Bild
Nästa artikel
Instrumenten är lätta att läsa av och snygga att se på. Mätaren längst till höger visar laddning-en.
50 km på el är svårt att nå vid verklig vinterkörning. Vi kom som längst cirka 30 km.
Laddhybridkonverteringen har kostat 130 liter bagageutrymme. Dessutom tar kablarna en del plats.
Åttastegs automatlåda är standard. Knappen ”eDRIVE” styr hur eldriften ska prioriteras.

Provkörning: BMW 530e

Provkörning

BMW 5-serie som laddhybrid bjuder på mjukt arbetande hybridsystem. Räckvidden är dock be-gränsad, batteriet stjäl utrymme och prislappen är fet.

Om en elbils räckvidd är tillräcklig eller inte beror naturligtvis helt på hur man använder den. Ska dock köparen av en ny BMW 530e klara hela vägen till resmålet på el får inte sträckan överstiga två–tre mil. När Vi Bilägare testade bilen i några minusgrader krympte den deklarerade fossilfria räckvidden på 50 km till under 30 km. Kylan sänker i sig kapaciteten på litium-jon batteriet och dessutom ökar energiförbrukningen markant när kupévärmen kopplas in.

Lyckligtvis är nu inte 530e enbart beroende av sin eldrift. En turboladdad, bensindriven fyrcylindrig motor står ständigt beredd och kopplas automatiskt in när det behövs.

Samspelet mellan el- och förbränningsmotor är smidigt och sker ibland nästa omärkligt. Bensinmotorn är helt vibrationsfri och på låga varvtal dessutom väldigt tystlåten. Det krävs ett vaket öga på instrumenten för att se när motorn startar.

Trampar man gaspedalen i botten visar 530e upp en annan sida. Drivsystemet lämnar en total effekt på 252 hk och mycket kraft finns tillgängligt redan från låga varvtal. Det fina bottendraget trollar bort känslan av vikt och bakom ratten är det svårt att förstå att det är en 1,8 ton tung klump man kör.

”Klump” är för övrigt en dålig benämning på nya 5-serien. Sällan har väl en stor sedan känts så lätthanterlig som här.  Komforten är förstklassig med sköna säten, låg ljudnivå och väl avstämd fjädring.
 

"För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet."

Förarmiljön tillhör de bästa på marknaden och raden av tillval är nästan oändlig. För den som kryssar flitigt i tillbehörslistan kommer dock ett astro-nomiskt slutpris som ett brev på posten. Grundpriset är 46 500 kr högre än 530i med lika stark bensindriven motor men i ärlighetens namn ingår då också mer utrustning i hybridversionen.

Hybridiseringen har tyvärr inneburit några kompromisser. För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet. Volymen har minskat från 530 liter i den vanliga 5-serien sedan till 410 liter i laddhybriden. Glöm inte att du dessutom ska släpa med dig ett antal laddkablar som kräver utrymme.

När det gäller själva laddningen har BMW ett ess i rockärmen. Under året ska induktiv laddning introduceras som tillval, en välkommen revolution för alla elbilister som tröttnat på att svära över och slåss med skitiga laddkablar. Bilen parkeras över en laddplatta som trådlöst skickar ström till bilens batteri. Full laddning ska ta cirka 3,5 timmar. Priset för tekniken är ännu inte bestämt.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 530e?

BMW 530e Sedan iPerformance

Pris, från kr: 529 000.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 494/B 187/H 148.
Bagagevolym, l: 410.
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Motor: Fyrcylindrig tuboladdad bensinmotor + elmotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184/113 hk (bensin/el). Max vridmoment 320/250 Nm. Max systemeffekt 252 hk samt 420 Nm.
Batteri: Litium-jon. 9,2 kWh.
Laddningstid: Under fem timmar 240 V. Under tre timmar 3,7 kW laddbox.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.
Deklarerad förbrukning: 1,9 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 44 g/km.
Räckvidd på el: Max 50 km.
Konkurrenter: Volvo S90 T8, Mercedes E350 e Sedan.

Plus: Smidig drivlina, kommer med trådlös laddning.
Minus: Pris, begränsad räckvidd, bagageutrymme.

