Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A7 Sportback FSI quattro

Provkörning

Audi A7 är bilarnas motsvarighet till curlingföräldrar. Den skämmer bort föraren med så mycket finesser att man kan få en känsla av att det är någon annan som kör bilen.

Frånvaron av ljud är det som slår mig under min provkörning av Audis helt nya modell A7.

Vid en normal acceleration med S-troniclådan och V6-motorn på 2,8 liter hörs bara ett lätt vindbrusliknande ljud – från motorn! Decibelvärdena har man lyckats hålla nere genom att klä in undersidan och hjulhusen med mikrofiberdukar.

Dessutom är vindrutan som standard försedd med en ljuddämpande film som också går att få till sidorutorna för 14 500 kronor extra.

Gedigen – men dyr
Det här är en sofistikerad halvkombi eller Sportback som Audi föredrar att kalla den. A7:an är genomarbetad både vad gäller design, detaljfinish och innovativ teknikanvändning.

Ta till exempel navigationssystemets samspel med automatlådan. Navigatorn läser in 3d-data och automatlådan väljer växel beroende på den backlutning och de kurvor man har att vänta sig framöver vilket gör att motorn alltid går på det varvtal som ger optimal effekt.

Gillar du inte att fickparkera gör A7: an det åt dig. För ynka 4 700 kronor och med en knapptryckning får du hjälp med parkeringen av ”park assist”.

I standardutrusningen ingår Audis säkerhetssystem ”pre sense” med automatisk stängning av soltak och sidorutor, bältessträckare samt aktivering av varningsblinkers vid kraftig inbromsning.

Med ”pre sense plus” som tillval (27 300 kronor) får föraren vid fara en ljudvarning och därefter en visuell varning samtidigt som broms­assistansen tar vid.

Sammantaget är Audi A7 en tyst, bekväm och snygg långfärdsvagn med hög säkerhetsnivå, men tyvärr är priset också i högsta laget.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A7 Sportback FSI quattro

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A7 Sportback FSI quattro

Pris, kr från: 501 900.
Modell: 4-dörrars sportback.
Säljstart: Hösten 2010.
Mått, cm: L 497/B 191/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 585.
Motor: V6 bensinmotor, 4 vent/cylinder, Audi valvelift system, FSI direktinsprutning. Volym 2 457 cm3, 204 hk (150 kW) vid 5 250 v/min, 280 Nm vid 3 000 – 5 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, S tronic automatväxellåda.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 8,3 s. Toppfart 235 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 187 g/km
Konkurrenter: BMW 5-serie GT, Jaguar XF, Mecedes CLS.

Vad nytt? Nästa Audi A6 men med eleganta coupéformer.
För vem? För den som vill kunna köra sportigt, bekvämt och med mycket prylar.
Bra köp? Ja, om du har råd.

Plus: Bensinförbrukning, lastutrymme, säkerhet.
Minus: Pris.

Kommentarer

#1
2010-10-08 10:47

"Så mycket finesser att man kan få en känsla av att det är någon annan som kör bilen". Här slår VIB huvudet på spiken. Alla dessa finesser gör att man får en artificiell känsla av att köra bilen. Dvs en förare av denna typ av bil har ingen aning om hur bilen reagerar vid en undanmanöver när alla dessa elektroniska system havererat. Utvecklingen går åt ett skrämmande håll där man "åker" bil istället för att köra bil.

#2
SiggeN
2010-10-08 11:19

Gösta_L du borde provköra en bil nyare än 1990 innan du sitter och antar massa dumheter. "Artificell känsla att köra bilen" ...jo tjena.
Är du på riktigt eller ett troll som Jarl? Var det du som skrev att Kina byggde på "en sund grund"? Otroligt!

#3
S-E S
2010-10-10 16:55

Önskar att det fanns ett läge på Navisyst/automatlåda-samspelet som väljer optimal ekonomi också! Behövs körkort längre?

#4
jarl s
2010-10-11 06:44

Snygg. För att vara Audi. Men det bästa är väl att Saab nu vågar bygga en halvkombi igen, eftersom Audi nu beviserligen gjort det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.