Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A5 Sportback (2011)

Provkörning

Efter fyra år är det dags för en uppdatering av smäckra Audi A5. Det krävs ett tränat öga för att upptäcka de yttre förändringarna. Nyheterna finns under ytan.

Utvändigt är nya A5 ingen revolution. Bland nyheterna återfinns bland annat ny grill, ny främre stötfångare med nydesignade luftintag, främre strålkastare och bakljus för att nämna några detaljer.

Interiört har bland annat instrument och reglage fått ny utformning och utbudet av dekorinlägg och klädslar är nytt. Viktigast är dock möjligheten att få A5 Sportback i femsitsig version, något som inte gick i föregångaren.

Bakom ratten sitter man bra i bekväma stolar med en ombonad förarmiljö. Bak- och framsäten erbjuder gott om plats för fyra personer men mittplatsen i baksätet passar bäst för barnstol eller barn. Det 480 liter stora bagageutrymmet nås enkelt genom den stora halvkombibakluckan där dock bak-re delen av utrymmet blir lågt på grund av karossformen.

Ny teknik
Under skalet sitter mängder av ny teknik med målet att sänka förbrukningen. Samtliga motoralternativ är nu utrustade med stopp/start-system. Vidare är underredet inkapslat för att minska luftmotståndet, framskärmarna är av aluminium och servopumpen har ersatts av elektromekanisk styrning. Instegsmodellens 1,8 TFSI med 170 hk har minskat CO2-utsläppet med 21 procent och släpper ut 136 g/km.

Minsta dieseln, 2,0 TDI med 177 hk, ligger nära miljöbilsgränsen med 122 g/km. På slät asfalt är ljudnivån i kupén behagligt låg i farter långt bortom 110 km/tim. Motorljudet är närvarande men aldrig störande.


Den stora överraskningen är bensinmotorn 1,8 TFSI som trots det otacksamma jobbet att vara instegsmotor passar bilen alldeles ypperligt. Även 2,0 TDI är en fräsch upplevelse. Med 380 Nm tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 v/min finns mycket kraft tillgängligt så länge man har rätt växel i. Prispåslaget är dock 40 000 kr.

A5 är i grunden relativt välutrustad. Vanligaste paketet är Proline (18 000 kr) som dessutom brukar kompletteras med Sportpaket (14 900 kr) för den som vill ha hårdare stuns i chassisättningen. Frikostig kryssning i tillbehörslistan kan utan problem höja priset med 100 000 kr.

Kommer i november
Från start erbjuds fyra motorer i Sverige. Förutom 1,8 TFSI och 2,0 TDI finns även 2,0 TFSI Quattro med 211 hk och den stora dieseln 3,0 TDI Quattro. Senare tillkommer dels en 3,0 TFSI V6 på 272 hk, dels två V6-dieslar med 204 hk och en EURO 6-klassad version av denna motor med tonvikt på låga utsläpp.

De framhjulsdrivna versionerna kan fås med sexväxlad manuell låda alternativt steglös multitroniclåda. Den som önskar fyrhjulsdrift – som kostar 17 500 kr – kan välja mellan sexväxlad manuell eller sjustegad automatlåda.

Nya A5 går att beställa nu med första leverans i november enligt Audi. 1,8 TFSI börjar på 309 600 kr, 2,0 TDI på 349 600 kr. Räcker inte dessa finns 2,0 TFSI Quattro och S-troniclåda för 393 300 kr. Kraftfulla 3,0 TDI Quattro med S-tronic betingar 452 900 kr.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A5 Sportback 1,8 TFSI

Pris, från kr: 309 600 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 471/B 185/H 139.
Tjänstevikt: 1 565 kg.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbomotor på 1 798 cm3, max effekt 170 hk vid 3 800–6 200 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 400–3 700 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,2 s. Toppfart 230 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, VW Passat CC, Volvo S60.

