Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 3 Touring (2012)

Provkörning

Nya BMW 3-serien har vuxit en decimeter mellan stötfångarna och vässats på alla upptänkliga vis. Den mer praktiska kombivarianten lanseras i höst och vi frågar oss: är den värd sitt pris?

Under första halvåret 2012 var 3-serien den åttonde mest sålda bilen i Sverige. Och inte lär försäljningen bli sämre när kombin kommer i ny tappning.

Nya 3-serie Touring är lika lång, bred och hög som sedanen och ser också likadan ut från nosen bak till B-stolparna – men nog är helheten stiligare? Jämfört med föregångaren har avståndet mellan hjulaxlarna ökat med fem centimeter och spårvidden breddats med 3,7 centimeter fram och 4,8 centimeter bak. Resultatet är förstås en rymligare bil.

I baksätet finns mer plats för huvud och knän och bakom det tredelade ryggstödet ryms 495 liter bagage, 35 liter mer än tidigare. Fälls stolsraden blir volymen 1 500 liter och därmed tar BMW hem lastronden om man jämför med konkurrenternas siffror: Audi A4 Avant (490/1 430), Mercedes C-klass Kombi (485/1 500) och Volvo V60 (430/1 241). Det finns dock två invändningar när det gäller 3-seriens kombiutrymme. För det första stjäl hjulhusen en hel del bredd och för det andra blir lastytan inte riktigt plan med baksätet nere.

3-serien bjuder dock på flera sympatiska funktioner som underlättar i vardagen. Bland annat är elmanövrerad baklucka standard och den öppningsbara rutan finns kvar sedan tidigare. Bakluckan kan också öppnas med en luftspark under kofångaren om man väljer Smart Opener (ingår i ett paket för 5 600 kr). En annan smart lösning är facket under lastgolvet där insynsskyddet praktiskt kan förvaras.


Inledningsvis erbjuds kombin med tre motoralternativ, samtliga turboladdade, försedda med stopp/start-teknik och med fyra cylindrar. Det senare får kanske en och annan märkespuritan att utbrista: ”Ingen rak sexa! Vart är världen på väg?”

Lugn bara. Innan årsskiftet blir fler motorer tillgängliga, däribland instegsmodeller på både bensin- och dieselsidan samt 335i med rak sexa. Den som ändå väljer något av de fyrcylindriga alternativen kommer inte att bli besviken, särskilt inte när bränsletanken ska fyllas upp. Bensinaren 328i är en underhållande maskin, stark och välbalanserad, om än lite tystlåten. Även om 245 hästkrafter givetvis är skoj är 320d som utvecklar 184 dieselhästar ett mer förnuftigt val (324 400 kr) och den väntade bästsäljaren. Först nästa år kan kombin fås med fyrhjulsdrift (20 000 kr).

Vi Bilägare har tidigare konstaterat att nya 3-serien är ljuvlig att köra och det gäller även kombin. På sedvanligt BMW-manér är chassibalansen, kommunikationen mellan gaspedal och motor och samspelet mellan ratt och hjul förstklassigt.

Med Adaptive Drive (12 600 kr) kan styrning, gasrespons och stötdämpning ställas om i fyra lägen. I ekonomiläget är bilen lite sömnig men den stramas upp rejält om sportläget knappas in via reglaget på mittkonsolen. Växlingarna sker sömlöst med den åttastegade automatlådan (22 000 kr) och maximal kraft känns alltid tillgänglig.

En mindre plump i protokollet är däremot responsen om föraren stampar gaspedalen i botten. Det känns som bilen måste tänka efter lite innan accelerationen tar vid.

I kupén är det behagligt tyst, även om lite vindbrus letar sig in. Föraren sitter lågt och bekvämt och har gott om stöd för låren. Väl utformade A-stolpar och förhållandevis brant lutad vindruta ger dessutom bra sikt snett framåt. Vi Bilägares utsände, 187 centimeter lång, kan sitta i baksätet bakom en lika lång förare och trivas där. På mittplatsen vill man däremot inte åka längre sträckor, kardantunneln är i vägen för fötterna.

När det gäller säkerhet klarade nya 3-serien med sedankaross toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och samma resultat är att vänta för kombin. Om bilen glider över i mötande körfält kan den så kallade Körfältsassistenten varna föraren med vibrationer i ratten (5 300 kr). Tyvärr hjälper tekniken inte till att styra tillbaka ekipaget på rätt kurs. Förvånande är att BMW heller inte erbjuder ett renodlat autobromssystem utöver den aktiva farthållaren (12 200 kr).

