Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 328iA (2012)

Provkörning

Rättrogna må rysa men BMW:s byte från rak sexa till turboladdad fyra är ett lyckat drag för köregenskaper och bränsleekonomi.

Vafalls, en BMW 328i utan rak sexa under huven?! Det tycks som om puritanerna (i alla fall puritaner som skriver i andra biltidningar)tycker att motorutvecklingen i nya 3-serien är majestätsbrott. En BMW i lyxklass, för en sådan är provkörningsbilen, bara ska ha en rak sexa. För den sköna motorsångens skull, för den vibrationsfria gången … ja, för traditionen. Punkt, slut.

Så varför en 245-hästars tvåliters turbofyra i en bil som heter 328i och dessutom A eftersom provbilen har den nya åttaväxlade automaten från ZF?

För att nya motorn, internt och bland världens talrika BMW-nördar redan känd som N20, kombinerar lika bra fart som förr med betydligt mer angenäma förbrukningssiffror. I valet mellan arv och framtid var det aldrig särskilt svårt för BMW.

Att köra? Alldeles förträfflig, allt annat hade varit sensation. Motorn arbetar mjukt men under press med en lite rå ton som inte är oklädsam, tvärtom. Den som till äventyrs minns hur 1990-talets 318iS med fyrventilmotor lät vet ungefär hur den nya N20 kan låta vid gaspådrag.Det ensamma turboaggregatet spinner i gång ytterst snabbt, automatlådan växlar exakt så som man vill beroende på inställning med knappen intill växelväljaren (sport-, normal- och superekonomiläge). Skiftena kan ske lika snabbt som i en dubbelkopplingslåda men någon sådan är det alltså inte. I det mest sparsamma läget sker växlingarna väldigt mjukt, tidigt och ”gubbigt” – för att inte tala om bekvämt.


En BMW ska ha kvicka körreaktioner och 328iA vansläktas inte. Tack vare fyrans placering långt bakom framaxeln når man samma effekt som i gamla fyr- respektive sexcylindriga Alfa Romeo: mindre tyngd över framvagnen, känsligare styrning och bilen roligare att köra.

Provexemplaret är verkligen välhängt när det gäller lyxutrustning (nästan en kvarts miljon extra för alla grejer!), men trots all förfining, alla sköna material och alla lyxfinesser i kupén är det ändå köregenskaperna som är grejen med bilen. Utsökt balans och en närvaro som inte bara är en klyscha i reklamen och det är nästan som om egenskaperna manifesteras av en gammaldags detalj i inredningen: den hederliga handbromsspaken mellan stolarna. Något mindre fjädringsklonkighet över gupp och gatlock hade dock varit önskvärt.

Med tanke på effekten är den nya motorn klart snål på soppa, inga problem att hålla runt 0,6 l/mil vid sansad körning. Nog kan det vara befriande att lämna inkörda spår? Den som absolut vill ha nya 3-serien sexcylindrig kan välja 335i om nu plånboken ändå inte spelar någon roll.

BMW 328iA:

Pris, från kr: 330 000, provbilen 575 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Bakhjulsdriven lyxsedan i mellanformat.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 530.
Motor: 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, enkel twinscroll-turbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 250–
4 800 v/min.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,1 s.
Förbrukning: 6,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TFSI, Mercedes-Benz C250.

Vad nytt? Ny 3-seriegeneration, ny fyrcylindrig motor med turbo i stället för sexa.
För vem? För den som har råd att skaffa en ovanligt fin bil.

Plus: Köregenskaper, motor, växellåda, finish.

Minus: Pris.

Kommentarer

#1
2012-04-18 10:13

Alltså, det är hög tid för alla gammeltänkande att inse att välutvecklade fyror med dagens teknik matchar sexor i alla avseenden. Det finns ingen längre som säkert kan avgöra om det sitter en sexa eller fyra i sådan här bil - det har jag redan bevisat med en BMW-fantast som försökskanin. Han var sååååå säker på att att det satt en sexa under huven när det i själva verket var en fyra. På sikt kan vi förvänta oss över 300 hk i sådana här fyror kombinerat med ännu lägre förbrukning.