Vad nytt? Nya renare motorer, elservostyrning, delvis ny inre och yttre design.
För vem? Den som har råd att njuta av teknikspäckad komfortvagn som äntligen blivit femsitsig.
Bra köp? Ja, beskedlig prisökning i förhållande till ny nivå av teknologi.

Plus: Låg förbrukning och bra prestanda, trevlig drivlina, kvalitetskänsla.
Minus: Fem vuxna är en för mycket, lågt bagageutrymme, dyr extrautrustning.

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-19 08:58

Baksätet ser inte ut att kunna hysa några längre personer eftersom det är
"sportback"

#2
Juppe
2011-10-19 09:55

@Raymond
Märklig kommentar. Du säger det uppenbara. Vad menar du egentligen?

#3
Raymond K
2011-10-19 10:30

Att taket i bakkant sluttar så mycket att den knappt kan sitta några fullvuxna i baksätet. Det ser ut så på bilden i alla fall.

#4
Juppe
2011-10-19 10:58

@Raymond
Jo precis, det är ju en "sportsback". Sedan-versionen heter A4.

#5
Raymond K
2011-10-19 11:06

Vad är då vitsen med denna "sportback"?
Den har fyra dörrar och baksäte, men man kan inte utnyttja baksätet annat än till barn. Som jag ser det skulle det vara bättre då att köpa kupéversionen av denna bilen.
Målgruppen för denna bilen är?

#6
2011-10-19 12:17

Raymond, sätt dig i baksätet (läs: åk ut och skaffa dig praktisk erfarenhet i stället för att uttala dig i termer som "ser ut") i en A5:a så ser du att förbluffande långa personer faktiskt kommer plats där. Och målgruppen? Tja, huvudsaken är att den säljer. Här på vår lilla ort rullar det många A5:or. Typiskt för A5-ägarna ser i alla fall här ut att vara sådana vill ha en snygg bil, inte nödvändigtvis en kombi men ändå ha plats åtminstone på längden och vars ungar nyss har flyttat ut.
Jag hade själv kunnat tänka mig en, men mina närmare två meter sätter käppar i hjulen.

#7
Raymond K
2011-10-19 12:17

Bilen är snygg visst det håller jag med om.

#8
2011-10-19 12:19

Vitsen med bilen är ju att den är snyggare och mer praktisk än en sedan förutsatt att man inte kör långfolk i baksätet. Jämför med Passat CC som är den snyggaste folkan på länge.
5-sitsigt är nästan alltid ett skämt, särskilt på Audi med sina breda kardantunnlar. Med det är bättre med ett extra nödsäte än bara 4 stolar.

#9
2011-10-19 12:35

Raymond...man köper inte sådana här bilar för att dem är praktiska utan för utseendets skull! Sen att just denna coupemodell faktiskt går att ha som familjebil (om än inte optimal) är ett plus jämfört med andra coupemodeller. Där har du nog en målgrupp...den fåfänga familjen med gott om pengar. Givetvis är målgruppen större om bilen faktiskt går att transportera passagerare i, och jag som är 178cm lång kan sitta bak...jag har till skillnad från dig testat medan du bara tror en massa!

#10
Raymond K
2011-10-19 12:39

Jag har inte testat nej, men på bilden ser det väldigt trångt ut, det var det jag refererade till. Lägg märke till att jag skrev "ser trångt ut" jag sade inte att det ÄR trångt eftersom jag inte testat. Jag trodde dessa artiklar var för att få uttrycka vårt tyckande och synpunkter, jag visste inte att man måste ha provat den diskuterade bilmodellen innan man får yttra sig. Förlåt i så fall.

#11
Raymond K
2011-10-19 12:51

Ni som har testat kan ju ge upplysningar på de frågor vi har som inte testat bilmodellen istället för att göra personangrepp.

