Bild
Nästa artikel
Bekant profil men skarpare veck och ännu större grill än tidigare. 20-tumsfälgar ingår i paketet S Line (31 000 kr).

Provkörning: Audi A7 (2018)

Provkörning

Lyxigt förpackad och rustad till tänderna med ny teknik. Audi A7 är en häftig bilupplevelse men en miss förvånar.

Det finns sämre platser att vara på när man tar sig fram genom Stockholms morgonrusning. Kupén i nya Audi A7 fullkomligt osar av bekvämlighet och lyxkänsla.

Provbilen är extrautrustad för 282 900 kr och kostar närmare miljonen men den kan faktiskt bli dyrare om man lägger till ”avancerad 3D-stereo” (73 800 kr), framstolar med massage och kylning (54 200 kr), eller varför inte mörkerkamera (26 200 kr).

Kötrafiken visar sig dock ställa till vissa problem. En liten men tydlig fördröjning i samspelet mellan motor och växellåda gör det svårt att köra mjukt, ingreppet vid start blir onödigt abrupt. Även i andra situationer, till exempel inför en omkörning, finns en tvekan i kraftöverföringen. Körsmidigheten som man borde kunna förvänta sig i en bil av den här kalibern finns inte riktigt. 

Fartresurser finns däremot så det räcker och blir över och på snabba småvägar får Audin sträcka ut ordentligt. Bilen rör sig stadigt och väldigt smidigt med tanke på storleken, fyrhjulsstyrningen (23 100 kr) bidrar säkert på ett hörn. Åkkomforten är verkligen skön, luftfjädringen (19 100 kr) silar bort de flesta vägknölarna. Samtidigt är ljudnivån behagligt låg, dörrarna har eleganta ramlösa fönster men sluter tätt och håller bruset ute.
 

"400 inställningar ska gå att justera efter tycke och smak, varför man nu skulle vilja det."

Utöver det vanliga elsystemet på 12 volt finns ett extra ”mildhybridsystem” på 48 volt som, förenklat, består av en elmotor på 12 kW (17 hk) och ett litet batteri. Det är inte tillräckligt för att driva bilen men systemet kan ladda batteriet vid inbromsning och tillåter frirullning i upp till 40 sekunder med avstängd dieselmotor.

Vill man hellre tanka bensin finns en treliters V6 på 340 hk som kostar sex tusen mindre än den provkörda dieseln. Framåt hösten tillkommer en tvåliters bensin på 245 hk, vilket borde sänka priset med åtminstone 100 000 kr.

Mycket mer digitalt än så här blir det inte, pekskärmar styr det mesta.

Designen verkar göra intryck på många, ”snygg bil” får vi höra flera gånger under provperioden. Men A7 är också förvånansvärt praktisk med elmanövrerad halvkombilucka, tredelat ryggstöd i baksätet, och tilltaget bagageutrymme. Den sluttande taklinjen gör sig dock påmind i baksätet, jag som är 187 cm lång får sitta med framåtböjd backe. Tre bälten finns där bak men mittplatsen är hård och kardantunneln är i vägen för fötterna.

Mycket teknik har redan nämnts men det finns så mycket mer. Laserhelljus, automatisk fjärrparkering och den hittills mest avancerade autopiloten ingår i arsenalen. 400 inställningar ska gå att justera efter tycke och smak, varför man nu skulle vilja det. Vad som lyser med sin frånvaro är en eldriven version men en laddhybrid ska komma så småningom.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A7?

Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro

Pris, från kr: 668 000 (provbilen: 950 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 497/B 191/H 142.
Bagagevolym, l: 535–1 390.
Tjänstevikt, kg: 1 955.
Motor: V6-dieselturbo, volym 2 967 cm3, max effekt 286 hk (210 kW) vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 620 Nm vid 2 250–3 000 v/min. 48 volts mildhybrid.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Mercedes CLS, BMW 6-serie Gran Coupé.

Plus: Åkkomfort, teknik, finish, bagageutrymme.
Minus: Körsmidighet, takhöjd bak, högt pris.

Vad nytt? Andra generationen av Audis flotta halvkombi.
För vem? Välbärgade som gillar design och teknik.   
 

