Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A6 Avant (2011)

Provkörning

Nya Audi A6 har funnits i några månader, men först nu tar nog försäljningen fart ordentligt, för nu kommer kombin. A6 Avant är en bil som lockar många tjänstebilsförare. Men den som vill åka Audikombi bör ha hög lön och jobba för ett företag med rymliga miljöregler, för den klarar varken lägsta beskattningsnormen eller miljögränsen.

Den som har råd att hålla sig med en Audi A6 Avant får valuta för pengarna. Det är en elegant bil med hög status och den är så bekväm som man kan begära för ett grundpris på 354 000 kronor.

Lastutrymmet är lika exklusivt inrett som resten av kupén och tillräckligt stort för att rymma golfbagar på längden. 565 liter gods kan stuvas in och förankras med olika anordningar som glider på skenor i golvet. Fyra öglor är standard. För 1 900 kronor får man ett flyttbart bälte samt en balk som kan användas att trycka fast lasten.Båda är dock besvärliga att hantera.

Avant är samma bil som sedanmodellen fram till mittstolpen och att bakdelen är utbytt mot ett lastskåp märks föga, åtminstone för den som kör. Passagerare bak kan däremot höra att det är öppet bakom ryggstödet. Det mullrar ganska hårt från bakdäcken när bilen rullar på grov asfalt.

Kombin är bara 65 kilo tyngre än sedanmodellen – karossen består till 20 procent av aluminium – och känns lika vridstyv. Vad den kan prestera får jag testa på Gotland Ring som är den krokigaste, roligaste och svåraste racerbanan i Sverige.

Bilen tappar inte koncepterna hur hårt jag än gasar och hur fel jag än hamnar i svängarna. Den elektriska servostyrningen är exakt och bilen styr in i kurvorna snabbt och precis i det spår jag sett ut. Trots att karossen är nästan fem meter lång är A6 Avant lätthanterlig som en liten A3:a.


Snåldiesel nästa år?
Provbilen är försedd med ett sportpaket som kanske hjälper upp väghållningen lite. Det innehåller bredare däck och ett sänkt, hårdare chassi. Priset är 22 500 kronor och då ingår även sköna sportstolar och xenonljus. På racerbana passar sportchassit fint, men på vanliga vägar är fjädringen irriterande stötig.

Vid introduktionen finns två bensinmotorer och tre dieslar till A6 Avant. Den minsta dieseln på 177 hk blir också den billigaste och kommer att stå för merparten av de 3 500 bilar som generalagenten hoppas kunna sälja varje år. 2,0 TDI är dock inte tillräckligt billig för att förarna ska slippa straffskatt – förmånsvärdet blir minst 4 750 kr/månad.

Men det är lätt att dubbla månadskostnaden, för det finns gott om dyra prylar i tillbehörslistorna.

Många företag har en utsläppsgräns på 120 gram koldioxid/kilometer för sina tjänstebilar. De kommer inte att köpa Audi A6 Avant. 2,0 TDI är den renaste motorn och den är förargliga tolv gram från miljögränsen. Men det jobbas febrilt i Audis motorlab och troligen kommer en snålare diesel till A6 under nästa år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 Avant 2,0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A6 Avant 2,0 TDI

Pris: Från 354 000 kr.
Modell: Kombi med fem dörrar.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 493/B 187/H 146.
Motor: Fyrcylindrig diesel med common rail-insprutning och variabel turbo. Volym 1 968 cm3. Effekt 177 hk vid 4 200 varv. Vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 2 500 varv.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9 s. Toppfart 222 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass, BMW 5-serien, Volvo V70.

Vad nytt? Bakdelen som rymmer 565 liter last.
För vem? Den som har råd med kvalitet och gärna visar det.
Bra köp? Dyr att köpa ny, men säkert ett kap som begagnad om ett par, tre år.

Plus: Väghållningen, motorn, kvalitetskänslan, lastförmågan, dragvikten.
Minus: Ej miljöklassad, däckbuller, krångligt lastsäkringssystem.

Kommentarer

#1
Juppe
2011-09-21 08:59

Detta eviga mantra från ViB om att lågprofildäck och sportchassie bara är irriterande stötigt.

Inse att många (inklusive jag) tycker om den närvaro och vägkänsla detta förmedlar. Alla vill inte gunga fram med svampig fjädring i fluffiga fotöljer.

