Bild
Nästa artikel
Matthias Fink har med enkla men djärva drag givit Q2 betydligt hetare linjer än övriga modeller i Q-serien. Designen spikades redan 2012.

Provkörning: Audi Q2 (2016)

Provkörning

Q2 har djärvare linjer än Audis större suv-modeller. Designen är ett tydligt frieri till yngre köpare, precis som möjligheterna till uppkoppling. Karossformen gör Q2 komfortabel vilket säkert uppskattas av fler.

Jag blev verkligen överraskad av hur bra Audis 1,0-liters trecylindriga bensinmotor fungerade i nya Q2. Att få ut 118 hästar ur en enda liter motorvolym är i och för sig inte så märvärdigt numera, men det är ändå en skaplig litereffekt. Problemet med bantade motorer brukar vara bristen på kraft vid låga varvtal och att förbrukningen inte blir särskilt låg vid verklig körning. Q2 1,0 orkade i vart fall med att utan större besvär dra två medeltunga svenska journalister uppför några av de schweiziska alptopparna.

En yngre kollega beskrev lite beskt Q2:s minsta motor som  lika spännande som inlandsisen. Instegsmodellens lilla motor fungerar kanske inte som lockbete för den yngre generationen. Vi ”gamlingar” blev däremot imponerade av motorns smidiga egenskaper. Den räcker gott till om man inte har fullt så bråttom. Däremot kanske den trecylindriga maskinen känns lite trött om man kombinerar den med automatlådan S tronic. 

Q2:s design var verkligen en positiv överraskning. Jag hade väntat mig ännu en stinn, rund skapelse – typ en Q3 fast fem procent mindre. Det är ju så de andra modellerna skiljer sig från varandra, främst storleksmässigt. Tråkigt nog.

Men det stämmer inte alls in på nya Q2. Den har en betydligt skarpare design, utan att den välkända formen är särskilt annorlunda. Det ser ut som om Matthias Fink, designchef för Q2, tagit en stor osthyvel och skurit bort de mjuka sidorna. Resultatet är mycket lyckat. Bilen har betydligt mer karaktär och attityd än Audis övriga Q:n. Fronten är hög och grillen har  formen av en oktagon, som med karossens skarpa linjer ger ett stramt utseende såväl framifrån som från sidan och bakifrån.
 

Man kan med all rätt ha en hel del invändningar mot suv-konceptet. Men när det gäller Q2 är det till att börja med befriande bekvämt att kliva i och ur bilen. Det är dessutom inte mycket kvar av terrängegenskaperna, förutom fyrhjulsdrivning, om man nu plussar på Quattro, eller siktar på någon av de två dyraste versionerna.

Quattro är närmast ett begrepp för permanent fyrhjulsdrift, men nu har Audi ruckat en aning på detta. Q2 uppges ha permanent 4WD, men det sker via en hydraulisk lamellkoppling. Det innebär att en så ytterst liten del av drivkraften, om ens någon, ligger på bakhjulen vid normal körning att man knappast kan kalla det för permanent fyrhjulsdrivning.
 
Markfrigången är i nivå med en vanlig bil – måttliga 14,5 cm enligt Audi. Men den ser faktiskt högre ut. Fyrhjulsdrift är heller inte tillgängligt för alla versioner, bara de med starkare motorer. Så nog är det tydligt att suv inte längre är synonymt med bil för skogsåka – utan mer handlar om just en sportig och praktisk bil, eventuellt med drivning på alla hjul.

Bensinmotorn på 150 hästar stänger av cylinder nummer två och tre vid låg belastning. Systemet fungerar snabbast i kombination med dubbelkopplingslådan S tronic. Tillägget är dessvärre hela 20 800 kr. S tronic är 7-stegad och är effektivare än tidigare version genom förbättrad oljetillförsel och lägre friktion. Den är bara standard i de två toppversionerna med största bensin- respektive dieselmotorn.

