Nästa artikel
Provkörning: Audi A5 Sportback (2011)
Provkörning

Provkörning: Audi A5 Sportback (2011)

Publicerad 19 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter fyra år är det dags för en uppdatering av smäckra Audi A5. Det krävs ett tränat öga för att upptäcka de yttre förändringarna. Nyheterna finns under ytan.

Utvändigt är nya A5 ingen revolution. Bland nyheterna återfinns bland annat ny grill, ny främre stötfångare med nydesignade luftintag, främre strålkastare och bakljus för att nämna några detaljer.

Interiört har bland annat instrument och reglage fått ny utformning och utbudet av dekorinlägg och klädslar är nytt. Viktigast är dock möjligheten att få A5 Sportback i femsitsig version, något som inte gick i föregångaren.

Bakom ratten sitter man bra i bekväma stolar med en ombonad förarmiljö. Bak- och framsäten erbjuder gott om plats för fyra personer men mittplatsen i baksätet passar bäst för barnstol eller barn. Det 480 liter stora bagageutrymmet nås enkelt genom den stora halvkombibakluckan där dock bak-re delen av utrymmet blir lågt på grund av karossformen.

Ny teknik
Under skalet sitter mängder av ny teknik med målet att sänka förbrukningen. Samtliga motoralternativ är nu utrustade med stopp/start-system. Vidare är underredet inkapslat för att minska luftmotståndet, framskärmarna är av aluminium och servopumpen har ersatts av elektromekanisk styrning. Instegsmodellens 1,8 TFSI med 170 hk har minskat CO2-utsläppet med 21 procent och släpper ut 136 g/km.

Minsta dieseln, 2,0 TDI med 177 hk, ligger nära miljöbilsgränsen med 122 g/km. På slät asfalt är ljudnivån i kupén behagligt låg i farter långt bortom 110 km/tim. Motorljudet är närvarande men aldrig störande.

Den stora överraskningen är bensinmotorn 1,8 TFSI som trots det otacksamma jobbet att vara instegsmotor passar bilen alldeles ypperligt. Även 2,0 TDI är en fräsch upplevelse. Med 380 Nm tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 v/min finns mycket kraft tillgängligt så länge man har rätt växel i. Prispåslaget är dock 40 000 kr.

A5 är i grunden relativt välutrustad. Vanligaste paketet är Proline (18 000 kr) som dessutom brukar kompletteras med Sportpaket (14 900 kr) för den som vill ha hårdare stuns i chassisättningen. Frikostig kryssning i tillbehörslistan kan utan problem höja priset med 100 000 kr.

Kommer i november
Från start erbjuds fyra motorer i Sverige. Förutom 1,8 TFSI och 2,0 TDI finns även 2,0 TFSI Quattro med 211 hk och den stora dieseln 3,0 TDI Quattro. Senare tillkommer dels en 3,0 TFSI V6 på 272 hk, dels två V6-dieslar med 204 hk och en EURO 6-klassad version av denna motor med tonvikt på låga utsläpp.

De framhjulsdrivna versionerna kan fås med sexväxlad manuell låda alternativt steglös multitroniclåda. Den som önskar fyrhjulsdrift – som kostar 17 500 kr – kan välja mellan sexväxlad manuell eller sjustegad automatlåda.

Nya A5 går att beställa nu med första leverans i november enligt Audi. 1,8 TFSI börjar på 309 600 kr, 2,0 TDI på 349 600 kr. Räcker inte dessa finns 2,0 TFSI Quattro och S-troniclåda för 393 300 kr. Kraftfulla 3,0 TDI Quattro med S-tronic betingar 452 900 kr.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Pris, från kr: 309 600 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 471/B 185/H 139.
Tjänstevikt: 1 565 kg.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbomotor på 1 798 cm3, max effekt 170 hk vid 3 800–6 200 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 400–3 700 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,2 s. Toppfart 230 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, VW Passat CC, Volvo S60.