#12
Juppe
2011-10-19 14:02

@Raymond
Jag skulle säga att målgruppen är den "unga familjen" med barn som vuxit ur barnvagnsåldern, som vill ha en snygg sportig bil och inte en kombi.
Sportback är klart mer praktisk och rymligare än den rena coupé-versionen.

#13
2011-10-19 14:30

Jag har åkt bak i en A7 som ju är något större och där sitter man bra om man har normallång överkropp. (Benlängden är ju ointressant) Det är inte ovanligt att folk över 190 har genomsnittliga överkroppar.

#15
2011-10-19 20:17

Raymond; jag har en och kan konstatera att jag med 191 cm längd sitter OK men inte mer i baksätet (med "mig själv" som förare). Benutrymmet helt OK, men huvudutrymmet är "touch and go". Hur ofta har en A5 ägare 190 cm långa passagerare i baksätet. I mitt fall; ännu inte. Bilen är en A4 med något sämre huvudutrymme.

Efter 70 mil i en MB C-klass hyrbil i Tyskland denna vecka; riktigt bra bil, men jag väljer nog en A4 eller A5 i stället. Varför? Styrningen (vinglig under 120 km/h, annars kalas), "golvhögtalare" och fadäser i förarmiljön. Men det var ju bara lite "off topic".

#16
2011-10-19 21:43

Köper men A5 (eller A7 för den delen) Sportback för att den är snygg? Säkerligen. Men jag vetefan om jag håller med ;) Ser ut som en stretch-limo med halvkombibakdel.

Stör mig något så gruvligt på att Audi gör en helv vanlig halvkombi, fast då i början 4-sitsig och THE CROWD GOES WILD! En helt ny revolutionerande karossform! Naturlgivis är det ingen halvkombi - nej då det är en Sportback! Det är en jävla A4 halvkombi. A5 är en A4 cabriolet. BMW har åtminstonde värdigheten att inte hitta på nya modellnamn på redan befintliga bilar. Där är det väl tvärt om - 3-serie coupé och sedan har väl inte alls mycket gemensamt?

Coolt att dom lyckats trycka in FEM sittplatser i den nu iallafall. Fast det kanske är lite för praktiskt för de som köper den? ;)

#17
2011-10-19 21:52

Roger; bilen i fråga har inte en enda plåtbit utbytbar mot de i en A4. Den har heller inga rutramar. Vidare så.... Äh, gå och lägg dig i stället för att bli så "gruvligt störd". Har du ont någon stans?

#18
2011-10-19 22:03

Jag är hyfsat förkyld faktiskt! :P

#19
Raymond K
2011-10-19 22:03

Audi A5 SB!
Kan man sitta i baksätet om man är 190 cm lång tycker jag det är godkänt.

#20
2011-10-19 22:18

"fin känsla i materialet" står det som kommentar till en bild. Det är - som jag har sagt så många gånger förut - bland annat här som premiumtyskarna visar vad som är just premium. Eller vad sägs om kommentaren i senaste Teknikens Värld om E-Klassen i det nyligen presenterade testet mot BMW, Audi och Volvo: "Det finns en omsorg om detaljerna i Mercedes som vi inte ser hos konkurrenterna, i alla fall inte hos de billiga". Så sant som det är sagt!
Även i papperstidningen av ViBilägare framgår i ett test mot nya Audi A6 Avant att Mercedes E-Klass är en fantastisk skapelse men som på grund av priset och ägarkostnaderna får sig en tryckare neråt. Men som avslutning i ViBilägare skriver man något i stil med att om du har råd, behöver utrymmena (och i det avseendet lirar Mercedesen i en egen division!; min kommentar) och gillar bakhjulsdrivning, ta Mercedesen.

#21
Juppe
2011-10-20 09:40

@Roger
Har du missat att de kommande coupé- och cab-versionerna av 3-serien kommer att heta ... 4-serien? Man gör mao precis som Audi gjort med A5.

#22
2011-10-20 13:58

Sportback är väl ett annat ord för tråkig gubbil på Audi språk?

