Bild
Nästa artikel
Så mycket större grill än såhär går det inte att få på en bil. Testbilarna är utrustade med Audis adaptiva Matrix LED-ljus.
”Avgasmynningarna" under stötfångaren är fejk. Rören mynnar ut längre in under bilen.
S-märket på bromsoket visar att det här inte är en vanlig simpel Q5:a.
Audi erbjuder en av marknadens bästa förarmiljöer men interiören är delvis ganska plastig.
Den turboladdade, direktinsprutade, V6:a på 354 hk är en pärla med glupande törst.
Automatlåda med momentomvandlare och kontinuerlig ”klassisk” Quattro-fyrhjulsdrift, är standard.

Provkörning: Audi SQ5 (2017)

Provkörning

Audis mellanklassuv Q5 erbjuder extra mycket körglädje med prefixet ”S” i modellnamnet. Anrättningen smakar gott men kostar också därefter.

Wrååååååååååm!!!
Motorljudet förstärks med elektronik för att ge de som färdas inuti Audis senaste sportsuv den rätta upplevelsen. Fånigt kan tyckas men det är trots allt känslan av racerbil som kunderna betala extra för. Det finns få rationella skäl att välja den här versionen av Audis mellanklassuv. Däremot verkar många tilltalas av konceptet ändå. Av förra generationen Q5 såldes omkring 10 procent av bilarna i SQ5-utförandet.
Då var det diesel som gällde men nu är det en bensindriven turboladdad V6:a som vilar under motorhuven. Senare lär dock även en dieselvariant dyka upp vilket är tacknämligt för de kunder som prioriterar bränsleekonomin. Med bensinV6:an är det väldigt enkelt att få SQ5 att dra över en liter per mil. Även i den erkänt mesiga NEDC-körcykeln slutar förbrukningen på 0,83 l/mil.
 
För övrigt
är det svårt att inte gilla motorn i SQ5. Gången är jämn och ljudnivån väldigt låg när man kör normalt. Gasar man på svarar motorn omedelbart och slungar iväg den nästan två ton tunga suven med övertygande kraft. Vill man leka racerförare (och befinner sig på en plats där så är lämpligt) är det bara att ställa om körlägesväljaren till ”Dynamic”. Då öppnar två spjäll i avgassystemet som ökar mullret ytterligare, växellådan taggar ner, gasresponsen blir närmast hysterisk, luftfjädringen sänks samt styvas upp och styrningen blir snabbare. Sedan går det att slänga runt denna två tons klump som den behändigaste lilla GTI. Såväl tyngd som den höga sitthöjden är lätt att glömma när det går undan.

"Tack vare de elektroniska inställningsmöjligheterna blir SQ5 extremt flexibel och fungerar också väldigt bra som komfortabel landsvägskryssare för ändlösa motorvägsresor till fjärran länder."

Testbilarna vi fick köra var utrustade med adaptiv luftfjädring för 11 800 kr extra vilket förefaller vara en god investering. Förutom fina köregenskaper i ”bus-läget” ger den också väldigt hög komfort när man ställer in den i sitt mjukaste läge. Tack vare de elektroniska inställningsmöjligheterna blir SQ5 extremt flexibel och fungerar också väldigt bra som komfortabel landsvägskryssare för ändlösa motorvägsresor till fjärran länder.
   
Fyrhjulsdrift är förstås standard och här är det original-Quattro-systemet som gäller med kontinuerlig fyrhjulsdrift. De klenare syskonen i Q5-familjen har fått ett nytt system kallat ”Quattro Ultra” som mer fokuserar på bränsleförbrukning än optimala prestanda. Ren terrängkörning är knappast något som SQ5-köpare ägnar sig åt men man kan anta att en del av dem kommer att dra släp med sin bil. Har man bara rätt körkort får man dra upp till 2 400 kg med SQ5.
 
Interiören bjuder inte på några överraskningar. Här råder klassisk Audi-anda med ordning och reda, bra reglage, tydliga instrument men det är också en smula könlöst och plastsjoket framför passageraren gör ingen glad. Skillnaden mot exempelvis den mysiga inredningen i Volvo XC60 är stor och i den här ronden skulle jag säga att Volvo vinner! Även om jag i och för sig väljer Audis manövreringsreglage för infotainmentsystemet före Volvos pekskärm alla dagar i veckan.   
Även när det kommer till framstolar är Volvo bättre och utrymmena för passagerare känns generösare. Däremot har SQ5 bättre bagageutrymme.  
 
Få kunder lär nöja sig med grundutförandet. Tillvalslistan är omfattande, mycket lockande och ganska dyrbar. Luftfjädringen har jag redan nämnt men många lär också köpa till Audis fantastiska Matrix-ljus, den utomordentliga digitala instrumentpanelen Audi Virtual Cockpit samt adaptiv farthållare (nix, det är inte standard!). När jag själv provbyggde min favorit SQ5:a på Audis hemsida landade jag på ett slutpris av 903 300 kr. Hiskeliga pengar förstås men SQ5 kan tjäna som sportbil såväl som familjefraktare och hästsläpsdragare. Om man ser den som tre bilar i en blir det ju trots allt inte en så dålig affär?

Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ5?

Audi SQ5 3.0 TFSI Quattro Tiptronic

Pris, från kr: 648 400 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467/B 189/H 164.
Bagagevolym, l: 550 – 1 550.
Tjänstevikt, kg: 1 945.
Max släpvikt, kg: 2 400.
Motor: Direktinsprutad bensindriven V6 med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 354 hk vid 5 400 – 6 400 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 370 – 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram. Permanent fyrhjulsdrift med automatisk låsbar centerdifferential. 8-stegs automatlåda med hydraulisk momentomvandlare.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 5,4 s.
Deklarerad förbrukning: 8,3 l/100 km. CO2-utsläpp 189 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60 T8, Mercedes-AMG GLC 43, Jaguar F-Pace Supercharged.

Plus: Motor, köregenskaper, komfort
Minus: Pris, hög förbrukning.
 
Vad nytt? Sportigare utförande av Audi Q5.
För vem? Den välbeställde kunden som vägrar välja mellan prestanda, körglädje, dragförmåga och långfärdskomfort.

Kommentarer

#1
2017-06-03 10:08

Riktigt fin bil på de flesta sätt, men med en riktigt löjeväckande detalj - de fejkade avgasrören. (bilen på bilden har dock svart optik så de är inte lika framträdande där). Ok med fejkade avgasrör på de vanliga modellerna, men inte på en S-modell.
Gör om, gör rätt, Audi!

#2
2017-06-03 10:34

Förvånande accsiffra till 100km/h, 1 tiondel långsammare än nuvarande BMW X3 35d med "bara" 313 hk. Nya och lättare X3 som kommer i höst kanske klarar 5,4 sek redan med den nya 30d-motorn, nyss presenterade 530d gör det i alla fall!

#3
2017-06-03 11:30

@bgl, det är bensinversionen av SQ5 som testats.

#4
2017-06-03 12:16

Synd att man inte satsar mer på att sänka vikten.
"Även när det kommer till framstolar är Volvo bättre". Ja, de här stolarna är väl som oftast i sann tysk anda stoppade med armerad betong för att inte bli för mjuka.
Ja, jag vet att det finns komfortstolar även till tyska bilar som är acceptabla, men det är sällan standard.

#5
2017-06-03 13:43

Sport SUV!? När skall tramseriet sluta? Behöver vi verkligen detta när klimatet är så skört och påväg att haverera? Att något så tungt som 2 ton skall få fart kräver otroligt stora mängder energi. Ingen verkar kritisk till detta, utan snarare hyllar och tycker det är bra. Jag är för ett förbud på dessa "dunderklumpar".

#6
2017-06-03 14:11

Fejkar man avgasvärden kan man väl fejka avgasrör med ...

#8
2017-06-03 15:37

Jag håller med vargen, vad sjutton är det för mening med den här biltypen?
Vill man ha en bil med bekvämt i och ursteg i stadstrafik räcker det ju gott med ett högbygge med 50 hk och även dessa kan ju kompletteras med 4WD för att ta sig fram i stockholmstrafiken på oplogade och oframkomliga gator.
Och jag vill inte höra dumheter om att man måste ha 4WD för att dra upp båten, ägare av riktiga båtar använder kran eller docka till båten.
Vi i det fria Sverige, som vet hur man kör i vinterföre klarar oss utan den här typen av fullständigt onödiga bilar.
Vill man ha en sportig bil, vad man nu ska ha den till i vår hårt reglerade trafikmiljö, finns det ju åtskilligt att välja på som inte är nära två meter högt och väger två ton.

#9
2017-06-03 16:48

Jo @Swemba det ser jag men skulle bensinhästkrafter vara mindre värda än dieseldito när i båda fallen motorerna är turboladdade och resp växellåda har mer än tillräckligt med växelsteg? Men okej. då jämför vi med nya 5-serien med 3-liters bensinmotor. Är på 340 hk, i alla fall färre än vad Audin har, och når 100km på 4,8 sekunder! Vi får vänta ut nya X3 och får då facit.

#10
2017-06-03 18:44

Ska bara samla ihop 900 lakan, sen så.

#11
2017-06-03 19:11

@bgl, ja "bensinhästkrafter" är generellt något mindre värda på moderna bilar med automatlådor. Jag skulle inte fästa allt för stor vikt vid uppgivna prestandasiffror. Audi är kända för att överprestera jämfört med spec.

#13
2017-06-03 19:30

Högtidligt och med handen på hjärtat lovar och svär jag att aldrig köpa en Audi SQ5 vare sig som ny eller begagnad. Det enda som tilltalar mig är den tillåtna släpvagnsvikten.

#15
2017-06-03 20:44

Ja @Swemba sista meningen är central. Audi har alltsedan 1970-talet både specat goda accsiffror och kunnat leva upp till dom med marginal. Det intressanta här har vi en uppenbart försiktig accsiffra. Det är väl inte hela koncernens problem med sina fakeuppgifter som har medfört denna försiktighet? Jämför med förra SQ5-modellen som trots att den vägde mer och bara hade 313hk påstods kunna acca till 100km/h på 5,1 sekunder. Visserligen annan typ av överladdning som förmodligen gav bättre vridmomentkurva, men ändå.