För den som tänker med plånboken är 3-serien en dyr bil i grundutförande och en bil som kan extrautrustas för en smärre förmögenhet. Men det är också en imponerande bil i många avseenden. När det gäller kombin har BMW fokuserat på de praktiska egenskaperna utan att glömma märkets kärnvärden. Och det är just där – i avvägningen mellan nytta och nöje – BMW visar var skåpet ska stå.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie Touring?

BMW 328i Touring

Pris, från kr: 344 900 (14 900 kr kombipåslag).
Säljstart: September.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo,
1 997 cm3, 245 hk vid 5 000–6 000 v/min, 350 Nm vid 1 250–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda (standard) eller åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart: 250 km/tim. 0–100 km/tim: 6,0 s.
Förbrukning: 6,8 (manuell) eller 6,5 (automat) l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 (manuell) eller 152 (automat) g/km.
Konkurrenter: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi, Volvo V60.

Plus: Körglad, bekväm, rymlig.
Minus: Dyr.

Vad nytt? Nya 3-serien med kombikaross.
För vem? Den som har råd och vill ha både nytta och nöje.   

Kommentarer

#1
2012-09-13 08:20

Fördröjningen lär vara automatlådan. Eftersom alla automatare försöker växla ner när du trampar pellen i botten så lär det dröja en stund.
Tar det lika lång tid om man kör den i ett fixt läge?

Min VW DSG6 med frirullning tar EONER av tid på sig när man rullar i frirullning och sen beslutar sig för att gasa rejält.

#2
2012-09-13 08:43

Stackars Fredrik med kollegor inom motorjournalistiken som "tvingas" konstatera att BMW:n - i det här fallet - utgör gräddan av bilbyggarkonst och samtidigt veta att en rad "motvalsare" snart kommer och talar om hur okritiska de är och hur de "svansar" för "det tyska". Men har man suttit i verkligheten där och då och rattat så har man.

#3
2012-09-13 09:38

Ja,BMW är ju överlägsna MB idag i det mesta och värre kommer det att bli.

#4
2012-09-13 10:24

Intressant att se att Shogun har en kristallkula, ty den säger två saker som jag tror kommer som en överraskning för de flesta.

#5
2012-09-13 11:49

Kapten det är bara en sak som gör att Shogun talar sig varm för BMW och det är deras samarbete med Toyota på hybrid och dieselsidan.

#6
2012-09-13 12:04

Alldeles för dyr, men för den som har råd sä är det säkert en kanonbil....

#7
2012-09-13 12:23

Skönt att se en bil med hyfsat låg midja och stora bakre sidorutor vilket borgar för acceptabel runtomsikt.
Hoppas fler tillverkare tar efter BMW på den punkten.

#8
2012-09-13 12:33

Thommys.

Jo,det kan du tro. Men det kanske beror på att jag upplever BMW som en mer tilltalande bil. Men visst tror jag säkert att dessa två giganter kan göra livet ännu surare för MB. Det får tiden utvisa.

#9
2012-09-13 13:02

Thommys: Det kan annars vara så enkelt som att BMW tilltalar yngre förare medan Mercedes har "gubb"stämpel på sig. Personligen föredrar jag BMW just av den anledningen.

#10
2012-09-13 13:03

Hmmm, varför uttrycka sig i termer av "göra livet surt" för Mercedes? Faktum är att här blottläggs Shoguns korståg mot Mercedes innehållandes en slags önskan om att Mercedes skall "tvålas till". En neutralare formulering fri från en personlig vendetta hade varit typ att "Men visst tror jag säkert att dessa två giganter kan komma att bli svåra utmanare till MB". Och leifer talar i temer av att "känna glädje" över att Mercedes drog på sig en del bekymmer - en "glädje" som var riktad mot oss uppblåsta och "blåsta" kunder som köper märket. Här blottläggs högst primitiva tankebanor, vill jag säga.

BMW 3-serien är en ytterst kompetent bil men med den stora nackdelen för oss långväxta att den är på tok för trång - inte ens 5-serien känns rymlig nog. Synd annars på så fina bilar.

#11
2012-09-13 13:25

Kapten.

Det är i din egen hjärna du formulerat/tolkat vad jag menar med "surt" som vendettor och korståg,tvåla till. "Surt" är nog alla konkurrenter till MB,eller vad tror du MB tycker? Påtal om primitiva tankebanor.....så skriver jag vad jag vill utan att fråga herr Kapten ober vad som är rätt eller fel ;o)

Det är inte bra att vara så fanatisk i bara ett märke,man blir....blind!

