Bild
Nästa artikel
Ingen sportkupé men väl en halvkombi med kupéstuk. ”Tangoröd” metallic kostar 10 000 kronor extra.
Innanför luckan finns ett djupt och lättlastat utrymme. Elöppning är standard.
Låg höjd, bred tröskel och snäv dörrvinkel gör det bökigt att ta sig i och ur.
Funktionspäckat men lättanvänt och med sedvanligt hög finish.

Provkörning: Audi A5 Sportback (2017)

Provkörning

Snygg enligt många och hyggligt praktisk – men kan nya Audi A5 Sportback försvara sin prislapp?

A5 Sportback är på pricken 38 600 kronor dyrare än A4 Sedan. Bilarna bygger på precis samma teknik, det som kostar extra är designen. Andra generationen är precis som den första, som kom 2009, en femdörrars halvkombi med låg och spänstigt skräddad kaross med ramlösa sidorutor. Det är inte helt enkelt att skilja den nya modellen från den förra men alla som kommenterar utseendet verkar överens: det är en snygg bil. Att den är ungefär fyra centimeter lägre än vanliga A4 märks på insteget, framför allt är det bökigt att ta sig in där bak.
 
Förarstolen i provbilen är klädd i mysig alcantara (tillval för 15 800 kr) och därtill är nackstöden ställbara i djupled (1 500 kr), hitta rätt körställning är lekande lätt. Sportigt utseende ska enligt Audi avspeglas i köregenskaperna, fjädring och stötdämpning har fått lite stramare sättning jämfört med vanliga A4. Misstankarna om irriterande stötighet kommer snabbt på skam, med standardchassi och 18-tumsfälgar är avvägningen mellan stabilitet och komfort riktigt lyckad.
 

"Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna."

Karaktären på vägen är avspänd, styrningen är exakt men kanske inte den mest känsliga, körläget ”Dynamic” gör responsen snabbare. Att en diesel sitter under huven hörs och känns på tomgång, annars arbetar 190-hästaren mjukt och tyst. Det är en duktigt stark motor som tål mycket segdragning och törsten verkar inte så farlig. 0,47 liter milen anger färddatorn efter en 70-milatur på mest motor- och landsväg.  Automatlådan med dubbla kopplingar och sju steg ser till att växlarna skickas i snabbt och silkesmjukt. Varvtalet vid 100 km/tim på sjuan är bara 1 300. Bland de andra motoralternativen finns en tvåliters bensinturbo på 190 eller 252 hästkrafter och en ny gasversion, G-tron, på 170 hästar.
 
Tittar man på bilen
från sidan ser man hur taket sluttar ovanför baksätet, vilket så klart påverkar innerhöjden. Ändå får medellånga plats med huvudet och urgröpningarna i framstolsryggarna ger lite extra utrymme för benen. Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna.
 
Halvkombiluckan i aluminium öppnas elektriskt genom ett tryck på nyckeldosan och utrymmet är överraskande stort. Golvet är en meter långt och lastandet underlättas av ett stort bagagenät, rejäla öglor, spännband på väggarna, krokar och vettig belysning. Baksätet är tredelat och med mitten nedfälld går skidorna in.
 
Som vanligt när det gäller Audi är extrautrustningen dyr. Provbilen är ganska försiktigt utrustad med tanke på alla finesser som kan väljas till men kostar likväl närmare halvmiljonen. A5 Sportback är kanske inte en bättre bil än vanliga A4 men den har utseendet för sig samtidigt som den är överraskande praktisk.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A5 Sportback?

Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 hk S tronic

Pris, från kr: 396 500 (provbilen: 482 500).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 473/B 184/H 137.
Bagagevolym, l: 480–1 300.
Tjänstevikt, kg: 1 698.
Max dragvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcyl. turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: BMW 4-serie Gran Coupé, Volkswagen Arteon.
 

Plus: Utseende, utrymmen, köregenskaper.
Minus: Dyr, bökigt insteg.

