Bild
Nästa artikel
Audi Q5:s formspråk är gemensamt med storasyster Q7. Det går knappast att göra grillen större än såhär.

Provkörning: Audi Q5 (2016)

Provkörning

Nya Audi Q5 delar uppbyggnad med Q7. Q5 ger många av den större suvens fördelar till ett överkomligare pris och i ett mer lätthanterligt format.

Vi kör på en riktigt dålig grusväg någonstans vid Baja Californias sydspets. Nya Q5 ska tillverkas här i Mexiko vid en ny anläggning i San José Chiapa. Bitvis består vägbanan bara av fin sand men vår Q5 tuggar sig tryggt fram genom det snustorra landskapet. I en kraftig uppförsbacke stannar jag till, beundrar under ett kort ögonblick de pampiga kaktusarna utanför bilfönstret och ger sedan full gas.

Det fanns en tid när Audi gjorde stort nummer av att Quattro var ett varumärke som stod för konstant fyrhjulsdrift. Det har nu reviderats en smula. Den ursprungliga Quattron med Torsendifferential finns kvar i den mest kraftfulla versionen av nya Q5 i kombination med en ljuvlig diesel-V6:a på 286 hk och traditionell automatlåda. Vi kör dock versionen 2.0 TDI med 190 hk och sjustegs DSG-låda, den smidiga drivlina som förväntas bli storsäljare i Sverige. Här kallas fyrhjulsdriftsystemet ”Quattro Ultra” och är konstruerat med tanke på förbrukning och utsläppssiffror, inte bara på framkomlighet och prestanda. I grundläget är bilen fyrhjulsdriven. Kraft till bakhjulen kan  kopplas bort när bilen bedömer att tvåhjulsdrivet är tillräckligt. Under vår körning på den mexikanska grusvägen är dock fyrhjulsdriften aktiverad konstant.

"Bilen kan hissas upp 45 mm så markfrigången ökar till som mest 231 mm. Bra när plogvallar ska forceras!"

Vid mitt hastiga gaspådrag sticker bilen också iväg för fullt från start utan någon märkbar tvekan eller slirning. Det ska bli spännande att se om tekniken fungerar lika bra hemma på Vi Bilägares testrullar.
 
En annan sak
vi får anledning att återkomma till på svensk mark är frågan om vägbuller. Såväl motorljud som vindbrus är väl dämpat i provbilarna. Däremot trängde en hel del däckbuller in i kupén. Audi A4 delar plattformen MLB Evo med nya Q5 (och Q7). A4 har visat sig bullra en hel del på grov, svensk, asfalt. Det finns risk att Q5 lider av samma sjuka.

För övrigt håller komforten högsta klass. Kupén är rymlig, framstolarna mycket bekväma och även i baksätet åker två fullvuxna riktigt bra. Trots hög sitthöjd räcker takhöjden även för längre personer. Baksätet går att skjuta i längdled så man själv kan balansera bagageutrymmet med behovet av benutrymme.

Testbilarna var utrustade med luftfjädring, ett nytt tillval för modellen. Ställd i sitt mjukaste läge blir fjädringen väldigt komfortabel och förmår trolla bort de flesta av vägens ojämnheter. Fjädringen kan styvas upp för den som önskar  men dess största fördel är att bilen kan hissas upp 45 mm så markfrigången ökar till som mest 231 mm. Bra när plogvallar ska forceras!
 
På sedvanligt vis för märket har Q5 en tillvalslista av det mer omfångsrika slaget. Kryssar man för allt godis blir det dyrt. Bland annat kan man välja marknadens bästa digitala förarmiljö, Audi virtual cockpit. Informationen presenteras digitalt men allt sköts med knappar, vred samt en styrplatta framför växelspaken. LED-strålkastare av typen Matrix som automatiskt bländar av och fördelar ljuset runt annan trafik fungerar oerhört bra.

Säkerhetssystemet är omfattande. Kamerabaserad autobroms som även upptäcker och kan bromsa för fotgängare är standard. Som tillval finns ett radarbaserat system som även bromsar i högre farter och dessutom innehåller en adaptiv farthållare. Det finns också en kökörningsassistent som med hjälp av kamera, radar och ultraljudssensorer kan manövrera bilen under vissa förhållanden i hastigheter upp till 65 km/tim utan att föraren håller i ratten.

Nya Audi Q5 tillhör de bästa i sin klass och blir en tuff konkurrent för bland andra den kommande nya Volvo XC60.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q5?

