Bild
Nästa artikel
Sjunde generationen 3-serie bjuder på ilsknare strålkastare och större njurar än tidigare generationer.

Provkörning: BMW 3-serie (2019)

Provkörning

BMW:s storsäljare har bytt till ny kostym, den sjunde i ordningen, och påstås vara körgladare än någonsin. Vi kör helt nya BMW 3-serie med fyrhjulsdrift på norska vintervägar och tar reda på om det stämmer.

Snöröken ligger tät efter bilen framför som knappt syns i det vita landskapet. När det vita till slut skingras framgår bilens konturer. Det är en BMW 3-serie, men formerna känns inte alls igen. Bilen framför mig, och den jag sitter i, är den senaste generationen 3-serie som tar ett större kliv från sin föregångare än vad som är brukligt när det är dags för generationsskifte i BMW-familjen. Sedd bakifrån är den nya trean svår att känna igen som en BMW på grund av de nya bakljusen och i fronten finns nya strålkastare som binds ihop av rejält uppsvällda gälar. Riktigt lika osunt omfångsrika som på storsuven X7 och uppdaterade 7-serien är de tack och lov inte. 3-serien har länge varit och är fortfarande BMW:s absoluta storsäljare och den ändrar man inte för mycket på i onödan.

Tekniskt sett har det dock hänt mycket med 3-serien som nu har kodbeteckningen G20 (föregångaren kallades F30), den är lite större än föregångaren på alla ledder och byggs på den modulära CLAR-plattformen. Grunden är alltså samma som för 5-serie, och alla andra större BMW-modeller för den delen. Konstruktionen är upp till 55 kg lättare än den gamla och har lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd, vilket borde borga för underhållande köregenskaper.

Digital förarmiljö i nya 3-serie. Notera att varvräknaren till höger i mätarklustret går motsols – en vederstyggelse enligt många BMW-entusiaster.

Och det visar sig snabbt att så är fallet. Vägarna här i Norge, ett par timmars bilfärd norr om Oslo, är smala, slingrande och ordentligt snötäckta men lyckas ändå inte förta körkänslan i nya trean. Styrningen är direkt, betydligt mer så än i föregångaren och för tankarna till 3-seriens italienska konkurrent Alfa Romeo Giulia. Riktigt lika nervös som Alfastyrningen är dock inte BMW-styrningen, tack och lov, men att BMW har skruvat upp sportigheten i nya 3-serie är tydligt. Den ger ett mindre, rappare och lättare intryck på vägen.

Kanske har den uppskruvade sportigheten även gått ut över komforten. Vägarna är som sagt riktiga vintervägar med skrovlig is blandat med snö och bitvis torr asfalt och ljudnivån i kupén är hög. Om det beror på underlaget eller knapp ljudisolering är svårt att avgöra. Även stötkomforten är åt det, låt säga sportigare hållet. Bilen rör sig spänstigt men hårt och stötigt och den totala komforten är låg. Något överraskande med tanke på att just stötdämpningsteknik är en av de stora nyheterna på 3-serien. 

G20-generationen lanseras med en stötdämparteknik som kallas Lift Related Dampers. Det handlar i korthet om att dämpningen blir hårdare i ändlägena, ungefär på samma sätt som i Citroën Cactus. På det här sättet ska man få en bil som är mjuk och bekväm över ojämnheter, men som ändå inte kränger i kurvorna. Första intrycket är att det fungerar… sådär. Nya 3-serie kan extrautrustas med ett hårdare chassi för 6 600 kr eller adaptiv dämpning för 12 000 kr extra.

"BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för."

När nya 3-serien är standardutrustad ser den ut ungefär som den alltid har gjort på förarplats. Men lägg en säck pengar på extrautrustning och den blir modern. Då byts de traditionella mätarna framför ratten mot Live Cockpit, vilket är en 12,3 tum stor skärm som kan visa en kartbild mellan de nu digitala hastighets- och varvtalsmätarna. 

Motorutbudet är i stort sett oförändrat och alla motorer har finslipats för högre effektivitet. 320d-motorn har uppdaterats med tvåstegsturbo i stället för, som tidigare, enstegsturbo men effekten och vridmomentet är fortfarande 190 hk och 400 Nm. Den åttaväxlade automatlådan har fått lite tätare stegning på de lägre växlarna och fungerar helt oklanderligt. Dieselmotorns knatter och vibrationer har man däremot inte lyckats slipa bort, här ligger BMW fortfarande efter Audi.

Utöver den nya chassitekniken och den uppdaterade förarmiljön har nya 3-serie förstås fått alla de senaste säkerhetssystemen. Mest påtagligt är alltjämt att BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?

