Bild
Nästa artikel
I framkant. Nya BMW 5-serien är späckad med tekniska finesser.

Provkörning: BMW 530d 2017

Provkörning

Förändringarna kan tyckas subtila vid första anblick men nya 5-serien är slankare och alldeles proppad med vidareutvecklad teknik och sofistikerade funktioner. Behöver vi verkligen allt detta?

Nya 5-serien är så knökfull av ny teknik att jag undrar hur bra på att täcka varje flank en bil egentligen behöver vara? En retorisk fråga.

Karossen är knappt fyra centimeter längre än tidigare och axelavståndet har ökat till hela 298 cm, samtidigt som bilen beroende på version är cirka 100 kg lättare än den utgående generationen. Luftmotståndskoefficienten är klassens lägsta, 0,22. Spjälorna i den breda grillen kan automatiskt öppnas och slutas för att styra luftströmmarna efter det för tillfället mest gynnsamma för bränsleförbrukningen. Provbilens raka turbodieselsexa ger sju hästkrafter fler än tidigare, totalt 265. Vridmomentet har ökat från 560 Nm till hela 620. Det finns oerhört mycket kraft alldeles direkt. Samarbetet med den åttaväxlade automatlådan är exceptionellt kultiverat och det utlovas en förbrukning på cirka en halvliter milen, verkligt imponerande i så fall för en bil som väger 1,9 ton.

Inredningen är helt ny men välbekant i design och funktioner. Bland möjliga komfortfinesser finns stolar med åtta massageprogram indelade i tre underkategorier. I informationsdisplayen på instrumentpanelen kan man se en animering av den stolsinställning man håller på med. Stolarnas värme/kylning och rattvärmen kan förprogrammeras att slå av eller på vid viss temperatur. Start/stoppsystemet för motorn kan arbeta med navigationssystemet så att funktionen automatiskt slås av vid givna tillfällen, exempelvis när man väntar på att köra in i en rondell eller stannat vid en t-korsning.

Det finns fem sätt att hantera kommandon och inställningar: med iDriveratten (som liksom i 7-serien har en speciell ”touchpadyta” högst upp), med knapparna i ratten, med traditionella knappar och vred på panelen och med fingergester – samt med röstkommandon. Det senare har vidareutvecklats för att förstå mer vardagligt tal.

Multimediaskärmens grafik är kristallklar och menyerna består av sex ”rutor” med huvudrubriker, fördelade över två sidor. Ordningen mellan dem kan man bestämma själv, sedan finns undermenyer och -funktioner närmast i det oändliga. Vindrutevisningen, head-up display, är 70 procent större än tidigare och kan innehålla fler upplysningar än förr.

Med tillvalet Adaptive Drive följer, förutom justerbar stötdämpning, också aktiva krängningshämmare. Dessa arbetar nu med hjälp av små elmotorer, inte med hydraulik som tidigare. 

Den aktiva farthållaren verkar mellan 0 och 210 km/tim och kan låta bilen stå bakom en framförvarande i 30 sekunder och sedan automatiskt köra vidare efter den på givet avstånd. Vid motorvägspåfarter läser systemets radar och kamera av den omgivande trafikens hastighet och anpassar accelerationen ut på motorvägen därefter. Hastighetsbegränsaren kan ha visst ”slack” i förhållande till fartgränserna, upp till nio km/tim långsammare eller snabbare. Bland alla varningssystem finns nu ett larm om man skulle råka köra upp på motorvägen i fel riktning.

Filhållningsassistent finns förstås, liksom aktiv filkörningskorrigering om bilen trots allt är på väg ur rätt fil. Dessutom finns sidokollisionsvarning (mellan 30 och 210 km/tim) i form av ljudsignal eller rattvibration om en annan bil närmar sig alltför snabbt från sidan. Systemet läser då också av om det finns tillräckligt med plats på andra sidan bilen för att automatiskt styra undan.