#14
2012-09-13 14:56

Touché Kapten! ;-)

#15
2012-09-13 15:10

Jag tycker BMW gör fina bilar och körde en 1-serie förut. Men jag gillar inte den låga sittställningen och det ständiga antisladdblinkandet på vintern.

#16
2012-09-13 17:19

Naturligtvis Thommys .. så måste det vara. Hade jag nog också kommit fram till om jag tänkt länge nog :o)
Skillnaden mellan Toyota och BMW är så pass universell att ingen normalfuntad kan vara spejsad på båda fabrikaten ..

#17
2012-09-13 17:23

Instämmer också med A_q
.
"Touché Kapten!"
Bra och fint inlägg ... Hur ska de nu få till att du går till personangrepp månne?
:o)

#20
2012-09-13 20:11

Kommer jag att drabbas av seriefiguren Troubadixs öde (inlindad i rep, med munkavle försedd och upphängd i ett träd) om jag å alla barnfamiljers vägnar frågar: när kommer BMW upp i Renault/Skoda Superbstandard vad gäller de bakre säkerhetsbältenas skyddseffekt?

Vem ropar ja med acklamation? Annars kolla in:
Ref http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf
Det räcker att titta på bilden nr 2 uppifrån till vänster på sidan 4. Figuren i mitten åker motsvarande en BMW, figuren till höger i en Renault/Skoda/Volvo /Mercedes. Rött är svårare skador än brunt. BMW har nog för att spara ett par tusenlappar i tillverkningskostnad struntat i bältesstramare (Gurtstraffer) . Naturligtvis är kraftbegränsaren (Kraftbegrenzer) den viktigaste, men tilläggseffekten av bältesstramare är inte att förakta. Åtminstone bör man kolla om det går att få som tillval?

#21
2012-09-13 22:10

Jes, Jag har personligen faktiskt ägt både Bmw och Toyota så det behöver nog inte något unikt.
Vi har även en kund med en Avensis-09:a på jobbet vi servar som varit helnöjd med denna men nu var sugen att testa något annat och därför beställt just denna nya Bmw 3-serie, den är ju klart dyrare men förhoppningsvis ger den betydligt mer också då och jag tror säkert han kommer att bli nöjd även med Bmw:n, åtminstonde så länge den är relativt ny.

Trots att jag tidigare varit mycket "Merca-frälst" och familjen haft mestadels Mercedes genom åren fram till 2009 så håller jag i dag Bmw högre än MB.
Mercedes har dessutom mer problem än Bmw kvalitétsmässigt på mitt jobb åtminstonde vilket rimmar illa med all marknadsföring om Mercedes fina kvalitét.
Vi har tex. en MB C240 stående på verkstaden nu med något elfel så att den inte startar i bland som tyvärr inte generarar några felkoder, min klara ståndpunkt är att Merca höll betydligt högre kvalitét förr i tiden vilket även var anledningen till att familjens sista Mercedes byttes mot Toyota.

#23
2012-09-14 08:19

Det är säkert fler kablar som inte behövts bytas än vad som bytts.... ;-)
Nu tror jag att fabrikanterna oavsätt märke sysslar med produktutveckling, men här så har tydligen alla historiker och tvivlare samlats. :-((

#24
2012-09-14 08:52

Tysken nr1
Jo så är det nog, mörkertalet när det gäller att byta ut defekta komponenter på bilar när de är inne för service utan att kunden meddelas, så kallad produktutveckling, gäller inte bara BMW utan är säkert stort oavsett märke.
Väljer tillverkarna att vara öppna med sådana saker så får sig kvalitetsryktet en törn och det är inte bra för imagen.

Och spelar det egentligen någon roll för mig som kund?
Om jag inte har haft problem innan och inte får något problem efteråt, så är jag inte bara omedveten om "produktutvecklingen" utan också en fortsatt nöjd bilägare med ett orubbat förtroende för tillverkarens högkvalitativa produkter.

#26
2012-09-14 09:30

Hur långt tillbaka i tiden är vi nu när det pratas om problem med elkablar till bakluckan?
Hade en 525:a -92 som hade rullat 30.000 mil och på den kluddade nog det mesta utom just nämnda fel.
Därefter en 523:a -00 som hann rulla 26000 mil innan den såldes inte heller den hade detta fel.
En släkting hade en 530:a -94 som ibland bråkade med bagagelåset med okänd orsak men oavsett detta så tror jag att en Bmw utav årsmodell -12 under dem första 10 åren troligtvis inte kommer att besväras nämnvärt utav detta problem!?

