Nästa artikel
Provkörning: Audi A5
Provkörning

Provkörning: Audi A5

Publicerad 10 maj 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Många tusen besökare på vinterns och vårens bilsalonger runt om i världen har fått se och beundra Audi A5. Snart finns den även hos de svenska Audihandlarna med så gott som fullt motorprogram. Vid första provkörningen visade den sig dock inte bara bestå av skönhet och vackra upplevelser.

Den är vacker att skåda. Audi A5 har finslipats i linjerna av chefsdesignern i Volkswagenkoncernen, Walter de´Silva. Han säger själv att kombinationen av italiensk skönhet och tysk perfektion resulterat i något speciellt.


- Det blev en klassisk Gran Turismo - en sportcoupé med fina anor.


Han må säga så, de´Silva, men den som blint litar på säljmaterialet från Audi känner sig nog inte hundraprocentigt nöjd.


Audi A5 anges som en fyrsitsig, tvådörrars coupé. Att den är tvådörrars är ställt utom all rimlig tvivel, men det där med fyrsitsig får tas med en nypa salt. Även om bagageutrymmet sväljer fyra golfbagar, lär det nog bli knepigt för golf-gänget att ta sig till banan i A5. Baksätet räcker helt enkelt inte till för två vuxna. Även om bilen är stor med 275 cm mellan hjulaxlarna, 463 cm lång och 185 cm bred och 137 cm hög, finns bara inte utrymme bakom två vuxna i framstolarna. Tråkigt i en så elegant och relativt dyr bil.


Med bara två i bilen kan man uppleva den som en riktigt mysig långfärdsvagn. Bagageutrymmet är som nämnts riktigt stort, 455 liter och kan mycket enkelt göras större bara genom att man fäller baksätet via två stroppar i lastöppningen i aktern.


Interiören i A5 utstrålar elegans, funktion och en hel del nyheter. Standardstolarna är bekväma och sittriktiga, Det finns sportstolar, men de är som namnet säger - sportstolar, smala och hårda och allmänt obekväma för vardagsbilisten. De är standard i den supersportiga S5.


Audi har flyttat ner styrningen av sin multimediaanläggning (MMI) till mittkonsolen vid växelspaken, där allt sköts med hjälp av en liten navigeringsratt och knappar. Där finns även den elektroniska parkeringsbromsen. Ã-verblicken över de stora och tydliga instrumenten är bra och halt ligger harmoniskt inpackat i ögonvänliga färger.


Om sikten kan sägas mycket. Framåt och rakt åt sidorna, 90 grader, finns inget att invända mot, men bakåt och framförallt snett bakåt är det rena katastrofen. Det är svårt att förstå hur man kan tillåta att en sådan C-stolpe - den kallas trapetsformad - kan så totalt få förstöra sikten.


Till A5 har Audi ställt i princip hela sitt motorprogram till förfogande. Alltifrån 1,8T på 170 hk (kommer i höst) till S5:ans V8 på 354 hk och 440 Nm. Dessutom finns två dieselmotorer att tillgå där den större, trelitersmaskinen, är ett monster av effekt och kraft.  Den ger 240 hk och har ett vridmoment på 500 Nm. Resurserna är imponerande när man ser att bilen med den stora diselmotorn rusar iväg från stillastående till 100 km/t på 5,9 sekunder och att hastighetsmätarnålen inte slutar röra sig förrän vid 250 km/t! Allt detta med en dieselmotor som dessutom är tyst och behaglig i både krypfart och hög hastighet.


På vägen rör sig A5 majestätiskt. Chassikonstruktörerna har haft hjulfest när de byggt de mycket kompetenta hjulupphängningssystemen. Framhjulen sitter i ett arrangemang med fem länkar med övre och nedre triangellänkar. Triangellänkarna är tur monterade i en hjälpram som är stumt fastbultad i karossen för högsta styvhet. I bakre hjulupphängningen svarar en triangellänk för att ge bilen optimal riktningsstabilitet.


