Bild
Nästa artikel
Grillen som blivit ytterligare lite större på nya A6 finns i svart (tillval) eller krom.
12 mm mer benplats än tidigare. Vi Bilägares baksätesprovare, 187 cm lång, åker bekvämt.
Skuffen är djup, att nå längst in är en övning i spänstighet.
Bara var tionde svensksåld A6 är en sedan. Kombin kommer i höst.
En framför föraren (12,3 tum) och två i mitten (10,1 och 8,6 tum) – skärmarna dominerar i nya A6.
Skärmarna vibrerar lätt när man fingrar på glasytan, ett sätt att simulera känslan av att trycka på en riktig knapp.

Provkörning: Audi A6 (2018)

Provkörning

I nya Audi A6 finns mycket att titta på. Tre bildskärmar på totalt 31 tum pockar på uppmärksamheten. Tittar man vidare upptäcker man en mycket välgjord bil. Men den kostar förstås en slant…

Bilen startas med en vanlig knapp och volymratten är ett gammalt hederligt vred – annars är det skärmar som gäller i nya Audi A6.

Att den smarta mobiltelefonen stått modell för inredningen är glasklart. Här får man peka och svajpa för att ställa in allt från fläkt och temperatur till radio och gps.

De två mittskärmarna är otroligt eleganta och sprängfyllda av funktioner. På den nedre kan man mata in adresser till navigatorn genom att rita bokstäver med fingret, den övre går att anpassa med egna favoritknappar och genvägar. 

Hela upplägget är modernt värre – men kanske inte fullt så praktiskt i alla lägen. Det går inte att komma ifrån att man måste släppa blicken från vägen för att höja eller sänka värmen, det går ju inte att känna sig fram till rätt knapp på en slät yta.

Eftersom skärmarna är ”kapacitiva” kan man heller inte använda dem med vanliga handskar.

Nåja, helt skärmberoende är man ändå inte, många funktioner går att styra med smidiga rattknappar och röstkommandon som bilen ibland förstår.

Desto mer helgjutna är köregenskaperna. Mycket av grundtekniken delas med A4 och A8 och avvägning mellan stabilitet, komfort och pigga styrreaktioner är verkligen lyckad. Bilen går precis dit jag vill och ratten förmedlar en trygg känsla av vägkontakt. Fjädringen är åt det fastare hållet men känns aldrig stum, repertoaren är bred och knölarna på vägen silas bort på ett mycket övertygande sätt.

"Det är bara att välja om man vill åka fluffigt eller sportbilshårt."

Provbilen har stötdämpare som är ställbara i hårdhet (13 700 kr) och skillnaden mellan komfort- och sportläget är överraskande stor, det är bara att välja om man vill åka fluffigt eller sportbilshårt. Ett annat tillval är luftfjädring med automatisk nivåreglering (24 200 kr). De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi.

Betala extra kan man också göra för fyrhjulsstyrning (23 100 kr) som knappt märks i högre fart men som minskar vändradien med en meter.

Ljudnivån är behagligt låg, trots bilens 19-tumsfälgar, men då sker provkörningen på mestadels släta vägar. Originaldäcken är för övrigt fyllda med ett två cm tjockt skumlager som ska dämpa resonansljud.

Driver gör en en fyrcylindrig tvålitersdiesel på 204 hk (grundpris 407 900 med sjustegad automat) som inte hunnit bli typregistrerad (faktarutan är därför vigd åt den stora V6-dieseln som redan blivit ”typad”).

Att det är en diesel märks först inte, motorn jobbar viskande tyst och snudd på vibrationsfritt. Gott om kraft finns att hämta på låga varvtal, inte behöver man mer motor än så här? Dubbelkopplingslådan är snabb och mjuk när den skickar i växlarna och den höga utväxlingen på sjuan är utmärkt vid svenskt motorvägstempo. 

V6-dieseln på tre liter – hur fräscht låter det i dessa dagar? – är förstås flera nummer större i allt. Den väger också 120 kg mer och bilens balans blir lite mer framtung. Vissa uppskattar säkert det mulliga ljudet, andra tycker att det låter för mycket. Samma maskin finns i nedtrimmad version (231 hk) och enda bensinaren är en V6 på 340 hk. 

De sexcylindriga motorerna kombineras med ett extra elsystem på 48 volt som gör att bilen kan slå av motorn i vissa situationer och återvinna energi vid inbromsning. Detta minskar förbrukningen med 0,07 liter milen, enligt Audi.

Förvirrande nog finns två olika sorters fyrhjulsdrift, ett permanent system (endast till stora dieseln) och ett elektroniskt inkopplingsbart (till alla andra motoralternativ).

Yttermåtten har vuxit åt alla håll men bara med några mm, att innerutrymmet blivit två cm längre får tillskrivas smart förpackning. Där bak kan två vuxna åka bekvämt, den hårda mittplatsen med hög kardantunnel framför vill man helst undvika. 