Vad nytt? Elegant halvkombiversion av Audi A4.
För vem? Den som söker en hyfsat rymlig bil med sportigare kaross.   
 

Kommentarer

#1
2017-10-01 10:28

Bakrutorna kan endast hissas ner till hälften som i övriga VW Audi med samma typ av kaross, vilket förstör själva vitsen med ramlösa rutor som ju är ett exotiskt utseende, nu ser det endast underligt ut när bakdörrarna aldrig kan vara öppna.

Och ingen elektromagnetisk fällning av ryggstöden trots att det finns i Skoda och Arteon - billigt och snopet intryck på den punkten när luckan ändå är elektrisk.

#2
2017-10-01 10:42

"A5 Sportback är på pricken 55 100 kronor dyrare än A4 Sedan. Bilarna bygger på precis samma teknik, det som kostar extra är designen."
Det här stämmer inte alls! Ni får göra lite bättre research. Drivlina och utrustning skiljer också i de 55 100 kronorna.
A5 har inte de minsta motoralternativen och är bättre utrustad som standard. Jämfört med likvärdig A4 skiljer det inte många kronor alls.

#3
2017-10-01 10:47

Frågan är egentligen irrelevant - vill man ha utseendet betalar man - har man inte råd eller alternativt inte vill betala får man titta på nå't annat.

#4
2017-10-01 10:55

Hur många gånger som jag har haft eller känt ett behov av att köra ner rutorna hela vägen, på någon av alla mina bilar genom 25 års bilägande.....

Typ kanske en handfull.

Är elektromagnetiska låsning av ryggstöd bättre?

Hade det varit det, så hade nog koncernens kung, haft det, men för de som väljer bilmärke på dina premisser, så är det en viktig aspekt.

#5
2017-10-01 10:58

Troligen så ger Audi mer på alla punkter men ändå att Aerton ligger nära och kan upplevas som minst lika snygg och kommer billigare.
Man kan fråga sig faktiskt och det gäller för VW-gruppen i helhet att det har liksom klumpat ihop sig!
Samma teknik rakt över så varför en Audi före VW? Eller varför en VW före en SEAT eller Skoda?
Jag hänger numera inte riktigt med i VW-gruppens upplägg.

#6
2017-10-01 11:52

Tvärnit
Visst delas en del eller mycket av tekniken. Men det är fortfarande en stor skillnad att köra en Seat jämfört med Audi.

#7
2017-10-01 11:58

Seat är nog roligare, då den är lättare. Det är vad jag tror efter kört min Skoda och andra Audi bilar. Visst är Audi bra, men oftast för tunga för att det skall bli roligt. Är det komfort man är ute efter så skall man definitivt köra Audi, men jag tror en Seat/Skoda är roligare.

#8
2017-10-01 12:06

AudiS4

En extra dyr och exklusiv lyxbil skall ha dels ett högklassigt utförande, rutor som inte går att öppna är inte högklassigt.
Och den skall ha en motsvarande komplett utrustning - att den blir slagen på fingrarna av billigare alternativ på en så märkbar punkt är inte rätt klass.

Och fönstren har ingenting med praktiska behov att göra.
Är detta en Volvo 240 kanske?

Det här är en, i varje fall avsedd, elegant 4-d Coupe med ramlösa rutor, det har den inte för att ramlösa rutor är praktiska och funktionella utan för deras känsla och utseende när man hissar ner rutorna.
Alltså har man sabbat hela grejen med ramlösheten och det är väl värt att kritisera.

#9
2017-10-01 13:13

Nu är det fortfarande en B-stolpe i vägen för att ramlösa rutor ska komma till sin rätt. Inte ens BMW,s coupeer är utan B-stolpe. Endast Mercedes E, S-klass är riktiga coupeer.