Bensinmotorn på 190 hästkrafter bygger på Atkinsonprincipen – kortare insugstakt och längre utblåstakt. Det åstadkoms med anpassade ventiltider och ger lägre förbrukning vid lätt belastning. Progressiv styrservo är standard och ger snabba styrreaktioner med bara två rattvarv mellan fulla styrutslag.
 
Apple CarPlay gör det enkelt att ta hjälp av mobiltelefonen för att exempelvis navigera. Internetuppkoppling ingår i ett så kallat Cockpit-paket som också innehåller MMI Navigation Plus, digital instrumentering med valbara visningslägen med möjlighet att exempelvis prioritera karta före instrumentgruppen. Suveränt när man ska hitta rätt i okända trakter.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?
Audi Q2 1,4 TFSI COD S tronic

Pris, från kr: 231 000.
Modell: Femdörrars femsitsig suv.
Säljstart: Nu (lanseras i november).
Mått, cm: L 419/B 179/H 151.
Markfrigång, cm: 14,5.
Tjänstevikt, kg: 1 355.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 395 cm3, max effekt 150 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.  
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda (tillval), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s.
Förbrukning: 5,2–5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119–125 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLA, Volvo XC40.

Plus: Utseende, kompakt lyx och hög säkerhet.
Minus: Högt pris för en liten bil även med minsta motorerna och 2WD.

Vad nytt? Helt ny modell.
För vem? De som vill ha en trendig, liten suv med tillgång till många utrustningspaket.

Kommentarer

#1
2016-09-24 11:27

Nu måste väl till och med Audientusiasterna hålla med om att fronten inte är väl utformad längre, stora grillar är okej om de har en snygg design men det här var inte snyggt

#2
2016-09-24 11:38

Jag tycker den är snygg för att vara en Audi. Även jag tycker priset verkar högt. För klart mindre pengar än så kan jag i alla fall här i Australien köpa toppmodellerna av Honda HR-V eller Mazda CX 3 med AWD och dieselmotor.

#3
2016-09-24 11:51

unga har nog inte 250k att lägga på bil.
snarare 65+

#4
2016-09-24 11:54

Inte så många unga tar körkort idag.

#6
2016-09-24 13:32

Fulaste trynet någonsin på en Audi, (vilket säger rätt mycket). Ser ut som en oblyg Kina -kopia på märket med allt krom där framme.

Sen så gillar jag biltypen ändå men det finns många bättre val i klassen som är billigare, snyggare och många som dessutom är lika bra eller bättre än denna.

#7
2016-09-24 14:07

"...många som dessutom är lika bra eller bättre än denna."

Åh tusan, har du redan hunnit provköra den?
Imponerad.

#8
2016-09-24 14:10

Den här ska bli intressant att provköra(för oss andra) när den dyker upp.

#10
2016-09-24 15:02

Ta av dig "märkesbrillorna" Peter så upptäcker du kanske att det finns andra tillverkare som också kan bygga bra bilar.

Vissa är inte ens tyska ;-)

#11
2016-09-24 15:09

Rålle G: Jag vet att det finns andra märken som bygger bra bilar, det jag undrade över var hur du kunde veta att det fanns/finns andra som är bättre när du inte ens kommit i närheten av en Q2.

Ta av dig dina egna brillor..

#12
2016-09-24 15:21

Peter E, man behöver nog inte vara raketförskare för att inse att det finns bättre bilar än denna.

#13
2016-09-24 15:28

Sluta tramsa . Jag har naturligtvis bildat mig en uppfattning efter att ha läst flera provkörningar på nätet. JAG anser att dess största nackdelar är: Designen, stötig fjädring och att den för priset också är ganska trång. Den har naturligtvis också många fördelar så jag är tyvärr inte någon "audi-hatare" eller vad du nu definierar mig som.

Eller ska vi bara ha åsikter om bilar som vi själva kört minst 100 mil? Frågan i artikeln var "Vad tycker du om Audi Q2". Då ska alltså ingen kommentera artikeln enligt dig....

Men är man enögd så är man vilket är tydligt när man aldrig kan medge att det "egna" märket ibland kanske inte är bäst på allt.

Otroligt tröttsamt.

