Bild
Nästa artikel
Att det är en helt ny BMW 5-serie Touring som svischar förbi är svårt att se vid en snabb anblick. Karosslinjerna är, milt uttryckt, försiktigt förändrade.
Öppningsbar bakruta är standard. Perfekt om man står trångt parkerad eller bara ska slänga in mindre prylar därbak.
Under bakre delen av det dubbla lastgolvet finns specialanpassade hållare för både insynsskydd och lastnät.
Kombidelen rymmer maximalt 1 700 VDA-liter och är både snyggt inredd, flexibel och smart utformad. Ryggstöden är fällbara i konfigurationen 40/20/40, men måttet mellan hjulhusen är inte på topp.
Förarmiljön är ny, men känns ändå välbekant. BMW har förändrat försiktigt även på den punkten.

Provkörning: BMW 5-serie Touring (2017)

Provkörning

På utsidan märks nästan ingenting. Men under skalet har det hänt desto mer. Vi har provat femte generationens BMW 5-serie Touring – och det gav mersmak!

Att BMW:s nya 5-serie Touring är finfin, både att köra och att åka i, är snarast en underdrift.  Bilen levererar dock på fler punkter än så. Registret är brett och utöver högkompetenta köregenskaper erbjuds smarta kombifinesser, fina utrymmen och massor av ny spännande teknik.

Välkomponerad är ett ord som gärna ploppar upp när helhetsintrycket ska beskrivas. Bakom ratten kan man inte undgå att imponeras av den närmast perfekt avstämda balansen mellan stadig väghållning, pigga styrreaktioner och behagliga fjädringsrörelser. På den punkten har BMW:s chassitekniker träffat mitt i prick med den nya 5-seriekombin. Resultatet är en bil som både fungerar som bekväm limousine vid normal körning och som sportigt spänstig kurvkramare när man är på det humöret. Jämfört med sin mer tungfotade föregångare känns den nya BMW-kombin klart nättare, livligare och smidigare att hantera. Detta trots att modellen vuxit med ett antal centimeter på alla ledder; fyra på längden, en på bredden och en på höjden.
 
Vi hann prova två modellversioner: 520d med fyrcylindrig 190 hk-diesel och 530d med en dieselsexa på 265 hk. Sexan är en råstark sak – vridmomentet är hela 620 Nm – som sätter ordentlig sprätt på den stora, tunga kombin. Men även den fyrcylindriga motorn levererar tillräckligt med kraft för att bilens ska kännas pigg och alert i de flesta situationer – och dessutom sparar man nästan 100 000 kronor i inköpspris.

"Luftfjädringen bak gör att bilen inte knäar även om den lastas tungt. Tummen upp får även den öppningbara bakrutan och den elmanövrerade bakluckan."

En viktig del under utvecklingsarbetet med den nya kombin har varit att ytterligare förfina och förbättra de elektroniska förarhjälp- och infotainmentsystemen. Kryssar man för de mest avancerade tillvalspaketen klarar bilen numera till och med köra och parkera själv, åtminstone till viss del. Nytt är också att mediesystemet kan styras på upp till fyra olika sätt: med rösten, via iDrive-vredet, med gester eller  genom att peka på skärmen. 
– Numera slukar de olika elektronik-systemen den klart största delen av utvecklingskostnaderna. Mer än både motorer, chassi och design, avslöjade projektchefen Claus Otto-Griebel vid presentationen av den nya BMW:n.  
 
Några av de extra centimeter som kommit till i den nya kombin har använts till att bättra på benutrymmet bak. Även sätet har gjorts om och sammantaget är sittkomforten utmärkt och samma sak gäller insteget genom den breda bakdörren. Tittar man in i lastutrymmet blir man också glad, även om de svulstiga hjulhusen stjäl plats på bredden. Det missen kompenseras dock till viss del av de många nyttiga lastfinesser som BMW valt att standardutrusta Touring-modellen med. Några exempel är luftfjädringen bak, som gör att bilen inte knäar även om den lastas tungt. Tummen upp får även den öppningbara bakrutan och den elmanövrerade bakluckan. En annan vettig kombifiness är specialfacken under det dubbla lastgolvet, där insynsskyddet och lastnätet kan förvaras när de inte används.
 
Priserna för den nya kombin börjar på 417 000 kronor för 520d. Populäraste modellvarianten, fyrhjulsdrivna 520d xDrive, får man dock vänta på ytterligare en tid. Den kommer inte till Sverige förrän i augusti. Grundpriserna på de fyra övriga versioner som finns från start är: 530i – 470 900 kr. 530d – 513 900 kr. 540i xDrive – 552 900 kr. 530d xDrive – 536 900 kr. Utöver det tillkommer eventuell extrautrustning – och den brukar inte vara direkt billig hos BMW...
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie Touring?

BMW 520d Touring

Pris, från kr: 417 000.
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 494/B 187/H 150.
Bagagevolym, l: 570–1 700.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Motor: 4-cylindrig turbodiesel.
Max effekt 190 hk (140 kW), max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Åttastegad automat tillval.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass kombi, Audi A6 Avant, Volvo V90.
 

Plus: Åkkomfort, köregenskaper, teknikinnehåll, kvalitetsintryck.
Minus: Högt pris, dyra tillval.

Vad nytt? Hela bilen, även om mycket av tekniken är hämtad från den större 7-serien.
För vem? Tjänstebilsförare med smak för åkkomfort, körkänsla och prestige. 
 

Kommentarer

#1
2017-06-18 11:40

En sannolik förlorare mot V90 i varje test i VIB. Så självklart väljer jag BMW:n!

#2
2017-06-18 11:47

Det är som självberättigande.
Jag äger en F10:a. Jag har kört G30:n.. När jag läser sånthär så inser jag att det blir närmast löjeväckande.