#2
2012-04-18 10:34

Kul att det vart ett test annars brukar det bli dieselmodeller eller det största bensinvalet...
Bmw har lyckats bra här, prestanda och bra förbrukning med automatlåda, nu inväntar vi xDrive modellerna med spänning :) Man brukar väll lägga på ca 1dl i skillnad mellan 2wd och 4wd alltså kan Audi slänga sig i väggen? A4 2.0 TFSI Quattro är inte bara lite långsammare den lär vara en hel del törstigare också.

#3
2012-04-18 10:35

575 tusen för en standard tre-serie...

#4
2012-04-18 10:48

Ännu ett bevis på att Per Gillbrand var rätt ute när han ansåg att det räckte med fyra cylindrar och turbo.
Och det är snart femtio år sedan!

#5
2012-04-18 11:04

@milkylainen
Vad snackar du om, 328i börjar på 328000 har jag för mig, lär väl gå lös på runt 400 om du vill ha med automatlåda och lite godingar. Men fan vad mycket bil man får för pengarna.

#7
2012-04-18 11:10

Verkar väldigt trevlig med denna motor... Måste säga att man börjar bli sugen på nya 3-serien men motorvalet är lite svårare men lutar åt dieseln för den är bra dragare.

#6
2012-04-18 11:19

milkylainen:
nej, 328 kostar ju 330.000 som standard, och 3-serien med minsta motorn lär ju kosta mycket mindre.

Lite intressant att BMW trilskas med att lägga till ett "i" på slutet, då alla motorer numera är insprutade...

Ska bli intressant att se vad den verkliga vikten är, jag tror inte den väger så lite som 1530 kg. Ofta väger bilarna 100-150 kg mer när de vägs. T.ex. väger 325 (i) 1596, men är uppgiven 1505 kg.

#8
2012-04-18 13:09

hultarn & filips:

Ja. Men provbilen kostade 575 tusen... och det är fortfarande bara en turbo-fyra. En kvarts miljon! Precis som författaren anger. Vafan har man gjort då?

#9
2012-04-18 14:14

@milkylainen
Den är väl i princip fullutrustad med all onödig skit som man knappt vet ens existerar.

#10
2012-04-18 14:22

"Alltså, det är hög tid för alla gammeltänkande att inse att välutvecklade fyror med dagens teknik matchar sexor i alla avseenden. Det finns ingen längre som säkert kan avgöra om det sitter en sexa eller fyra i sådan här bil"

Det är ju ändå ganska lätt tycker jag. Har provat 328i och inte var det svårt att höra att det var en fyra under huven. Lät likadant som 1.8 liters turbon i min Skoda. Visst har en fyra många fördelar gentemot en sexa, men motorljud är inte en av dem. Det här med premium börjar ju kännas lite tveksamt när man får en turbofyra även i BMW och MB. Motorn i 328:an vibrerade mer på tomgång än 1.8 tsi i min bil.

#13
2012-04-18 19:56

@leifer: Eller att den har bakdörrar.
Ack ja, detta fantastiskt luxuösa tilltag att ge baksätespassagerarna egna dörrar så de inte behöver vänta på att folket i framsätet ska pallra sej ut innan de kan kravla sej ut över de fällda framstolarna.

#14
2012-04-18 20:17

Jaha, nu vill leifer dra igång premiumtugget igen - och det baserat på en enskild utrustningsdetalj. Tror du att du kan anstränga dig leifer och se helheten?

#16
2012-04-19 05:43

En anledning till att man väljer Bmw och Mercedes är ju just att de kan erbjuda motorer som inte finns i de billigare märkena. Om man nu slutar med det kan man nog få det svårare att motivera prispåslaget. För samma pengar som denna bmw kan man få en passat med 3.6 liters v6 och fyrhjulsdrift. Varför ska man då köpa en bmw? För att motorn är längsmonterad?

#18
2012-04-19 07:50

@Skodaägare och 328i: Själv har jag bara öronerfarenhet av raka sexor, men redan femman i V70 (dock inte de nyaste) m fl Volvo visar att fyror har sina begränsningar. Jag ställer samma fråga som Skodaägare, fast lite annorlunda: kommer BMW att få nya kunder nu när sexorna ligger skyhögt upp i pris? Innan kunde man kanske ta sig till exv en 325:a, för att få motorgången. Nu stannar man hos andra tillverkare vars skapliga fyror är billigare.