Automatiskt filbyte utan att det är nödsituation finns förstås också, mellan 70 och 180 km/tim. Det är bara att hålla nere blinkersspaken lite extra så läser bilens sensorer av om och när filbytet kan ske utan att föraren lägger sig i. En automatisk ”undanmanöverförstärkning” är verksam i upp till 160 km/tim. Om en hastig kursändring krävs för att undvika ett hinder som plötsligt dykt upp förstärks rattrörelsen automatiskt samtidigt som övervakningssystemet kan avgöra hur mycket fri plats som finns runt hindret.

Komforten, finishen, utrymmena, den unikt lätta körkänslan – allt det som i de sex tidigare generationerna kännetecknat modellen finns förstås också i den nya, i överflöd.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 530d?

BMW 530d xDrive

PRIS, FRÅN KR: 518 000.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 494/B 187/H 148.
BAGAGEVOLYM, L: 530.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 900.
MOTOR: Längsmonterad 6-cyl rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Volym 2 993 cm3.  Max effekt 265 hk (195 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 620 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 138 g/km.
KONKURRENTER: Audi A6, Mercedes-Benz E-klass, Volvo S90.

Vad nytt?
Helt ny modell.
För vem?
Den som vill ha en högklassig bil med toppmodern teknik. 

Plus:
Mycket hög komfort, utmärkta köregenskaper, välgjord, stark och snål motor.
Minus:
En del nya finesser som inte självklart tillför något.

Kommentarer

#1
2017-03-19 09:07

Spitzenklasse.

#2
2017-03-19 09:48

Börjar alltmer känna att bilarna var roligare förr. Och snart kör de själv också, då kan jag lika gärna ta tåget. Sen kan man tävla mot sin egen bil och se vilken som kom fram först, bilen som körde själv eller bilens ägare som tog tåget.

#3
2017-03-19 09:52

Även som lite av tekniknörd, trots åldern, så börjar det kännas som att vi börjar nå gränsen i en del fall när man läser vad man kan utrusta denna bil med. Som tur är ingen bil som finns på "inköpslistan"...:)

#4
2017-03-19 10:39

unübertroffen beste in dieser Klasse, no one above, and none beside this :-)

#5
2017-03-19 11:03

Luftmotståndet är 0.22 när grillens lameller är stängda, vad den har för siffra med grillen helt öppen uppger inte BMW.
Och hur svårt är det att passa in i texten att all denna utrustning får du betala extra för?
Det brukar man inte missa när det gäller "vanliga" bilmärken men när det gäller "vissa" bilmärken så säger man aldrig något om att all teknik och lyx bara finns som tillval.

#6
2017-03-19 11:59

Niklas
Det är inte många bilar som har tex heads-up som standard. Jag skulle gissa att merparten av det som räknas upp i artikeln ska ses som i framkant vad gäller tekniska lösningar. Sådant är sällan standard.

#7
2017-03-19 12:17

Nej, men ur filosofisk betraktelse kan man inte undgå att fundera över frågan "vad är det som bygger ett varumärke och skapar en viss image"?

Om man konstant vinklar det man säger, så att man utelämnar vissa saker i ett fall och tar med dem i ett annat fall så...
Ja, påverkar inte det intrycket av det som beskrivs om man gör så i... 30 år?
Det kanske är en väldigt ointressant fråga för flertalet, men sådana funderingar är mitt intresse.

#8
2017-03-19 13:28

Niklas
Jag förstår inte dina filosofiska funderingar.
Vad gäller byggandet av varumärket så tror jag det finns flera faktorer som inverkar. Bland annat om den presenterade och förväntade "kvaliteten" infrias hos köparen. Exklusiviten handlar om att göra en produkt som få andra kan matcha.
Jag vet inte heller vad du menar med att det som sägs konstant vinklas och att vissa saker utelämnas. Vad är det som utelämnas? Och vem är det som utelämnar?

#9
2017-03-19 13:32

Riktigt läcker, bra att den blivit slankare vilket är en återgång till förr.
Men i andra hand så har vi då alla hjälp system som ingen frågat efter och få vill betala för och visst är det konstigt att behovet ifrågasätts när det gäller BMW men aldrig annars utan tvärtom att vart nytt hjälpsystem applåderas.