#10
2017-10-01 14:46

Axa. Det är stor skillnad om man så att säga är en person som gillar bilar och njuter av att köra bil knappast annars.
Det som jag far efter är att modellprogrammen har tryckts ihop. Dem ser alla mer o mer ut som Audi och får mer o mer utrustning och ofta ligger det i var modell någon värsting i toppen som prestandamässigt tangerar en jämbördig Audi.
Hur många idag uppskatta en bil som bil? Alla märken hänger på en massa elektronik och bakluckan öppnas med en spak eller bara så foten under bilen, adaptiva farthållare, sport ratt i läder, etc etc och vad berättigar då en Audi eller en VW mot sina syskon då folk idag allt mindre skönjer dem små nyanserna utan det är lite som med bag in box, rödvin är gott och nyttigt!
En Audi bör skilja sig markant ifrån syskonen och en del modeller gör det medan att andra går på ett ut med syskonen och är det då värt att betala så mycket mer för de fyra ringarna i grillen?
VW samma sak, vi har haft dem uttrycken men att du har ingen riktig VW om man har en SEAT eller Skoda nej men det är inte mycket som skiljer och idag kan man fråga sig om inte VW börjat att glida nedåt ifrån tronen då syskonen tränger sig på upp i jämsides.
Det är det här som jag inte får ihop, mångfalden har blivit till för många lika kort.

#11
2017-10-01 14:55

Karmlösa sidorutor... Då utesluts den tåmligen omgående som året runt-bil för min del. Då får man väl kolla på Kia Stinger istället :)

#12
2017-10-01 15:04

Tvärnit
Instämmer på alla sätt.

Men så går det när man bara har "SÄLJA" som sin målsättning, vision och filosofi, det är inte mycket kultur och högre visioner över VAG koncernen, bara kapitalistiskt frosseri och sälj max antal till vilket pris som helst och skit samma med allt annat.
Pump ut, pumpa ut, mer och mer och fler och fler och mer ändå när vi ändå är igång...

#13
2017-10-01 15:17

Jamen..VAG är i branschen för att tjäna pengar och inget annat. De är inte där för att bygga praktiska billiga transportmedel till "folket". VAG har, liksom alla andra producenter, aktieägare som kräver utdelning. Så kontentan blir - företagen bygger det som ger högst avkastning per kosnadseuro/dollar/pund/Yen/Yuan eller vad som nu är tillämpligt. Det är inte svårare än så.

#14
2017-10-01 16:34

Som mayors skriver, VAG är i branschen för att tjäna pengar. Precis som de flesta andra tillverkare.
Fördelen med VAG, om man gillar drivlinorna, är att de erbjuder sådan bredd att det finns någon modell som passar de flesta, designmässigt. Det är inte många tillverkare som kan erbjuda det.

#15
2017-10-01 17:05

Ja man kan ju få/köpa allt från Skoda citigo till Bugatti Chiron.
Hur många har den bredden?

#16
2017-10-01 17:05

A5 Sportback är mycket snygg även om jag tycker att fronten var bättre på den förra.

#17
2017-10-01 20:11

Håller med Peter.
Bilen är mest vrålsnygg men fronten känns lite tråkig Ford Mondeo

#18
2017-10-01 20:30

Det som skiljer denna kärran mot alla övriga inom VAG familjen är att den går att köpa som gashybrid med en motor som ändå verkar ha helt ok prestanda. Ingen annan inom VAG erbjuder detta (om man inte räknar med Audi a4).

#19
2017-10-01 21:58

Det var en fasligt dyster inredning, för tankarna till 90-talets japanare. Men, man får hoppas att blinkers är standard på denna modell, det verkar vara tillbehör på de Audi jag sett i trafiken idag. Ju dyrare Audi, desto färre bilar är försedda med blinkers.

#20
2017-10-01 22:25

hultarn, den är designad i Sachsenring och de genuina östtyska generna är nedärvda.
Det som ska vara roligt eller trevligt ska inte ägaren bestämma, det finns bestämda regler om hur det ska vara!

#21
2017-10-02 08:08

Påminner lite om min röda Saab 9-3 (OG) :-)

#22
2017-10-02 10:09

Haha, ja likheterna mellan Audi och Saab är slående. Ungefär som mellan en sten och en ekorre...