#19
2012-04-19 08:16

"Simon": Du kanske skulle ta och läsa kommentarerna innan du häcklar någon?

För mig är Bmw premium hur som helst och jag skulle säkert inte ha saknat sexan när det inte saknas pulver och förbrukningen är låg.
När man tryckte ner en 4 cyl. motor i en 5 serie,då i form utav en Dieselmotor så var det också många som trodde att Bmw hade fått solsting och att få skulle acceptera detta men utav 520d säljs det ändå rätt många.

Vet inte hur man skulle "titulera" bilen på ett annat vis men en lyxsedan tycker jag inte att det råder några tvivel om,..då är det svårare med klasserna.
S/V60 klassar ju en del in som en stor bil medan t.e.x då Astran räknas som en "mellanklass" liksom 3-serien.

#21
2012-04-19 08:32

Äntligen kan man köpa en BMW.
Har provkört de olika nya modellerna och speciellt 328'n är fantastisk,
speciellt med nya automaten.
BMW's raka sexa har ju varit direkt medioker i jämförelse med t.ex.
förra Ford Mondeo ST220's trelitersV-6.
Är på väg att beställa en vit 328'a...

#22
2012-04-19 08:43

En rak 6 är perfekt balanserad, en 4 kan aldrig bli det. Därför måste man med diverse hjälpmedel, t.ex. balansaxlar, försöka dölja 4:ans vibrationer.

Man kan helt enkelt inte jämföra motorerna, när det gäller gångkultur.

#24
2012-04-19 09:48

"Jag rekommenderar att du provar och själv jämför, Skodaägare, istället för att spekulera för mycket."

Jag har provat 328:an och visst var det bra drag i den, men motorgången kändes inte "premium" för fem öre. Inte mer premium än min Skoda i alla fall.
Sen prisas ju alltid BMW för sina fantastiska vägegenskaper, men tittar man på råa siffror från test i t.ex tyska biltidningar så gör inte BMW 3-serie så mycket bättre ifrån sig än VW Passat i t.ex slalomtest. Så till syvende och sist så betalar man nog för en KÄNSLA när man köper en BMW. Kanske styrkänslan som alltid höjs till skyarna av motorjournalister, eller känslan i inredningen. För oss som inte tycker att en känsla är värd merkostnaden så finns det många fullgoda alternativ till BMW/Mercedes och Audi på marknaden idag.

#25
2012-04-19 10:09

Om inte en dieselbil har någon typ av Urearening av avgaserna
så bör den stå kvar i garaget.
En diesel kommer aldrig att vara en tillräcklig "miljöbil".
Sedan när bilen säljs i andra hand efter tre år så kommer troligtvis den nye
ägaren att plocka bort partikelfiltret för att bara sätta i det före besiktning.
Andrahandsägaren kommer att få betala dyrt för delar som måste bytas
samt justering av bränsleinprutning etc.

#26
2012-04-19 12:29

"leifer" : Ja det är möjligt att "ultra Bmw typen" ( eller hur vi skall säga ) inte föredrar en 4 cyl motor eller för den delen en Diesel men det har visat sig att bränsleförbrukningen är viktig även för dem som köper Bmw.
Vore Bmw stensäkra på att inga kunder svek samtidigt som det fortsatte att strömma till nya kunder så fanns det ju ingen anledning att "downsiza"

Bmw måste helt enkelt fortsätta att hänga med i utvecklingen ( och helst också LEDA den ) och då är bränsleförbrukningen och utsläppen mycket viktiga.
De som inte gillar Diesel eller mindre motorer har ju fortfarande en mängd alternativ kvar att välja på,förutsatt att pengar inte är något problem.

Som "Simon" också är inne på så känns steget långt mellan Bmw och Vw ( eller för den delen till det mesta annat )
Bmw behöver inte vara bäst på allt och är det inte i heller men om de känner att motorerna behöver bli mindre för att locka fler köpare så tror jag att de har rätt.

För dem allra flesta är ändå en ny Bmw allt för dyr varpå det hade kvittat om en 328:a hade en sexa eller fyra...som redan sagt så finns det många alternativ om det bara är kraften man söker och som dessutom är billigare.