På något vis känns det ganska orelevant att tjata om vad biltillverkarna gjorde för 20 år sedan....ja t.o.m vad dem gjorde för 5 år sedan!
Men för en del så är detta viktigt till den grad att allt sunt förnuft suddas ut.
Tiden har liksom inte stått still och alla fel drabbar inte alla varpå det blir ganska svårt att påtala någon slags optimal sanning.

Överväger absolut att köpa en Bmw om några år när barnen är större och hundarna har krymt.
Som körmaskin är Bmw svårslagen men det finns som sagt andra värden i livet också,..att äta är t.e.x inte överskattat.

#28
2012-09-14 10:25

Intressant IngoS. Skönt att man kör Mercedes och inte Toyota eller BMW.

BMW må vara bra bilar. Både min bror och min far kör nya BMW, så jag vet hur de är eftersom jag kör dem relativt ofta. Men jag får ingen "vill ha" känsla när jag kör dem. Det är ingen bil som lockar. Plottriga knappar, hårda säten, trånga att komma i och ur. Tacka vet jag min Mercedes.

#29
2012-09-14 10:43

Jag gillar inte BMW 3-serien då de har ett för lågt insteg för min smak vilket innebär att jag får kliva ner i sittbrunnen, så om man nu ska jämföra äpplen & päron så föredrar jag också Mercedes framför BMW.

Antar att det är ett tecken på att man blivit äldre när komfort går före sport, nu väntar jag bara på visdomen som ju lär följa :)

#30
2012-09-14 10:59

Prestigelös: jag väntar på BMW X4 - med "rätt" insteg och Den Raka Sexan

#31
2012-09-14 11:41

Jag föredrar BMW före MB numera,tiden har sprungit ifrån MB de har tappat något av sin forna glans.Andra har kommit ikapp,och förbi.

#32
2012-09-14 23:46

Var idag inne på BMW för att fixa lite gnek och knarr. Provsatte en F30 sedan och en helt otrolig "funktion" uppdagade sig!

Bilen har framför växelspaken två luckor. Det främre är "myntfacket" typ. Pyttelitet, och placerat under utbuktningen för stereon/mittkonsollen. Så den är rätt pillig att stänga när man väl öppnat den.

Nu till det som fan är en skandal. Under den andra luckan döljer sig två rätt djupa och till synes bra flaskhållare. Men.. luckan som täcker den är inte en lucka. Det är ett lock som man får slita loss. På locket finns en bild på handsfacket och en pil. Så man ska stoppa locket i handskfacket när man har drickan där. Året är 2012 och man måste stoppa locket i handsfacket. De kan göra en eldriven jävla dragkrok som fälls ut, men en fjäderbelastad dämpad lucka, som mina Mazdor haft sen 6 kom 2002, kan man inte uppfinna på BMW.

SLIT LOSS DEN OCH STOPPA DEN I HANDSFACKET! Jag är chockerad. Handsfacket är dessutom så litet så bara manualen och den där luckan får plats. Möjligen ett par tuggummin också.

#33
2012-09-15 10:35

Ja du Roger Skagerström, det sådant som gör att man kör Mercedes.

#34
2012-09-15 11:16

Jo MB S klass är fantastik ! Men ...även solen har sina fläckar i MB: s övriga modelflora.

#36
2012-09-15 12:39

Jag håller med simon.
Kan man inte ha växelxäljaren som en knapp eller liten spak på instrumentbrädan?

#37
2012-09-15 13:33

Ja,tex nya MB A-klass har ju fått kritik i självaste AMS för kvaliten inte är vad den brukar vara. Så Thommys allt är inte så perfekt med MB och alla modeller. De har mycket att lära av andra.

Tex skriver AMS att.

"MB har lämnat sitt arv med gedigen lyxkänsla,sist här"

"Billig känsla i knappar och reglage"

Tills nästa facelift efterlyser man" Får vi be om lite gedignare känsla i växellådan" "Och att den elektriska handbromsen ska släppa automatiskt"

Till försvar ska väl sägas att MB var billigast. Men som Kapten brukar säga " ska man ligga på topp så kostar det"

Volvo verkar ha lyckats bra,men personligen så tycker jag nog att den är för trång i baksätet. I övrigt matchar den MB mycket bra. Så vad är så speciellt med nya A-klass egentligen? Tja,den är billigare än vad MB brukar vara i stort och smått,pris och detaljer.