BMW 320d xDrive

Pris, från kr: 352 500.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 471/B 183/H 144.
Markfrigång, cm: 14.
Bagagevolym, l: 480.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 995 cm3, max effekt 190 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda alt. 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 0,45 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60, Alfa Romeo Giulia.
 

Plus: Vassa köregenskaper, teknikfest.
Minus: Relativt hård, högljudd inne i kupén.

Vad nytt? Helt ny 3-serie. Större och lättare.
För vem? Den som prioriterar körglädje före komfort och lastförmåga.  
 

Kommentarer

#1
2019-03-17 10:15

Det är intressant att BMW satsar på utveckling av diesel, men hur är det med biobränslen som HVO? Klarar BMW av det nu?

#2
2019-03-17 10:52

Audi borde kika på BMW angående körglädje en aning :)

#3
2019-03-17 10:56

Skumt mode med varvräknare som går baklänges, finns på Peugeot, men redan innan på Volvos entreprenadmaskiner.
Å andra sidan är varvräknaren överflödig ihop med automat.
Men, kanske kan man välja utseende på instrumenten och då välja bort/ändra/minska varvräknaren?
Det där baksätet såg inte bra för en på 1.92, han lär krossa skallen mot taket långt innan nackskydden gör någon nytta. Fast, inte många baksäten funkar för så långa personer...

#4
2019-03-17 13:24

Jag tycker dom nya instrumenten är fula. "En vederstyggelse enligt många BMW-entusiaster", säger bildtexten. Jag håller med! Förhoppningsvis finns det andra utseenden att välja på.

Håller med Hultarn om baksätet. Ser otäckt ut... Är man så lång bryter man förmodligen nacken vid en olycka... Om inte skallen först krossats mot taket.

#5
2019-03-17 15:35

Det finns många bilar där det huvudet tar i taket när man är kortare än 175cm.

#6
2019-03-17 15:40

Det är givetvis trevligt att BMW inspireras av fransk design på instrumentpanelen. Det visar verkligen vilken föregångare och trendsättare som Peugeot är.

#7
2019-03-17 17:16

Tur att varvräknare snart är ett minne blott...

#8
2019-03-17 17:26

Och självklart tror Raphael i sin fantasivärld att Peugeot var först med moturs varvräknare och nu anser BMW inspirerats av det franska.....
Med andra ord snodde Peugeot denna udda idé från Alfa då som hade det långt tidigare.....

#9
2019-03-17 17:34

Min egna åsikt om nya 3:an utan att ha kört den är att den utseendemässigt är fantastiskt tråkig......bakifrån är den helt anonym....inget som säger det är en BMW. Säkert en jättebra bil att köra, men den skapar absolut ingen nyfikenhetskänsla alls. Sen vet jag inte om det bara är jag som tycker det är jättetråkigt att Vi Bilägare är så snåla på bilder i sina nyheter och provkörningar.

#10
2019-03-17 17:54

Det här med knapp takhöjd i bilar med sedankaross pga sluttande taklinje (”kupélinjer”) är dessvärre en generell trend, och många bilar blir litet lägre i nya generationer också. Sedan betyder ”sportsidan” för allt fler tillverkare.

Förmodligen en bidragande orsak till SUV/crossover-trenden, även om det självklart inte är hela förklaringen. Själv skulle jag gärna ha en snygg sedan i 3-längd, men om man inte kan sitta med rakt huvud i baksätet och den är ”sportsidan-låg” så blir det inget...

#11
2019-03-17 20:48

Raphael #1
Så här svara BMW
Tester för godkännande genomförs just nu för redan sålda dieselmotorer. När resultaten av godkännandet är slutförda kommer vi att kommunicera det. För framtida dieselmotorer som utvecklas av BMW Group kommer ett HVO100-godkännande att vara obligatoriskt.

#12
2019-03-17 22:11

Guran, samma info som i höstas. Ok de är inte klara än.

#13
2019-03-17 22:14

Henrik M.

Så sant så sant fantasivärld va namnet...PSA är gud!

Bmw är på en annan nivå än PSA, dit DS tror sig komma om 30år, så gammalt blir inte märket.

#14
2019-03-17 23:20

Tydligen bullrig, stötig och tämligen obekväm. Jag låter den stå kvar i bilhallen...

#15
2019-03-18 06:33

Var det inte han som sågade Tesla 3? Men stötig diesel BMW är tydligen toppen.

#16
2019-03-18 06:48

går det inte att få en mer komfort vänlig utgåva av denna bil?

#17
2019-03-18 10:24

Han testade ju en M-sport med sänkt sportchassi. Går att få med ”vanlig” fjädring eller adaptiv.