Vad nytt? Laddhybridversion av 5-serien.
För vem? Elbilsentusiaster med kort pendlingsavstånd.   
 

Kommentarer

#1
2018-04-02 11:50

Enligt fordonsuppgifterna väger den inte 1845, den väger 1985!

#2
2018-04-02 12:58

Herregud vad sjukt.
46 liters tank och 186 bensin hk.
Ägaren kommer att bli vansinnig.

#3
2018-04-02 13:08

BMW var, är och förblir en genuin kvalitetsvagn för de välbeställda samtidigt som en räckvidd på ca 50 km räcker väl till för de flestas vardagsbehov. Betänk att det släpps ut ca 200 kg co2 per kW/h producerad batteri i produktionsledet. Stora, tunga batterier över en ”viss” storlek är klimatmässigt kontraproduktiva beroende på de höga co2 utsläppen i produktionen därför är ett batteri som klarar merparten av vardagskörningen om säg ca 4 -6 mil på ren eldrift dvs ett batteripack om maximalt 12 kW/h det optimala sett i relationen vikt / co2 utsläpp mätt som ekvivalenter i produktions och konsumentledet.

#4
2018-04-02 13:11

Hoppla,
vidare ska givetvis bensinmotorn omedelbart tas bort och ersättas med en klimatsmart dieselmotor eftersom dieselmotorn körs på diesel med högre andel biodrivmedel jämfört med bensinens låga 5 - 10% etanolandel.

#5
2018-04-02 14:18

Sådana kombinationer av bilar är inget vidare för miljön, drar runt på 2 ton ... och den lastar knappast mer än tex Golf. Då kan man ställa sig frågan om det är värt det för miljön att kunna köra ett fåtal mil, tillverka batterier mm i långa loppet. Man får hoppas att de som köper denna modell klarar sig i 90% av fallen av att köra den på el.

#6
2018-04-02 17:54

Prisvärd miljöbil!

#7
2018-04-02 18:10

Stoor, ja varför inte.. in med en tyngre diesel motor.

#8
2018-04-03 08:17

500k betalar nog många för 520d, denna hybrid känns långt mer prisvärd samt med mervärde.

#9
2018-04-03 08:59

Vargen:
Tung dieselmotor? Så vitt jag vet väger ett större batteripack betydligt mer än mervikten hos en diesel vs bensinmotor. Skillnaden ligger i att en klimatsmart dieselmotor som drivs av högbioandelsdiesel i kombination med en elmotor ligger i att klimatnyttan förbättras radikalt. Ut med den co2 utspyende bensinaren och in med den klimatsmarta dieseln!

#10
2018-04-03 10:12

Ja detta är ju ytterligare ett typexempel på varför hybriderna är en återvändsgränd. Det är ju fullkomligt tokigt att släpa omkring på en massa batterier till ingen nytta och dessutom då i kombination med en ineffektiv bensinmotor.

Det enda som är positivt är att det i alla fall är en laddhybrid. Det kan gynna körningen i tätort något.

Men i grunden är en sådan här lösning kontraproduktiv och knappast förenlig med de långsiktiga utsläppsmålen av växthusgaser eller för den delen folkhälsan.

MVH AL

#11
2018-04-03 10:38

Nej laddhybrider av den här typen blir nog aldrig någon jättevinst för miljön. Laddas de väldigt ofta blir det kanske ok, men man får kanske främst se biltypen som ett tekniksteg innan batterier blivit tillräckligt bra/billiga/tillgängliga för att 100% batteribilar ska slå igenom.

#12
2018-04-03 11:05

Bättre att köpa en 540i eller 540d för dom pengarna. Varför skulle man vilja släpa runt på en massa batterier?

#13
2018-04-04 18:02

Hmmm. Inte fyrhjulsdrift för så pass mycket pengar.

#14
2018-04-04 18:03

Men säkert skön att åka i

#15
2018-04-05 10:26

@EninenceN, för att kunna köra utsläppsfritt i stan?

#16
2018-04-09 07:37

Ca 12 år efter Lexus med hybrid, bravo! Nu kan vi kanske äntligen se framemot renare utsläpp när man släpp diesel på denna bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.