Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi S1

Provkörning

Turbomotor på 231 hästkrafter och drivning på alla fyra gör Audi S1 Sportback till en ettrig gatracer som är sällsynt rolig att leka med.

Ju fler varianter en biltillverkare kan hitta på, desto fler köpare går det att fånga. Audi tillfredsställer nu de som gillar små bilar med humör och väghållning som tål hårda tag – och som kan tänka sig att betala minst 309 000 kronor för att ha roligt. Minsta Audin har fått sitt A utbytt mot ett S, försetts med en turbomotor och drivning på alla fyra hjulen. Den kommer till Sverige med tillnamnet Sportback, vilket betyder att den har bakdörrar. Med kaross i klatschiga färger är det en gatracer som syns i mängden.
Det lilla motorrummet är välfyllt av en fyrcylindrig turbosnurra som ger 231 hästkrafter – en mer än i VW Golf GTI som drivs med en likadan motor (men som är över en halv sekund långsammare till 100 km/tim). Det går fort att få upp S1 i fart, trots att provkörningen sker på värsta tänkbara underlag; nysnö ovanpå isbark. Audi har nämligen förlagt presentationen av sin nyaste modell till Jämtland och där rådde full vinter i mars.
Men sådant underlag klarar S1 med glans, ty den är permanent fyrhjulsdriven av det nyaste systemet från Haldex. På torr väg driver bara framhjulen, men om de börjar slira skickas upp till hälften av motorkraften till bakhjulen.
Haldexdriften är så effektiv att jag aldrig hinner märka om hjulen slirar. Bilen liksom suger fast i snön och sticker iväg med potent morrande motor. Den vackra altsången skapas av ett ljudmembran.

Hur halt det egentligen är märks först när jag bromsar, för i kurvorna går bilen stadigt som på sommarväg. Karossen har i sig en fin balans. 40 procent av vikten ligger bak tack vare att Haldexkopplingen placerats vid den kraftiga, fyrlänkade bakaxeln. Väghållningen stabiliseras ytterligare genom att främre innerhjulet bromsas lätt för att inte förlora greppet i svängarna.
Helt sladdfritt behöver jag emellertid inte åka om jag inte vill. I S-utrustningen ingår systemet ”drive select” som ställer om gasrespons och stödtämpare. Läget ”Efficiency” gör bilen lite mjukare och – förhoppningsvis – snålare. Men läge ”dynamic” är roligare. Det tillåter baken att släppa lite innan elektroniken sätter stopp för sladden och sånt höjer alltid  underhållningsvärdet. ESP-systemet går att stänga av helt, men på de halkiga landsvägarna är det inget jag provar.
Styrningen påverkas däremot  inte av de olika körlägena men det behövs inte heller. Framhjulen svarar direkt och exakt på rattrörelserna, vilket ger en härlig känsla av kontroll.


Underlaget är spårigt och guppigt och där snöplogen refflat vägarna dånar det hårt om hjulen. Bilen rullar på standarddubbade däck vilket nog är bra i halkan, men på avsnitt med bar asfalt sjunger däcken väl högt.
Vilket körläge som ligger i märks egentligen inte så mycket. Bilen studsar och stampar. Fjädringen är definitivt sportigt satt. Men man sitter stadigt. Racersätena med gul, röd eller svart överdel tillhör ett designpaket för interiören som kostar 25 200 kronor.
Det finns också ett paket för bilens yttre med bland annat xenonstrålkastare och en spektakulär takspoiler. Pris 18 000 kronor. Naturligtvis finns också avancerad multimedia att köpa, för 38 100 kr. Att kunna navigera rätt i trafiken och skicka e-mail från bilen är nog nödvändigt för många S1-köpare.
Någon extra säkerhet utöver basnivån går dock inte att få. Autobroms, döda vinkel-varnare och dylikt får föraren klara sig utan.
Priset kan ändå hamna över 390 000 kronor, vilket kan tyckas vara högt för en bil som inte ens är fyra meter lång. Men storleken har som bekant ingen betydelse för dugligheten.

Diskutera: Vad tycker du om Audi S1?

Audi S1 Sportback

PRIS, FRÅN KR: 309 000.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Under våren.
MÅTT, CM: L 395/B 175/ H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 350.
MOTOR: Fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. Effekt 231 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 370 Nm mellan 1 600 och 3 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell låda, permanent fyrhjulsdrift.
PRESTANDA:Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 166 g/km.
KONKURRENTER: Framhjulsdrivna: Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, Peugeot 208 GTI, Renault Clio Sport, Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI. Mini Countryman John Cooper Works med fyrhjulsdrift.

VAD NYTT? Stark turbomotor och fyrhjulsdrift.
För vem? Den som vill ha en behändig bil att köra fort och säkert med.

PLUS: Tuff design, rapp motor, stadig väghållning, reagerar kvickt.
MINUS: Högt vägbuller.

Kommentarer

#1
2014-05-09 11:08

Ser ut att vara låg frigång, hör inte ihop med fyrhjulsdrift tycker jag.
Bilen lär gå på över 400 tusen med alla tillval.
Visst är den "käck", men jag står över.

#2
2014-05-09 11:18

Bra prestanda och ser ganska fräck ut, men priset blir nog också häftigt med lite extra utrustning.
Fälgarna hade jag bytt direkt om jag köpt denna bilen.