Audi Q5 2,0 TDI S-Tronic 190 hk

Pris, från kr: 426 000.
Modell: 5-sitsig, 5-dörrars suv.
Säljstart: December 2016.
Mått, cm: L 466/B 189/H 166.
Markfrigång, cm: 20,8 (stålfjädr.).
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Max dragvikt, kg: 2 400.
Motor: Rak, längsmonterad fyrcylindrig turboladdad dieselmotor. Volym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: 7-stegs dubbelkopplingslåda. Automatiskt inkopplingsbar 4wd Quattro Ultra.
Prestanda: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Mercedes GLC, Ford Edge, Jaguar F-Pace.
 

Plus: Komfort, förarmiljö, säkerhetssystem.
Minus: Inga miljöbilsalternativ, risk för däckbuller.

Vad nytt? Ny generation av Q5, baserad på plattan MLB Evo.
För vem? Suvkunder som gillar teknik och inte räds kostnaden för tillvalen. 

Kommentarer

#1
2017-01-21 11:11

Trevlig bil även om SUV:ar inte är min grej. Men att en Q5:a skulle gå på under en halv mille ens med lilla motorn är ju en lögn...

#2
2017-01-21 13:23

Snyggare (modernare) än tidigare Q5. Det var dags för en uppgradering där! Allt är bra utom priset som dock är motiverat kontra andra modeller och deras priser. Audi står för teknik och dem visar det än en gång.

#3
2017-01-21 14:51

Oj vilken stor grill ;)

#4
2017-01-21 16:18

Dessvärre går bilen bort eftersom jag bara hört dåligt om Audis (VW,Skoda,Seat) TFSI-motorer.
Sen vill man ju inte köpa en diesel för snart får man väl inte ta den till jobbet i stan.

#5
2017-01-21 17:02

Jo, lilleputten tycker jag allt bra om. Skulle liksom funka som extrabil om 7;an är nytvättad och vägen nysaltad.

#6
2017-01-21 20:32

SUV? Nja... snarare åt Crossover hållet. Nu är de nere under 20 cm och sniffar marken. Sedan kan man alltid skoja till det, vad är det som inte går med 14 cm istället för 19 cm?

#7
2017-01-21 20:40

Jag håller med om att grillen är förskräcklig, jag begriper inte varför man inte kan nöja sig med att framhålla bilens eventuella fördelar utan att presentera med dessa otäcka järngrindar!
Jag kanske inte behöver upplysa om att jag har samma åsikt om en viss konkurrent från Japan.
Jag tycker att man kan kräva att ett märke som vill vara premium ska hålla sig med en sober diskret framtoning.
I övrigt kan jag naturligtvis inte tycka något förrän jag provkört.
Det ska bli intressant att jämföra med Q3, den har jag lite åsikter om, men det handlar mest om komfort, eller snarare brist på komfort där det för mig är ofattbart att man stoppat sätena med vedträn, eller om det är formgjuten betong!
Här påstår man att komforten håller högsta klass och att sätena är bekväma.
Fan tro't, det vill jag prova innan jag uttalar mig om.
Bilen i övrigt är säkert alldeles utmärkt om det bara inte vore för den idiotiska ratten!

#8
2017-01-21 21:02

Förstått att du är känslig saabnisse. Jag kan dock försäkra dig att, i varje fall Q7 innehåller en utmärkt sittkomfort. Insteget är för ben och rumpa helt som att sätta sig i höjd med terassbordet, dock mjukare. Emellertid tror jag inte du gillar takhöjden i förhållande, man måste nämligen vara synnerligen ödmjuk för att få in hela huvudskålen. Vet att du inte gillar den rörelse.
Tror inte Q5 skiljer sig nänmvärt där - den är nog mest kortare än 7;an, inte mycket lägre.

#9
2017-01-21 21:05

Men väl på plats skulle nog hela ditt ansikte delas på mitten. Mitt gjorde så, mungiporna möttes i nacken.

#10
2017-01-21 22:31

Kanske, jag gillar Q3 i övrigt och jag har inga problem med att komma i eller ur, det är enbart betongstoppningen i stolarna som stör mig.
Kompisen har en ny Alltrac och den är betydligt bekvämare, där är stoppningen av lättbetong.
Men jag är bortskämd av Saab och Volvostolar.

#11
2017-01-21 23:31

Nu råkar jag veta att du, förvisso lite hastigt provsuttit VW 3D med beröm godkänt sabnisse.. Q7 och troligen Q5 också har nästintill likvärdig sittkomfort.
Jag har själv en känslig änddel . Sitter i en stor Volvo nästan 8 timmar/dag, och då går det ju inte att sätta sig i en Ford Fokus på fritiden.

#12
2017-01-22 18:47

Q-valificerad!

#13
2017-01-22 19:09

Var och provade nya q5, många tekniska delatjer, trevligt som tusan! Dessutom sjukt snygga led lister i bagageutrymmet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.