Nästa artikel
Provkörning: Audi A4
Provkörning

Provkörning: Audi A4

Publicerad 23 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Audi A4 har vuxit - inte bara på längden och bredden. Den har klivit upp en nivå när det gäller köregenskaper och teknik. Vid provkörningen av nya Audi A4 visar det sig att nya Audi A4 är sannerligen en tuff konkurrent för vilken annan tillverkare som helst!

Audi väjer inte för avancerade tekniska lösningar för att komma dit man vill.

Ta bara sättet att öka utrymmet i kupén och att flytta framvagnen så lång fram som möjligt. Audi flyttade helt enkelt kopplingen bakåt och främre differential framåt på höger sida av motorn och ledde drivaxeln mellan koppling och motor. Samma lösning återfinns på A8 med automatlåda. Vinst - framaxeln kunde placeras 15 cm längre fram. Axelavståndet är numera 281 cm mot äldre versionens 255.

Kort överhäng fram spar utrymme, ger bättre och mer precisa köregenskaper. Styrväxeln i den nya framvagnen är dessutom monterad avsevärt lägre och längre fram och påverkar hjulspindeln utan oönskade moment eller vridningar i styrarmen. Resultat - snabbare och exaktare reaktioner.

Den här typen av tekniska förbättringar genomsyrar hela bilen.

"Gamla" A4 hade bra styrning. Nya har ännu bättre. Väljer man dessutom till dynamisk styrning får man inte bara en ännu snabbare och roligare bil, utan också en säkrare bil. Nya A4 blir nämligen kvickare och lättare att hantera vid en undanmanöver. När man kör på motorväg och inte vill ha en nervöst snabb styrning ställer styrningen om sig och kräver större rattutslag varför bilen känns lugnare och stabilare. Vid parkering krävs heller inte lika mycket rattande som med vanlig styrning, vilket gör de ovanas mest hatade manövrerande enklare.

Inte nog med det - den dynamiska styrningen hjälper till och korrigerar riktningen om man bromsar hårt när vägen har olika friktion, till exempel om bilens två ytterhjul hamnar i en slasksträng medan innerhjulen (högra sidan) rullar på nästan torr väg.

Då skulle man bli tvungen att korrigera med motstyrning för den vridning av bilen som blir resultatet. Dessvärre kostar dynamiken lika mycket som värsta ljudpaketet eller 17-tumshjulen. Men då väljer man förstås styrningen?

När vi ändå är inne på vad man kan få mot tillägg - "Audi drive select" är ett sätt att välja karaktär främst på stötdämparnas sättning. Tre lägen finns - komfort, auto eller dynamisk. Samtidigt ändras gaspedalens känslighet, styrutväxling och växlingspunkter för automatlådan.

Sammanfattningsvis anser vi att nya Audi A4 innebär en rejäl uppklassning av modellen. Frågan är om inte Audi kommer att tappa en och annan A6-ägare till A4. Det är nog lätt att leva med, eftersom A4 absolut kommer att ta från andra fabrikat.

Faktum är att många konkurrenter helt enkelt är utklassade. A4 går på teknisk knock out! Och när A4 Avant börjar säljas i april är det inte någon kvalificerad gissning att det blir mycket tufft för Sveriges kombikung.

Audi A4

Pris, från: 261 000 kr
Modell: Fyrdörrars sedan.
Säljstart: Januari 2008
Mått, cm: L 470/ B 156/ H 143
Tjänstevikt: 1 560 kg. Max dragvikt 1300 kg.
Motor: fyrcylindrig 1,8 l, 160 hk (118 kW) vid 4500 - 6000 v/min. max vridmoment 250 Nm vid 1500 - 4500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning alt fyrhjulsdrivning 40/60 % fram bak. Sexväxlad manuell alt steglös CVT automatväxellåda.
Prestanda: 0-100 km/tim på 8,6 sek. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,1 l/100 km
CO2-utsläpp: 169 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Volvo S80.

Vad nytt?       Ny generation A4
För vem?       Tjänstebilsinnehavare och familjer med höga krav.
Bra köp?        Ja, A4 har visat sig hålla hög kvalitet

Plus                köregenskaper, rymlig, säkerhet, rostskydd, effektiva motorer
Minus             Högt pris, finns ingen miljöklassad version.

