Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 320d Efficient Dynamics Edition

Provkörning

Att hitta konkurrenter till BMW 320d Efficient Dynamics Edition är svårt. Vi Bilägare provkör.

I samband med att BMW låtit ansiktslyfta coupé- och cabrioletmodellerna i 3-serien, presenterar man en extra bränslesnål version av tvålitersdieseln 320d.

I utförandet Efficient Dynamics Edition (förkortas härmed EDE), drar 320d bara 0,41 liter diesel per mil vid blandad körning.

Klasslägsta
Det ger ett koldioxidutsläpp om bara 109 g/km, nytt klasslägsta!

För att nå den låga förbrukningen har man tillgripit en palett av åtgärder. Motorn är något nedtrimmad jämfört med den vanlig 320d.

Den har blivit 21 hästkrafter klenare, från 184 till 163 hästkrafter. Chassiet är sänkt och bidrar tillsammans med aerodynamiska specialfälgar till lägre luftmotstånd.

Högre utväxling och extra lättrullande däck kompletterar bilden och hjälper till att pressa ned förbrukningen till småbilsnivå.

Här vilar inga sorger
Tro nu inte att detta gjort bilen tråkig att köra. Det räcker med en snabb blick ned i databladet för att inse att här vilar inga näbbstöveltyngda sorger.

Att accelerera från 0 till 100 km/tim går på glada 8,2 sekunder och toppfarten ligger långt över 200 km/tim.

Motorn drar mjukt redan från mycket låga varv, delvis tack vare ett nytt svänghjul med rörliga motvikter som balanserar ut motorvibrationer vid lägre varvtal.

En snabb jämförelse med den starkare standardversionen av 320d ger vid hand att knappast någon kommer att sakna de hästkrafter som rymt.

Effektskillnaden är bara märkbar på toppvarv och inte ens där är den särskilt påtaglig.

Inte som kombi
På slingriga vägar kan föraren njuta av fin styrning, köttig sexväxlad låda och utmärkta vägegenskaper.

Trots bakhjulsdrift, kontinentala vinterdäck och ett för provkörningsdagen snöstorms-plågat München, biter sig BMW:n envist fast i kurvorna.

En gropig sträcka av Autobahn avslöjar dock att det sänkta chassiet gör bilen rejält stötig.

Annars är det lätt att trivas bakom ratten även under längre körpass. Ljudnivån är väl dämpad, körställningen utmärkt, instrumenten är tydliga och reglagen lättmanövrerade.

Allra skönast sitter man i de sportstolar med utdragbart extra lårstöd som finns som tillval för 6 200 kr.

BMW erbjuder en hel del extrautrustning även för EDE - modellen. Några alternativ har emellertid plockats bort.

Den här versionen går inte att få i kombination med automatlåda eller större lättmetallfälgar. Tråkigt nog går den inte heller att få som kombi.

Skattefri vinst
Priset är detsamma för 320d EDE som för den starkare och något snabbare standardmodellen.

Här är det upp till var och en att själv prioritera, prestanda eller förbrukning?

Antisladdsystem är standard och den nya generationen av 3-serien fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krockprovades av Euro NCAP år 2005.

Vi Bilägares rostskyddsexpert gav modellen en fyra i betyg då den testades år 2005 och det finns ingen anledning att anta att den ansiktslyfta generationen blivit sämre.

BMW har tagit marknadsandelar av konkurrenterna på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Ett miljöbilsklassat alternativ är numera en förutsättning för att lyckas här då flera stora företag tagit koncernbeslut om att enbart köpa in miljöbilar.

Miljöbilsklassad
Möjligen kommer avsaknaden av en kombiversion att bromsa 320d EDE:s framfart, annars torde detta vara det givna valet för tjänstebilsföraren som själv betalar bränslet och kör för milersättning.

Med någorlunda försiktig gasfot borde det vara fullt möjligt att köra hem 1,50 kr per mil, skattefritt!

Privatkunder kan å andra sidan glädjas åt att miljöbilsklassningen innebär att bilen är befriad från fordonsskatt under fem år.