#16
2017-06-04 01:20

Ännu en stor klump till bil med hög bränsleförbrukning! Hur många sådana till behöver världen?

#17
2017-06-04 07:32

Har man råd att köpa bilen så har man troligen råd att betala den skyhöga skatten som den kommer att få med det nya systemet.

#18
2017-06-04 08:55

Jag håller med, vad ska vi med valfrihet till. Förstatliga Volvo och erbjud två modeller, Bil 1 och Bil 2. Förbjud resten. Har man fler än tre barn får man inte äga bil alls för då sliter man redan mer på klimatet än hållbart.

#19
2017-06-04 10:30

Men rikast man måste ju ändå undra när det talas så mycket om miljön idag och så bygger bilfabrikanterna såna här monster.
Borde de inte ta sitt ansvar och bygga så utsläppsvänligt som möjligt?

Jag menar CO2-utsläpp 189 g/km, här man man inte ens försökt att hålla utsläppen nere.

#20
2017-06-04 10:41

Hur många säljs? Fundera på vad det kostar att tillverka en t-shirt i energi och vatten och fundera över vår konsumtionshets när det gäller kläder. 25-åriga bimbos på youtube som sitter och hetsar 13-åriga tjejer att de måste byta garderob två gånger per månad för att duga. Det är ingen som klagar på det. Ingen vill förbjuda båtägande trots att nyttan är obefintlig. Svaret är mycket enkelt. Köp inte bilen då. Så försvinner modellen. Men den som klagar på den här SUVen kan ju se över sitt eget liv och klimatsamvete först och sälja hundarna och motorbåten först.

#21
2017-06-04 16:08

Bara för att en del redan har miljönegativa prylar så rättfärdigar väl inte det att fortsätta prångla ut miljöförstörare. Någon måste ju börja att bli miljövänligare.

#22
2017-06-04 16:39

En sådan här eller billigaste Teslan? En SQ5 alla dagar i veckan!

#23
2017-06-04 22:26

Ett miljösnack till... lägg krutet på Trump istället. Alla fattar att om man hade råd så skulle varenda jävul köra en sådan bil om man inte är en hippie. Löven småkör nog en hel del q5 bakom stängda dörrar med fridolin.

#24
2017-06-05 19:42

När jag var barn fejkade vi motorljud med en pappskiva mot cyckelekrarna. Audi har tagit det till en ny nivå. :-)

#25
2017-06-05 21:36

@Gunnar Lindberg, du har missuppfattat. Det är inte motorljudet som är fejk, det är "utblåsen" som inte är några riktiga utblås.

#26
2017-06-06 12:49

Kan inte Audi göra en Crossover, så blir alla nöjda? Låt oss kalla modellen QA5. Banta ner den till max 1600 kg, gör den högre än A-modellerna och lägre än Q-modellerna. Lägg till "SUV" i namnet om det är ett måste för att den skall sälja. Lägg allt fokus på att göra bilen snål, helst med bensin motor. Vips, alla nöjda eller? Skippa fyrhjulsdrift, det kan nästan alla vara utan.

#27
2017-06-07 16:20

Nu är nog "utblåsen" i och för sig mer en designdetalj.
Dessutom inget nytt direkt. Flertal andra bilar som har samma designdetaljer, t.ex. Merca GLC, för att nämna en.

#28
2017-06-07 16:29

@A_q, ja flera bilar har det. GLC diesel, standard-passater osv. Jag skulle kunna ha överseende med det på en vanlig Q5 men inte på en S-modell vars signum är fyra ändrör.

#29
2017-06-07 22:57

Ja, man tycker ju vad man tycker. Så om man tycker det är viktigt varifrån avgaserna kommer ut så tycker man ju det. Tidigare SQ5 var en diesel, kanske inte heller alla uppskattade. RSQ3 har bara en pipa, inte två. Så det finns gott om saker att bli upprörd över om man vill.

#30
2017-06-08 08:18

Ställ denna sidan om en riktig sportbil på en bana och se vilken som tar sig snabbast genom banan.
Finns det familjer som betalar 650.000:- för en familjebil att pendla till jobbet med?

#31
2017-06-08 12:06

Rikast, du inser inte att de rika är de som tar minst ansvar för miljön!? Hade de rika köpt Prius, Golf eller andra praktiska bilar med låga utsläpp så hade utsläppen minskat drastiskt i världen. Vi andra mindre "rika" kör oftast omkring med begagnade bilar rika människor försett oss med. Kolla hur många XC60 som är begagnade, och det är rika personer som försett oss med dem för att de skall stå osålda hos bilhandlare för att de är för dyra att köra, äga och har högre miljöpåverkan än bättre bilar som aldrig såldes som nya till den rike mannen. Kom sedan och snacka om valfrihet, som de flesta inte har fullt ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.