Nästa artikel
Provkörning: Audi Q7 e-tron (2015)
Provkörning

Provkörning: Audi Q7 e-tron (2015)

Publicerad 4 december 2015 (uppdaterad 4 december 2015)
Laddhybrid blir man inte utan att vikten påverkas. Plus 202 kilo i fallet Q7 e-tron.
Nya laddhybriden Audi Q7 e-tron är sprängfull med intressant teknik och slår konkurrenterna på fingrarna när det gäller räckvidd – men alltihop skuggas av nya misstankar om avgasfusk.
Det finns en elefant i rummet när pressen samlas för att provköra Audis nya laddsuv. Nyheten har precis briserat. Att amerikanska miljömyndigheten EPA anklagar Volkswagen för att ha manipulerat ytterligare en motor.

Den här gången gäller det koncernens trelitersdiesel. Motorn som, tillsammans med en elmotor, driver Q7 e-tron.

Men ord står mot ord. Volkswagen förnekar alltihop. Menar att det inte finns någon mjukvara som fuskar med utsläppsvärdena.

Så vem ska man tro på? Frågan går till Thomas Heiduk, chef för motorutveckling på Audi.
– Vi måste få klarhet i vad EPA har hittat, för mig är det inte klart, och sedan måste vi undersöka vad EPA har visat. Så låt oss vänta och se vad resultatet blir, säger han och nickar mot den nya laddhybriden.
– Det finns ingen sådan mjukvara i bilen.

[ Notering: Efter att denna provkörning skrevs bekräftade Audi i USA att det finns en så kallad "defeat device" i Volkswagenskoncernens trelitersdieslar, däribland Audi Q7 modellår 2009 och framåt. Läs  mer här. ]

I provbilens fulladdade batteri finns 54 kilometers räckvidd. Enligt mätaren. Hur långt är det i verkligheten? Vi väljer det eldrivna körläget och susar iväg.

Q7 e-tron är en så kallad parallellhybrid där elmotorn är integrerad med automatlådan. BMW och Mercedes använder liknande tekniska upplägg för sina laddsuvar medan Volvo satsar på separat eldrivning på bakaxeln. Vad som gör att Audin sticker ut i den kvartetten är batteriets storlek. Kapaciteten 17,3 kWh är nästan dubbelt så stor, de andra ligger kring 9 kWh, och räckvidden blir därefter.
 
Framfarten är ruskigt tyst och kraften levereras utan fördröjning. När vi närmar oss en korsning dyker en grön fot upp i instrumenteringen. Bilen sätt att säga: lätta på gasen för att inte behöva bromsa. Här ska ingen energi gå till spillo.

Värmen är påslagen, det är en sval novemberdag. För att minimera energiåtgången finns en värmepump som tar vara på spillvärmen från bilens elkomponenter för att temperera kupén. Vore det inte för pumpen skulle räckvidden vara sex kilometer kortare, enligt Audi.

På motorvägens påfart gasar vi för att komma upp i fart. Lite väl mycket, tycker bilen, och aktiverar dieselmotorn. Det märks och hörs knappt och uppe i jämn hastighet kopplas dieseln bort igen.

Efter några kilometer är det dags att svänga av. Vi saktar ned och bilen passar på att ladda batteriet med bromsenergi. Snart börjar vägen stiga, först lite försiktigt, sedan brant. Jobbigt tycker bilen och slår på ett motstånd i pedalen. Den vill inte bli nedtryckt, känns det som, allt för att hushålla med energin och slippa gå över till hybridläget.

När strömmen väl tar slut visar trippmätaren 37,3 kilometer, långt från de deklarerade 56 men ändå en räckvidd som många skulle klara sig med för att pendla till och från jobbet. Förutsatt att det finns möjlighet att ladda.

I körcykeln för laddhybrider får Q7 e-tron sensationellt låga 1,7 l/100 km. Med tomt batteri blir förbrukningen en annan. 8,0 l/100 km ligger nog närmare sanningen, om föraren tar det piano.
 
Med ett vanligt vägguttag blir laddtiden åtta timmar, med ett industriuttag kortas processen till två och en halv timme. Laddkabeln är en tung och klumpig historia, inte rolig att handskas med dagligdags. Audi tror dock att de flesta kommer att skaffa en fast väggbox hemma i garaget för att minimera sladdhanteringen.

Batteriet omfattas av åtta års garanti, gott så, men det gäller att läsa det finstilta. Garantin betyder inte att batteriet ska vara i toppform efter åtta år utan att kapaciteten ska vara minst 70 procent av den ursprungliga. Vad ett nytt batteri kostar kan Audi inte säga. Flera tusen euro blir det svävande svaret.

Glädjande har Audi paketerat batteriet ovanpå bakaxeln utan att det blir en hög puckel i bagageutrymmet. Placeringen innebär dock, till skillnad från laddversionen av Volvo XC90, att Audin inte kan levereras sjusitsig.

Sett till bilens andra egenskaper är Q7 högklassig i stort och smått. Utförandet är på topp, komforten med provbilens luftfjädring (tillval) är suverän. Dieselmotorn är urstark och mjukjobbande, vibrationer elimineras med hjälp av aktiva motorfästen.

Teknik finns i överflöd. Mörkerseende, kökörningsassistent, avancerad autobroms, och så vidare.
 