Dessutom har BMW fri service i tre år eller 8 000 mil.

I kombination med högt andrahandsvärde och låga driftskostnader innebär det att milkostnaden inte behöver bli så hög som inköpspriset ger sken av.

Ensam i sin klass
Att hitta konkurrenter är svårt. Jämförelsen med de miljöbilsklassade alternativen från Audi, Volvo och Volkswagen haltar rejält.

Sanningen är att just nu är den här bilen ensam i sin klass.

För den som vill ha en riktigt snål, körglad och prestigeladdad mellanklassbil, är detta just nu det bästa valet!

Diskutera: Vad tycker du om BMW 320d Efficient Dynamics Edition? Leder BMW prestigekampen mot Mercedes och Audi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320d Efficient Dynamics Edition

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, från kr: 308 000 kr. 
Säljstart: April.
Modell: Fyradörrars, femsitsig sedan.
Mått, cm: L 453/B 182/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 520.
Släpvikt, kg: 1 600.  
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 995 cm3. Max effekt: 163 hk vid 4 200 varv/min. Max vridmoment 365 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 8,2 s. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 TDIe, Volvo V40 Drive, Volkswagen Golf BlueMotion.

Vad nytt? Extremt snål version av BMW 3-serie.
För vem? Het för tjänstebilisten som inte gillar kombibilar, betalar bränslet själv och får milersättning!
Bra köp? Ja! Dyr i inköp men låga kostnader och stabilt andrahandsvärde lovar gott på sikt.

Plus: Snål, snabb, fin förarmiljö, motor och växellåda.
Minus: Stötig, begränsade utrustningsmöjligheter.

Kommentarer

#1
Benny H
2010-04-07 11:25

Ja BMW är i en klass för sig när det gäller att bygga snåla och starka motorer. Det är väl bara priset som hindrar att man sopar banan med konkurrenterna. Bra att man sätter press på andra tillverkare dock...

#1
Gösta
2010-04-07 11:35

Ännu en illa maskerad reklam för BMW, helt utan kritiskt granskande. 0,41 l/mil, pyttsan, glädjesiffror så det sjunger om det.
Hoppas det gav klirr i kassan.

#1
Seken
2010-04-07 12:49

Jag ser den som, på pappret, likvärdig med t.ex. V70Drive. Givetvis med hänsyn taget till att V70 är stor, 3-serie är mellanklassens minste krabat. I verkliga test, skulle jag gissa att Volvon är närmare sin pappersförbrukning. BMW-dieslar brukar ofta falla igenom utanför testlabbet.

#1
John
2010-04-07 13:26

Hmmm. Fransmännen har haft extremsnåla dieslar i många år, är inte det värt att nämna? Liksom att motorn i denna BMW är framtagen tillsammans med Peugeot?

#1
PREVIA
2010-04-07 14:01

"Ensam i sin klass" Skriver VB.Vilken klass menar VB, den med trånga baksäten, eller den klassen med bara BMW bilar, CO2-utsläpp: 109 g/km är inget rekord i låga utläpp för en bil med så små utrymmen som BMW 320d Efficient Dynamics Edition.
"och den nya generationen av 3-serien fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krockprovades av Euro NCAP år 2005. "Skriver VB, är inte det en väl gammal krocktest för att räknas år 2010?

#1
Sven
2010-04-07 14:42

Modellen kom 2005, nu är 2011 nästan ute. Snacka om värdeminskning på denna kärra om ett par år. Finns bättre och smartare alternativ. Går inte ens att få med automat.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-04-07 15:20

