Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 316i

Provkörning

Enklaste 3-serieversionen bär syn för sägen att BMW:s kärnvärden framträder bäst i enkla modeller. 316i ger frisk körkänsla och exakta reaktioner till rätt pris.

Slopad modellbeteckning på bakluckan är ett val BMW-köparen kan göra. Det kostar noll kronor och är för den som inte vill skryta med att bilen är av dyrare slag (och som därmed röjer sig i alla fall) eller för den som köpt en ”snikversion” och inte vill skylta med pengabrist (det räcker med att titta på avgasrörets diameter för att spåra sanningen).

Köpte jag en instegsversion som BMW 316i skulle jag beställa modellbeteckningen i plakatskrift på bakluckan. Det är den klokaste bilen i serien, trots att den är svagast, billigast och långsammast. Kraften, priset och farten räcker ändå.

Jag har kört många versioner av senaste 3-serien men just 316i är det jag menar att BMW egentligen handlar om – och det är inte brutal effekt eller dryga statusbilegenskaper för livet i vänsterfilen. För mig ska en BMW först och främst ha fyra cylindrar och drivas av bensin.

Att åstadkomma en civiliserad fyra anser jag vara ett större ingenjörsbevis än att slösa med burkarna för att nå målet. BMW:s fyror har skönt klassisk motorkänsla och låter glatt snarare än aggressivt. 316i går mjukt men inte mesigt, med avvägt turboingrepp svarar den obegripligt snabbt på gaspådrag och jag kan slököra genom rondellerna på sexans växel och knappt 1 500 varv utan att maskinen tuggar emot.

Allra helst ska en bil med liten motor vara, håll i dig, så sparsamt utrustad som möjligt. I en grundutrustad 316i för rimliga 269 000 kronor ingår exempelvis körlägesväljare med tre program, klimatautomatik, stereo med Bluetooth, elhisar runt om, stopp/start-funktion, krockkuddar kors och tvärs, en trivsam tygklädsel (alltid att föredra framför läder) – det mesta man kan behöva utom möjligen autobroms.


Provbilens slutpris springer emellertid upp i 335 000 kronor på grund av paketen ”Sport Line” (sportstolar, diverse svarta ”sportlister”, körläget Sport+ med vassare motormappning och reglerat ESP-ingrepp etc.), ”Drive Comfort ”(farthållare med avståndshållare, parkeringskontroll bak etc.), samt fällbara ryggstöd 40/20/40, rattvärme, belysningspaket, regnsensor med mera och så det kanske fiffigaste: den via ett knapptryck elektriskt ut- och infällbara dragkroken, ett tillval för 10 900 kronor. Sålunda utrustad ser bilen ut som ”mycket mer” än en 316i, särskilt om man skippat emblemet längst bak. Vad nu det skulle vara bra för?

Diskutera: Vad tycker du om BMW 316i?
FAKTA BMW 316i

PRIS, FRÅN KR: 269 000.
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 462/B 181/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 460.
MOTOR: Längsmonterad, direktinsprutad 4-cyl rak bensin, twinscrollturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 350 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 350 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, sexväxlad man. låda alt. åttaväxlad automat.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
DEKL. FÖRBRUKNING: 5,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 134 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4, Lexus iS250, Mercedes C-klass, Volvo S60.

Kommentarer

#1
2014-12-16 14:20

Håller som, ( nästan alltid), med Calle.

En naken 316 är förmodligen den mest vettiga "Badern" du kan köpa. Elektrisk utfällbar dragkrok, hehe...

#2
2014-12-16 14:42

Vem kommer att köpa den? Priset är för högt för privatpersoner och tjänstebilsföraren kommer att välja något annat för dessa pengarna. Säkert en bra bil, men priset måste ner 100.000 kr för att ens bli intressant. Jag tror Audi, Mercedes och BMW får problem att sälja dessa sedan/kombi modeller i framtiden, kommer man upp i dessa prisnivåer väljer folk en SUV istället.

#4
2014-12-16 15:16

Hajade själv också först till utav priset på över 300.000kr för en "snikmodell" men de köpare som brukar att handla premium tycker nog att det är en lagom summa att spendera på en bil med dessa anor.
Modellbeteckningen 316 andas dock snik i mina ögon men bilen i sig skämmer inte ut sig och prestandan räcker också för min del och blir över. När man som jag normalt köper bil i helt andra prisklasser och då också förväntar mig att få en vettig familjebil så är steget stort till den här klassen,men det är ju bra att det finns bilar för alla.
Anser inte heller att bilar med "suv-egenskaper" är särskilt lockande oavsett prisklass.

#5
2014-12-16 16:46

Över 300000:- för en bil med en fjuttmotor!
Nej tack, det är säkert en alldeles utmärkt bil, men jag behåller den "gamle" med nästan dubbla effekten, som jag visserligen sällan behöver, men ändå!

#7
2014-12-16 17:55

Största anledningen till att skippa emblemet bak är att 3-serien inte har plats för ett emblem :P Som de är placerade ser det ut som en eftertanke. Finns helt enkelt ingen yta som är stor nog. Så de har satt dom på, som det ser ut med alla linjer som är runt, lite på trekvart. Ser inte klokt ut. Sitter inte ens i höjd med BMW-loggan.

http://lzlcc.com/wp-content/uploads/2013/11/bmw-f30-335i-wallpaper-backg...