En hel del påkostade material har använts i bygget. Huv, framskärmar, dörrar, baklucka och vissa chassidetaljer är gjorda av rostbeständigt aluminium.

Den provkörda sedanen är en marginell företeelse i Sverige, kombin står för 90 procent av försäljningen. Den senare lanseras i september och kostar 17 000 kr extra (inklusive elbaklucka). Ett halvår senare eller så kommer den upphöjda Allroad.

Så till alla som funderar på en A6 som nästa tjänstebil: visst är det en högklassig bil och den digitala förarplatsen lär man sig säkert att leva med.

För privatköparen är det snarare ekonomin som är kruxet, grundpriset är högt och klättrar snabbt uppåt om man väljer till lite extrautrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6?

Audi A6 Sedan 50 TDI Quattro Tiptronic

Pris, från kr: 573 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 494/B 189/H 146.
Tjänstevikt, kg: 1 900.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Bagagevolym, l: 530.
Motor: V6-dieselturbo, volym 2 967 cm3, max effekt 286 hk (210 kW) vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 620 Nm vid 2 250–3 000.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km, CO2-utsläpp 150 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass, BMW 5-serie, Volvo S90, Jaguar XF.

Plus: Köregenskaper, komfort, motor, säkerhet, tekniska finesser, finish.
Minus: Dyr, mycket är tillval, skärmhantering.

Vad nytt? Femte generationens Audi A6 (åttonde om man räknar med Audi 100).
För vem? Poppis bland tjänstebilsförare och eftertraktad begbil om några år.
 

Kommentarer

#1
2018-06-24 10:17

Jaha, nu skall man ha tre skärmar att titta på istället för att hålla koll på körningen.
Vad gör då den nya telefonlagen för nytta?

#2
2018-06-24 10:39

Som tur är så är alla ”knappar” på skärmen rejält tilltagna i storlek så det funkar faktiskt att göra mycket bara genom att snegla lite på den.

#3
2018-06-24 10:57

Ja den svarta grillen är ju betydligt snyggare än den kromade blaffan, åtminstone så länge bilen är svart.
Skärmar är bara att acceptera, de kommer att ersätta alla mekaniska instrument och tyvärr alla fysiska knappar.
Men varför tre st? En stor är ju tillräckligt.

#4
2018-06-24 11:23

Den här vagnen är verkligen övertygande på alla sätt. Men det kostar givetvis därefter.
Som kombi står den överst på min lista och då helst med trelitersdieseln.

MVH AL

#5
2018-06-24 11:28

saabnisse: två skärmar på mittkonsolen istället för en kan göra det lättare att sköta två olika inställningar samtidigt. Det öppnar även upp för en trevligare och mer flexibel interiördesign.

#6
2018-06-24 11:37

Skärm hysteri??
En bra stor skärm är inte fel men min känsla är att för många och kanske speciellt för många med 55+ blir det för omständigt och tillochmed svårt med menyer i parti o minut.
Det finns dom som inte duger till att koppla in en ny telefon på Bluetooth i en vanlig bil med krångliga system .
Till dess försvar får jag ändå säga att röst komandon är nästan felfritt nu på vag bilar vilket det inte var för två år sedan.

#7
2018-06-24 11:33

Som privatköpare vill man nog framför allt undvika den höga skatten de tre första åren. Därefter är det förmodligen läge att plocka dessa 5-600.000 kronors bilar som begagnade till halva nybilspriset. Frågan är bara hur många det kommer att finnas.

#8
2018-06-24 12:15

Christoffer, en stor skärm kan delas upp i många små och kan komma att utformas helt individuellt efter resp, förares önskemål.
Det är inte vanligt än, men det kommer väldigt snart!
mso 1000, det kommer nog inte att bli så besvärligt för de äldre, man kan räkna med att det kommer ett minimalistisk utförande där enbart det absolut viktigaste visas liksom utföranden där precis allt vettigt och ovettigt visas, helt efter önskemål.

#9
2018-06-24 12:29

Vad jag tycker om nya Audi A6? I kombiutförande med AWD och en klimatsmart dieselmotor är detta verkligen en bil som tilltalar mig.

Audi = créme de la créme dvs är en genuint äkta premiumvagn av rang!

#10
2018-06-24 12:54

Efter att ha läst Fredriks recension är jag definitivt inte sugen på denna modell eftersom skärmarna inte är ergonomiskt placerade eller utformade. Bättre kan man kräva. Och bara plats för fyra!?

#11
2018-06-24 13:16

Skärm som man inte kan styra vintertid med tunna handskar = FAIL.

#12
2018-06-24 14:25

Går det över huvud taget att laga en punktering i denna nya delvis skumfyllda däcktyp?