G30:an är löjligt lik F10:an även om det är en nästan ny bil. Den är lite nättare, har bättre chassi, men drivlinan är i stort identisk. Det är samma motor, mjukvara och växellåda som utgående F10.
20d har trög trottelrespons i comfort, precis som gamla F10:an. Motormappningen är i det närmaste helt identisk.
G30:an har ganska piggt chassi, styrningen har något lägre utväxling, men styrningen är lika usel som den alltid vart. Folk är så imponerade av "BMW-trög".
Sanningen är att elservot filtrerar i princip ALLA hjulrörelser, vilket är bekvämt och känns lyxigt men är en total katastrof när man ska provocera bilen eller köra i halt underlag. Man har absolut ingen aning vad hjulen håller på med.

Bromsarna nyper bara hårt ifall man trycker foten genom durken, vilket får till konsekvenser att man nästan alltid bromsar för lite i en paniksituation med den här mappningen. Men det är klart att det är smaksak. Personligen föredrar jag mycket mer progressiva bromsar.

Air-conditionen är precis lika slö som på F10:an. Tar evigheter att få en kall bil, men varm går ganska bra.
ESP:n är programmerad av en hög galna apor på F10:an. Den är helt invasiv förstör allt kul på ett abrupt sätt och går inte att få att bete sig progressivt... Den enda lösningen är att slå av ESP:n helt vilket bara utsätter än för större fara.
Infotainmenten är i princip identisk med F10.. bara lite mer grafiskt gull.

Och.. för 400k insteg får man inte någon form av autonom hantering. För i helvete. Golf för under 200k har ju det som standard på en chassikonstruktion som kom typ 2013.

Och alla som klagar på Volvos karosspassning kan ju ta och titta på en BMW F10. Efter 6 års produktion ser ju bilfan fortfarande ut som skit i karosspassningen... eller lacken för den delen. 10 år senare och allt ser fortfarande ut som apelsinskal överallt.

Men det är "premium". Eller iaf "premium" i folks huvuden.

#3
2017-06-18 12:29

Längre bil än 4,7 meter kommer jag inte att köpa då behovet inte finns. Men denna BMW hade säkert fallit mig i smaken. Tyvärr går dessa större bilar inte heller att köra på bensin längre, och diesel lockar mig inte alls.

#4
2017-06-18 14:03

Styggavargen. Har en kompis som har G30 530i 252 hk, bruker marginalt mer bensin en F10 520d brukte diesel som han hadde. 530i er vesentlig rappere, så jo det går veldig bra med bensin i denne uten å måtte ha rak 6a

#5
2017-06-18 15:46

Förbrukning? 0,75-0,85 liter/mil?

#6
2017-06-18 15:55

Nej Vargen; förbrukningen kommer landa på c;a 0,5 liter per mil. Det är där 320D X-drive ligger.

MVH AL

#7
2017-06-18 16:39

Styggavargen. Han sa den lå på ca 0,7 nå men bilen er bare 4 uker gamel så mulig det synker litt når den får kjørt flere km, men han er kjempe fornøyd med motor og bilen, bedre på alle måter sier han

#9
2017-06-18 18:08

Det går inte att låta bli att bli imponerad når mån åker med kompisens 5 serie med 280 diesel hästar och ljudlös i 130 och med 20 tums däck Men jag får nästan tre octavia eller två fullutrustade för dom pengarna och konstaterar att en bil som är 250 tusen billigare kan vara så bra och nästan lika tyst. Fast är man dirre så klart man inte funderar på vilken man väljer.

#10
2017-06-18 18:12

Brunt skinn kan se så ruskigt snyggt ut i vissa bilar och här funkar det riktigt bra.
Även om denna bil aldrig kommer bli aktuell för mig så undrar jag vad just ett sådant tillägg kostar, räcker 20K?

#11
2017-06-18 18:35

Reverend Benny: Det finns olika nivåer av skinn. Precis som hos de flesta andra tillverkare. Så det beror på vad du vill ha med ditt "brunt skinn".

#12
2017-06-18 18:37

mso1000: 5:an är inte direkt känd för att vara en överdrivet tyst bil. Om du tycker att 5:an är ljudlös i 130 med 20-tummare måste du åka en riktig skrammelåda själv. Så ja, det är klart den är tystare än någon ecnobox med hockeypuckar till hjul... men Mercedes, Audi och Volvo brukar vara tystare än BMW på väg.

#13
2017-06-18 18:38

Reverend Benny. I Norge så koster den 17000, muligens billigere i Sverige

#14
2017-06-18 18:47

OK, 0,7 liter/mil för denna bil är rätt bra då det är en stor bil.Jag var inne på att köpa en begagnad X1:a, men för de pengarna får man en ny Octavia så det fick bli det istället. 5-serie känns lite för stor.

#15
2017-06-18 22:39

En dyr bil för att lasta i..man lastar lika bra i vilken begagnade kombi som helst om syftet är att lasta, vilket är grejen med kombi.

#16
2017-06-19 13:09

Men syftet kanske är att lasta och åka bekvämt och säkert.. hur menar du?

#17
2017-06-19 13:44

Då har du nog inte lastat mycket öl i en bil med fjädrar, det blir lätt baktungt om man säger så och köregenskaper ändras till det sämre. Polisen fäster nog blicken på din bil om den är för tungt lastad. Lösningen är luftfjädring om man skall köra illigalt ur dubbel bemärkelse.

#18
2017-06-20 10:55

AL: 0.7l/mil är snittet för en 520d F på spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/38-5er.html?fueltype=1&amp...

Mina 9000 mil har resulterat i en snittförbrukning på 0.62.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!