Gosh, så magsurt det kan vara! :) Kära vänner, låt mig komma med några klarlägganden:
* Tyvärr Gösta, det blev inga extrapengar efter denna provkörning! Varken till mig eller min arbetsgivare.
* 0,41 är den av tillverkaren deklarerade förbrukningen vid blandad körning i NEDC (europeiska körcykeln). Som Vi Bilägare många gånger tidigare konstaterat, har den väldigt lite med verklig körning att göra. I dagsläget är det dock det enda verktyg vi har för att kunna jämföra olika bilars förbrukning.
* @Seken Jag tycker att jämförelsen med V70 haltar och tror inte någon väljer direkt mellan dessa modeller. V70 är framhjulsdriven familjekombi med betydligt beskedligare prestanda. 320d EDE går överhuvudtaget inte att få som kombi.
* @John. Om jag inte är helt ute och cyklar, är det bara bensinmotorer som BMW och PSA sammarbetetat om. Dieslar har PSA byggt tillsammans med Ford. Har du någon annan info? Tillsammans med Ford gjorde man den 1,6 liters diesel på 109 hästar som sedan förtjänstfullt arbetat i en lång rad snåla modeller.
* @Previa. 163 hästar och 0 - 100 på 8,2 s. Det är fakta som ingen annan snålbil i dagsläget matchar. Detta säger jag inte för att jag på något sätt skulle vara BMW-frälst, detta är fakta! Sedan kan man naturligtvis diskutera betydelsen av att vara först iväg från rödljuset men bevisligen finns det en grupp konsumenter som fortfarande tycker det är viktigt. Det spännande med den här bilen är att BMW lyckats tygla förbrukningen utan att göra avkall på prestanda. Sant är att dagens Euro-NCAP-prov är tuffare än det från 2005. Tyvärr har vi ingen modell för att vikta gamla mot nya prov. Det gör det svårt att jämföra resultatet över årsmodellerna. Går man in och tittar närmare på provet från 2005, ser man att 3-serien fick mycket beröm för bra skydd i front och sidokrockprovet. Även barnsäkerheten bedömdes hög medan däremot fotgängarskyddet var dåligt. Om bilen skulle krockas igen i dagens prov, skulle det bristfälliga fotgängarskydden förmodligen innebära att 3-serien förlorade en stjärna.

#1
Sigge
2010-04-07 16:58

Tommy Wahlström, Vi Bilägare...jag ger dig stående ovationer! Äntligen någon som sätter de märkesfanatiska gnällspikarna på plats. Tror dock effekten är kortvarig innan de kommer igång igen.
Men TACK för din kommentar!

#1
Beeny H
2010-04-07 17:17

Till Seken..
Ja det återstår för dig att bevisa att Volvo skulle ha en diesel på 163hk som går snålt! Tills dess kan du fundera ett varv till innan du kommenterar! Tack!

#1
Roland
2010-04-07 19:02

Bra Tommy! Jag beundrar er att ni orkar hålla igång detta. Folk talar som de har förstånd. Det är inte särksilt många vettiga sakliga och sansade kommentarer som förekommer. Men ok, låt folket vädra sina lungor, man kan ju alltid dra lite på smilbanden åt snällt sagt; kommentarerna.

#1
Seken
2010-04-07 20:06

Till Beeny H och Benny H:
Eftersom jag inte påstått att V70Drive har 163 hk, så kanske jag slipper bevisa att den har det?
Alltså upprepar jag: V70:an är ganska likvärdig med BMW:n. Men jämförelsen gäller då helhetsbegreppet storlek/styrka/förbrukning.
Till Tommy: Jag var inte ute efter att jämföra 2 liknande bilar, för en tänkt kunds räkning. Då hade givetvis en S40 blivit klar förlorare.
Dock inser jag att man inte måste jämföra som jag gör. För den som är mer intresserad enbart parametern av motorstyrka/förbrukning, kommer snart en MB som är bättre än BMW:n. Och för den helt struntar i utrymmen, finns snart sportvagnar, som totalt utklassar de två.

#1
Hans Kjellgren
2010-04-07 20:17

Det skulle vara bra om vi som bor utomlands stora delar av året, kunde läsa tidningen på nätet

#1
leifer
2010-04-07 20:25

"163 hästar och 0 - 100 på 8,2 s"
Ja men då drar ju inte bilen 0,4 milen!!!