Sportpaket är tillval. Att så många bilar ändå är utrustade med detta är väl bevis nog för att er bedömning är högst subjektiv och något som merparten inte håller med om ...

#2
2011-09-21 09:12

Som Juppe skriver så är det ingen nackdel med sportchassi och lågprofildäck. Speciellt på en Audi är det ett krav eftersom styrningen annars är lik en amerikansk 70-talsbil och inte förmedlar ett dugg av underlaget till föraren.
Vad är det förresten för skillnad på den här A6:an mot förra? Jag ser ingen skillnad. Den påminner iofs starkt om en korsning mellan en Avensis och en C-klass. Inte så upphetsande direkt...

#3
FredrikEmilsson
2011-09-21 09:18

Formspråket går ju ut på att man har en linje, inte att varje ny modell helt skiljer sig från förra.
Några bilder med båda:
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/headlight-1.jpg

#4
Juppe
2011-09-21 09:29

FredrikEmilsson:
Det spelar ingen roll, Carlsson kommer inte att se någon skillnad ändå. Carlsson är som min mor, hon ser bara skillnad på bilarnas färg, inte om det är en BMW eller en Kia ...

#5
FredrikEmilsson
2011-09-21 10:03

Tänkte för dem som är intresserad av att se nya vs gamla. :)
För övrigt måste man, precis som med allt annat, se den i verkligheten. Bilden ovan är inte lyckad...

#7
2011-09-21 10:04

Snacka om feg formgivning.......

#8
2011-09-21 10:51

Även standardsättningen är ganska stram på Audi A6 och A4 och med sportchassi så blir dom direkt obekväma. Funkar säkert bra på släta autobahn i 200 knyck men på svenska tjälskadade landsvägar så är nog såna chassin inte alltid så kul.

Nu har vi ju alla olika kriterier för vad man kan kalla sportigt men för mig så blir inte en framtung och understyrd A6-diesel mer sportig med ett sådant chassi, (även om du säkert kan passera en rondell i något högre fart). Krävs lite mer.

#9
Raymond K
2011-09-21 11:05

Rålle
Jeremy Clarkson beskrev detta på ett mycket målande sätt.
Enligt honom så känns de flesta "sportiga" Audi som om man kör med en häst fastsatt på grillen.
Framtung och understyrning ger inte en sportig känsla.

#10
FredrikEmilsson
2011-09-21 11:17

Konstigt, de flesta tycker att nya A6 känns smidigare och lättare (vilket den faktiskt är) än t.ex. BMW 5-serien. Men de har väl fel då...
Till A6 finns det 4 olika chassin, bara att välja det som passar.

#11
Juppe
2011-09-21 11:23

Framtunga, understyrda Audis hör till historien. Numera hör de till de sportigare i segmentet. Nya A6 anses, som Fredrik säger, spänstigare och med mer underhållande köregenskaper än exempelvis 5-serien.

Raymond: Clarksson kan vara underhållande, på sin höjd, men ingen lägger väl någon större vikt vid vad han säger?

#12
Raymond K
2011-09-21 11:35

Juppe
Vad Jeremy säger vad han tycker om känslan i en bil är väl inget han famlar efter i det blå? Det han säger efter en provkörning är vad han tycker om väghållning och funktion och han är väl mer man att prata om körkänsla än någon av oss här. Har har säkert provkört fler bilar per år är vad vi har provat under en livstid.

#13
Juppe
2011-09-21 11:40

För det första: När provkörde Top Gear nya A6?

För det andra: Jo, Top Gear i allmänhet och Clarksson i synnerhet är inte objektiva. Top Gear är ett underhållningsprogram och inget seriöst motorprogram om man är intresserad av fakta.

För det tredje: varför väljer du att tro på pajasen Clarksson och inte alla de seriösa motorjournalister som hävdar motsatsen?

#14
Raymond K
2011-09-21 11:54

Clarkson är väl inte mindre motorjournalist än någon annan? Hans jobb och liv går ut på att testa bilar.
Visst har dom mycket jönserier och underhållning i programmet men deras tester av bilar är lika alla andras tester förutom att dom kanske inte alltid berättar om hur många matkassar man får in i bilen eller om farmor kan komma in i bilen lätt men den sortens information kan i alla fall jag vara utan.

