Bild
Nästa artikel
Flott värre och ytterligare ett steg mot bilen utan riktiga knappar. De dubbla pekskärmarna styr det mesta medan de fysiska reglagen har fått stryka på foten. Grafiken är knivskarp och innehållet är omfattande. Nytt är att skärmarna ger ifrån sig en svag vibration som bekräftelse på ”knapptryck”.
Lång, ståtlig – och lik sin föregångare. Sexkantig jättegrill och skarpare veck i karossen särskiljer den nya modellen.

Provkörning: Audi A8 (2017)

Provkörning

Nya Audi A8 kan vara det mest avancerade som rullar på fyra hjul. Den självkörande tekniken är så långt gången att den ännu inte är laglig. Priserna börjar strax under miljonen – men vilken bil sedan!

Tystnaden är bedövande. Som om det slagit lock för öronen. Jag försöker tryckutjämna men det vill inte lossna. Snart trillar polletten ner: det är inte jag utan bilen. Nya A8 är nästan overkligt avskärmad från omvärldens brus. Hur är det möjligt?

Detaljer, svarar Audi. Varenda sten har vänts för att filtrera bort oönskade ljud. Isolering finns förstås i varje liten vrå, gummiklädda hjulupphängningar förhindrar vibrationer att fortplanta sig, rutorna har dubbla glas, aerodynamiken har finslipats ytterligare tack vare mer datorkraft vid vindtunnelanalyser… Jag har då aldrig åkt i en tystare bil, förhoppningsvis kan de här metoderna användas i vanliga standardbilar framöver.

För Audi A8 är ingen vanlig bil. Eller ja, i grund och botten handlar det om en ungefär fem meter lång och två ton tung sedan som drivs av en förbränningsmotor. Det speciella är arsenalen av ny teknik. Den mest spektakulära nyheten är att bilen kan köra helt av sig själv och ta över allt ansvar under vissa givna förutsättningar i max 60 km/tim. Det finns bara ett problem: funktionen är än så länge olaglig och därför inte tillgänglig ännu.

Regelverket för självkörande bilar håller på att skrivas i detta nu och olika länder har kommit olika långt. Först någon gång nästa eller nästnästa år tror Audi att autopiloten kan bli tillåten. Någonstans. Kanske. Klart är att systemet, som sysselsätter en laserscanner under nummerplåten och ytterligare ett tjugotal sensorer, kräver hyfsat väder.
– Det är inte gjort för snö och svensk vinter. Det är tillräckligt komplicerat att få det att fungera vid normala väderförhållanden, säger Audis utvecklingschef Peter Mertens.

Nya A8 är byggd på samma plattform som senaste Porsche Panamera och Audi Q7. Karossen består av 58 procent aluminium, betydligt mindre jämfört med föregångaren. Audi verkar ha insett att höghållfast stål är billigare. Lojt låter jag bli att stänga dörren efter mig, en servomotor drar igen sista biten. Inredningen utstrålar minutiös precision, med tjusiga material och pedantiskt detaljarbete överallt. Den breda stolen känns omedelbart som kroppens kamrat. Med stolsvärmen påslagen blir också armstöden och panelen vid förarens högerben varma.

"Att en så här stor och tung bil kan vara så lätt i steget och dansa igenom kurvorna är smått sensationellt."

Huvudnumret i kupén är de två pekskärmarna som ersätter nästan alla vanliga knappar. Oerhört digitalt och modernt men är det lättare att använda? Det vete tusan. En sak som försvinner vid övergången till pekskärmar är i varje fall den bergfasta känslan i reglagen som tidigare varit ett av lyxbilens signum.

Körmässigt går A8 som en dröm. Bilen flyter fram över alla slags vägar och registret verkar vara hur stort som helst. Den kan vara avspänd och ljuvligt bekväm om man kör lugnt men den också vara otroligt ”på”. Att en så här stor och tung bil kan vara så lätt i steget och dansa igenom kurvorna är smått sensationellt. Styrningen är kvick och även bakhjulen svänger med (upp till fem grader) för att förstärka effekten.