#1
leifer
2010-04-07 20:29

En bil som har 163 hästar, där man utnyttjar dom hyfsat, drar mycket mer än 0,4.
Alla Bmw jag ser på vägarna, kör inte eco-drivning. För vad är poängen med en Bmw om man kör eco-driving?
Vad en bil drar i praktiken är det enda som är intressant, och efter ett års körning så kan man dra av antal mil man kört med hur många liter man tankat, så får man fram en mer rättvisande siffra. Och det kommer vara ganska långt ifrån 0,4 för det flesta/alla Bmw-ägare av denna bil.
Sen är det lite fånigt att man hyllar Dieslar som snåla, då ju diesel har större energiinnehåll. Med samma logik kan ju då ingen köpa en bil som tankar E85, för dom är ju "jättetörstiga"!
Rätt trist att se att alla biljournalister kör med politikernas samma bullshit-retorik. Och då ska bensinbilarna sättas åt.

#1
Sigge
2010-04-07 21:12

Leifer...gå och lägg dig! Du blir bara löjligare och löjligare.

#1
leifer
2010-04-07 22:24

SIGGE, när hjärnan tar slut så tar nävarna vid.
Dvs inget av vad jag sa var felaktigt, men du kunde inte möta sak, alltså ger du dig på person. Snacka om löjlig...
F.ö. har Bmw inget vidare driv i halka, då den saknar ett system med positiv diff broms, dvs inget att hurra för i en s.k. premiumbil. Nej bilen är gjord för kurviga sommarvägar, klart över svenska fartgränser.

#1
leifer
2010-04-07 22:24

SIGGE, när hjärnan tar slut så tar nävarna vid.
Dvs inget av vad jag sa var felaktigt, men du kunde inte möta sak, alltså ger du dig på person. Snacka om löjlig...
F.ö. har Bmw inget vidare driv i halka, då den saknar ett system med positiv diff broms, dvs inget att hurra för i en s.k. premiumbil. Nej bilen är gjord för kurviga sommarvägar, klart över svenska fartgränser.

#1
leifer
2010-04-07 22:34

Man blir lite besviken på Vi bilägare som på nåt sätt framställer detta som ett ekonomiskt bilköp. Med en prislapp som börjar (!) på 308,000 kr. Det är en opraktisk och dyr livsstilsbil, inget annat.

#1
Seken
2010-04-07 22:36

LEIFER, jag tror du menar dividera antalet liter med antalet mil. Hur som helst, en bonnläpp som mullrar omkring i nåt 2 liter/mil-monster kan vara betydligt mer miljövänlig, än den Prius-förare som lever ett liv i sus och dus. Med Thailand-resor o.dyl.
PS. Jag säger som SIGGE. De som tycker dumt, ska absolut lägga sej som straff. Men jag kan tänka mej göra undantag för SIGGE.

#1
leifer
2010-04-07 22:41

Sant SEKEN, "bonläppen" i ditt exempel betalar dessutom betydligt mer skatt per kilometer körd väg. En kassako för staten, och det lär bara bli bättre och bättre... Man tror att bensinpriset passerar 14 kr i sommar.

#1
Sigge
2010-04-07 23:09

Leifer det som gör ditt resonemang så urbota dumt är att bara för man kör BMW kan man inte köra ekonomsikt? Det är väl upp till var och en att avgöra? Ska BMW:s förbrukning mäta enligt annan norm än alla andra? Ang. grepp på vinterväg finns det på moderna bilar något som heter ESP (googla vet ja'). Kom över bitterheten och inse att BMW har gjort en rolig och bränslesnål motor i världsklass och kombinerat detta med ett världsledande chassi). Ditt "resonemang" ang. diesel/etanol är verkligen en tankevurpa (slog du dig?).

#1
Mythbuster
2010-04-08 01:02

Det här med lägsta i klassen är en ganska knepig sak. Kollar man på hur JATO delar in klasser så har de två kategorier. En snävare och en bredare. I den snävare stämmer kanske "snålast i klassen". Fast då finns inte heller Golf eller V40 (ni menar väll S40 DRIVe) med. En mer korrekt klass är "upper medium" som infattar bl.a. Mondeo, SAAB 9-3, Passat, Prius och Volvo S40 DRIVe. Både S40 DRIVe och Prius ligger under 108 g CO2/km
Nu är inte BMW dålig på något sätt med 108 g. Tvärtom. Men frågan är det där med snålast i klassen. Begreppet är så vitt att snart har varje bil en egen klass, vilket ur ett kundperspektiv naturligtvis är mycket olyckligt.