#15
FredrikEmilsson
2011-09-21 12:15

Tror även Marianne måste lyssna på Clarkson då. Hon skriver "Trots att karossen är nästan fem meter lång är A6 Avant lätthanterlig som en liten A3:a".

#16
2011-09-21 12:27

Överdrev väl lite och visst har Audi bättrat sig och ger en trevligare, (eller mindre tråkig), körupplevelse nu än för säg tio år sen. Men i min bok så blir inte en standard A6 bättre eller sportigare med sportchassi utan snarare tvärtom.

Stötigare, mer spårkänslig, dyrare däck, mer slitage på framvagn, lägre markfrigång m.m. Att betala 20 lax mer för att få det på dom "uppgraderingarna" på en vanlig familjebil är för mig lite underligt.

#17
2011-09-21 12:39

Sitter det inte minst en V8 under huven så är det väl skräp enligt Clarkson!?
Underhållande jo visst men man får nog se programmet för vad det är ....ett humorprogram!
I de allra flestas vardag så måste man prioritera vad som är viktigast då man endast i sällsynta fall har råd att låta bli!
Köper inte en bil med sportbilsprestanda i tron om att det är en vettig familjebil.
Det finns bilar för alla men nu vill ju säkert A6 gärna förutom att vara en statussymbol även vara en familjebil och på den punkten kanske man inte når ända fram inte minst p.g.a priset.
huruvida då bilen understyr eller vilket chassi man kan utrusta med förblir då ointressant för mig.

#18
2011-09-21 13:04

En hundbuss kommer aldrig att bli sportig oavsett vad det är för märke i grillen, är det nån som tror att han är sportig i denna bil så kommer han få ett otrevligt uppvaknande om han åker till en sportbilsträff.....:)

#19
2011-09-21 13:38

Förmodligen har nya A6 den nya lösningen på växellåda som nya A4 fick, vilket innebär att motorblock och växellåda kunnat backas närmare kupen och därigenom minskat det tunga överhänget. Principiellt ger en tvärmonterad motor bättre förutsättningar att backa tyngdpunkten. Audis konstruktörer tvingas ofta till att få rum med stora V-motorer som alternativ, vilket leder till två avgasrör på var sida av växellådan, vilket leder till extra bred kardantunnel. A6 dras med en för hög kravlista för konstruktörerna vilket leder till att bilen inte blir maximal i alla utföranden. Glöm inte att kundkretsen kör på autobahn och inte i svensk glesbygd.

#20
Juppe
2011-09-21 13:39

RålleG: Det är därför det är tillvallsutrustning så man kan välja själv om man vill ha det eller ej. Fiffigt va? ;)

#21
FredrikEmilsson
2011-09-21 13:49

Snacka om svart eller vitt, av eller på etc...
Tror inte att någon köper en A6 och tror att det är en sportbil.
Däremot många som köper sportbil och aldrig nyttjar prestandan, bara glider. Vad är i så fall poängen med det?

#22
2011-09-21 14:13

Det finns ju mindre dyra bilar som har samma finesser, Opel Astra – och mer behöver inte sägas om det.

Däremot det här Clarkson argumentet, att bara för att någon gjort något många gånger så måste den personen veta vad som är rätt och fel bättre än andra.

Det är ju totalt struntprat eftersom det inte är hur många gånger man gjort något som räknas utan HUR man gjort och gör det.

Gör man fel och bär sig illa åt en miljon gånger så blir inte fel rätt bara för att man envisas och tjatar.

Fel är fel och förblir fel tills man gjort rätt, antalet gånger betyder intet.

#23
Juppe
2011-09-21 14:32

simon: en sporting bil är inte samma sak som en sportbil.
I en sportbil får du inte plats med 5 person, takbox och packning för fjällsemestern.

Nya A6 är en sportig familjebil. Sportigare än BMW 5-serie och E-klass iaf, enligt de flesta motorjournalister.

#25
Juppe
2011-09-21 15:31

simon: Jamen jösses, detta är ju en instegsmodell. Vill man ha sportighet så väljer man inte basmodellen med minsta motor och utan utrustning.
Nya A6 finns med motorer upp till 420hk så valfriheten finns där.