                                             

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-23 16:12
Lelle (ej verifierad)

jag tror också det är en mycket bra bil., men till vilket pris. börjar vid ca 260,000 och är då närmast "naken" nä, det får nog bli en annan bil i stället.

#2 • Uppdaterat: 2007-10-23 20:43
Conny Jonsson (ej verifierad)

Men dom har väl som vanligt glömt kvaliteten utan trivs bäst på verkstaden

#3 • Uppdaterat: 2007-10-24 12:24
Stefan (ej verifierad)

Helt rätt där Conny

Man ska inte befatta sig med WV Produkter över huvud taget.

Visst en avanserad bil = massor med nya obeprövade elektronikkällor som kan strula barnsjukdommar osv osv + Deras kända undermåliga service & kvalitet + Uberpris.

Köp något annat.

#4 • Uppdaterat: 2007-10-24 13:50
Lasse (ej verifierad)

Säkert en bra bil men verkstäderna runt stockholm är tyvärr bedrövliga. Därför osäkert köp.

#5 • Uppdaterat: 2007-10-24 14:10
Ola M (ej verifierad)

Både jag och flera arbetskamrater har dåliga erfarenheter av Audis kvalité vad gäller el och elektronik. Otaliga verkstadbesök, och även om garatin täckte kostanden så förväntade jag mig mer av en ny bil. Mycket sämre än övriga VW-familjen faktiskt. Var på väg att byta till Skoda efter som alla jag kände som hade en var väldigt nöjda. Med så här mycket nytt i nya Audin blir jag ännu mer tveksam. Och dessutom till det priset! Nu kör jag Saab igen. Visst, "gamla" modeller utan senaste designtrenderna, men dom vinner överlägset i säkerhet och kvalité i vårt svenska klimat. Dessutom världens skönaste stolar! I Audin fick man stanna och räta på ryggen efter max en timmes körning.

#6 • Uppdaterat: 2007-10-25 14:48
spectre (ej verifierad)

260000 spänn för en modell med en liten 1.8 liters motor som till råga på allt inte ens är miljöklassad?!? Det är knappast "Vorsprung durch technik"! Skärpning, Vi Bilägare! Visa för en gångs skull lite objektiv journalistik.

#7 • Uppdaterat: 2007-10-26 10:58
Markus Nilsson (ej verifierad)

Jag kan bara hålla med de flesta som redan kommenterat. Något vorsrpung durch werkstadt är det i alla fall inte! Har aldrig fått utstå så dålig service och rent lögnaktigt beteende hos en (märkes)firma som när jag hade Audi. Premium? Ha!

#8 • Uppdaterat: 2007-10-27 21:57
sören (ej verifierad)

Vilka gnällisar !!! bland dessa kommentarer. Audi på Verkstaden he he. Jag har kört ett antal A4 + A6 många långa sköna mil utan verkstad. Men kör SAAB & annat skräp, ni verkar inte fatta annat.
A4 är kanon fin jag vill rekomendera att även kolla in A5 cupe' Vilka linjer. Jämför dessa med vilken bil som helst.
Audi Forewer

#9 • Uppdaterat: 2007-10-31 12:38
jonas (ej verifierad)

Det är mycket avundsjuka i detta forum.
(Ni har säkert inte fått prova en riktig bil)

#a • Uppdaterat: 2007-11-06 20:46
Patrik (ej verifierad)

Håller med Sören! Vilket gnäll på Audi och VAG-produkter. Att alla ni som tycker att Audi gör "skitbilar" ens bemödar er att läsa testet på Audi´s heta nykomling.
Har själv kört Audi de senaste 14 åren och tycker dom gör härliga bilar....därmed inte sagt att dom aldrig går sönder. (Det gör Toyota med....trots all reklam!)
Har flera arbetskamrater som är väldigt missnöjda med sina Volvo- och Renault-bilar.
Som sagt ...var lite objektiva annars skulle det bara rulla gamla Volvo- och SAAB-bilar på våra svenska vägar, och hur bra skulle det vara för vår miljö???

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.