#1
Seken
2010-04-08 02:10

Ja, kanske skulle man mäta BMW:s förbrukning efter deras förares verkliga snitt. Så som man gör med försäkringspremierna. BMW-förarna får betala.

#1
Livsnjutarn
2010-04-08 09:51

Snillen spekulerar. Eller, de avundsjuka snillena spekulerar.
BMW har bara visat vad som är möjligt. Sedan är det upp till de andra bilmärkena, typ Kia, Fiat, Skoda, Sitroen och vad de nu heter att apa efter så att ni som skriver här också kan åka snålt och fort.
Nu så ska jag sätta mig i min snåla, snygga, bekvämaa och mycket dyra Bayrare och åka en omväg till mitt jobb.
WROOM

#1
Seken
2010-04-08 11:23

LIVSNJUTARN ger ett lysande exempel på hur BMW kan sälja medelmåttiga bilar till överpris. Köparna hoppas att omgivningen blir avundsjuk på deras fina bil. Men de gör misstaget att tro att andra dreglar efter samma status som de själva gör. Samma misstag gör t.ex. de som skaffar stora SUV:ar eller minkpälsar. Dom fattar inte att det hade blivit både billigare och bekymmersfriare att skaffa en keps med texten: JAG ÄR ETT FÅN.
PS. I t.ex. Ryssland och Dubai funkar fortfarande vräkiga statusprylar hyfsat.
PPS. Jag kan mycket väl tänka mej bli ägare till en dyr BMW, nån gång framöver. Eftersom jag inte bekymrar mej över vad andra tycker. Blir min bil hånad som "pizza-racer", så skrattar jag bara.

#1
Förvånad
2010-04-08 11:49

Alla bilar som jag har haft sedan mitten av 70-talet.Och det är då 20 tal bilar. Har förbrukat exakt eller något mindre vad som deklareras. Då har jag haft en bränsle dator monterad som visar till 98% rätt. 100% går ej att utföra då bränslet varierar av aktuella temperaturen på bränslet.
De som förbrukar mera kan ej köra sina fordon på rätt sätt.

#1
Livsnjutarn
2010-04-08 12:37

BMW är ett premiummärke som riktar sin nybilsförsäljning till de med lite större ekonomisk rörelsefrihet än gemene man. En av anledningarna till det är att just behålla sin position som premium och lyx. Detta leder till att en del människor inte har möjlighet att få ta del av känslan att äga och köra ett premiummärke. Dessa människor ligger i riskzonen att drabbas av en sjuka kallad avund och gör då allt för att svärta ned det som de inte kan greppa.
Läser man kundundersökningar, typ Autoindex, så får BMW ett så högt betyg av sina ägare att märket placerar sig i toppen av listan. Spekulationer om att BMW-ägare skulle ljuga för att måla över ett dåligt bilköp tror jag inte på.
Till sist vill jag bara säga att det är väl bra att BMW drar sitt strå till stacken då det gäller miljö och tar fram en bil som är snål, men tydligen tycker vissa här inte det när man läser deras gnäll. Men de som gnäller är väl de som inte har tillräcklig ekonomi för ett BMW-köp.

#1
Gösta
2010-04-08 13:03

Finns ett gammalt talesätt:
Bättre ha pengar på banken än en BMW på verkstan :-)

#1
Seken
2010-04-08 13:30

Till FORVÅNAD: Jag har haft ca 25 bilar, och är dessutom yrkesförare. Alla bilar jag mätt förbrukning på, har dragit 10-20% mer än deklarerat. (Nån enstaka uppåt 30%.) Och jag tillhör de stillsammare ute på vägarna. Dock kan jag tänka mej att det finns bilar som går att köra som deklarerat. Men vår grova asfalt, etanolinblandning i bensin och "miljödiesel" försvårar. (En C3-Picasso diesel jag hyrde i Frankrike drog faktiskt ca. 0,5 i äkta blandad körning. Synd att den inte räknas som miljöbil.)
Till LIVSNJUTARN: Det är bara att gratulera BMW till väl genomförd affärsidé. Liksom jag gratulerar de parfymfabrikanter som kan sälja hästpiss för 40.000 kr/liter. Bara genom att fixa en snofsig flaska och klistra på rätt etikett. Och rikta reklamen till de extra fåfänga.