Visst känner man att det är en bred bil och att mycket vikt förflyttas vid snabba inbromsningar men A8 är verkligen lätthanterlig och välbalanserad. Mest sugen blir man ändå på att åka långt. Lunch i Hamburg? Provbilen är ändå inte utrustad med den nya aktiva fjädringen, som på någon millisekund kan höja och sänka karossen över respektive hjul för att höja komforten eller spetsa till köregenskaperna ytterligare. Det är också en säkerhetsfiness, vid en förestående sidokrock höjs bilen så att påköraren träffar golvet och inte dörren.

V6:an under den långa huven jobbar tyst och lent och inte behövs mycket till omkörningssträcka. Svenska farter känns som en gäspning. Elsystemet på 48 volt gör att bilen emellanåt kan frirulla med avstängd motor, vilket säkert sparar en del bränsle. Senare kommer en laddhybridversion, som går fem mil på el och kan laddas utan sladd via en platta i marken, samt ännu starkare V8- och W12-motorer.

Som standard finns tre bälten i baksätet men det går att välja en tvåsitsig variant med extra flådiga stolar. Om det generösa utrymmet inte räcker till finns också den 13 centimeter förlängda versionen A8 L med ännu mer plats för att sprattla med benen. Läslamporna bak måste vara bilvärldens mest avancerade. Via fjärrkontrollen kan ljusets vinkel, position, fokus och ytstorlek ställas in. Äntligen!

Finns något att klaga på? Det skulle väl vara att parfymen som kan spridas i ventilationen mest luktar billig tvål. Eller att regnvatten rinner ner i skuffen när man öppnar luckan, det borde gå att lösa bättre. Mycket av tekniken är redan nämnd men vi skulle kunna fortsätta att rabbla finesser: Fjärrstyrning av parkering. Fotmassage i baksätet. Krockkuddar mellan stolarna. Digital nyckel till mobiltelefonen. ”Luftjoniserare” som tar bort partiklar från luften. Infraröd mörkerkamera. Aktiva motorfästen. Laserljus som dubblar helljusets längd. Det räcker kanske så.

Inte helt överraskande kostar A8 en ansenlig slant. Fullsmetad med utrustning blir priset svindlande, långt över miljonen och antagligen närmare 1,5.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A8?

Audi A8 55 TFSI Quattro

Pris, från kr: 870 000.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 517/B 195/H 147.
Bagagevolym, l: 505.
Tjänstevikt, kg: 1 995.
Max dragvikt, kg: 2 300.
Motor: V6-bensinturbo, volym 2 995 cm3, max effekt 340 hk (250 kW) vid 5 000–6 400 v/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 370–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,6 s.
Deklarerad förbrukning:
7,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 178 g/km.
Konkurrenter: BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Tesla Model S.

Vad nytt?
Fjärde generationen av Audis lyxigaste sedan.
För vem?
Kina är överlägset största marknaden men 50–100 per år lär hitta till Sverige.

Plus:
Nyskapande teknik, spöklikt tyst, kunglig komfort, skyhög finish.
Minus:
Dyr, ännu dyrare med tillval, självkörande teknik ej tillåten.

Kommentarer

#1
2017-11-25 10:59

Kanske en bil för taxi-rörelsen att köpa in.

#2
2017-11-25 11:08

Man undrar hur mycket av allt detta som hitar in i A6 när den skall ersättas.

MVH AL

#3
2017-11-25 11:26

Vilket bilmärke vågar ta bort varvräknaren från sina enbart automatväxlade modeller?

#4
2017-11-25 11:27

Imponerande förstås men kanske efter sin tid i jämförelse med nya miljömaximerade bilar som Audi har i pipen.

#5
2017-11-25 11:50

Säkerligen en imponerande pjäs men oj så anspråkslöst anonym, är det en A4, A6 eller A8...?

Audi har tagit över Lexus roll verkar det som nu när Lexus börjat designa sina bilar så de både syns och väcker uppmärksamhet.

#6
2017-11-25 11:58

@Prestigelös, den är långt ifrån anspråkslös när man ser den på vägen.

#7
2017-11-25 12:00

Att Tesla Model S är en konkurrent ställer jag mig klart tveksam till. Liknande prislapp, visst, men där slutar det.

