Nästa artikel
Provkörning: BMW 5-serie Touring (2017)
Provkörning

Provkörning: BMW 5-serie Touring (2017)

Publicerad 18 juni 2017
Att det är en helt ny BMW 5-serie Touring som svischar förbi är svårt att se vid en snabb anblick. Karosslinjerna är, milt uttryckt, försiktigt förändrade.
På utsidan märks nästan ingenting. Men under skalet har det hänt desto mer. Vi har provat femte generationens BMW 5-serie Touring – och det gav mersmak!
Att BMW:s nya 5-serie Touring är finfin, både att köra och att åka i, är snarast en underdrift.  Bilen levererar dock på fler punkter än så. Registret är brett och utöver högkompetenta köregenskaper erbjuds smarta kombifinesser, fina utrymmen och massor av ny spännande teknik.

Välkomponerad är ett ord som gärna ploppar upp när helhetsintrycket ska beskrivas. Bakom ratten kan man inte undgå att imponeras av den närmast perfekt avstämda balansen mellan stadig väghållning, pigga styrreaktioner och behagliga fjädringsrörelser. På den punkten har BMW:s chassitekniker träffat mitt i prick med den nya 5-seriekombin. Resultatet är en bil som både fungerar som bekväm limousine vid normal körning och som sportigt spänstig kurvkramare när man är på det humöret. Jämfört med sin mer tungfotade föregångare känns den nya BMW-kombin klart nättare, livligare och smidigare att hantera. Detta trots att modellen vuxit med ett antal centimeter på alla ledder; fyra på längden, en på bredden och en på höjden.
 
Vi hann prova två modellversioner: 520d med fyrcylindrig 190 hk-diesel och 530d med en dieselsexa på 265 hk. Sexan är en råstark sak – vridmomentet är hela 620 Nm – som sätter ordentlig sprätt på den stora, tunga kombin. Men även den fyrcylindriga motorn levererar tillräckligt med kraft för att bilens ska kännas pigg och alert i de flesta situationer – och dessutom sparar man nästan 100 000 kronor i inköpspris.

"Luftfjädringen bak gör att bilen inte knäar även om den lastas tungt. Tummen upp får även den öppningbara bakrutan och den elmanövrerade bakluckan."

En viktig del under utvecklingsarbetet med den nya kombin har varit att ytterligare förfina och förbättra de elektroniska förarhjälp- och infotainmentsystemen. Kryssar man för de mest avancerade tillvalspaketen klarar bilen numera till och med köra och parkera själv, åtminstone till viss del. Nytt är också att mediesystemet kan styras på upp till fyra olika sätt: med rösten, via iDrive-vredet, med gester eller  genom att peka på skärmen. 
– Numera slukar de olika elektronik-systemen den klart största delen av utvecklingskostnaderna. Mer än både motorer, chassi och design, avslöjade projektchefen Claus Otto-Griebel vid presentationen av den nya BMW:n.  
 
Några av de extra centimeter som kommit till i den nya kombin har använts till att bättra på benutrymmet bak. Även sätet har gjorts om och sammantaget är sittkomforten utmärkt och samma sak gäller insteget genom den breda bakdörren. Tittar man in i lastutrymmet blir man också glad, även om de svulstiga hjulhusen stjäl plats på bredden. Det missen kompenseras dock till viss del av de många nyttiga lastfinesser som BMW valt att standardutrusta Touring-modellen med. Några exempel är luftfjädringen bak, som gör att bilen inte knäar även om den lastas tungt. Tummen upp får även den öppningbara bakrutan och den elmanövrerade bakluckan. En annan vettig kombifiness är specialfacken under det dubbla lastgolvet, där insynsskyddet och lastnätet kan förvaras när de inte används.
 
Priserna för den nya kombin börjar på 417 000 kronor för 520d. Populäraste modellvarianten, fyrhjulsdrivna 520d xDrive, får man dock vänta på ytterligare en tid. Den kommer inte till Sverige förrän i augusti. Grundpriserna på de fyra övriga versioner som finns från start är: 530i – 470 900 kr. 530d – 513 900 kr. 540i xDrive – 552 900 kr. 530d xDrive – 536 900 kr. Utöver det tillkommer eventuell extrautrustning – och den brukar inte vara direkt billig hos BMW...
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie Touring?
BMW 520d Touring

Pris, från kr: 417 000.
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 494/B 187/H 150.
Bagagevolym, l: 570–1 700.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Motor: 4-cylindrig turbodiesel.
Max effekt 190 hk (140 kW), max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Åttastegad automat tillval.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass kombi, Audi A6 Avant, Volvo V90.
 

Plus: Åkkomfort, köregenskaper, teknikinnehåll, kvalitetsintryck.
Minus: Högt pris, dyra tillval.

Vad nytt? Hela bilen, även om mycket av tekniken är hämtad från den större 7-serien.
För vem? Tjänstebilsförare med smak för åkkomfort, körkänsla och prestige. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.