En sak är säker
: Q7 e-tron är inte billig. Grundpriset 825 000 kronor är hela 211 000 kronor högre jämfört med Q7 3.0 TDI Quattro. Att räkna hem affären genom lägre förbrukning är så klart bara att glömma, även om bilen kvalificerar sig för supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. Den här bilen köper man av andra skäl. Kanske för att kunna köra suv och samtidigt göra miljön en liten men viktig tjänst.

Eller hur var det nu med den saken?
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q7 e-tron?
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI Quattro

Pris, från kr: 825 000.
Modell: Femdörrars suv.
Säljstart: December.
Mått, cm: L 505/B 197/H 174.
Tjänstevikt,kg: 2 445.
Max dragvikt, kg: 3 500 (med luftfjädring).
Motor: V6-turbodiesel, volym 2 967 cm3, max effekt 258 hk. Elmotor, max effekt 126 hk. Max totaleffekt 373 hk, max totalt vridmoment 700 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,0 s.
Deklarerad förbrukning: 1,7 l/100 km. Räckvidd på el 56 km.
CO2-utsläpp: 46 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90 T8 Twin Engine, BMW X5 xDrive 40e, Mercedes GLE 500e 4Matic.

Plus: Eldriven och utsläppsfri under några mil, smidig drivlina, hög komfort.
Minus: Misstänkt avgasfusk, går inte att få sjusitsig, högt pris.
 
Vad nytt? Laddhybridversion av Audis stora suv.
För vem? Den som pendlar några mil om dagen och kan ladda hemma och på jobbet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-04 09:58
Rasolish

En bra miljöbil, kostar mycket långt över min budget så "I - gtfoh"

#2 • Uppdaterat: 2015-12-04 10:41
celef

märkligt system egentligen vad som får kallas miljöbil, man bör väl för bövelen titta på mer än utsläppsmängd/förbrukning, hur mycket miljöresurser har inte utnyttjas för att bygga ett sånt här stort monster, som till mesta del kommer frakta en person till och från jobbet med stil och attityd

#3 • Uppdaterat: 2015-12-04 11:08
Styggavargen

Hahaha, 2,5 ton... vansinne! I så fall kan man ta en bil ifrån runt år 2000 som väger 1 ton mindre och kalla den miljöbil!?. Är det ingen som är kritisk till denna utveckling? Allt tyngre bilar, där allt som oftast är 1-2 personer som åker i dem.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-04 11:18
Leif Kavander

Förstår inte heller kriterier för miljöbilar. Att bara utsläppen räknas. Fattar inte människor att det är naturresurser som dessa "tungklumpar" är byggda av. Det finns inte hur mycket järn m. m. Som helst.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-04 11:20
Hackenbush

"Varför ska alla åka traktor nuförtiden?"
Det är den inre bonden i oss som talar.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-04 11:23
BMW_4ME

Storhetsvansinne råder tyvärr i bilbranschen samtidigt som det pratas om miljö.
Se bara på alla Volvo XC-modeller i trafiken, oftast med en gubbe i som tycker det är jättetufft. Men egentligen är det bra töntigt fast det förstår de ju inte själva.
Varför ska alla åka traktor nuförtiden?
Inte bra för miljön, väghållning eller andra bilar som blir påkörda av dessa monster.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-04 12:18
månssons

Hur denna missbildning till bil lyckades lämna designavdelningen förstår jag inte.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-04 12:55
GDS

Jo, därför att homo sapiens är inblandad.
Vi vill visa att vi minsan har råd / urskilja oss från mängden / markera revir / visa upp.
Det är som ett permanent förstadium till strid...

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Att prata om miljöbilar i samma andetag som denna Q7 ger ett lite löjets skimmer över det hela, men att kalla den en dinosaur är att ta i.
Det skiljer ca: 300 kg mellan XC90 och V70 och måttmässigt så tar inte en XC90 större plats än V70 förutom på höjden då, så att prata om dinosaurer rent generellt är lite missvisande när det gäller suv:ar tycker jag.

Men visst, om alla gick ner en eller två bilstorlekar vilket de allra flesta skulle kunna göra utan problem så skulle mycket vara vunnet miljömässigt.

Se bara till er själva, hur många av er kör inte runt med en alldeles för stor bil egentligen?
Fast så kan man inte säga då just JAG av den och den anledningen bara måste ha en stor bil brukar det då låta, men alla andra skulle ju iofs kunna göra det...

Titta på alla kombibilar i detta land, hur många gånger används lastutrymmet fullt ut förutom vid semestern?
Jag tror det i många fall stavas bekvämlighet, skönt att bara kunna kasta in ungarnas hockeytrunkar utan att behöva stuva in dem eller, gud förbjude, tvingas fälla ett säte.

Många skulle behöva se om sitt eget hus innan hackandet på andra börjar...

#a • Uppdaterat: 2015-12-04 15:08
Simon no1

Så klart att risken är oerhört stor att de fuskat, en miljöbil handlar om att få låga utsläpp och just det har de fått tidigare genom fusk, så varför skulle de inte vilja ha samma fina siffror på en miljöbil????

Tror inte ett dugg på denna biltillverkare när det gäller siffror längre och kommer inte att göra innan de bevisar motsatsen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.