#8
2017-11-25 12:07

Ständiga 3an.
Sklass är kungen och de vet ju alla som kan något om bilar.

#9
2017-11-25 14:47

Oj oj oj vilken bil! Denna Audi slår verkligen knock out med alla sina före detta konkurrenter. Lexus var väl kanske förr i tiden en konkurrent med Audi men sedan flera år tillbaka ligger även de låååångt efter tex Audi, Mercedes Benz och BMW. Nä, OM jag någon gång i framtiden skulle vinna på dobbel / spel skulle jag tveklöst vilja köpa denna Audi med en vridstark V8 dieselmaskin.

- Audin är verkligen créme de la créme.

#10
2017-11-25 15:15

Järnstaketet i fronten blir allt mer vulgärt på varje modell Audi släpper.
F.ö. håller jag helt med 40-talisten, vad sjutton har man för nytta av en varvtalsmätare på en automatväxlad bil och förresten är det väl det onödigaste instrumentet på alla bilar!
Annars är det säkert en utmärkt bil och det har man ju rätt att kräva till det priset.

#11
2017-11-25 15:36

Potentiell rishög med för mycket skräp i ryggsäcken... vill man ha premium och något som imponerar att visa upp för runt miljonen så gäller bara Tesla.

#12
2017-11-25 15:51

En dräpare i reparationer som beg i lyxklassen.

#13
2017-11-25 16:15

Jag brukar honorera det tyska när det gäller men att något har hänt....
Röda kantbårder i en premium för 870 000? En satans dyr pojk-racer...
Det är enbart Porsche som fortsatt står och håller ställningarna.

#14
2017-11-25 16:31

Nu skall man väl inte jämföra lyxbilar med vardagsbilar men Toyota C-HR har en gräslig, blå "kantbård" över instrumentbrädan och ner på dörren (vill jag minnas). Vet inte om detta bara är i nån speciell utförande-version men snyggt var det inte.

#15
2017-11-25 16:34

"Laserljus som dubblar helljusets längd"
Som om det inte räckte med 4 (fyra) matrix ledljus på många nya bilar redan... hur detta blivit godkänt är en gåta,
Kör nu med solglasögon även på natten.
Billjus får blända obegränsat!
Nej jag har inte starr.

#16
2017-11-25 17:20

Pi. Nej just det! Jag visslar...jisses!

#17
2017-11-25 21:24

Tycker det var snyggt på C-HR. Så då är det status quo. Och man kan välja olika färger, kan man det på A8?

#18
2017-11-25 23:43

Kan man märket ser man tydligt skillnaden. Och det är skönt det för man vill inte sitta och åka i en bil som designats av barn, clowner eller miljö/feministiska tvångspolitiker. Audi är så mycket mer, önskar bara mer el till bilarna. Lexus har jag aldrig dock förstått mig på, ser bara ut som en storebror till leksaksjota (toy ota) med en dubbel prislapp som man i gengäld får vad? Later folks, audi kör knock out igen.

#19
2017-11-26 01:24

Ceat :-D Så är det och du fick en gasa av mig trots att du skriver skit om Toyota.
Jaehhh...inget fel med Audi! Mycket bra..som han tobaksägaren i reklamen brukar säga, men den röda bården..erkänn att den sänker nivån.

#21
2017-11-26 08:37

Detta är riktig premium och inte Volvo fakepremium.

#22
2017-11-26 08:55

En bil för varje familj, eller?

#23
2017-11-26 11:55

Jag har kört nya A8 och kan säga att den måste upplevas. Om man bara tar touchskärmarna som exempel så finns Audis känsla även där. Den haptiska feedbacken och klicket gör att man fnyser åt en vanlig touchskärms "döda" yta. När man i naven anger en adress så skriver man samtliga bokstäver på varandra i snabb följd och den fångar allt. Så förfinat och lättanvänt. Detta då på den nedre skärmen som i det läget är en stor skrivyta.

#24
2017-11-26 11:56

Vilket är verkligen bra så att föraren kan sitta och skriva under körning utan att behöva bry sig om trafiken.