#1
Nyfiken i en strut
2010-04-08 13:45

SEKEN: Jobbar du på Vi bilägare?
Om inte, varför svarar du och lägger dig i andras kommentarer som du gör?
Du verkar väldigt angelägen om att andra ska ha samma åsikt som du har.
Eller får du ingen uppmärksamhet i ditt vardagliga liv och har det här forumet som ett verktyg för att göra dig hörd?

#1
leifer
2010-04-08 15:45

SIGGE "det som gör ditt resonemang så urbota dumt är att bara för man kör BMW kan man inte köra ekonomsikt? "
Sa jag inte, det jag sa är att bilen inbjuder till ett offensivt körsätt. Ungefär som en sportig motorcykel, fattar du nu?
--------------------------------------------
"Det är väl upp till var och en att avgöra? Ska BMW:s förbrukning mäta enligt annan norm än alla andra?"
Poängen var här att folk skriver att det är kul att en så snabb bil är så snål, då säger jag att den ju inte är så snål om man gasar på. Bilkostnaden handlar också om helheten, inköpspris, försäkring, värdeminskning, då ska man inte stirra sig blind på 109 g/km, Bmw är INTE billig att äga och använda.
-------------------------------------------------
"Ang. grepp på vinterväg finns det på moderna bilar något som heter ESP (googla vet ja')."
Läs på lite om diffbroms och olika tekniker att få positiv driv när det är halt. ESP gör inte under, grundproblemet med lite vikt på drivhjulen består i halka.
---------------------------------------------------
" Kom över bitterheten och inse att BMW har gjort en rolig och bränslesnål motor i världsklass och kombinerat detta med ett världsledande chassi)."
Jo jag vet att Bmw har flest religiösa ägare. Du är tydligen en av dom. Dyrare bilar finns också, om det nu är nåt slags skryt om vem som har pengar här. Vi bilägare är en seriös tidning för de som vill ha kontroll på sina kostnader, då är inte en ny Bmw riktigt rätt profil och det gäller att varna lite för kostnaderna med denna biltyp.
--------------------------------------------------
" Ditt "resonemang" ang. diesel/etanol är verkligen en tankevurpa (slog du dig?)."
Tvärtom var den rätt klockren, jobbigt va?

#1
leifer
2010-04-08 15:46

Fel, svaret var ej till SIGGE utan SEKEN.

#1
leifer
2010-04-08 15:47

Äsch, blandade ihop era signaturer. Blä.

#1
Sigge
2010-04-08 16:09

Leifer...artikelförfattaren håller inte med dig.
"Bra köp?
Ja! Dyr i inköp men låga kostnader och stabilt andrahandsvärde lovar gott på sikt."

#1
Seken
2010-04-08 16:37

En fråga till NYFIKEN I EN STRUT: Varför lägger du dej i mina kommentarer, istället för att grunna kring det aktuella märket? Om du fått för dej att det är enbart det vi ska använda kommentatorsfunktionen till?
Jag tar ViB på orden, och ser detta som ett diskussionsforum. Därför kommenterar jag också andra.
Ytterligare en fråga till NYFIKEN: Har jag nånsin skrivit att jag anser att andra ska tycka som jag?
Jag tror det mest handlar om att NYFIKEN inte tål de åsikter jag har. Och väljer att svamla, istället för att formulera nåt eget tyckande.

#1
Seken
2010-04-08 17:04

PS. Även ett svar till NYFIKEN:
Nej, jag har inte detta forum för att göra mej hörd. Jag hoppas givetvis att ingen läser det jag skriver. Kom igen med ännu snillrikare frågor.

#1
leifer
2010-04-08 17:17

SIGGE, sa inte att det här är en dålig bil, bara att man måste förstå vad man köper. Nån sparbössa är det inte, som ju artikeln ger skev av.