#15
2016-09-24 15:50

Mmm. Unga vill ha förhöjda plastbitar med en sketen motor för nära 300k.

#16
2016-09-24 15:56

En bil för mig, blir 65 nästa år.

#19
2016-09-24 19:05

Haha.
Jag kan förstå Toyotafanatikernas frustration. Det är inte lätt när VW-koncernen spottar ut den ena fantastiska modellen efter den andra.
Det händer inte så mycket kring Toyota, nästa spännande modell kanske kommer....2021?
För toyotafanatikerna blir sådana här nyheter vattenhål i toyotaöknen...

Just ja, Q2. Håller med, alldeles för dyr och visst var fronten inte den snyggaste med ok. Kan säkert bli poppis som beg, eller leasingbil.

#20
2016-09-24 19:05

SiggeNn: 7 gasa på Vidstiges fråga om oljekonsumption. Uppenbarligen tyckte folk att frågan var relevant? Kanske finns en viss poäng med att folk höjt Tyska bilar till skyarna hela tiden, sanningen kanske ligger någon annan stans?

Folk har förutfattade meningar om allt. Tyska bilar ska vara bra. Franska är bara rostiga skitburkar. Amerikanska är bara skräp. Japanska bilar är plastiga och tråkiga. Osv...
De ideal vi haft om Tyska bilar kanske förändras? Precis som att Kinesiska Qoros fick 5 i EuroNCAP förut..?

#21
2016-09-24 19:15

Milky
Vi har ingen aning om varför det är 7 gasa. Är det unika personer eller någon som okynnestrycker? Är det så att man gillar sakfrågan eller Vidstige? Man kanske är k lördagsgasen?

#22
.
2016-09-24 20:38

Som raketforskare kan jag informera Simon att det verkar vara svårt att finna bättre, eller i varje fall intressantare bilar än denna i segmentet.

#24
2016-09-24 21:09

Markfrigång 14 cm och SUV? Alltså, ordet SUV är passé .. och definitionen verkar ändras med åren som går. Det enda som stämmer, är det väger lite mer än vad som borde vara rimligt för dess storlek... om det är det som skall relateras till SUV? I så fall var en gammal Volvo 245 också SUV...

#26
2016-09-25 10:54

Hmm... "möjligheterna till uppkoppling"??

Dagens unga är ju redan uppkopplade, vad finns det för lockelse i att få, och betala för dubbel uppkoppling? Jag som inte ens är ung har ju redan uppkopplad cykel, uppkopplad moppe, och naturligtvis uppkopplade bilar -för att inte tala om mina uppkopplade trädojor.

Jag kan begripa att det är en fördel att en bil har en bra bilstereo, då det kan bli en aning besvärligt att lyfta in hemmabioanläggningen i bilen varje gång man skall iväg... men att bära med sig sin uppkopplade smartphone möter inte direkt samma hinder. Faktum är väl snarare att folk vill ha med sig sin mobil var de än är, vad jag förstått.

#27
2016-09-25 11:05

@#24, Styggavargen:

Vi lever i en annan verklighet nu, den "moderna" människan har som högsta önskan att bli lurad och blåst, samt att utöva detsamma mot sin omgivning. Vi har ju lärt oss att "varumärket" är det viktiga, inte vad som levereras. En snygg men falsk fasad är det som eftersträvas, något innehåll skall inte finnas.

På min tid kallade vi sånt här lite nedlåtande för "dekaltrim", men det var när man uppskattade nu förbjudna ord som "ärlighet". På den tiden kunde dekaltrim t o m vara ironiskt och komiskt, någon satte på en "4WD" på moppen och alla skrattade hjärtligt -dagens moderna människa gör likadant, men förväntar sig inte att bli betecknad som pajas, trots att det är exakt det som saken handlar om. Man köper sig en fasad där det står SUV, 4WD för att nå beundran i sällskapet av "moderna" människor, men inser inte att man i realiteten gjort sig till pajas.