#25
2017-11-26 17:28

Noteras på min bucketlista.

#26
2017-11-26 17:30

Fint av dig tvärnit, man ska tusan gilla det som faktiskt kan gillas även om man inte alltid håller med!

#27
2017-11-26 18:06

Tveklöst en bil man skulle vilja ha. Om man hade behovet.
Det som är bra med flaggskeppsmodellerna är att tekniken framöver sipprar ner till volymmodellen.

#28
2017-11-26 22:44

Måste ha

#29
2017-11-27 06:27

Forbrukningen är nåt jag vill vars tveksam mot.möjligen på rak plan väg där 4 wd inte jobbar särskildt,blandat borde vara 10l .
Har man kjört "rollers" bentley ich annat så är det inget ovanligt med knäpptysta bilar.

#30
2017-11-27 07:05

Hej LeifV Har du hört att det tisslas och tasslas om detaljfinishen Tesla, nä jag skulle väl tro det, eller...

#31
2017-11-27 08:24

Låter som den perfekta pensionärsbilen.

#32
2017-11-27 10:53

Jag funderar mest på hur stor en grill kan bli...? A8:s är väl närmare en kvadratmeter...

#33
2017-11-27 12:53

Wow, så tekniskt... Klara att köra själv under 60km/t om det är bra väder... Tyvärr går ju inte vädret att styra över så det känns ju i nuläget helt ointressant innan man utvecklat det att funka i alla lägen, utsläppen är ju också extremt höga och det är väl rena stenåldern idag med enbart förbränningsmotor. Sen är det är kul att se hur lite kritik det ges för den gigantiska grillen (i mina ögon inte ens en gnutta snygg utan bara odesignad och klumpig) märkligt.. Nä just det ja, det är ju ingen Lexus ;)

#34
2017-11-27 15:29

Riktig drömbil som jag skulle vilja ha. Men inte tusan skulle jag välja en med traktormotor. På en sån här ska de va en V8:a.

#35
2017-11-27 16:27

Demonstration av en del av all ny teknik finns här, för den intresserade: https://youtu.be/ifoFOXRBiHM

#36
2017-11-27 16:30

Att säga att en bil som bygger på 120 år gammal teknologi skulle vara det mest tekniskt avancerade är ju direkt löjeväckande. Det borde vara olagligt att 2018 sätta en bil på marknaden som slukar nära nog 1 liter fossilbränsle per mil.
Knappt modernare än en häst som man sa på 1800-talets slut, där denna bils drivenhet verkar höra hemma.

#37
2017-11-27 17:13

Det ser verkligen trevligt och skönt ut där i förarstolen, skulle gärna åka runt i en sådan avskärmad från omvärlden, dock skulle jag vara nervös att parkera bilen i trånga parkeringsfickor för att få bucklor och repor

#38
2017-11-27 17:15

Har Airbus ritat stolarna?

#39
2017-11-27 17:55

celef. Parkeringsskador är ett gissel för oss alla och en ytterligare dimension är om någon kamrat-medborgare tycker att en sådan här bil är helt fel och inte kan släppa den saken ur skallen med mindre än att verkställa folkets mening och dom.
Tendenserna dyker upp även här men i text.
En vän och företagare fick lov att köpa ned sig till en Skoda Roomster för att få frid i tillvaron men att det var för något år sedan idag har det väl stillat sig lite då dem allrådige Vi tycker.. är rädd för att en fet o grann bil kan tillhöra gatans lag.

#40
2017-11-27 20:16

Simon. Den avgörande skillnaden mellan Lexus och Audi är att ingen Audifanatiker påstår att grillen enskilt svarar för försäljningsvariansen.

I övrigt en fullspäckad vagn. Det jag hoppas på är att man kommer få en del av prylarna i kommande A6.

Kul också att Audi jobbar med att höja karossen i samband med kollision. Det här är en teknik som utvecklas just nu - och som kommer bli allt vanligare i samband med ökad grad av autonom körning. Skall det krockas kan man se till att träffa varandra där skyddssystemen är som bäst och mest verkningsfulla.

