Nästa artikel
Provkörning: BMW 116d (2015)
Provkörning

Provkörning: BMW 116d (2015)

Publicerad 19 oktober 2015
Det har blivit dags att säga hej då till 1-serien som bakhjulsdriven. Vi gör det genom att köra den för året uppdaterade bilen med en ny och pigg trecylindrig diesel.
Innan BMW definitivt sätter punkt för 1-serien som en bakhjulsdriven bil i den nästan uteslutande framhjulskrafsande Golf-klassen, får bilen en ordentlig genomgång.

Förutom nya trecylindriga motorer finns numera en åttaväxlad Steptronic-automat som alternativ till en den standardmonterade sexstegade manuella lådan. Även chassit är justerat för bättre komfort och köregenskaper.

Den bil som vi valt att provköra var utrustad med en trecylindrig turbodiesel på 1,5 liter och 116 hästkrafter. Utöver en skonsam jobbpendling med både stadstrafik och motorväg fick bilen ge sig i kast med en kust-till-kust-resa tvärs över landet.

När fingret lämnar startknappen brakar den lilla trepipen loss med ett ohyfsat skakande och de grova vibrationerna vid tomgång får växelspaken att dansa i sin damask.

Den manuella växellådan är kärv och på gränsen till svårhanterlig innan transmissionsoljan nått arbetstemperatur.

Lika ovälkomnande är insteget i den trånga kupén. Men när du väl krånglat in dig bakom ratten börjar saker och ting falla på sin plats. Turbodieseln är stark och svarar snabbt på gasen, växlingarna går från att vara tungjobbade till att bli distinkta och vibrationerna är inte längre lika påtagliga.

Även om kupén är trång så finns goda justeringsmöjligheterna av förarstol och ratt, vilket gör att medellånga förare ryms gott och väl. Instrumenten är lättolkade och BMW:s iDrive-system för navigation, telefonlänkning och fordonsinformation är enkelt.

De 116 hästkrafterna och 270 newtonmetrarna räcker bra på långa motorvägsetapper och bilen upplevs lika kurs- och fartstabil som när den introducerades 2011. Den adaptiva farthållaren fungerar fint och är ett välkommet tillval vid den här typen av resor.

Mest till sin rätt kommer fortfarande 1-serien när vägarna blir mindre och krokigare. Den längsmonterade trecylindriga motorn är lätt och placerad långt bak i motorrummet vilket ger bilen en gynnsam viktfördelning och bidrar till högklassiga köregenskaper.

Över 150 mil småväg och motorväg lämnade oss med intrycket att 1-serien kan vara en verkligt mångsidig följeslagare. Men förtjänsterna åtnjuts fortfarande främst bakom ratten då det trånga baksätet och lastutrymmet fortfarande är 1-seriens akilleshäl.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 116d?
BMW 116d

Pris, från kr: 245 500.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 433/B 177/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 380.
Motor: 3-cyl turbodiesel, volym 1 496 cm3, max effekt 116 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 500–2 250 v/min.
Kraftöverföring: Sexstegad manuell alt. åttastegad automat.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
Deklarerad förbrukning: 3,7–4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 97–107 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308.

Plus: Pigg och stark motor, körkänsla.
Minus: Motorvibrationer och trångt baksäte.

Vad nytt? Nya trecylindriga motorer och chassiuppdatering.
För vem? Den som prioriterar körglädje framför utrymme.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-19 13:14
Styrbjörn

När sålde BMW sin själ för att bli tjänstebilsfavorit? Finns ett ord för detta...

#2 • Uppdaterat: 2015-10-19 18:49
Boxer

BMW sålde sin själ när de tog beslutet om att tillverka en bil som drivs på, gud förbjude, framhjulen. Per definition själsdödande. En bil som inte helt, eller i alla fall delvis, driver på bakhjulen placeras obönhörligen i det grå facket med Postit-lappen TRÅKIG.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-19 19:53
saabnisse

Boxer, jag förstår att du aldrig kört en Saab 96 eller en Morris Mini!

#4 • Uppdaterat: 2015-10-19 20:34
Swemba

... eller Focus RS/ST, Megane RS, Cooper S osv. Jag är övertygad om att bmw's framhjulsdrivna bilar kommer att vara minst lika körglada som konkurrenternas.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-20 18:26
Kynance15

Jag är snarare lite orolig för den trecylindriga motorn!? Hög effekt måste tas ut och hur blir gången i motorn?
Jag minns de trecylindriga motorcyklarna från England från slutet av sextiotalet BSA Rocket Tre och Triumph Trident bra prestanda ,men gången var rå och obalanserad mot den ledande MCn då Honda 750 four. Den sistnämnda gick som en dröm! Tror att fyrcylindriga bilar är ett minimum för bra gång och de kan konkurrera mot sexor och V8,.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-21 17:31
hultarn

Faktum är att en 4:a går inte att balansera som t.ex. en 6:a. Det är därför det ofta sitter balansaxlar i 4:or.
3:or brukar snurra på bra och länge, det är ju en vanlig motor idag. Många tillverkare använder det numera.
116 hk ur 1,5 liter är ganska normalt och borde inte vara några problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.