#18
2019-03-18 13:33

Eftersom jag är uppvuxen med Alfa så vet jag att Alfa hade motgående varvräknare på 70-talet, t ex i dåtidens Giulietta. Min far hade 6 stycken Alfor, den sista var en 33 TI QV, men den hade vanlig varvräknare. Men i modern tid så har Peugeot det, det är Peugeot som har det nu sedan flera år tillbaks, så Peugeot har inlett den moderna trenden och en inspirationskälla. Alfa själva övergav motgående varvräknare innan Fiat tog över företaget från italienska staten. Jag är uppfödd med italienska bilar, min mor hade Fiat och Lancia innan hon skaffade Peugeot. Lancia är mitt italienska favoritmärke.

#19
2019-03-18 14:16

Min relation till BMW är att min far provkörde en 3-serie i början av 80-talet. Jag var med på den provkörningen, jag minns den väl. Det var Förenade Bil i Wettergren Center, Stockholm. Efteråt sa han ”Gubbil!” och så åkte han till Kronegårds Motor och bytte in sin Alfa mot en ny Alfa. Han kanske skulle fällt samma omdöme idag om han hade provkört BMW nu, det vet jag inte.

#20
2019-03-18 14:19

Wenner-Gren center. Inte Wettergren. Sen hade de en Honda ÅF där och de sålde även Rolls.

#21
2019-03-20 11:48

Raphael, min relation till BMW är att en större andel BMW förare än andra bilmärken är idioter-i alla fall när de sitter bakom ratten.
Senast i morse på väg till jobbet var det en förare i en svart 5serie kombi som stod för denna veckas värsta manöver.

#22
2019-03-20 12:17

"Raphael, min relation till BMW är att en större andel BMW förare än andra bilmärken är idioter-i alla fall när de sitter bakom ratten."

Måste ha extremt dålig varseblivning, men upplever inte att BMW-förare kör sämre än andra. Upplever inte att några märken utmärker sig när det gäller att köra illa. Och jag kör bil dagligen i Stockholmsområdet.
Men eftersom jag kör BMW själv så kanske det beror på att jag själv är en idiot :-)

#23
2019-03-20 18:59

Skodaägare, eller också är du en av de övriga BMWägare som inte är idiot. Jag vill poängtera att jag inte drivs av avundsjuka eller annat, men med daglig arbetspendling och privatkörning ca 2000 mil om året kan jag bara konstatera att BMW är det bilmärket som har en större andel idioter bakom ratten än övriga märken- har förekommit seriösa tidningsartiklar som stärker min åsikt bl a i denna tidning-artiklar som presenterar en högre andel av BMWförare som fräcka och farligare i trafiken. Idioter är ett uttryck från mig-ursäkta men jag blir så himla förbannad över oansvariga egon både i trafiken och övrigt. Nästan framme vid arbetet är det en fyrvägskorsning med trafikljus, jag väntar på grönt och ska göra en högersväng in på nästa gata, på andra sidan korsningen står en svart BMW och ska göra en vänstersväng in på samma gata som jag är på väg till. Det är trafikljus för gående i korsningen in på den gatan vi ska till. Det slår om till grönt för oss som ska in på den korsande gatan, det är även grönt för gående på den gatan som vi ska in på. Det slår om till grönt och jag med högerblinkers börjar sakta rulla för att svänga in på gatan. BMW på andra sidan korsningen får ju också grönt och ska ju som vänstersvängande låta mig köra in före på gatan samt släppa fram gående på dem gatan han ska in på. Så här gör BMW: han rivstarar, kör före mig och skiter i de gående som är på väg över gatan-han var väldigt nära att köra på dem som var på väg över. Det här är bara en av alla dessa farliga manövrar som jag upplevt genom åren och BMW förare förekommer oftare än andra märken.

#24
2019-03-20 20:22

Väldigt typiskt mänskligt beteende att generalisera. Jag tycker inte BMW-förare är sämre än andra.

#25
2019-03-21 08:44

Arbetspendlar också dagligen, men har svårt att hitta något märke som utmärker sig negativt. Visst finns det folk som kör oansvarigt och med små marginaler i trafiken, men har helt ärligt svårt att se något märke som utmärker sig negativt. Har sett idioter i alla märken. De jag tycker kör sämst är oftast de som kör lite vassare versioner av vardagsbilar, typ Golf GTI, Ford Focus RS, Merca AMG m.m. De verkar ha ett enormt behov av att gasa i alla situationer. Hamnar man bredvid en sådan vid ett rödljus, så kan man nästan ge sig katten på att det blir "plattan i mattan" från deras håll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.