#23
2017-10-02 10:27

55100? Då jämför man en A4 1.4 med en A5 2.0 TFSI. 40 hk skiljer där. Dessutom är A5 5-dörrar och mer utrustning från början så Nej, det är inte bara designen som skiljer!

#24
2017-10-02 13:23

Re Axa: Du menar att Audin är stenen antar jag?

#25
2017-10-02 13:38

Hej,

Tyvärr blev det fel i prisjämförelsen mellan A5 Sportback och A4 Sedan.

Enligt Audis ordinarie prislistor gäller följande priser för jämförbara versioner (även om det finns vissa skillnader i standardutrustningen):

A5 Sportback Standard 2.0 TDI 190 S Tronic: 396 500 kr
A4 Sedan Standard 2.0 TDI 190 S Tronic: 357 900 kr

Rätt prisskillnad är alltså 38 600 kr.

Tidigare angiven prisskillnad (55 100 kr) gällde mellan A5 Sportback Standard 2.0 TDI 190 S Tronic och A4 Sedan 2.0 TDI 150 S Tronic (341 400 kr).

Jag ber om ursäkt för felet.

Hälsar,
Fredrik Diits Vikström
Vi Bilägare

#26
2017-10-02 15:44

Saabium
Sett till företagen så är väl Saab stendött och Audi lika piggt som en ekorre.

#27
2017-10-02 16:56

Vilket lyft designmässigt......

#28
2017-10-02 21:32

Nja - hellre en BMW 4 Grand Coupé i det segmentet. Mer slimmad formgivning, elegantare.

#29
2017-10-03 00:52

Audi har lite av storhetsvansinne. Löjliga priser på utrustning som andra märken erbjuder gratis eller till klart mer fördelaktiga priser. Dyra att serva och allting med en Audi är dyrt. Interiören är intetsägande och tråkig, inte alls i klass eller stil med varken MB eller BMW. Fast det är ju min personliga åsikt, andra tycker väl annorlunda.
Men om jag hade fått blindvälja mellan en BMW för 500.000 och en Audi för 500.000 så hade jag utan tvekan valt BMW:n. Av den enkla anledningen att BMW känns mkt mer bil, mer lockande så väl interiörsmässigt som exteriörsmässigt. Teknikmässigt ligger väl Audi dessutom långt efter både MB och BMW

#30
2017-10-03 20:50

Redor
Fast läser man om vad en del BMW-ägare tycker om sina bilar så är det att volymmodellerna har förlorat sin spänstighet och sportighet, i jämförelse med äldre modeller och undantaget värstingmodellerna.

#31
2017-10-04 00:54

Stod någonting om att nuvarande 3- och 4-serien (F) blev lidande då i-modellerna fick ökade resurser. Visst, lite billigare känsla invändigt, samt okänsligare styrning (el-assisterad ist för olje-) Blir bättre när G-serien kommer, vilken baseras på CLAR- CLusterARkitektur. Med nya 5-serien färskt i minnet bådar det gott iaf! Sorry för OT.

#32
2017-10-04 12:43

Bedrägeri märket Audi är en förklädd Skoda!
Interiören är bedrövlig
De har skurit sönder instrumentpanelen och satt dit en ful skärm som sticker ut ovanför instrumentpanelen

#33
2017-10-04 18:45

Konstigt att Vi Bilägare inte nämner att nya A5:an är typad för 4 pers, alltså inget säkerhetsbälte på mittplatsen i bak. Spelar inte så stor roll att mittplatsen är hård som en kyrkbänk då!!!

#34
2017-10-07 10:45

@Peter Norlin, det finns säkerhetsbälte på mittplatsen bak. https://bilweb.se/i?u=group1%2FM00%2F78%2FC9%2FJRqYuFmpai-ABe15AAGXNZt_S...

#35
2017-10-08 09:43

Kardantunneln är störande för baksätespassagerarna. I min Toyota Avensis finns ingen sådan, jätteskönt. Hur har Toyota löst detta och varför gör inte andra bilmärken på samma sätt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.