#28
2012-04-19 13:20

Jag undrar jag hur många BMW-ägare som ärligt talat känner någon större skillnad mellan en 3-serie och en Passat i körkänsla? Hur ofta får de möjlighet att pressa bilen så hårt att skillnaden visar sig? Jag har kört både nya 328:an och min egen Skoda direkt efter varann på samma väg och JAG kunde dock inte känna någon större skillnad. Mer än att det var bättre acceleration i BMW:n och mer däcksbuller i min bil. Vad är det jag missar? Jag känner större skillnad mellan en Citroen C5 och min bil än mellan min bil och BMW:n.

#29
2012-04-19 13:30

"Vad bra att du är nöjd med din Skoda, Skodaägare. Men varför läser och kommenterar du BMW om du är ointresserad av det bilsegmentet där man betalar för känsla och inte bara värde för pengarna etc...?"

Jag är inte ointresserad av bilsegmentet eftersom jag tidigare varit BMW-ägare och ett tag var övertygad om att BMW var det enda märket som kunde göra bra bilar. Men om jag nu ser krasst på saken, så var min förra BMW 1-serie (118d) ett fullkomligt idiotiskt köp! Att betala så mycket pengar för en så trång och opraktisk bil. Med stenhård fjädring och en växelspak som vibrerar på tomgång.

#30
2012-04-19 18:59

Det är meningen att en BMW 1 serie (d) ska göra och vara så .. Skodaägare, det är bara du som inte riktigt uppskattar det! Du köpte fel bil för dej .. NU har du nog hittat rätt :o)

#32
2012-04-20 09:23

"Det är meningen att en BMW 1 serie (d) ska göra och vara så .. Skodaägare, det är bara du som inte riktigt uppskattar det!"

Nu är säkert nya 3-serien en riktigt kompetent bil, men jag kan ta ett exempel som visar vad jag menar att betala för en känsla. BMW 130i ur förra generationen kostar ny 329000:- . En Skoda Octavia RS kostar 248000. Vilken bil är rymligast i kupé och bagage? Skodan. Vilken bil är snabbast i Automobils konbanetest A-sprint? Skodan. (http://www.automobil.se/sites/default/files/A-sprint.pdf) Så för nästan 100000 kronor mer, så får jag en bil som är mycket mindre och opraktisk och dessutom har sämre vägegenskaper. Då undrar man verkligen vad man betalar för. Ändå sålde 1-serien ganska bra. Men det är nog på grund av design, mer än något annat.

#33
2012-04-20 16:06

Finish, design och status?
Mindre däcksbuller har du redan nämnt...

#34
2012-04-21 21:33

Skodaägare.

Men så är också 1-serie en BMW,det är det du betalar för. Premiumstämpeln bla det är det du betalar för och det är därför märken strävar efter att få premiumstämpel så de kan ta ut högre priser på varje bil. Men visst i sak så har du RÄTT!

#35
2012-04-22 18:12

Skodaägare : Vetefan om 1-serien sålde på design :P Inte träffat nån som tyckt den är snygg :p Allra minst gamla BMW-rävar :p

#36
2012-04-23 11:40

"Men så är också 1-serie en BMW,det är det du betalar för. Premiumstämpeln bla det är det du betalar för och det är därför märken strävar efter att få premiumstämpel så de kan ta ut högre priser på varje bil"

Väldigt trist om det är så ärligt talat. Är helt ointresserad av att betala för ett märke. I Sverige känns det ju snarast som det är en nackdel att ha en "fin" bil. BMW påpekar ju oavbrutet i sin reklam hur roliga bilarna är att köra och att man har 50/50 viktfördelning för bästa körglädje. Tittar man på tider i automobils A-sprint så ser man dock att "framtunga" bilar som Audi TT och Mitsubishi Lancer Evolution presterar minst lika bra om inte bättre än BMW:s bilar. Jag menar inte att BMW har dåliga vägegenskaper, men man tycker ju att de borde prestera bättre än de gör med tanke på att hela märkets image är uppbyggt kring körglädje.

#38
2012-04-24 02:15

BMW är ju sjukt duktiga på att göra bilar som vi bilälskare vill ha!
Ni andra kan fortsätta sova! ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.