Som om nån lekt "Sätt svansen på grisen" när de placerat det :P

Sen håller jag inte med om resten heller ;) Betalar man så mycket för en bil vill man att det ska hända nåt. 328i är väl den optimala kompromissen mellan pris och prestanda där. Även om jag inte tror att den är så mycket snålare i längden än 3-literssexan i den jag har nu, så är den billigare i inköp och skatt än 330i som är billigaste sexan nu.
Läderklädsel vill jag också ha. HATAR känslan av att sitta på blocket och titta på bilar, och se att bil på bil är utrustad med nån sunkig, grå hundtandsmönstrad tygklädsel som ser ut som den hör hemma i en 740 (ja - samtliga 99% av alla sålda Mercor i Sverige - jag tänker på er). BMW ska ha sportstolar (minst med alcantara - helst läder). Utan den justerbara framkanten på sittdynan ser det också taffligt ut.

Sen kan jag hålla med om att som bil så är den säkert fullt tillräcklig. Men då kan man också lika gärna köpa en bil som kostar betydligt mindre och få exakt samma egenskaper, och säkerligen en bättre driftsäkerhet. Vill man ha en BMW så vill man nog troligen ha en bil med de egenskaper som definierar en BMW med - fin inredning och lite pulver under locket.

Det jag skulle vilja ha, om man ska vara lite "tråkig" är en så enkel BMW som möjligt - mekaniskt sett. Inga twinscrollturbos, ingen VANOS. Har vanlig Valvetronic och inte en turbo så långt ögat kan nå i den jag har nu, och den har de ändå inte lyckats konstruera korrekt.
Nu har denna motor inget spektakulärt effektuttag sett till volymen, så den är kanske inte så "stressad" som sånna här småmotorer brukar vara. Får ändå dåliga vibbar av det.

Edit : Glömde att nuvarande 3-serie nästan kräver M-paketet med dessutom. Tyvärr. Vet inte riktigt hur de tänkte när de gjorde hånflinet under regplåten på orginalmodellen men vackert är det inte :P Det är väl tycke o smak dock.

#8
2014-12-16 20:50

Fälgarna på bilden är 18 tum...bara som ett litet påpekande.

#9
2014-12-16 21:31

Att köpa dessa som privatperson är ju hjärnslött.
Tro fan att alla kör bilar ägda genom företag.

En 116d för 225k.
En 318d xdrive advantage edition för 276k.
En 520d comfort edition för 316k.

Det är bara dumma människor som tar ut en 316i privat för över 300k.

#10
2014-12-16 21:38

Roger Skagerström:

Smaken är som baken. Själv AVSKYR jag läder i bilar. Det är vidrigt som stolsmaterial.
Skitkallt på vintern, snorvarmt på sommaren, slemmigt och klibbigt när det är fuktigt.
Spricker så fort man inte vårdar det. Helt bortkastade pengar enl. mig.
Ett vettigt och slitstarkt tygmaterial är vattenavstötande och lättavtorkat från kladdiga snorungar och går alltid lätt att köra i en klädseltvätt.

#12
2014-12-16 22:11

Tycker det luktar mysigt ja. I Mazdorna luktade det inget speciellt dock. Fast de hade det jag antar är skinn. BMWns grova svinläder är inte riktigt lika trevligt. Men det är lätt att hålla rent, luktar enligt mig mysigt och är snyggt. Det där med temperatursvängningarna kanske är sant i extremfall, men har aldrig upplevt det som nåt större problem. Då är en solvarm ratt 100 gånger mer irriterande :P

#13
2014-12-17 07:12

Missade jag det i texten eller finns det inte autobroms att tillgå?

När det gäller skinnklädsel så är det knappast någon fördel kalla vintermornar eller svettiga sommardagar. Hal som tusan är den ofta också.
Sedan är det ju förstås skillnad på den plastiga skinnklädseln i billiga bilar, och den som finns i lite dyrare bilar, som t.ex. Jaguar.

#14
2014-12-17 10:40

simon_d, jag tror du missuppfattade mig lite. Jag gillar inte alls SUV, men folket tycker det är jättecoolt med SUV och det är jättebra trots att det mest är bara en massa nackdelar med en SUV. När priset springer iväg mot 300.000 och över så tror jag många hellre skulle välja en större SUV för pengarna än en liten BMW 316 även om det smartaste antagligen skulle att köpa BMW:n. Men folk är speciellt förnuftiga i sitt bilval. Trenden nu är ju SUV och "terräng bling" på bilarna. (som tex Nissan Juke, ser ut som en uppblåst groda...till vilken nytta?). Du kan köpa en vettig personbil under 200 000 kr idag...varför motivera ett köp på närmare 300.00 kr för att köpa denna BMW:n...är den så mycket bättre?

#15
2014-12-17 17:45

Visst kan väl BMW 316 vara bra, men rimligen bör väl t.ex. 318 och allra helst 320 vara lite bättre. För priset för t.ex. 318 är väl inte så mycket högre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.