En övrig fråga häller drivlinan. Är det en torsen eller Audis nya version av fyrhjulsdrift i denna vagn? Någon som vet?

MVH AL

#41
2017-11-27 22:02

Fick jag välja en bil för 1,5 mille skulle det INTE bli denna..

#42
2017-11-27 22:39

A:L hur skulle det kunna vara skillnaden när ingen påstått det om Lexus, däremot har jag tillexempel pratat om att designen hjälpt Lexus att öka sin försäljning vilket de också gjorde, du kommer väl ihåg ditt misstag när du räknade helt fel :) Lexus sålde mer än du krävde för att det skulle räknas, men släpp d det nu och så håller vi oss till Audi här i tråden, vad tycker du om grillen ?

#43
2017-11-28 00:10

Försäljningsvariationen kan aldrig kopplas till grillen enskilt Simon. Det gäller både Audi som Lexus (där is nu f.ö avvecklas(?)). Och jag har inte räknat på någonting. Jag har enbart redovisat de siffror som tas fram av de etablerade instituten inom området. Att Toyota sedan går mot branschstandard är inte mitt fel. Det kände ju uppenbarligen inte Simon till heller.

Vad gäller Audis grill är den inte lika vulgär som Lexus RX och NX. Hos Lexus finns det bara en eller möjligen två modeller där man har fått till fulfronten. Audi däremot har betydligt bättre linjer. En exklusiv design som inte blir amerikanskt vulgär och nyrik.

Nyrik eller inte? Ja det är den klassiska frågan. Det man kan notera är att Audis design tycks kunna säljas i hela världen, vilket även gäller MB och BMW. Skälet till detta är nog att tyskarna "äger" lyxbilsdivisionen. Ingen annan med möjligen Volvo undantaget kan slå sig in där (globalt sett)

MVH AL

#44
2017-11-28 06:43

Jag minns Simon no1....klassiker!

#45
2017-11-28 11:46

A.L just precis utan man får se till hela designen, men jag vet att du ville sätta dit mig med något jag aldrig menat, däremot minns jag hur du talade om att grillen skulle avskräcka köpare vilket visade sig vara helt fel, du ansåg att de skulle sälja minst lika mycket som sina bästa år för att det skulle kunna anses som man ökat sin försäljning :)

Just detta lyckades Lexus med, tvärtemot dina uträkningar så slog de alla tiders försäljningsrekord, jag tror du minns ;)

Ja det är släppt så vi behöver inte dra den visan en gång till, tvärtemot dig anser jag att denna grill är både odesignad och grotesk, fortfarande liknar den baken på en babian enligt mig

#46
2017-11-28 13:04

Simon. Det diskussionen visade var att försäljning handlar om att erbjuda marknaden rätt produkt vid rätt tillfälle. En SUV säljer som smör idag, vilket även syns hos Lexus. Sedanbilarna däremot säljer inte lika bra - vilket synnerligen kommer till uttryck hos Lexus som överväger att lägga ner en hel modell som utrustats med fulfronten. Försäljning handlar alltså om mer än vulgära grillar och den är en funktion av mängder av olika mekanismer.

Nej, ingen är ute efter att sätta dit någon. Vad det handlar om är att använda fakta och data på ett korrekt sätt. Det är stor skillnad på att tro och veta, eller på vad man tror och kan visa via mätningar. Hur man gör detta finns det gott om teoribildning kring som är möjlig att operationalisera.

Grillmodet är sedan inget jag personligen är särskilt förtjust i. För Audis del ter den sig dock som förhållandevis lyckad (ur mitt perspektiv). Men precis som hos Lexus säljer Audi bilar på grund av annat än en grill.

Så frågan är alltså om Audi säljer sina bilar tack vare eller trots sin design?

MVH AL

#47
2017-11-28 15:19

Nej, den är inte snygg...

#48
2017-11-28 17:05

Grillen är inte snygg.
Resten verkar helt ok.

#49
2017-11-30 10:30

Hackenbush : Sitter du och trycker på alla knappar du har i din bil med? Eller varför skulle man göra det bara för att det finns en pekskärm? Är ingen vän av dom men nån måtta på bitterheten får det väl vara?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.