#3
2014-05-09 11:38

@Leif Larsson, att fyrhjulsdrift hör ihop med hög markfrigång stämde kanske för 30 år sedan. Idag hör fyrhjulsdrift ihop med prestanda och finns på alla typer av bilar.

#4
2014-05-09 11:52

Hej Hackenbush. Jag förstår du vill ha ännu större fälgar ;)

#5
2014-05-09 12:10

WRC polon hade jag hellre valt,även om denna ser bra ut.
Men varför dessa jäv..rattar som inte är runda,har den dessutom elhandbroms tro?

#6
2014-05-09 13:16

Nja VW POLO, jag tänkte nog mest på de svarta fälten. Jag har hittills inte sett en enda fälg som är snygg i svart. :-)

#7
2014-05-09 15:27

Skall jag ha en fyrhjulsdriven bil, så skall de ha högre markfrigång. Även om det var så för 30 år sen.
Finns ingen vits med att ha fyrhjulsdrift annars.
Tycker jag.

#8
2014-05-09 16:00

Låter nästan lite som om du blivit hjärntvättad av Audifolket som visade bilen. Först skriver du att den är permanent fyrhjulsdriven, för att i nästa mening säga att den vanligtvis bara driver fram varav det sistnämnda naturligtvis är rätt eftersom det är Haldex.

Sedan framhäver du viktfördelningen på 40/60 som om det vore något väldigt bra. Visst är det en vanlig fördelning, men det är väl ändå 50/50 man eftersträvar. Skulle även vilja säga att " Väghållningen stabiliseras ytterligare genom att främre innerhjulet bromsas lätt " låter i mina öron precis som vilket antisladdsystem som helst och inget specifikt för S1.

Har ingenting emot bilen, den måste vara barnsligt rolig att köra, framförallt på is! Konstigt skriven artikel bara.

#9
2014-05-09 16:08

WRC Polo, med bara framhjulsdrift. Haha. Nej tack.

Vad Leif jiddrar om, är svårt att begripa. Detta är ingen terrängbil, så hög markfrigång är totalt poänglöst. Är även poänglöst med hög markfrigång på en Porsche 918, som även den har drivning på alla hjul.

#10
2014-05-09 16:33

Svårt att läsa innantill audiS4.
Jag skrev, att skall jag ha fyrhjulsdrift, så vill jag ha högre markfrigång.
Det är generellt till bilar där fyrhjulsdriften är till nytta. Dvs öka framkomligheten.

#11
2014-05-09 16:56

Och som vanligt väger den så tidstypiskt för alla såkallade sportbilar lika mycket som en liten planet 1350 kg på knappt 4 m bil jösses
Inte konstigt man behöver 230 hk. Hade den däremot vägt 800 som golf 1 gjorde hade man kommit undan med drygt 150 hk för samma prestanda. O visst där är bättre krocksäkerhet o annat bling men ändå 1350 kg
Dock tuff liten bil ;)

#12
2014-05-09 18:08

Ja precis, Leif Larsson. Det är just därför som bilar som Bugatti Veyron, Ferrari, Porsche, Lamborghini osv har fyrhjulsdrift. För att få bättre framkomlighet i terrängen. Eller hur var det nu?

#13
2014-05-09 20:38

Fälgarna var faktiskt inte så anskrämliga som de kunnat vara. Hade nog valt andra precis som Hacke dock. Om man kunnat.

Kul att just Audi av alla märken (jämfört med mer förnuftiga märken som Renault och Ford) erbjuder sin hot hatch med fyra dörrar.

Dock lär man väl få en Focus ST 250 för Audi-pengarna. Och typ ha 100 000 kr över... Audi och fyrhjulsdrift i all ära, men då skulle iallafall jag hellre ta Forden. Ett företag som skryter om 60/40 viktfördelning känns som en dålig utgångspunkt.

#14
2014-05-09 21:24

Jag har kört föregångaren A1 Quattro (med några fler hästar än bilen här i fråga) på avlyst område och kan intyga att den är verkligen kul att ratta. Den var snabbare runt konerna är betydligt motorstarkare (och tyngre) bilar.

Roger; 4WD ger ett och annat som man inte upptäcker förrän man provat;-)

#15
2014-05-09 22:09

Audi A5 SB@ Jag såg topgear med 4wd Daihatsu Terios rattad av självaste, Jeremy Clarkson som fastnade i en lera med sin 4wd som han trodde skulle rymma från hundarna som jagade honom som egentligen normalt jagar rävar men han blev fast där och hundarna åt upp honom ;-) så 4WD i all ära men den hjälper inte ens när det krisar ;-)
filmen finns här att se för den intresserade http://www.topgear.com/uk/videos/what-a-fox

#16
2014-05-09 23:20

Lät det som ett seriöst test av 4-hjjulsdrift?

#17
2014-05-09 23:59

Audi A5 : Nog har jag testat 4WD! Har det på Caddyn på jobbet ;) Går som tåget ;)

#18
2014-05-11 11:15

Roger, nu syftade jag mest på bilar med några extra kusar under huven. En Caddy räknas inte dit;-)

Med 4 drivande hjul blir det extra kul! Plus att ni fick ett töntigt rim på köpet;-)

#19
2014-05-11 18:46

Måste ändå säga att A1;an är bra mkt snyggare i 3 dörrars format, 5 dörrar förstör lite av den fina designen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.