Kommentarer

#1
2018-10-07 10:52

Tjänstevikt på den provade bilen är hela 2073 kg, inte 1955!
Kanske dags att Audi börjar bygga lättare bilar?

Vad poängen med "hybridsystemet" är, förstår jag inte. Det tillför ju inget av värde, enbart vikt.

#2
2018-10-07 11:00

@hultarn, "mildhybridsystemet" är ett förfinat start/stop-system som tillåter stopp oftare och under längre tid och med en start som sker betydligt snabbare och utan att du märker det.

#3
2018-10-07 11:02

Jag har lärt mig här, att mycket skall en bil väga, ju mer desto bättre. Klumpar och tunga, det förtar det mesta av körglädje. Men jag håller med i sak, förstår inte varför bilar skall behöva väga två ton. Nu om någonsin, går det att bygga lättare. På förbrukningssidan har vi inte kommit någonstans, bilarna drar mer än förr i tiden. Bilarna har också blivit större, det är en faktor i det hela. Nu är detta en lyxigare större modell, men några hundra kilo borde kunna bantas bort.!?

#4
2018-10-07 12:53

Klart det går att bygga lättare, men frågan är ju vad man vill banta bort. Utrustning/teknik, krockskydd eller kanske komfort? Så länge det går att köra stora tunga bilar så pass billigt som idag så är det klart att kunderna efterfrågar det.

#5
2018-10-07 13:56

Hmm... en bil utvecklad under ledning av en vd, Rupert Stadler, som sedan en längre tid sitter häktad pga fusk och oegentligheter. Premiumflaggan är ju borta, och riskerna med en Audi alltför överhängande -frågan är inte om den innehåller något skit, utan mer vad för skit Audi lyckats med här. På ytan är naturligtvis bilen fin, men vill man veta vad som döljer sig där under -kanske kan häkteskunden svara?

#6
2018-10-07 16:35

Strålande konsumentupplysning!
En volymbil, kanske?

#7
2018-10-07 16:42

Snygg? Jag tycker den är bland de fulaste bilarna som finns.

#8
2018-10-08 03:44

Svart pianolack, alltså blank plast som lätt repas på instrumentbrädan och dålig takhöjd i baksätet för en person på 187 cm, känns inte premium.

#9
2018-10-08 08:59

Och säkert får man utsläppsfusk på köpet....

#10
2018-10-08 10:37

den här är en perfekt maskin för många mil

#11
2018-10-08 12:51

@junkers just Audi A7 ser väl någorlunda ut men Audi A6 är inte någon elegant bil där nästan varje detalj är över designad. Säljes nu till kampanj pris 399 K med proline paket, dragpaket och ytterligare något ingick. 2.0 TDI 215 hk numera. Prismässigt är det ganska mycket billigare än Mercedes, BMW, Volvo.

Min Audi A6 2.0 TFSI med multitronic väger 1580 kg. Ingen tung bil det mesta är av aluminium. Varför nya väger så mycket kan man undra. Tror den kommer väga mindre med den aktuella bensinmotorn på 245 hk. Märkligt att ZF 8 stegs automatlåda tvekar? Har kört den i BMW och där tvekade den inte. Den som står ut med den fula grillen i fram kan göra ett riktigt bra köp till kampanj pris på A6.

#12
2018-10-08 16:47

Minimats det är bakdelen jag tycker är enormt ful.

#13
2018-10-09 14:03

@junkers
Bakdelen är ful på på A6 också! Fast fronten är bättre på A7 än A6. Fast kampanj pris 399 K kanske kan rädda A6 att några köper i alla fall eftersom den har väldigt omfattande säkerhets utrustning numera som autobroms, lane assistent, adaptiv farthållare osv. Personligen tycker jag Audi A6 C4 med orange blinkers är den finaste Audi 100/A6 av alla 8 serier som släppts hittills och C7 på andra plats.

#14
2018-10-09 17:18

Undrar vad det här bedrägeri företag har hittat på den här gången
för att dölja sina brister.

#15
2018-10-12 22:07

Hej Shogun!
Brister har alla bilmärken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.