#23
Raymond K
2011-10-20 17:16

Fel Cstalker
Sportback är ett försök att tvätta bort gubbstämpeln.

#24
2011-10-20 21:09

Jag uppfattade det som att 4-serien var en sån "mittimellanvariant" - en fyrdörrars "coupé" som det så fint heter, som var större än en 3-serie men mindre än en 5-serie. Ungefär som att den där Grand Tourer verkar vara nånting mittimellan en 6-serie och en 5-serie sedan. Men är inte så jättepåläst på BMW-nyheter.

#25
Juppe
2011-10-21 10:11

@Roger
"Jag uppfattade det som att 4-serien var en sån "mittimellanvariant" - en fyrdörrars "coupé" som det så fint heter,"

Jaha? Det är ju precis vad A5 Sportsback är också.

#26
2011-10-21 19:51

Juppe: Roger är förkyld;-) Ha överseende...

#27
2011-10-22 00:05

Du missade det jag skrev efteråt om att den var större än 3-serien. Det är så jag uppfattat det iallafall. Att det skulle vara en bil mellan 3 och 5-serien. Och med det menar jag att en är rätt mycket längre än en vanlig 3-serie. En A4 och en A5 sportback skiljer det inte många cm på i längd.

Men som sagt har inte sett så mycket om 4-serien sen första nyheterna visades om den så kan ju vara så att den är enligt samma recept som A5 (även om den känns lite mer som en "Passat CC").

#28
frugan
2011-10-22 15:33

Audi har alltid rostat friskt, även helt nya. Skoda och VW har bra rostskydd.

Audi har ibland motorproblem och andra kvalitetsproblem som VW och Skoda saknar.

Och någon mer än 10 år gammal Audi som inte knackar högt och dricker olja verkar ovanligt.

Audi ser billigare ut än VW och Skoda som ger en elegant, mogen premiumkänsla. VW/Skodas design är dessutom tidlös, bra för andrahandsvärdet. Och så ser äldre VW/Skoda ut som de nya lite lagom så andrahandvärdet gynnas.

Audi är fula. Folk betalar bara för att de tror Audi är fint. Skitdyra att äga.

En Audi är bara lite billigare än BMW och Mercedes men när man ser en Audi täker man: Han hade inte råd med Mercedes eller BMW.
Mindre pinsamt med en diskret Skoda ju...

Men varför köper man nu Audi? En ibland småvettig men sjukt överskattad bil. jag frågade grannen. Svaret?

Folk kanke tror att vi är för fina om vi hade köpt en Mercedes eller BMW.

SUCK!!!

#32
2011-10-22 18:27

Ännu en dålig kopia från audi på dåliga Saab 9-5.

Kolla in nya Yaris. E n rätt liten bil som känns stor och lyxig in- och utvändigt. Har jag provkört idag? Yepp!

#33
2011-10-23 00:17

Personligen ser jag ingen statusskillnad mellan Audi, BMW och Mercedes. Finns det någon sådan?

#34
2011-10-23 08:02

Roger: Audi ligger utan tvekan lite under Lexus, Mercedes och BMW i status som märke och även i upplevelse.

ÅFF! I allsvenskan! :)

#35
2011-10-23 08:02

Roger: Audi ligger utan tvekan lite under Lexus, Mercedes och BMW i status som märke och även i upplevelse.

ÅFF! I allsvenskan! :)

#36
FredrikEmilsson
2011-10-23 21:57

Nya Audi A5 Sportback ser verkligen fin ut!
Grattis till alla er som får ratta en sån!

#37
2011-12-07 21:16

Grattis till mig då. Jag hämtar ut min 211hk Sportback på fredag. Hade bara sett den på bild före i måndags. Var förbi Audi Järva och där har de en grymt snygg. Svart pärleffekt, tonade rutor, S-Line och grymt snygga 19"-are. Själv har jag beställt en i issilver. Hoppas att den är lika snygg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.