#1
leifer
2010-04-08 21:32

SIGGE, för mig är inte en lyxbil manuellt växlad och har dålig framkomlighet i halka. Ex så har VW haft en kampanj nu med Passat 4wd (haldex gen 4) med DSG automat låda, 170 hästars common rail diesel, kombi förstås, och ett pris under vad denna Bmw kostar. Kan vi snacka om mer bil för pengarna. Är du bitter...

#1
Sigge
2010-04-09 10:41

Leifer...då tycker jag du ska köpa dig en Passat och vara lycklig.

#1
leifer
2010-04-09 11:18

SIGGE, inte bara jag, tror de flesta som valde mellan denna dyra Bmw och Passaten jag beskrev skulle bli både lyckligare och mindre fattig med Passaten.

#1
Johan Kjellén
2010-04-10 13:40

Inponerande BMW! Förbrukning i nivå med en Aygo, men med sportbisprestanda.
För dyr för mig, men bästa köp för drygt 300.000 kr.
Att betala samma pengar för en MB, AUDI eller VW ter sig skrattretande.
Eller för den delen en bensindriven BMW.

#1
S-E S
2010-04-10 18:06

Största moljövinsten och lägsta förbrukningen ger den bil som aldrig byggs!

#1
PREVIA
2010-04-10 23:25

"Detta säger jag inte för att jag på något sätt skulle vara BMW-frälst, detta är fakta! Sedan kan man naturligtvis diskutera betydelsen av att vara först iväg från rödljuset men bevisligen finns det en grupp konsumenter som fortfarande tycker det är viktigt."
Skriver Tommy Wahlström, Vi Bilägare.
Den som vill vara först vid rödljusen kommer inte långt med 0-100 km/tim: 8,2 s.Kör möjligen ifrån en vanlig Volvo eller SAAB så där försvann den glädjen.Det blir nog svårt att både vara snabbast vid rödljusen och att vara bränslesnålast, vilket den heller inte är.

#1
leifer
2010-04-11 00:43

Johan Kjellén, du kan inte jämföra bensinbilar med dieselbilar, dvs jämförelsen med Aygo blir meningslös. Du kan köpa en t.ex. Opel Corsa diesel som släpper ut 99 g/km för halva priset mot denna bil. Dessutom framhjulsdrivet och mycket lägre driftskostnader i allt. Sen kan man väl skratta åt alla s.k. prestigemärken, när det gäller pris, kostnad för värdeminskning, service och underhåll. Och när det gäller BMW så kan man skratta åt de höga försäkringspremierna.
Så nej, detta är ingen billig bil att ha, och gasar man på lite, så drar den inte heller så lite alls, för den kraft du tar ut från motorn står i relation till förbrukning. Därför är förbrukningssiffrorna extremt missvisande för Bmw, mer än andra märken, eftersom Bmw har mer hk med sin "miljömotor".

#1
B-boy
2010-04-11 01:11

LEIFER..11 inlägg den här gången, ja det är jobbigt när BMW kommer på tal att styra upp folk och förstå att en BMW ska du inte ha !
"163 hästar och 0 - 100 på 8,2 s"
Ja men då drar ju inte bilen 0,4 milen!!!
Och vem har påstått nåt sådant ! Stackare !

#1
leifer
2010-04-11 12:27

B-BOY 11 inlägg "den här gången"? Vem är du och vad menar du med det?
Problemet är att hela artikeln ger intryck av att Bmw är en snål billig bil att äga, så stackarna är de med begränsad ekonomi som ändå blir lurade av såna här artiklar att köpa denna bil. F.ö. är nog större delen av svenska folket stackare som inte har råd att köpa nya bilar privat. Vi bilägare är en tidning som är väldigt seriösa när det gäller att berätta för läsarna om vad bilar kostar att äga. Då är det oseriöst att indirekt rekommendera en sån här bil. Sen må vara att detta är en rolig bil, men var på svenska vägar och med svenska fartgränser kan man utnyttja det, utan att bryta mot lagen eller äventyra sin egen och andras säkerhet? Försäkringspremierna för Bmw talar sitt tydliga språk, inget märke har mer oseriösa ägare när det kommer till trafikvett. Det visar hur bilarna används i praktiken, och då drar om ingalunda 0,4.