#13
2018-06-24 15:23

Det ser riktigt fint och bekvämt ut för dom i framsätena, men baksätet ser påvert ut, som 2a eller 3e klass i jämförelse

#14
2018-06-24 15:41

Jaha Audi, "snyggt jobbat"!
Men vad är det egentligen?
En bil i tiden, en bil för framtiden eller en relikt från gången tid ?

#15
2018-06-24 18:19

"mycket välgjord bil"
Och det utgörs av vad?
Inte mycket i texten nämner något som kan betecknas som tydligt "välgjort".
Dyrt och avancerat, påkostat möjligen, men välgjort?
Lite exempel på det kunde väl också ha tagits med.

#16
2018-06-24 19:15

Totalt ute ..och inte är den som en del redan har noterat premium rätt igenom utan jag har faktiskt svårt att rent interiört se vad som är så märkvärdigt mycket mer mot bilar i 300 000 kronors klassen?
En svindyr premiumbil ska enligt min mening leverera ägaren top notch även om så hen så ålar sig ned och synar under sätena, här räcker det med att öppna bakluckan så faller det hela.

#17
2018-06-24 19:27

Tvärnit, hur vet du det så väl, har du haft möjlighet att syna bilen i verkligheten?
Själv väntar jag med att döma ut en bil tills jag sett den och provat den.
Först då tror jag att jag vet vad jag talar om!
Men det är klart, det finns bilar som inte alls faller i smaken och som det inte är lönt att titta närmare på, men de brukar jag inte bemöda mig att kommentera.

#18
2018-06-24 19:36

Av de bilder som visas i denna artikel så har i alla fall jag svårt att döma ut detaljarbetet...
Visst - gångjärnen i bagageluckan kanske skulle kunna gjorts elegantare men den svagheten delar den bl a med nån Lexus-modell jag kollade för ett antal år sedan - och säkert med många fler bilar.

#19
2018-06-24 20:30

Jag frågar mig vad som är så märkvärdigt mycket mer i den här bilens interiör?
Det är ju för tusan ett dussin upplägg som jag ser på bild förutom växelväljaren knopp som ser ut som en gammal Ronson tändare och som ej passar in.
Detaljarbetet på VW bilar är alltid bra utfört och det gäller även den lilla simpla Up vilket gör att jag up-skattar VW men att det finns en gräns för hur långt som detta når.

Volvo har lyckats bättre med att ta steget upp till premium.

#20
2018-06-24 20:35

efter 3 år blir den hit för privat ägarna

#21
2018-06-24 21:10

Vad som är märkligt är att VW faktiskt kan detta med premium design (VW Arteon).

#22
2018-06-24 22:36

Bonus Malus here we come!

#23
2018-06-24 23:18

Vi ser ju att Audi blir allt mer "fusk-fyrhjulsdrift". I praktiken kör de flesta Audi-ägarna snart bara framhjulsdrift - dock med förnimmelsehandikappet att de tror att de kör fyrhjulsdrift … Hehe ;)

#24
2018-06-25 08:29

mso 1000
Vad är det som blir svårt för 55-plussare enligt #6?

#25
2018-06-25 18:05

När det gäller kvalitetskänsla och välgjordhet så kan ju denna bedömas bäst med bilen framför sig eller sittandes i.
På utsidan så ser man det bland annat genom tillpassning av karossdelar. Audi och tyskarna har varit duktiga med detta. Volvo har varit mindre bra. Volvo kanske har blivit bättre.
Invändigt så märker man väldigt fort ifall det är kvalitet, om det är välgjort eller om allt knakar, känns plastigt eller skramlar. På den biten är Audi och tyskarna duktiga. Det är ljusår mot att sitta i en Seat, Skoda eller gamla V60 för den delen.
Men det är ju vad jag upplever och tycker. Sedan är ju frågan om det är värt merkostnaden.

#26
2018-06-25 19:21

Fräsigt värre men tyvärr lite snålt med motoralternativ i dagsläget, hade gärna sett den med V12 bensin.

#27
2018-06-25 19:56

Det är tydligt att det är många svartsjuka individer, när en ny Audi A6, får mängder med tummen ner. Klart att det svider i ögonen på de med sämre bilar och ekonomi, men ni borde rimligen kunna uppskatta en av de bäst byggda bilarna vi har möjlighet att köpa.

#28
2018-06-25 21:30

Stilren interiör men är det fortfarande fejk avgasrör? Ser ut som täcklock är monterade.

#29
2018-06-26 10:46

Jodå "GDS"! Avgasrören är ren dekoration och i mitt tycke hade det varit snyggare att inte ha monterat några alls.

#30
2018-06-27 10:23

@VolvoXC90. vadå sämre bilar och ekonomi? Har man råd att köpa en Volvo V90 har man också råd att köpa denna bilen om man så vill. Jag för min del föredrar BMW.

#31
2018-06-30 16:47

Audi har hög kvalite känsla men den riktiga dvs verklig kvalitet är inge märkvärdig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.