Det känns som om att tävlan märken i mellan ligger i hur mycket elektronik och hjälpsystem som det går att klämma in i en bil och inte bilen i sig. Bilen är på väg ut med andra ord och jag tror som så att det är billigare med att innovera elektroniken före att utveckla bilen i sig vidare med andra material, lättare konstruktion, lättare o effektivare motorer, alternativa drivmedel/el-drift osv.
Det känns som vi blir lite stuckna i ögat med all fokus på "gadgets".

#10
2017-03-19 13:35

Vem vågar äga den som begagnat när allt faller isär!? Drabbar förhoppningsvis ingen fattig stackare.

#11
2017-03-19 14:12

Jag äger förra generationen av senaste årsmodell. Ibland känner jag att folk överprisar de här bilarna. Man är som människa lätt att lura pga materialet, känslan osv. Men faktisk funktion som bil är alltid svårare att avslöja och blir mer tydligt med tiden man äger bilen.
Det känns som om det kritiskt granskande ögat försvinner när prislappen blir högre. Inte för att bilen är bättre som bil, utan bättre på att lura sinnena.

#12
2017-03-19 14:15

BMW är härliga körmaskiner men de är inte immuna mot fel.

#13
2017-03-19 14:16

Calle: Spjäll i grillen är ingen nyhet och har funnits på diverse BMW's sen 2008. Min F10 har också grillgaller, även om de sitter 10 cm längre in. Den enda skillnaden är att de här har flyttat längre ut för luftmotståndets skull. Å andra sidan kanske de beckar igen med snö lättare.

#14
2017-03-19 14:20

Hackenbush: Långt ifrån alla BMW's är körglada maskiner. Faktum är att förra generationen fått så mycket skit för att den är i princip en helt värdelös körmaskin i standardutförande. Den är ungefär lika rolig som en containerpråm.

#15
2017-03-19 15:22

Milkylainen. Med tilvalget dynamic drive inngår da med adaptiv drive så får du en helt annen kjøreopplevelse, jeg vet jeg har det på min 530d 15 mod da kan du velge mellom uber comfort eller knivskarp gjennom svinger

#16
2017-03-19 16:33

Milky
Om det endast är funktionen man är ute efter så duger ju vilken fraktare som helst.
Folk betalar för känslan, vilket är ytterst subjektivt, och i det här fallet en jävla massa gadgets.
Det du säger om att premiumbilarna överprisas kan jag till viss del hålla med. Vissa bilar mer (läs Volvo) än andra. Jag själv skulle inte köpa en ny BMW men en lätt beg som tagit smällen av första värdinsningen och med lite hårt prutande så varför inte.

#17
2017-03-19 16:42

Axa: funktionen får inte vara kompromissad vilket jag anser den vara i ett gäng avseenden. Någon vidare vinterbil är inte f10 an.

#18
2017-03-19 16:47

milkylainen: håller med om att den inte är någon vidare vinterbil. Påslaget om ca 40kkr för xDrive är värt varenda krona.

#19
2017-03-19 16:55

En begagnad F11 är ett fynd sett till vad man får jämfört med en ny. Dock är ändå förhållandevis lätt beg F11 Xdrive förhållandevis dyra ändå. Men en otroligt fin och skön bil!

#20
2017-03-19 19:39

Det är ju "premium". Ordet premium betyder mer eller mindre= Stoppa in så mycket skit som möjligt i bilen för "ola la" faktor.
Sen spelar det ingen roll om det är GPS eller brakskits doftborttagare i sätet med inbyggda elektroniska fläktar med både kyla och värme.

På frågan "Behöver vi verkligen allt detta?"

Själv har jag krav på AC, Farthållare och bra komfort. Med de preferenserna duger många bilar från mitten av 90 talet åt mig.
Mycket mer behöver man inte.

Men sen lever vi i västvärlden med. Konsumtionssamhället.