#1
leifer
2010-04-11 13:13

B-BOY, hur kommer det sig att unga bmw-förare tycker att dom är skickligast av alla förare på vägen? Och att dom samtidigt är mest olycksdrabbade?
Dessa bilar är alltså leksaker som inbjuder till ett dåligt beteende i trafiken.

#1
Sigge
2010-04-11 13:20

Leifer...lägg ned. Nu är det fel på förarna också! BMW är absolut inte dyra att äga. Fri service och bra andrahandsvärde lägg därtill lågförbrukning. Länka gärna till dina uppgifter ang. försäkringspremier. Din argumentation luktar avundsjuka lång väg (mycket svårt att bota).

#1
leifer
2010-04-11 13:36

SIGGE, just det du säger stämmer inte alls, Bmw är inte billig att äga, inte ens denna "snåla" bil. Det handlar om att ge folk rätt råd. Avundsjuka? Varför då? Bmw är överskattat när det gäller kvalitet och har överdriven status. Många köper märket för att just vinna i status inget annat, och det är verkligen löjligt många gånger. Att skryta om att man har mycket pengar är ännu fånigare, och för många är ju Bmw en symbol för pengar/rikedom/framgång. Och det är verkligen fånigt, inte minst i dessa tider när många har det riktigt svårt.

#1
leifer
2010-04-11 13:39

SIGGE, ung man i storstan och BMW. Det är allmänt känt att det är hög premie och behöver knappast bevisas. Men visst är det ont förtal enl dig att dessa förare skulle vara speciellt olycksdrabbade. Det är bara försäkringsbolagen som är giriga och elaka, inget annat.

#1
Sigge
2010-04-11 18:32

Leifer...du trasslar in dig mer och mer...försök håll dig till att kommentera bilen och inte förarna.
Du verkar vara en extremt bitter människa.

#1
leifer
2010-04-11 18:44

SIGGE, Vad "du verkar vara" tror jag vi undviker att kommentera. Men debatten handlar om sak, inte person. Och inget jag sagt kan du alltså säga emot, då vet vi. Men jag hoppas ärligt du är lycklig med din Bmw. Personligen tycker jag alla såna status-yttringar är trams. Huvudpoängen var dock att folk ska undvika bilen i artikeln, om man vill ha en billig bil liksom framkomlighet i halka. Och det klarade du och andra Bmw-religiösa inte med att höra. Det skiter jag faktiskt i. Det viktiga är att folk fattar vad dom köper för sina surt förvärvade pengar. Och då finns ofta mycket bättre köp. Dessutom kan man ju köpa svenskt så att man stödjer svensk industri. Saab och Volvo ligger dessutom lägre i pris.

#1
leifer
2010-04-11 18:46

p.s. Bmw:n i artikeln är ju inte ens snygg. d.s.

#1
Sigge
2010-04-11 20:37

Leifer...din argument blir mer och mer djuplodande...men jag önskar dig lycka till i din Volvo 940.

#1
leifer
2010-04-12 10:52

SIGGE, synd att du inte hängde med i ett djupare resonemang. Torsen-diffen jag monterade på 940 verkar lovande f.ö. Rekommenderas varmt på din Bmw! Nästa bil blir dock en Fwd eller 4wd. Och automat igen förstås. Mvh /Leif

#1
Gutav
2010-04-15 04:45

Ett stort grattis till alla som väljer den här fina bilen.
Alla andra blir nog frånåkta både vid rödljusen och rent tekniskt. BMW har lyckats igen!

#1
Nils
2010-05-26 15:44

Till er som tvivlade på denna bil kommer här en länk. Gösta, leifer etc. Eat this:
http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=ivp2akyg

#2
Messerschmitt
2011-01-08 10:00

För oss som har växt ifrån att vispa med en spak i växellåds oljan, när kommer BMW med automat under 120g CO2/km ?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!