Nästa artikel
Provkörning: Audi A3 Sportback 2016
Provkörning

Provkörning: Audi A3 Sportback 2016

Publicerad 3 september 2016
Ansiktslyftningen syns denna gång tydligt i nosen. Grill, strålkastare och luftintag vid hjulen har ny design. foto: audi
Ny motor, marknadens bästa digitala instrumentering och fler säkerhetssystem. Audi A3 är dyr men bättre än någonsin.

Trecylindriga, turboladdade bensinmotorer börjar bli vardagsmat och vi ser också de små rovorna dyka upp i allt större bilar. Audi har tidigare erbjudit en trecylindrig enlitersmotor i A1. Nu kommer trepipen också till den större A3 och där sitter den som en smäck!

Ponera att en bilintresserad person sovit under en sten de senaste tio åren. