och
nu vet vi; framtiden blir ännu roligare än
forntiden.

Lexus framtid. Audi forntid

Vad menar då Audi med detta "vorsprung durch technik".......floskler!

Ägare till tyska premium bilar är så känsliga när de inte får vara värst alltid,hihihi. Och när man påpekar det så går de upp i taket. Se bara här vad jag retat upp dom och inte fattar det det heller att man driver med dom! Hahaha.......;o)

http://www.e24.se/lifestyle/fart/genant-enkelt-att-fa-oss-att-sla-till_3334629.e24

#50
2012-03-02 15:31

Titta, du har fortfarande inte lyckats tömma din klippbok. Samma citat igen.

En sak ska jag ge dig cred för. Du gör verkligen allt för familjefriden.
Jag ser Lille Fridolf och Selma framför mig. Lille Fridolf kämpar febrilt.
Kämpa på! ;-)

Bra också att du erkänner att du egentligen vill lägga löjligt mycket pengar på en "lyxbil". Samtidigt erkänner du att er I40 inte ger dig det du egentligen vill ha...
Du inser att du nu även erkänt för alla att dina tidigare argument mot dyra lyxbilar och för Hyundais förträfflighet bara var tomt snack?

Grattis!

#51
2012-03-02 16:11

A_q.

Nej,men jag har avslöjat vissa tyskbilsägares fanatism över sitt märke! Och när man går på i ullstrumporna att de inte leder teknikracet och heller inte "kvalitetskänslan" (den berömda plasten). Och heller inte den riktiga kvaliten i längden. Då blir det ett jäkla liv. Du läser för mycket tidningar vilka bilar som är bäst,visst då vinner ofta tyska bilar. För det vet tidningarna att det är detta målgruppen vill höra och de de tjänar pengarna på som köper deras tidningar. Men ute i det verkliga livet så visar det sig att andra märken Lexus är betydligt bättre. Kalla detta gärna ett psykologiskt test av ägare till premiumbilar.

Jag har kört/ägt alla mina bilar själv BMW ,MB,Audi och så pärlorna av alla om man vill ha riktig kvalitet och kvalitetskänsla (och fin plast) LEXUS.

Därför blir den en Lexus Gs för mig. Vorsprung durch technik och inte bara floskler.......

;o)

#52
Juppe
2012-03-02 16:20

Hahaha, Shogun har trasslat in sig så hårt i sina egna argument att det inte finns någon väg ut ur denna fadäs.
Stor humor! Dessa inlägg måste ju dokumenteras för framtiden.

#53
2012-03-02 17:04

Speciellt nu när han backat och återigen föredrar Hyndan. He,he!

Game, set and match!

#54
2012-03-02 18:16

Ja,klappa om varandra ni det behöver ni och trösta varandra i tron att ni vunnit diskussionen. Så ni får tro att ni åker i det bästa som finns hehehe.

Forntid skriver AMS om Audi,framtid skriver man om Lexus. Bäst kvalitet och kvalitetskänsla. Bäst plast med andra ord som är så viktigt,kort sagt bäst i allt med riktig kvalitet i längden. Ska man åka tyskt ska man åka BMW. Premium bilar ska vara bakhjulsdrivna det vet ju alla. De tre riktiga Premium märkena är ju det BMW,Lexus,MB. Det är ju de märkena som "märken som vill upp" som Kia kopierar designmässigt,vem kopierar Audis design? Ingen! Ett glas vatten,så ser designen ut ingen bryr sig om sådant som en "tvålkopp" totalt utslätad,finns ju ingen design där alls. ;o)

#55
2012-03-02 18:51

Se så tyst Volvo S80 V8 är i testet. Den går tystare än en Lexus i 140 km/h och även på tomgång. En billigare bil slår denna japanska superbil som ska vara det tystaste av tysta med en kaross som ska ha en makalös fin utformning för att inte skapa resonans. 2000-talets bil, sägs det. Men varför märks det inte? För allt är en bubbla!

Ta namnet Lexus. Snacka om att välja namn för att sätta en prägel på bilen. Det ska associeras med luxury och rex. Det var inte bilen som lyfte namnet, utan bilen fick ett lyxigt klingande namn och många har gått på det.

#56
2012-03-02 19:05

@ Thommys, vad är det för test du pratar om...? Vilken lexusmodell kör de mot en S-80...?

#58
2012-03-02 19:33

Själv har jag inga problem med att köra/äga varken Lexus, Audi, BMW eller MB. T.o.m. en VW kan funka.

Apropå plast och plast. Man kan ha plast i det mesta nu för tiden. Kolla här: http://www.expressen.se/motor/i-kristallkulan---har-ar-framtidens-bilteknik/

Lite trist med bilmärken som inte ligger i framkanten när det gäller innovationer, eller hur:-)

#59
Juppe
2012-03-03 00:17

När nu Shogun gjort en pudel och försöker släta över allting tycker jag det är på plats med en liten Best-Of-Shogun, för de som inte var med från början:

1. Kvalitetskänsla är meningslöst. Plast som plast, menar Shogun. Toyota är äkta kvalitet.
Men tydligen var kvalitetskänsla precis ALLT lite senare när Shogun grävt fram ett 5 år gammalt test där Lexus med näppe lyckas överträffa en tysk premiumbil i en enda gren - kvalitetskänslan.

2. "Stenåldersteknik" hävdar Shogun att de tyska tillverkarnas bilar består av. Toyota/Lexus med sin hybridteknik är det som gäller.
När fakta läggs fram att Lexus GS hybrid varken är snabbare eller snålare än en tysk med "stenåldersteknik" och t.o.m blir bemästrad av Volvo i teknikgrenarna "Körglädje" och "Motor/växellåda" faller Shogun tillbaka till punkt 1: Kvalitetskänslan var tydligen viktigast (ibland).

3. Hyundai är premium, skrävlar Shogun självsäkert och hänvisar till ett pris som han bevisligen inte ens förstår vad i det består.

4. "Lexus framtid, Audi forntid" fortsätter Shogun ...
...för det har Gunnar Dackevall sagt i samma test som Shogun använder i punkt 1 (5 år gammalt). Att Lexus kom sist i alla grenar som har med teknik att göra har Shogun glömt, eller väljer helt enkelt att ignorera.

5. "Ägare till premiumbilar är så känsliga". Shogun har bara drivit med alla hela tiden...
Slut på argument och (förhoppningsvis) en viss insikt i hur fel han har, säger jag.

Listan kan göras precis hur lång som helst, men jag orkar inte skriva längre. Kovändningar, argumentation mot sig själv och att ta saker ur sitt sammanhang är vardagsmat när Shogun debatterar. De som varit med här och på andra motortidningssiter känner nog väl till Shoguns förskoleretorik och fanatiska inställning till asiatiska bilmärken.

Underhållande, visst ... men lite tröttsamt i längden :)

God natt!

#60
2012-03-03 01:01

Juppe.

Det är kul att du gick på allt detta det har du gjort från första stund vi diskuterade Golden Award Design för någon månad sedan. Och du har gått på allt detta idag,och nu orkar du inte släppa det ;o) Trots att man skriver som en liten tonåring så måste de bara fortsätta att svara emot. Hade det varit jag så hade jag bara låtit dumheterna vara.....men men här ser man vad viktigt det är när bilen är en del av en själv......;o) Tråkigt men sant!

Du vill till varje pris att Audi ska vara en premium bil,det är ju så viktigt detta för dig,då bilen är en del av dig själv.Och som om jag kritiserat dig själv personligen.Sorgligt men sant!
Du vet ju nu att AMS tycker att Audi är forntid och Lexus framtid. BMW har ju kommit längre nu,de har ju just kommit med denna hybrid nu 15år efter Toyota Vorsprung durch technik......;o)

Det är ju detta jag visat på nu hur känsliga premiumbils ägare är när man kritiserar deras val. "De måste vara bäst det skriver dom ju i testerna i tidningarna",ja visst gör dom det. De vet ju att ägarna till dessa bilar förväntar sig att höra allt detta. Så då låter dom dessa bilar vinna tester för målgruppen (ägarna)förväntar sig detta så att de ska fortsätta att köpa tidningen så de kan tjäna pengar på deras fåfänga även fortsättningsvis....;o)

Ska vi gissa på att än har inte sista ordet sagts än,i fåfängans namn.....;o)

Kul är det att driva med folks fåfänga......;o)

#61
Juppe
2012-03-03 09:59

@Shogun
"Hade det varit jag så hade jag bara låtit dumheterna vara..."

Haha, den där tror jag var bäst hitils! Jo, det har du ju verkligen bevisat! :)

Så du menar på fullt allvar att Du, den smarte Shogun (asgarv) bara har drivit med alla andra och vi ska inte svara på dina dumheter utan bara finna oss i det du säger? Är du på riktigt?

Jag har sett hur du debatterar på flertalet bilforum under många år. Jag har sett hur du blivit varnad och avstängd. Jag har sett hur du gång på gång kommer med grundlösa påstående och trasslar in dig själv i dina egna lögner. Jag har sett hur du kör med utmattningstekniken, samma mantra hela tiden och fullkomligt ignorerar alla motargument, fakta och övriga bevis. Till slut orkar folk helt enkelt inte svara dig. Då tror du att du har vunnit ...

När du nu har slut på alla argument försöker du på den mest pinsamma kovändning jag någonsin sett - att allt var ett skämt och att vi är dumma som gick på det ...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Jag tycker på riktigt synd om dig!

#62
2012-03-03 10:03

Juppe.

;o) Du är bort gjord! Och bilen din är en stor förlängd del av dig själv ;o)

#63
Juppe
2012-03-03 10:10

Suck, ingen självinsikt alls! Jaja, jag borde veta bättre än att debattera med en imbecill.

#64
2012-03-03 10:24

Juppe.

Du ser du fortsätter ju,så vem är imbecill? Du orkar inte sluta då bilen är en stor del av din egen personlighet.......herre gud att ta sin bil på så stort allvar. Du vill bli bekräftad genom din bil.......skaffa då en riktig premium bil Lexus en bil som är exclusiv. En bil som inte alla kleti och pleti har ;o)

Orkar du sluta svara ;o)

#65
2012-03-03 12:39

Shogun...lägg ner! Du bara maler på samma sak hela tiden och försöker köra någon form av utmattning.

Du påstod dig tidgare äga en 5-serie av senaste snitt. Var har den tagit vägen?

Vi vet alla att du lagt alla dina surt förvärvade slantar på en Huynadai som du nu söker bekräftelse för...sorry du får stå för dina egna beslut.

#66
2012-03-03 12:46

SiggeNn.

Visst mal jag på.Det är så kul att driva med personer som tar sin bil på så stort allvar,bilen är en del av dom själva. Det är väl avslöjat nu på ett klart sätt. ;o)

#67
2012-03-03 15:40

Oj, Audi säger nu att de också ska komma med laddhybrider om två år tror de...... Om några år har nog alla bilmärken laddhybrider, kommer bli en intressant utveckling....

#68
Juppe
2012-03-03 16:31

@Simon
Framförallt ska det bli intressant att se vad som händer med elpriset och elproduktionen när/om laddhybrider blir vanliga.

#69
2012-03-04 07:51

@ Juppe, den tanken har jag med haft, men även om elen skulle tredubblas i pris vilket är orimligt så blir det ändå betydligt billigare än andra drivmedel....

Frågan är väl däremot hur många elbilar vi kan producera el till...?

Å andra sidan så kommer LED tekniken som sänker elförbrukningen i hushållen så det kanske jämnar ut sig.....

#70
1 Tysken
2012-03-04 09:42

@Shugun...skall du inte anmäla dej själv till redaktionen snart...för du själv är väl den enda du snart inte anmält...
Och med dina senaste inlägg borde dina inlägg ligga på tio i topp på inlägg som saknar självinsikt och borde komma redaktionen tillhanda
Du förstör ju varenda kommentarsfält...

#71
2012-03-04 10:04

Jag säger som i Topgear : Man kan snart sätta ett 9 voltsbatteri bak på en Ranch Rover och kalla den hybrid!

#72
2012-03-04 10:25

trasten!
Det blir billigt att byta batteri på den hybriden :-)

#73
Juppe
2012-03-04 10:58

@simon_no1
En tredubbling av elpriset skulle vara förödande för Sverige.
Blir elbilar och pluginhybrider dominerande kommer elpriset garanterat att öka - tillgång och efterfrågan, du vet.
Staten är då tvugna att separera bilel från annan el på något sätt. Hushållsel och el för industri får nämligen inte påverkas av den dyrare elen för bilar, det skulle vara förödande för Svensk ekonomi..

För dyrare kommer det garanterat bli att köra elbil/plugin. Så pass att det på sikt inte kommer att bli billigare med elbil än det är med fossilt bränsle idag.
Varför? Därför att staten måste ha sina intäkter. Bensinpriset idag är till största del skatter. Om den intäkten försvinner eller minskas drastiskt så måste den hämtas hem på annat sätt.

#74
2012-03-04 12:30

AMS har på ett klart sätt i det test jag länkat till tidigare gjort klart vilken bil/märke det är som har inriktningen och som redan hade framtidsteknik då testet gjordes. Medan de andra märkena hade/har 1900tals teknik och Lexus befinner sig redan en bra bit in på 2000talet skriver man på AMS.

Man skriver också att Lexus har bäst kvalitet/driftsäkerhet och även kvalitetskänsla. Kvalitetskänsla ett område där Audi ägarna tror att Audi äger,det gör de inte längre! Men hade jag sagt att Lexus äger detta område så hade ingen av dessa Audi ägare här trott mig. Därför får jag citera vad AMS säger i sitt test.