#26
FredrikEmilsson
2011-09-21 15:43

Det är ju så när man kan välja som man vill. Det enda man inte kan välja är quattro till de svagare motorerna. Annars kan man sätta ihop lite hur man vill. Man kanske gillar ett fastare chassi, men vill ha en lugnare motor. Men jag tycker inte att 177 hk motorn är sunkig.

#27
2011-09-21 15:48

Har lite svårt att se logiken i sportighet. Hur definierar man det? Jag menar, de flesta kunderna som köper en A6 har den som tjänstebil. Där värderas komfort högt. Man skall kunna komma utvilad till arbetet och möten, inte trött och okoncentrerad. Och i ärlighetens namn, hur många riskerar körkortet om man dessutom är beroende av det i sitt arbete? Nej, Audi är inte ett dugg sportigare än något annat på marknaden oavsett det står Volvo, Saab, MB , BMW eller Toyota på bakluckan. Det är bara ett PR-trick från marknadsavdelningarna.

Och den som sedan vill åka sportigt, köp er en gokart! Där får man verklig körglädje till en bråkdel av en prestigebils pris. Därtill slipper man riskera körkortet och andra trafikanters liv och lem. Betydligt smartare än att leka racerförare ute på våra gemensamt finansierade vägar.

MVH AL

#28
2011-09-21 16:25

Många fabrikat har motsvarande "paket" som Audi kallar sportpaket ... det är ett val för de som önskar de egenskaper som det ger ... Nu blir bilar av den här typen naturligtvis inte speciellt sportiga i förhållande till sportbilar byggda för att leva upp till namnet ... Men även där är tiden ur led, det går ju att få sportbilar med komfortpaket :o).
VW har en stor lådbil som de kallar sport .. Tran-sporter :0D ..

#29
2011-09-21 16:57

Ett återkommande argument här verkar vara att "motorjournalisterna skriver så, därför är det så". Vi tror att vi gör fria val, men om det hade varit så hade väl t.ex. jänkarna kört likadana bilar som vi (eller tvärtom). Folk är rädda för att sticka ut och göra fel, så står det i tidningen att man ska tycka ditten och datten - ja, då gör man det. Och hackar på dem som är av annan uppfattning.

#30
2011-09-21 17:27

Amoc.

Huvudet på spiken i ditt inlägg! Att tycka annorlunda går inte för sig än vad journalister tycker för de har ju alltid rätt.....

#31
2011-09-21 18:19

Att hacka på andra bara pga avvikande åsikter är ju fel men det är inte konstigt med kommentarer som "Styrning som 70-talsjänkare, understyrd och framtung, sunkiga 177hk motorer". De som kräker ur sig sådant bevisar bara en sak och det är inte precis att de talar av erfarenhet. Denna är säkert minst lika kul och skön att köra som nya A4:an och för de som vill bilda sig en egen uppfattning om detta så finns säkert bilar att provköra, men det kanske är under er värdighet att sätta er i en sådan skitbil?

#32
2011-09-21 18:32

Jag tror de flest misuppfattat varför kunder väljer Sportpaket, det har inte att göra med ovilja till komfort eller krav på sportigare köregenskaper utan helt på grund av att en bil med sportpaket och stora fälgar är mycket snyggare. Ser du på kunder i Audis målgrupp så är design det viktigaste köpargumentet, långt före komfort och ekonomi som motorjournalister ofta fokuserar på. Jag håller med om att en bil med lite mindre fälgar är bekvämare men jag tycker inte att det är lika viktigt som att jag har en snygg bil, och jag lovar att jag inte är ensam om den åsikten.

#33
2011-09-21 18:39

@quattron: Det är precis det jag menar! Man har läst att någon bil är sävlig och understyrd, och därför är den bilen automatiskt skräp. Komfort är bara skit. De flesta använder väl trots allt bilen till vardags, för att ta sig till jobbet osv. Vad som förvånar mig är att samma individer inte efterfrågar sportchassi och lågprofildäck på lokaltrafikens bussar? Då borde det ju bli otroligt mycket mer underhållande att kuska fram i stadstrafiken!

#34
2011-09-21 18:41

@Kalle 79: Helt rätt. Bilen är för mannen vad handväskan är för kvinnan.