Vad nytt? Nya renare motorer, elservostyrning, delvis ny inre och yttre design.
För vem? Den som har råd att njuta av teknikspäckad komfortvagn som äntligen blivit femsitsig.
Bra köp? Ja, beskedlig prisökning i förhållande till ny nivå av teknologi.

Plus: Låg förbrukning och bra prestanda, trevlig drivlina, kvalitetskänsla.
Minus: Fem vuxna är en för mycket, lågt bagageutrymme, dyr extrautrustning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-19 08:58
Raymond K (ej verifierad)

Baksätet ser inte ut att kunna hysa några längre personer eftersom det är
"sportback"

#2 • Uppdaterat: 2011-10-19 09:55
Juppe (ej verifierad)

@Raymond
Märklig kommentar. Du säger det uppenbara. Vad menar du egentligen?

#3 • Uppdaterat: 2011-10-19 10:30
Raymond K (ej verifierad)

Att taket i bakkant sluttar så mycket att den knappt kan sitta några fullvuxna i baksätet. Det ser ut så på bilden i alla fall.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-19 10:58
Juppe (ej verifierad)

@Raymond
Jo precis, det är ju en "sportsback". Sedan-versionen heter A4.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-19 11:06
Raymond K (ej verifierad)

Vad är då vitsen med denna "sportback"?
Den har fyra dörrar och baksäte, men man kan inte utnyttja baksätet annat än till barn. Som jag ser det skulle det vara bättre då att köpa kupéversionen av denna bilen.
Målgruppen för denna bilen är?

#6 • Uppdaterat: 2011-10-19 12:17
KaptenOberkommando

Raymond, sätt dig i baksätet (läs: åk ut och skaffa dig praktisk erfarenhet i stället för att uttala dig i termer som "ser ut") i en A5:a så ser du att förbluffande långa personer faktiskt kommer plats där. Och målgruppen? Tja, huvudsaken är att den säljer. Här på vår lilla ort rullar det många A5:or. Typiskt för A5-ägarna ser i alla fall här ut att vara sådana vill ha en snygg bil, inte nödvändigtvis en kombi men ändå ha plats åtminstone på längden och vars ungar nyss har flyttat ut.
Jag hade själv kunnat tänka mig en, men mina närmare två meter sätter käppar i hjulen.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-19 12:17
Raymond K (ej verifierad)

Bilen är snygg visst det håller jag med om.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-19 12:19
Jordnära

Vitsen med bilen är ju att den är snyggare och mer praktisk än en sedan förutsatt att man inte kör långfolk i baksätet. Jämför med Passat CC som är den snyggaste folkan på länge.
5-sitsigt är nästan alltid ett skämt, särskilt på Audi med sina breda kardantunnlar. Med det är bättre med ett extra nödsäte än bara 4 stolar.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-19 12:35
BennyH

Raymond...man köper inte sådana här bilar för att dem är praktiska utan för utseendets skull! Sen att just denna coupemodell faktiskt går att ha som familjebil (om än inte optimal) är ett plus jämfört med andra coupemodeller. Där har du nog en målgrupp...den fåfänga familjen med gott om pengar. Givetvis är målgruppen större om bilen faktiskt går att transportera passagerare i, och jag som är 178cm lång kan sitta bak...jag har till skillnad från dig testat medan du bara tror en massa!

#a • Uppdaterat: 2011-10-19 12:39
Raymond K (ej verifierad)

Jag har inte testat nej, men på bilden ser det väldigt trångt ut, det var det jag refererade till. Lägg märke till att jag skrev "ser trångt ut" jag sade inte att det ÄR trångt eftersom jag inte testat. Jag trodde dessa artiklar var för att få uttrycka vårt tyckande och synpunkter, jag visste inte att man måste ha provat den diskuterade bilmodellen innan man får yttra sig. Förlåt i så fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.