#21
2017-03-19 20:27

Swemba: Ja det har du helt rätt i. Men den nya elektriska styrningen är väldigt okänslig. Den är "BMW-trög" och sådeles, eftersom den är elektrisk, absolut NOLL information om underlaget. Funkar mycket bättre på torr asfalt och "på tvären" med mängder av kraft som sliter i ratten. Då är den perfekt. Men inte för känslig körning på halt underlag.
ESP:n är också för grov på låga friktionsunderlag. Hysterisk och grov. Man kan slå av till traction mode, men då har man nästan ingen ESP alls istället. Funkar skitbra på torr väg dock.
Chassit är väldigt välavstämt och kräver däck med mycket, mycket friktion för att komma till sin rätt. Eco-shit däck passar inte chassit särskilt bra.
ZF8HP lådan är inte så magisk som alla utger den för att vara. Ja den växlar mjukt för det mesta, men den kan också vara hysteriskt korkad och hoppa mellan växlar speciellt i motorvägsfart med svag uppförsbacke och små gaspådrag, ryckig mellan 1:an 2:an, speciellt i nerväxlingar osv. Dess adaptiva program som körs är bara jobbigt. Den försöker anpassa sig till dig men gör ett riktigt uselt jobb. När man vill gasa och har kört lungt en stund så är den helt seg... och när man har gasat så fortsätter den vara hysterisk i flera minuter efteråt, fast man sedan länge lugnat ner sig. Samma om den upptäcker ett släpp på däcken, då ligger den en eller två växlar upp hela tiden. Vilket blir jobbigt på vintern då det släpper ibland. Då får man stå ut med en ylande växellåda i någon minut tills den lugnat ner sig.
Det finns mängder av grejer på bilen som är rent korkade.

#22
2017-03-19 20:30

Shogun: Gamla F11 med xdrive är en jättefin bil i förhållande till priset som den hade på utförsäljningen. BMW sålde såna skitbilligt i höstas. Man kunde få en riktigt fin F11 xdrive med vettig utrustning till strax över 330k eller nått sånt.

#23
2017-03-19 20:35

milkylainen. Hvis automaten din oppfører seg slik du beskriver bør du ta en oppdatering av lådan, min automat oppfører seg ikke sånn den girer perfekt i alle modus og hastigheter.

#24
2017-03-19 20:42

2fast4you: Min bil är helt ny, det finns inga uppdateringar. Anledningen till att du inte känner något är att jag har högre krav på mina växlingar än du. Det finns inga perfekta automatlådor. Jag har aldrig upplevt någon och kommer nog aldrig göra det.
Den enda perfekta automatlådan är när den är bortplockad (1-växlad elbil).

#25
2017-03-20 09:30

milkylainen. Jeg kan love deg jeg har høye krav og er veldig petimeter når det gjelder bil, jeg har 15 mod 530d en moment sterk motor 560 nm, med den motoren til automaten så fungerer den klokkrent girer faktisk altid perfekt den imponerer og med dynamic drive så har jeg en perfekt bil med comfort + med høy comfort eller sport + så krenger den ikke en mm perfekt til alle typer av vei lag

#26
2017-03-19 22:35

Milky
...tvärsäker på att han har högre krav än någon annan vad gäller automat...

#27
2017-03-19 23:22

"filosofisk betraktelse", eftersom jag nog skulle säga att jag är ensam om det intresset vill jag inte ta upp plats med att skriva så mycket om det.
Egentligen är det ett stort ämne som skulle behöva en hel del förklaring och praktiska exempel, vilket alltså är olämpligt.
Men, Alla delar som bygger varumärke är lika betydelsefulla, man kan inte avfärda någon av dem. Men den främsta orsaken anser jag vara hur man allmänt talar om bilmärket och dess modeller i fråga.
Jag har inget skäl att värdera åsikten att människors åsikt om en bil enbart och alltid bygger på en väldigt kompetent vetenskaplig analys, så som man oftast hävdar är fallet - som trovärdig, utan det är nog betydligt mer ytliga känslomässiga ting som ligger bakom.
Vad man vinklar är att man i vissa fall lägger fokus enbart på det imponerande och positiva och mer eller mindre utelämnar allt som inte är så, i andra fall med andra bilmärken och modeller kan det hända att man gör precis tvärt om...
Ovanstående text i "artikeln" är ett perfekt exempel på det, ensidigt budskap som helt bygger ensidig image med massor av typisk, traditionell "BMW beskrivning" och typisk klassisk "BMW rubrik".
Om det blir en vana att göra så för samma bilmärken och modeller, konstant, alltid - självklart påverkar det den allmänna uppfattningen om respektive märken och modeller.
Och de som gör så är naturligtvis främst Journalister, alla andra gör det också men man kan knappast ställa krav på "vanliga människor", att de inte är speciellt objektiva är en självklarhet.