#35
2011-09-21 21:16

amoC, jag valde själv bort sportchassit till min A4Q just pga komforthöjningen och dessutom blir ju bilen ca 2,5cm högre, bra när man fyllt 50. Vid en service körde jag ca 50 mil med en annan ny A4 tdie med sportchassie. Jag upplevde dock inte skillnaden speciellt stor vad gällde komforten på väg, körde iofs mest på de få bra vägarna då, men sportchassit är betydligt distinktare vilket man märker tydligt vid vägbulor, skarvar o.dyl. samtidigt som den givetvis är ännu vassare i kurvorna. Föredrar dock lite "gung o höjd" så nästa vagn blir nog också med komfortchassie.

#36
2011-09-21 22:32

@quattron: Jag skulle gjort samma val som du, även om jag "bara" är 34. Men smaken är är ju som bekant delad, och jag förstår att folk kanske vill ha en mer sportig setup. Det jag inte tycker om är när folk inte kan acceptera att inte hela världen delar delas åsikt om hur en bil ska vara. Om jag vill köra Opel Rekord -62 (ja, jag gjorde det under en sommar för ett par år sen), så vill jag inte höra att jag är en idiot för att den inte har ESP och diffbroms. Det är jag medveten om.

#38
2011-09-22 22:25

Men hallå, Audis chassi i vanliga utförandet (inte sport) måste väl vara tillfyllest för i princip allt bilåkande. Det är ju stötigt över brunnslock så det räcker redan som standard. Kan inte för min själ förstå i vilken situation man behöver ett sportchassi, annat än på Autobahn i 200+. Skulle inte komma på tanken att beställa en Audi med sportchassi.

#39
FredrikEmilsson
2011-09-22 22:43

Leifer: Du kunde bara att gjort ett tomt inlägg, vi visste ju redan vad du skulle skriva...

#41
FredrikEmilsson
2011-09-23 00:15

Jag tycker inte att Audis design kör över folk. Du skrev själv att den såg mesig ut? Då den är alltså gapig och mesig? Som att vara kaxig och ödmjuk? Ganska unikt i så fall.
Förstår inte heller vad bilval har med hänsyn att göra?

#42
Juppe
2011-09-23 08:56

leifer: du måste skilja på din personliga smak och på fakta. Menar du på allvar att Audi borde ändra sin design p.g.a några gaphalsars personliga åsikter på ett anonymt bilform när man vinner pris efter pris för just sin design och säljer typ flest bilar av alla?

#43
2011-09-23 12:47

"Den gapiga varianten rimmar dessutom illa i dessa svåra ekonomiska tider. Nu handlar det inte längre om att köra över folk utan att istället visa ödmjukhet och hänsyn." Ehhh... vad tusan menas?? på vilket sätt kan Audis front ha något med de ekonomiska tiderna att göra, och vem kör över folk? Audiförare?
detta var nog det virrigaste inlägget på länge...

#44
Raymond K
2011-09-23 16:27

Håller med leifer att fronten är för gapig.
Den tycks vilja säja "grrrr flytta er, här kommer jag , kolla in mig grrrr."
Det stämmer inte in med linjerna i övrigt.

#46
Juppe
2011-09-24 11:16

leifer:
Jag kallar inte alla av en annan åsikt för gaphalsar. Du framhäver dock dina högst personliga åsikter och smak som om det vore fakta.
Design är subjektivt, men _fakta_ är att Audi är en av de mest framgångsrika biltillverkarna idag och just design är ett av Audis erkänt starka kort (man har många designpriser i sin portfölj).

Så tycka vad man vill om Audis design - smaken är som baken - men detta eviga tjat om Audis front och att alla bilar "ser likadana ut" uppfattar jag som enfaldigt, tjatigt och, ja .. gapigt.

#48
Raymond K
2011-09-25 09:28

Det är ju inte bara Audi som kör med mastodont grillar, finns ju andra med som Peugeot och förmodligen fler som jag inte kommer på nu och det är inte snyggt på dom heller tycker jag. Finns väl bara 2 bilmärken som kommer undan med stora grillar som ser snyggt ut och det är Bentley och Rolls Royce men deras grillar är ju trots allt mer smakfullt designade.

#50
Raymond K
2011-09-26 09:20

Rätt leifer
Håller med om att Jaguars och Aston Martins grillar verkligen passar in i deras design, där känns det som om bildesignern jobbat på att grillarna skall följa bilarnas linjer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.