Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 518d (2014)

Provkörning

Stor och lugn sedan med liten motor och enklaste utrustningen – nya basversionen av 5-serien ger prov på verklig bilkultur.

Det är lätt att tro att man bör söka sig till de dyraste varianterna för att få reda på hur bra en modell egentligen är. Ju högre pris desto bättre bil, inte sant? Tja, kanske.

Personligen finner jag det mer fruktbart att syna basutförandet. Där märks hur väl konstruktörerna lagt grunden för sitt bygge.

Tag BMW:s 5-serie. En stor, säljande modell med elegant design, utrustningslista tjock som SJ:s gamla kommunikationstabell och ofta en prislapp som en smärre landsortsvillas. Tag så 5-seriens senaste tillskott, 518d. Minsta dieseln under huven, 143 kusar (samma som i den 318d vi testade i ViB 7/2013). Ingen extrautrustning förutom stöldlarm för fem tusenlappar och velourmattor för 1 600 kronor. Kvar står en vit, med sträv tygklädsel försedd ”snikbil” med tjocka däck på 17-tumsfälgar, ratt stor nog för en havskryssare och ett grundpris på 351 000 kronor.

Förr betydde BMW i grundversion att man fick med en ratt, stolar, elbakruta och kanske värmestol för föraren. Numera är även en snålfemma rustad upp över öronen: i tre lägen ställbar stötdämpning, styr- och gasrespons, samt ”kraftåtervinning” via systemet ”Driving Experience Control med ECO PRO Mode”, xenonstrålkastare, klimatanläggning, elhissar (förstås, det är dyrare att installera vevar i dag), aktiva nackskydd, p-varnare, eluppvärmd ratt (en nyhet för alla 5-seriebilar i år), bluetooth etcetera, med mera.


Man behöver således inte leva i armod för att man köpt billigaste versionen. Det som skiner igenom är snarare den här bilens mycket höga nivå på de verkligt viktiga faktorerna i all bilkörning. Man slipper många BMW-modellers spårkänslighet, man njuter av ofiltrerad, hög fjädringskomfort utan ”sportstötar”, styrningen ger naturlig feedback och den stora, ganska tunna rattkransen vilar i handflatorna på ett stillsamt sätt jämfört med den nerviga falukorv som så många får i sin BMW eftersom de väljer till (den i och för sig lågt prissatta) sportratten.

Motorn då, den där effekten kan väl inte räcka? Jo, den gör det. Tjänstevikten är under 1 700 kg och kraften räcker mer än väl, i synnerhet vid de få tillfällen man brukar läge ”Sport” på körlägesväljaren vid växelspaken.

Detta är knappast BMW:n för dig som vill bräcka grannen. Helhetsintrycket av tystlåten, ytterst bränslesnål (fast jag låg snarare på 0,6 liter milen än deklarationens 0,45), bekväm och diskret kvalitetsprodukt smäller ändå högre än aldrig så många avgasrör, aldrig så mycket effekt och aldrig så låg däckprofil. Åtminstone i min bok.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 518d?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 518d

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 518d

PRIS, FRÅN KR: 351 000.
MODELL: Fyrdörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 491/B 186/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 690.
MOTOR: 4-cyl rak längsmonterad turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1 995 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 8-växlad aut.
PRESTANDA: Toppfart 214 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 119 g/km.
KONKURRENTER: Audi A6, Mercedes-Benz E-klass.

VAD NYTT? Ny instegsmodell i 5-serien.
FÖR VEM? Komfortsökande tjänste- och privatbilister.

PLUS: Motor, komfort, utrymmen, förbrukning, finish.
MINUS: Oöverskådlig kaross.

Kommentarer

#2
2014-02-21 10:26

Äntligen förstår BMW att de inte behöver övermotorisera sina bilar. Synd bara att så många av deras kunder inte förstår bättre än att man aldrig har nytta av stora motorer annat än när man jämför kukstorlek och vet att just den tävlingen vinner man inte, och då kompenserar med stor motor istället.

#3
2014-02-21 10:38

En mycket fin bil som jag skulle kunna tänka mig att ha igen och då med den 8växlade automatlådan. Och jag har inget behov av att bräcka grannarna, jag är trygg i mig själv. Sedan det här med BMW och kriminella är bara löjligt även om man lägger till ett ;-)

#5
2014-02-21 11:05

Endast i Svedala, hälften av inläggen dryper av avund mot premiumklassen. Nä i lilla landet lagom ska man åka "made by sweden" fast i Kina då förstås.

Hellre lite skit mellan växlarna än mellan öronen iaf, :-)

#7
2014-02-21 11:23

Tror säkert att det är ett mycket bra bilalternativ i premiumklassen även om jag tror att de flesta premiumbilköpare kommer att köpa till lite "lull - lull".

#8
2014-02-21 11:25

fyrcylindriga motorer är inte premium, utan tjänstebilar :)

#6
2014-02-21 11:29

Skrev ettt inlägg som kom på fel plats.
Ändrar det nu till,
BMW är inget för mig

#9
2014-02-21 11:36

Jag hade en 5-serie i mitten på 90-talet en 518i och den var alldeles utmärkt som vardagsbil. Inget kraftpaket men den gick lika bra för det.

#10
2014-02-21 12:38

Johafor: Vadå äntligen? De har väl jämnt haft både små och stora motorer. 316 och 518 har väl funnits sen 90-talet.

