Nästa artikel
Provkörning: Audi A4 Allroad (2016)
Provkörning

Provkörning: Audi A4 Allroad (2016)

Publicerad 14 maj 2016
Plastlisterna ger lite extra skydd men framför allt en mer fältmässig framtoning.
Audi fortsätter på inslagen bana med nya A4 Allroad – utom på en punkt. Fyrhjulsdriften är inte längre permanent utan kopplas in vid behov.
Audi har propagerat för permanent fyrhjulsdrift ända sedan åttiotalet men nu verkar företaget ha kommit på andra tankar; elstyrd fyrhjulsdrift är kanske inte så dumt ändå. Inget är heligt i jakten på lägre förbrukning.

När vi svänger runt med A4 Allroad utanför München står framhjulen för drivningen under merparten av tiden.

Det nya drivsystemet, ”Quattro with ultra technology”, är tillverkat av Magna och använder två kopplingar. Den ena sitter i växellådans bakkant och kopplar in eller ur drivningen av kardanaxeln. Den andra är inbyggd i bakdifferentialen och när den öppnar kan bakhjulen rulla fritt.

Hundra gånger i sekunden läser bilens elektronik av en lång rad sensorer och avgör om vägbanan eller förarens körstil kräver drivning med fyra hjul. Med bakhjulen urkopplade minskar energiförlusterna och jämfört med Audis permanenta Torsensystem ska bränsleåtgången vara 0,3 l/100 km lägre.

På torr asfalt känner vi ingen skillnad när vi först provar en bil med det traditionella systemet och sedan en bil med det nya.

Enligt Audi kan elektroniken ”se in i framtiden” och aktivera fyrhjulsdriften innan den behövs. Gott så, men systemet kan inte upptäcka en isfläck i förväg och inkopplingen har alltid en fördröjning, även om den bara är en fjärdedels sekund.

”Snålquattron” börjar säljas i A4 Allroad (i början med 2.0 TFSI och senare under året med 2.0 TDI) men ska spridas till fler modeller med längsmonterade motorer. Torsensystemet lever kvar i kombination med de starkaste motorerna.
 
Annars är upplägget bekant: en suvkryddad kombi för de som vill ha lite bättre framkomlighet men inte en suv. Utflykter i terrängen är överkurs men knöliga skogsvägar och den där sista backen upp till stugan ska bilen klara av.

Att Allroad är aningen högre än vanliga A4 märks på insteget och från förarplatsen men de extra centimetrarna har inte fört med sig något svajigt vägbeteende. Bilen rullar stadigt och balanserat och dessutom riktigt bekvämt, åtminstone med provbilens ställbara stötdämpare som är ett nytt tillval (11 900 kr). Höj- och sänkbar luftfjädring är dock reserverat för A6 Allroad.

Bensinmotorn i provbilen är en kraftfull pjäs med mjuk gångkultur. Storsäljaren blir dock tvålitersdieseln (190 hk) som är nästan lika kultiverad och snålare på bränsle.

Interiören är identisk med vanliga A4, vilket betyder förstklassigt utförande, lättskötta funktioner och en allmänt modern känsla. Att inte en enda inredningsdetalj är specifik för Allroad är kanske lite tråkigt.

Baksätet är bekvämt för två och längst bak finns plats för 505 liter bagage. Baklucka och insynsskydd som styrs elektriskt är standard.

Tillval som många kommer att välja är cockpitpaketet med den digitala instrumenteringen (29 000 kr) och dragkrok med släpvagnsassistent (13 500 kr) och priset närmar sig snart halvmiljonen…

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Allroad?
Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI

Pris, från kr: 417 600.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Nu. Lansering i juni.
Mått, cm: L 475/B 184/H 149.
Markfrigång, cm: 16,6.
Tjänstevikt, kg: 1 655.
Max dragvikt, kg: 1 900.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 984 cm3, max effekt 252 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 370 Nm vid 1 600–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 246 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: Volvo V60 Cross Country, Subaru Outback, Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout, Peugeot 508 RXH med flera.

Plus: Smidig och lite mer bränslesnål fyrhjulsdrift.
Minus: Inte lika reaktionssnabb fyrhjulsdrift jämfört med permanent Quattro.

Vad nytt? Höjd och plastprydd A4 med ny sorts fyrhjulsdrift.
För vem? Nästan var tredje svensksåld A4 är en Allroad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-14 11:16
Hackenbush

Fyrhjulsdriften kommer alltså då att vara inkopplad väldigt sällan.
Plastlisterna ger ett billigt intryck.
"Hasplåtar" i plast är rent av löjligt. Om det nu skall vara hasplåtar på bilen så gör dem i plåt så att de åtminstonde är värda namnet.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-14 12:08
GF

c k 2016-05-14 12:00

Den är bensin rejäl :-)

#3 • Uppdaterat: 2016-05-14 12:18
snabb95

Fälgarna ser ut som en centrifugalfläkt och som därmed höjer förbrukningen.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-14 13:05
Factory

En fråga först:ligger alla stugor på en kulle?Frasen sista biten till stugan måste använts 100 gånger nu.Sedan kan jag tycka att det är synd att överge den permanenta fyrhjulsdriften för att spara 3cl/mil.Detta sparar 540kr/år om man kör 1500 mil/år.Jag kör A6 Allroad nu och hoppas att även nästa generation blir permanent fyrhjulsdriven.Det är inte det minsta intressant att spara några kronor i månaden när totalkostnaden ser ut som den gör.Dessutom är min bil riktigt snål trots att den har 328hk och vrid som en stadsbuss.Endast marginellt törstigare än min förra framhjulsdrivna 2,0Tdi.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-14 15:55
Simon no1

Jo säkert att den drar 0,64 :)

#6 • Uppdaterat: 2016-05-14 16:21
Roger Skagerström

En grej jag inte riktigt förstått. När bilen har ett så pass avancerat infotainmentsystem - varför kan inte bilen på bilden ha samma färg som bilen man de facto kör? Ska det vara så svårt?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-14 16:58
Hackenbush

Precis, milky och när de skall köra upp på trottoarkanten så kanske fyrhjulsdriften behövs :-)

#8 • Uppdaterat: 2016-05-14 18:16
duccedriver

Ck," förfinad awd likt volvos haldexkoppling"
Haldex säljer kopplingen dom tog fram i samarbete med vag, till volvo och bmw och mercedes och.....
Så mycket cred ska väl inte hisingetraktorn ha....
Haldex har inte med volvo att göra, den delen som hette haldex traction är sprunget ur ett företag äldre än volvo, thulinverken, numera haldex.
Varumärket Haldex traction såldes och tillverkaren heter numera borg-warner drivetrain, i samma fabrik......
Volvo köpte för övrigt sin förra awd av vag, syncro, och den var ju sådär....

#9 • Uppdaterat: 2016-05-14 22:59
Styggavargen

Trams att lägga kraft på detta med 4WD, rätt onödigt i 99% av fallen. Kan de inte lägga fokus på andra saker, som att tex få ned förbrukningen?

Dessutom vill ingen ha sådana här "4WD" bilar som begagnade, bara mer som kan krångla och dyrare att äga som begagnat.

#a • Uppdaterat: 2016-05-15 21:00
kallbil

Helt rätt milkylainen, jag har fått släpp med bakhjulen pga detta med min Dacia Duster. automatik i all ära men jag kör oftast på 2wd även på vintern, kopplar bara in auto dom dagar det verkligen behövs. Onödig vardagslyx som borde beskattas högre, och kommer när dom gett upp nuvarande körcykeln för en bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.