#39
2012-09-15 13:47

Har Shogun någon gång kommenterat berörd artikel utan att blanda in hans pågående litania?

#40
2012-09-15 15:09

Man behöver inte ha en S-klass för att få lock som kan öppnas och stängas. Man behöver inte har en E-klass för att få en växelspak på ratten. Det räcker med en B-klass. En annan dryckeshållare som BMW har är den i X1 och som ligger i handskfacket och sätts i kanten av mittkonsolen när den används. Jag tror nästa alla bilar i världen har bättre lösning på dryckeshållare än så.

Shogun Allt beror på vilken tidning du läser. Vissa skriver precis tvärt om att den är mycket välbygd och har fin känsla i knappar, reglage och växellåda. AMS är ingen tidning jag lägger pengar på direkt.
Vad gäller handbromsen så släpper den i varje fall på min B-klass automatiskt när jag kör iväg och lägger sig an när jag öppnar förardörren. Det skulle förvåna mig mycket om inte A-klass har så också. Det kan vara så att det har och göra med om bilen är manuell eller automat.

Sedan är det ju så att en A-klass är 610.000 kr billigare än en S-klass i enklaste utförande. Att få samma gedigna Mercedeskänsla för så mycket mindre pengar är det nog ingen som förväntar sig. Min B-klass levererar då tillräckligt för vad jag har betalat. Men jag får mer känsla om jag köper en C-klass och än mer i en E-klass. Det är inte bara storleken som skiljer bilarna åt.

Det jag saknar på min dock är en mjukare fjädring. Den skulle varit byggd på samma sätt som Mercedes tidigare byggde sin komfort på, genom att ha mjuka fjädrar med lång fjädringsväg och styva dämpare. Komfort utan gung. Då får man den riktigt fina Mercedeskänslan i gången också. Men tyvärr, motorjournalister gillar inte bilar som avviker, alla ska bete sig efter samma mönster. Jag vet ett ställe med fartbulor där det är 50 km/h. Kör jag i 50 med min B-klass flyger jag säkert i taket och förmodligen doppar den i nosen i vägen också när bakhjulen ska över. Jag vågar inte prova. Kör jag med en Mercedes 190 från 80-talet så kan jag enkelt hålla 50 över bulorna. Det märks knappt! Det är älgtestet som förstör körkänslan i dagen bilar.

#41
2012-09-15 17:22

Simon_d och Hackenbusch.

För att svara på vad MB har med en artikel om BMW så får ni gå några inlägg tidigare än mitt inlägg från tex Thommys som alltid och gärna framhåller MB.
Allt är inte så perfekt!

#42
2012-09-17 22:08

Jo så här ligger det till! BMW.s nya 3-serie är överlägset bäst i klassen!
Ni andra kan fortsätta och mala om era tröttsamma Audi och Mercedesar!
BMW är ren passion då design, körkänsla, och motorer helt överglänser andra premiumbilar. Audi är numera den nya "V70" och blir därigenom en svensson-bil även om de har fina R8:an. Mercedes är en gubbabil även att det finns specialbilar från AMG som är grymma. BMW samtliga bilar är för dig som har stor passion för körgädje och gillar bilar med grym design! BMW gör de bästa bilarna just nu!

#43
2012-09-19 02:43

Synd att det är BMW som är dussinbilen bara. Går ju 10 320D Touring på 1 C-klass oavsett kaross. Iallafall häromkring.

#44
2012-10-02 11:09

"robotize"

Tror inte alla håller med dig, vare sig om BMW's överlägsenhet och att BMW skulle vara något för bara dom" kräsna".

BMW sålde ifjol i Europa mer av 3-serien än vad Audi gjorde när det gäller A4. Mercedes med sin C-klass slog faktiskt bägge två. Nä, BMW är idag en bil för massorna i premiumsegmentet tillsammans med bl.a. Audi och Mercedes. Och som Audi ägare så vet jag att även BMW tycker det själva då vi är en utvald reklamutskicksgrupp för just BMW. Dessutom så kostar bilarna i princip lika mycket, så valet falller på mer tycke och smak än på det ekonomiska (faktiskt!).

Vi själva väntar på våran nya A4 och vi hade lika gärna kunnat tänka oss en BMW. Med ungefär lika utrustning och motorstyrka så landade bilarna bara 1000-lappar i skillnad i pris. Valet landade återigen på Audi då vi gillade mer både inredning och motorkaraktär. Vi tycker BMW'n var snyggare utanpå men helt enkelt "fulare" innuti.

Smaken är som baken!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.