#28
2016-09-25 11:10

Modereringen på Vi bilägare blir allt konstigare. Min fråga som gällde om Audi fått ordning på hög oljekonsumtion i sina motorer försvann medan Peter Es påhopp på mig och andra är kvar. Liksom en märklig jämförelse med Q2 och Toyota? I såna fall får man väl jämföra med Lexus kommande modell UX. Oljekonsumtion är en högst relevant fråga ur konsumentupplysningssynpunkt. Audi gör mycket trevligare och attraktiva bilar men den långsiktiga kvalitén kunde ha varit bättre är det många som tycker. Vi bilägare måste sluta behandla Audi/VW/Skoda/Seat med silkesvantar om man vill vara en oberoende biltidning. Borde överhuvudtaget inte finnas några heliga kor här när det gäller bilmärken utan det borde vara likabehandling av dom.

#29
2016-09-25 11:19

Hur vet man om Audi ifråga har hög - eller högre - oljeförbrukning än några andra bilar och märken på marknaden?

Är det någon som har mätt upp just oljeförbrukningen hos ett slumpvis antal märken och kunna identifiera signifikanta avvikelser hos Audi?

Nej, jag trodde väl det... Samma spekulativa påhitt som vanligt alltså...

MVH AL

#30
2016-09-25 11:50

Ja jag länkade tidigare till det men även det försvann, kommer här igen. Audi ligger tyvärr bland dom sämsta. Dessutom är det ju ökänt att VW gruppens motorer drar eller drog mycket olja. Så definitivt inga spekulationer utan en högst relevant konsumentfråga. Om det är så att Audi är bättre idag så vore det ju bra att veta.

http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/06/excessive-oil-consum...

#32
2016-09-25 12:02

trasten, ja det ska man lyfta oavsett märke förstås. I fallet Toyota är det dock ovanligt och motorerna du refererar till är ca 15 år gamla idag liksom att artikeln du länkar till är 8 år gammal. Så kanske lite överspelat nu även om det ju kan vara bra att veta om man ska köpa en äldre sådan. Till Audis försvar kan man ju säga att det är ett plus att bilarna mig veterligen har varning för låg oljenivå numera, nåt som t.ex. Toyota saknar. Å andra sidan kan såna sensorer paja med åren och man vill ju ändå slippa fylla på. Så bästa är om motorn inte drar olja och det är väl även lite problematiskt ur miljösynpunkt om bilen drar mycket olja, Audi vill väl ha en grön profil idag.

#33
2016-09-25 12:17

Saken är att de flesta lågfriktionsmotorer drar olja, några mer och några mindre. Jag ville bara visa att de flesta tillverkare står inför det problemet förr eller senare. Man går över en gräns i försöken att få en så friktionsfri motor som möjligt. I Audis fall kommer det en helt ny motorserie snart och jag skulle bli förvånad om oljeförbrukningsproblematiken inte är ur värden då, som den verkar vara på toyota nu.
Edit: Glömde ett inte!

#34
2016-09-25 12:14

Från Consumer report;

"Not all engines suffer from this problem. In fact, our data shows that owners of 98 percent of 2010 to 2014 cars did not have to add oil between changes".

Och bland de övriga 2% har då alltså något påstått antal upplevt ( inte mätt) att deras motorer drar mer olja. Det är som ni förstår inte särskilt hög precision i ett sådant påstående.

Sedan är denna typ av "studier" behäftade med stora osäkerheter, det är till och med så illa att de etablerade statstikerna inte tar i dem med tång ( ex SCB), varvid jag kan sätta en månadslön på att det finns väldigt breda intervall mellan modellerna likaså.

Därtill finns det en väldigt stor störvariabel med här, och den heter skillnader i körda mil. Både Audi, BMW och Volvo rullar långt medan mindre bilar körs färre mil. Då ökar också risken för att någon skall upptäcka en sådan här avvikelse. Det innebär dock inte att avvikelsen är högre hos Audi än hos något annat märke.

Det jag vill se är oljeförbrukningen i relation till antalet körtimmar, eller mil. Och det skall vara en mätning, inte subjektiv upplevelse. Annars blir det fel, och skensamband slår igenom.