#28
2017-03-20 06:46

N-iklas, vad menar du? Varken rubrik eller brödtext kunde vara mer neutrala. Hela texten är ju en enda torr redogörelse av fakta utan tyckande?

#29
2017-03-20 07:00

2fast4you: Visst. Vi säger väl så. Jag är ganska övertygad om att vi tycker "perfekt" är ganska olika. Jag tycker de flesta automater är ett skämt. ZF8HP är väl en av de som kommer närmast till någon form dugligt tillstånd. Den är bara förbannat irriterande ibland. För mig är växlingar mer än "mjukt". Det är mängder av parametrar. Förmågan att förstå att man ska rulla, förmågan att förstå att man ska motorbromsa, förmågan att förstå att man inte ska motorbromsa i backar som är 20 meter långa.. osv, osv, osv. Eftersom automatlådor har nära på 0 förståelse om sin omgivning så kan de per definition inte växla rätt. Den förstår inte vad som är på väg att hända i trafiken.

Vet inte hur många gånger växellådan lagt i en växel konstig växel precis innan, mitt i och efter en kurva t.ex.

#30
2017-03-20 07:45

Milkylainen, det är vid dessa tillfällen man använder paddlarna.

#31
2017-03-20 08:39

Jag provade en 3-serie kombicoupé med dieselmaskin och automatlåda för några dagar sen. Motorn lät som om den var stulen från en rysk stenkross och lådan ägnade större delen av tiden till att slira mellan olika växlar så man fick känslan av att inte själv ha något med framfarten att göra. Det var så långt från körglädje man kan komma. För mig som fostrats som bilförare i 2002, E21, E28 och E30 är det bedrövligt att BMWs standardmodeller är så fasansfullt tråkiga att sitta bakom ratten på. Vad gäller ratten så borde BMWs tekniker ta en provtur i en Giulia och fundera över vad italienarna kan åstadkomma.

#32
2017-03-20 09:15

Swemba: Såklart, men då vore det en stretch att säga att lådan växlar perfekt själv. Den behöver massor av hjälp (som alla lådor) att förstå trafiksituationen för att växlingarna ska bli bättre.

#33
2017-03-20 09:44

Det är inte bara fördelar med att automatlådor nu för tiden försöker läsa av förare/körsätt. Speciellt demobilar och lånebilar som har körts av flera förare, ibland slarvigt och ryckigt, kan ha en "förvirrad" låda. Brukar oftast ordna sig efter någon timmes fredlig körning. Att använda S-läget vid kraftigare acceleration verkar inte stressa upp adaptionen i comfort- eller eco-lägen, men man bör nog inte använda S-läget i eco-läget, då tar det en stund innan friden lägger sig igen. Vi har aldrig drabbats men det finns påståenden att lådan kan "tappa bort sig" så mycket att bara återställning på verkstad hjälper.

#34
2017-03-20 09:46

Valde bort utgåede 5 serie kombi för att den var så liten i lastutrymmet, om den nya är större = MB E så är det intressant. Sen lär all teknik kosta skjortan, det gör det till MB och Audi också. Personligen gillar jag analogt & knappar mer än platta skärmar och rörelsestyrda finesser, gärna också med en fin taktil känsla i fysiska reglage. Ja, jag är medelålders och lite gnällig.