Karossen i sig är extremt vridstyv och sammantaget med hjulupphängningarna får det bilen att framstå som mycket smidigare och rappare än vad den ser ut att klara.


I normalutförande är A5 en relativt behaglig vägvagn så länge som vägen håller bra kvalitet. Men de breda 17-tumshjulen förmedlar snabbt ljudet från slag och grov asfalt samtidigt som fjädringen inte är den mjukaste. Väljer man i stället sportpaket får man bereda sig på en stötig och i många fall obehaglig åktur, åtminstone om man åker på illa reparerade vägar eller vägar med grov asfalt.


Som standard kommer A5 med en sexväxlad manuell låda. Den är behaglig med korta snärtiga, exakta steg. För versionerna 3,2 FSI och 2,7 TDI finns som tillval den steglösa multitronic-lådan som även kan köras i manuellt läge med åtta fasta växellägen. Efter provturerna kan vi nog konstatera att multitronic-lådan sitter som handsken på handen i 3,2-versionen.


För S5:an och stora dieselmotorn finns i nuläget bara fyrhjulsdriften, quattro, och manuell växellåda. Om det blir någon multitronic i dessa är ännu osagt, men med de vridmoment som motorerna i de bilarna presterar, kanske man måste förstärka lådan här och var.


När A5 kommer till Sverige i mitten av juni, finns ännu inte den förväntade storsäljaren. 1,8T på programmet. Inte förrän i höst startar tillverkningen av instegsmodellen som kommer att kosta 292 000 kronor med bl a 17-tums hjul, automatisk luftkonditionering, operativ- och informationssystemet MMI, ljudsystem med cd och separat skärm samt automatisk öppning av bakluckan. 


För modellerna med större motorer (och mer utrustning) blir det till att öppna plånbokens innersta fack. 3,2 FSI kostar från 411 000 kr, 2,7 TDI från 355 000 kr, 3,0 TDI från 414 000 kr. Vill man ha den manuellt sexväxlade, 354 hk starka S5 får man betala 527 000 kr, men då får man även 18 tums hjul, xenonljus och de märkliga led-lamporna som varselljus i underkant av strålkastaren.


Men köper du bil med panoramaglastak, (extra tillval) får du vara beredd på att det inte finns något kurvhandtag uppe vid taket att hålla i sig i.


-Takkonstruktionen är av den arten att vi inte kan sätta fast något kurvhandtag där, man får hålla sig i dörrhandtagen på insidan, var det svar Audis Rainer Krautmann gav på frågan om varför man inte har kurvhandtag på bilar med panoramaglastak.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A5

Pris: 292 000 - 527 000 kr (S5)

Säljstart: 16 juni 2007

Modell: 2-d sportcoupé.

Mått, cm: L 463, B 185, H 137. Axelavstånd 275 cm.

Motorer: V6 3,2 l FSI bensin, 265 hk 330 Nm, V8 4,2 l FSI bensin, 354 hk 440 Nm, 1,8 T FSI bensin, 170 hk 225 Nm (kommer i höst). V6 diesel 2,7 l, 190 hk 400 Nm samt V6 diesel 3,0 l 240 hk 500 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning alt. fyrhjulsdrift (quattro med Torsen-diff). Sexväxlad manuell låda. Tillval steglkös Multitronic med möjlighet till manuell växling - åtta fasta steg. Antisladdsystem.

Bränsleförbrukning: 6,7 l/100 km (2,7 TDI), 7,2 l/100 km (3,0 TDI), 8,7 l/100 km (3,2 FSI 2WD), 9,7 l/100 km (3,2 FSI quattro), 12,4 l/100 km (S5).

CO2-utsläpp: 178 gr -191 gr - 207 gr, 232 gr - 298 gr.

Prestanda: Acc 0-100 km/t : 7,6 s (2,7 TDI), 5,9 s (3,0 TDI) 6,6 s (3,2 2wd), 6,1 s (3,2 q), 5,1 s (S5).

Konkurrenter: BMW 3-serie coupe, Mercedes Benz CLK,

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.