Statistik är svårt att tolka som sagt;)

MVH AL

#35
2016-09-25 12:38

I rapporten pratas också om långa oljebytesintervaller som ett problem i sammanhanget och att motorer som drar olja tenderar att öka förbrukningen med åren. Att just Audi haft ovanligt mycket problem med oljeförbrukning är mycket känt, så det behöver man inte diskutera, det är fakta. Frågan var om det är bättre idag, trastens inlägg nu kanske var ett delsvar där i alla fall.

#36
2016-09-25 12:54

Rapporten bygger på ett stort antal antaganden, och saknar både en vettig insamlingsmetodik som ändamålsenliga jämförelsemått. Därför utgör den inget empiriskt underlag som bekräftar att just Audi och BMW;s motorer drar mer olja ( allt annat lika) än något annat på marknaden.

För att visa det behövs ett mått på uppmätt oljeförbrukning i relalation till körda mil eller driftstimmar - i en snarlik miljö. Annars är det inte skillnader i oljeförbrukning som presenteras utan variationer i användningsområde, mätteknik eller några miljoner ytterligare händelser. Och därför är rapporten inte värd pappret den är tryckt på,.

Statstik är Inte lätt som sagt)

MVH AL

#37
2016-09-25 14:12

Guldgruva för biltillverkarna. Baserad på enklast möjliga. Men eftersom den är höjd betalar många gärna 75k extra utan någon eg nytta.

#38
2016-09-25 19:53

Jag har skrivit det förut men tar om det igen. Inga gummilister runt hela dörrarna, bara i karossen. På A3, A4, A6 finns det både i dörrar och kaross, så här spar dom! Och dyr här ska tjänas! Audi Q2 har en markfri gång på 145mm, En standardGolf har 142 mm diffar alltså 3 mm det var inte mycket. ;) Läger man till drygt 2000 kronor och kan vänta ca 3 månader på en ny VW Golf 7 i stället så kan man få den 2 cm högre än standard direkt fabriksmonterad från fabriken. till en billigare peng än Audi. Det gjorde jag och är jätte nöjd. Vidare kan jag berätta att jag och frugan har varsin Golf 7, dom med 1400 cc motorerna och som numer har kamrem, och dom har dragit ca 3 dl olja per tusen mil. Vi kör dock som folk. Inga tävlingstendenser alls ;)

#39
2016-09-25 20:54

3 dl olja per 1000 mil, man får väl anta att det är samma 1,4 motor i Q2 som Golf. Är ju inte så farlig förbrukning så länge den inte ökar med åren vilket dock consumer reports talade om var en vanlig trend. En motor som drar olja från start tenderar att öka förbrukningen med tiden. Vad jag förstått så är det en ny motor på gång från Audi/VW som ska ersätta 1,4 och kommer var på 1,5 liter och ha variabel turbogeometri. Har man möjlighet kan ju den vara värd att vänta på. Den kallas "EA211 TSI evo". Här står en del om den, verkar riktigt trevlig.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160501/volkswa...

#40
2016-09-25 21:26

Nu vart det svårt för KIA/Hyundai o kina-klonerna ....När Audi vad som synes här har gått före o skapat precis något så fult plagiat som bara kan rulla ut från ett band i Asien.

Jaha ännu en KIA tänkte jag men si det är en Audi som är ett mediokert plagiat på Audi....och kunde alltså likväl vara en KIA....sorgliga tider detta när bilarna är ungefär lika eggande som margarinpaket, det är väl de inre mervärdena som gäller, den är en jättebra mobiltelefon typ på fyra hjul.

#41
2016-09-25 21:39

Tycker Audis större modeller från A4 och uppåt känns mer äkta Audi. Den här verkar lida av samma problem som dom andra mindre Audi modellerna, inte givet att den är Kia lik eller så, snarare att den är för lik dom billigare märkena VW/Skoda/Seat. Ingen slump då att signatur VW Polo 2012 börjar tala om en Golf som ett bättre köp, kan mycket väl vara så. Aftonbladets biltidning som kom ut i går skriver ungefär samma sak om Q2 och varnar dessutom för att den lilla motorn på 1,0 liter är väl slö till modellen, vilket gör att man måste växla mycket.