#35
2017-03-20 09:52

äggfoten: Köp en skåpbil? Det skiljer inte många liter på kombisar. Att sitta och räkna 100 liter hit eller dit på nästan två kubik känns fånigt i min värld. Men det är klart att alla har rätt till sin egen åsikt. :)

#36
2017-03-20 10:04

milkylainen. Har du facelift 520d motor B47. 190hk 400nm? den har jeg ikke kjørt. Mulig automaten er bedre med større motorer mer hk og nm.

#37
2017-03-20 10:06

Varför nämns inte med ett ord att i stort sett allt av vad som kanses vara standardutrustning kostar extra?
Inte ens tvåzons klimatanläggning är standard, vit solid färg kostar 3000 kr extra.
som standard finns den bara likt T-ford i svart, med stolar utan svankstöd , i stort sett inga säkerhetssystem, inte ens autobroms. Men visst det testade exemplaret, som troligen har extrautrustning för mins vad en normalutrustad Volkswagen Golf kostar, är fyllt med teknik, mycket helt onödig, till bristningsgränsen

#38
2017-03-20 13:11

För dig som gillar att köra, var det inte så reklamen var tidigare , tror jag skrattar på mig :)

#39
2017-03-20 17:19

BMW 5-serie sedan är på många sätt den ideala premiumbilen. Klassisk (ganska diskret) design - BMW är kloka och slipar på samma design hela tiden. Sportigare och lite mindre brackig än Mercedes. Det går inte att misslyckas med den bilen. Om man har råd...

#40
2017-03-20 18:38

Har det inte gått totalt över styr ? Det är väl en bil vi pratar om som skall fungera som transportmedel eller ? Tala om prylvansinne, hur trafiksäkert är detta med all den extra utrustning som är intressantare att pilla på än ha uppsikt i trafiken.

#41
2017-03-20 18:54

Tricker
Jag antar att du fortfarande har Nokia 3310...

#42
2017-03-21 08:33

Helt vansinnigt tycker jag med. Ta Bilen till affären bara och innan alla tekniska innovationer har indikerats och kalibrerats så har
grannen som cyklade iväg samtidigt kommit tillbaka. Varför denna prylhysteri när man bara skall köra bilen till jobbet eller åka på utflykt med familjen. Och så skall vi prata om mobilförbud bakom ratten. Att SMS:a när man kör är väl en bagatell mot att hålla på med nya BMW:s alla attribut. Och jag förstår att Axa måste ha sådana här Bilar med den svaga syn hen har då jag ser trickar och inte Tricker. P.S. Vi med synen i behåll använder Nokia 3310 när vi ringer. Johan i Borlänge.

#43
2017-03-21 19:13

Juhani
Haha.
Men det är ju därför det är premium med BMW, man kan välja bort alla tillval och hålla ner prylhysterin.
Även om jag är teknikintresserad så kan jag till viss del hålla med om prylhysterin. I bilen har jag inget större behov av att maxa med förarteknik då jag inte använder bil i tjänst och kör bara kortare sträckor dagligen.
Däremot vad gäller mobiltelefon så duger inte 3310, då hade jag inte kunnat skriva det här. :-)

#44
2017-03-21 19:28

Jo Guran, den har autobroms som standard. Jag har kollat. http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/hur-star-sig-nya-5-serien

#45
2017-03-25 21:36

2fast4you: Den är definitivt bättre i 6:an. Det har med differentialhastighet vid växling. Ju mindre den är desto mindre ryckig blir lådan. 6:an har mer vrid. Den behöver inte upp i varv för att dra runt bilen. Så det kan skilja bara ett par 100-rpm mellan växlingarna. Det blir väldigt ryckfritt.
I 4:an så måste 1:an upp i 2000 rpm innan lådan växlar. Oerhört störande.

#46
2017-03-27 15:58

Milkylainen. Ja mulig det for med 6:an så opplever jeg ikke noe som helst problem med lådan. Den holder 1000 rpm i 60 km i 6 gear oppover bakker uten problem, så mer vrid er nok svaret, jeg synes det er en kanon bra låda og motor i den bilen

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!