Man kan även i senaste AMS läsa i begtest av MB C-klass med sina tyska rivaler samt Lexus Is att även i den klassen äger Lexus området kvalitetskänsla med högst poäng( alltså de har bäst plast och sammansättning) som vi diskuterat så många gånger förut.

Och allt detta står jag för som jag skrivit. Och hänvisar till.

Men vad som är pinsamt att läsa nu är när man säger att man testat er då jag tryckt på vissa knappar för att avslöja er fanatism för ert märke. Då skyller ni på mig! Ser ni inte själva vad ni skrivit till svar till mig!? Läs det!

Man kan undra om det är ett särskilt drag premium bilsägare har att försvara sitt bilval så till den milda grad. Speciellt Audi ägare här verkar ha svårt för detta. Beror det på att inte märket riktigt betraktas som ett "riktigt" premium märke som sina båda tyska rivaler BMW och MB? Är det därför de måste hävda sitt märke så och försvara det? Lustigt är det i varje fall. Och det är inte bara här det sker det har hänt på åtskilliga ställen där vi diskuterat förut så det är ett mönster som går igen överallt.

Hur går det då när ni lägger era betyg i Autoindex då om bilen? Hur objektivt blir det? Blir det högsta betyg där då i allt? Och hur tillförlitligt blir det resultatet,för Audi? Och kanske även för BMW om alla premiumbils ägare sätter sådana betyg när bilen är en förlängd del av dom själva,blir det verkligen så objektivt då? Man kan undra när man ser hur vissa försvarar sitt märke hur objektiva de egentligen är. För mig är det helt klart hur en del röstat om de nu gjort det. Det kan aldrig vara nyttigt att vara gift med ETT bilmärke enbart. Eller hur ;o)

#75
2012-03-04 12:38

shogun! Det kan aldrig vara nyttigt att vara gift med ett forum heller! =)

#76
2012-03-04 13:23

Trasten.

Tur att man inte är ensam då som du ser! ;o)

Och jag vet redan vad jag kommer att få för svar! ;o)

#77
2012-03-05 09:09

Om alla våra 4,5 miljoner personbilar rullade eldrivna så skulle dom bara kunna rulla hälften av de mil dom rullar idag per år, eller 2 mil per dag i snitt på bara vindkraftselen vi byggt ut, vilket motsvarar en kärnkraftsverksreaktor, som fungerar hela året vilket vi inte sett ännu.
Så det tar säker ett par år till innan alla bilar i Sverige kan drivas på el från våra egna Svenska vindkraftverk utan att vi använder en enda kWh från någon annan enegikälla än vindkraftverken.
http://evworld.com/international/sverige/index.cfm?link=VANLIGA%20MYTER%20OM%20ELFORDON

#78
2012-03-06 09:03

Som vanligt så tramsas det med att elen inte kommer att räcka till och bli väldigt mycket dyrare om alla körde elbil o.s.v

Detta är absolut dem minsta problemen!
Problemen kan sammanfattas till tillverkarnas ovilja att bygga elbilar som kan ersätta dem befintliga över en överskådlig tid!
Vi kommer inte att ersätta våra vanliga bilar så länge som det finns billigare alternativ.
Förr sa många att de skulle sluta att köra bil om Bensinen uppgick till 10kr litern,..men samma människor betalar idag 15kr/litern och accepterar att bilarna inte är snålare än vad dem är.
Vi har fått ut mer teknik och prestanda men inte lägre förbrukning,...en tillfällighet? ...NOP

Vi är klart negativa över lag om tanken på att köra en elbil oftast eftersom att vi vet för lite om dem och det lilla vi vet är inte positivt.
För att byta ut samtliga bilar i Sverige mot eldrift så skulle det först krävas att Bensin/Dieselpriset höjdes till 30kr/litern och en rejäl "kampanj" om dess skadlighet.
Därefter ett hot om ett stundande förbud mot alla förbränningsmotorer i kombination med ett rungande positivt besked om elmotorer.
DÅ,..sätter sig svensken ner och tänker att det här med elbilar ju faktiskt är helt ok och PLÖTSLIGT så finns det hur många bra elbilar som helst att välja på som faktiskt kan ersätta den vanliga bilen och att det finns tillräckligt med el till alla dessa fordon...ja det är en självklarhet liksom det tre,fyra eller 5 dubbla elpriset år 2070 !!! ( hur mycket har priset höjts på 10 år UTAN elbilar? )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.