#11
2014-02-21 12:43

Ända sedan 80-talet Roger

#12
2014-02-21 13:19

Verkar vara en perfekt bil för oss fattiglappar.

#13
2014-02-21 13:54

Varför ska man behöva välja stor motor för att få mycket utrustning?

#14
2014-02-21 14:00

Styrbjörn: Som det ser ut, så kommer det knappt vara några sexor i framtida bilar. Volvos T6 motor kommer ju också vara 4-cylindrig nu när nya motorserien kommer. Det lär bli så på flera märken så småningom. Även "Premium" bilar.

#15
2014-02-21 14:03

" kraftåtervinning” via systemet ”Driving Experience Control med ECO PRO Mode" Det låter häftigt!

#16
2014-02-21 14:13

Säkert en alldeles lagom bil och för mig ingår ju det jag behöver i standardutrustningen förutom automatlådan.
Nu är det ju länge sedan jag ägde en bakhjulsdriven bil och de jag kört mest på senare tid (940, 960) har ju inte precis imponerat i vinterföre.
Men den här är säkert bättre.

#17
2014-02-21 14:23

@roger skagerström. Jadå, jag menade inte riktigt det så att de inte sålt bilar med lite mindre motorer. Fast det stämmer inte riktigt, 5-serien har till nu haft sisådär 170 hk i minsta motorn. Och precis som det konstateras i provkörningen så behövs det ju inte ens så mycket. Tyvärr så väljer ju många BMW-kunder av oklar anledning ändå större motorer, det enda rimliga skälet är ju att kompensera för någon annan brist, därav min jämförelse.

Jag tycker att BMW gör fina bilar, har själv haft en 318d, och anser att de har haft en bra policy där man kunnat välja till all utrustning oavsett motor. Det kunde man då inte göra till exempelvis VW vilket fällde avgjörandet vid det tillfället. Jag vet inte hur det är numera, när jag senast bytte bil var det andra saker som vägde tyngre, framförallt eftersom allt fler bilar nu har rikligare standardutrustning än för bara några år sedan.

#18
2014-02-21 14:36

Kanonbil om priset börjat på 300,000kronor. Samt med framhjulsdrift och en fyrcylindrig bensinare på runt två liter. Då och först då, så ska jag provköra en BMW. För vad ska man med bakhjulsdrift om man ändå inte driftar?!

#19
2014-02-21 14:40

Jo då, fanns gott om gamla trötta 518 med 115 hk på 90-talet: http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_E34

för du menar väl 5-serien generellt och inte en viss modellgeneration...?

#20
2014-02-21 15:08

Fördelen med bakhjulsdrift är en bättre svängradie och det är något man behöver på en stor bil.

#22
2014-02-21 19:46

Nu har inte en bakhjulsdriven bil inte alltid en mindre svängradie än en bakhjulsdriven så där försvann den fördelen.
http://db.theautochannel.com/db/newcarbuyersguide/rank_car_criteria.php?sortby=Spec&stylename=Sedan&titleid=184
BMW 5 serie 12,19 m. Prius 10,42 m

#23
2014-02-21 20:21

BMW har haft fyrcylindriga småmotorer hela tiden på 5-serien. Instegsmodellerna har ju legat så lågt som ~100hk.

#24
2014-02-21 20:26

PREVIA: Glöm inte att hjulbasen är längre hos BMW:n.

#25
2014-02-21 23:22

Att man vill ha mer än 140 häst i en 1,7-tons sedan kan bero på att man kanske tycker om att köra med? Allt handlar inte om kompensation.

#27
2014-02-21 23:44

JohanE_1: hjulbasen är ca: 27 cm längre på BMW 5 serie än Priusen vilket beror på att man vill få lika stort kupéutrymme i BMW 5 som har motorn monterad på längden som i Priusen som har tvärmonterad motor. Kupéutrymmet är nära nog identiskt på dessa bilar.
3285 liter för BMW och 3265 liter för Prius. En längre bil med sämre svängradie blir inte smidigare att parkera i våra trånga parkeringsfickor.

#28
2014-02-22 02:21

Previa: Det jag menar är att ju kortare det är mellan hjulen desto enklare är det att få en snävare vändcirkel. Så det är inte bara beroende på i vilken ände drivningen sitter.

#29
2014-02-22 09:43

JohanE_1: Ja du har helt rätt i att bilen får en mycket sämre vändradie när den har längre hjulbas även om hjulen kan vridas till samma vinkel som på bilen med kort hjulbas.

#30
2014-02-22 14:22

Vadå dålig svängradie? I extrema fall får man backa en gång extra, är det så jobbigt ?! Det tar jag hellre när det blir mindre hoppig gång med det längre axelavståndet.

#31
2014-02-23 21:06

4 Cyl i en 5 serie har över lag inte varit något vanligt och många var arga när en sådan landade i en 5-serie första gången. Den fina dieselmotorn gör dock ett bra jobb och fungerar fint som instegsmodell eller för de som inte måste ha +200Hk för att de skall trivas.
För att hitta en motor med 100Hk i en 5-serie får vi backa tiden till E28...Senast var väl då -88 ?

Tror säkert att nya 518d är en väldigt fin bil men även väldigt dyr med mina tillgångar sett.

#32
2014-02-24 08:14

Hade jag haft såpass mycket pengar, hade jag hellre lagt till 38000kr och köpt Denna:
http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_520_d_xDrive_Touring_Comfort_Edition_51400456.htm?ca=18&w=3

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.