#42
2016-09-25 22:55

Vidstige
Tack för artikeln om nya 1,5. Motorn verkar lovande.
Dock måste jag bara påpeka att ACT finns även i dagens 1,4-or.

#43
2016-09-26 10:05

Hej Vidstige, Ja det är samma 1400 cc-motor som idag vad jag vet har två effektuttag nämligen 125 hk eller 150 hk vad jag förstår så finns 150 hk motorn med eller utan cylideravstägning och dom finns att finna i Audi , Seat ,Skoda och VW-bilar. Våra två VW Golf 7or DSG har dock inte cylideravstägningsfunktionen. men dom varvar inte så mycket, GT,n varvar 2000 varv i 110 km, 125 hästarsmotorn 2300 varv i 110 km. Så vi blir aldrig irriterade av högt motoljud.
Båda våra bilar drar ca 0,62 testade över ett år dvs både vinter och sommar inräknade . Trots olika effectuttag på våra bilar så är förbrukningen lika i vårt fall, och jag har superkoll . Men då är ju GT,n sänkt från fabrik (gäller alla VW Golf GT 7or ) och 125 hästarn i vårt fall specialförhöjd 2 cm från fabrik. Våra bilar körs mestadels i Stockholmsområdet men sällan i citykärnan, och på sommaren kör vi t,or till landet i Gnesta.

#44
2016-09-26 16:17

LeifV@#27, tack för förklaringen. Hade glömt bort att vi haft "dekal trim". Kanske man skulle börja med det, att ha en dekal med "4WD" och "SUV" på bakluckan? Nu när Audi börjar ändra vad SUV ordet egentligen skall betyda, så blir det kanske äntligen blir "rätt". Jag menar "Sport", hur kunde det komma sig att de gamla SUV's fick ens använda ordet "Sport" som man förknippar med något helt annat, än en hög klumpig sak som knappt orkar ta sig fram för egen maskin..

#45
2016-09-26 19:33

Kommer absolut ta en koll på denna när den står i utställningshallarna, en snygg bil för att kallas SUV.
Nu betyder SUV något helt annat för min del, än hur Q2 ser ut att vara, men den är en helt annan sak.

#46
2016-09-26 20:55

Citat
”Minus: Högt pris för en liten bil även med minsta motorerna och 2WD.
Konkurrenter: Mercedes GLA, Volvo XC40.”
Hur menas med högt pris ,om man sätter som konkurrenterna Mercedes GLA med priset som är inte under 280.000 kronor och Volvo XC40-var finns den?

#47
2016-09-27 07:47

Ful bil som dessutom är dyr.

#48
2016-09-27 21:28

Jag tror att bilen kommer att bli en flopp. Inte för att jag inte gillar den, men den är för dyr i förhållande till vad man får.

#49
2016-09-29 15:15

Ser ut som ett glasvatten....totalt identitetslös och menlös design, trots att den är dyr med lite utrustning. Köper hellre en Golf......

#50
2016-10-31 10:53

Nu finns den att köpa 362,000 kronor för en automat med bensinmotor på 150 hk Ja ni läste rätt trehundrasextiotvåtusenkronor. Hutlöst är bara förnamnet :(
http://gp.lokus.se/visa/7784770/audi-q2-14-tfsi-s-tronic-sport-150-hk-lu...

#51
2016-11-03 14:29

Var idag 3/11-16 och tittade på nya AUDI Q2, en fullsmetad sådan , ja fast ingen elstol förstås. Drygt 490,000 kronor! Jag skriver också priset med bokstäver så ni inte tror jag skrivit fel , fyrahundranittiotusen kronor, dyrare tvålkopp får man leta efter.

#52
2016-12-09 11:25

Kom och köp en Audi q2 endast 521900 kronor plus vinterhjul förstås !

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_Q2_2_0_TDI_190_hk_quattro_S_tronic...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.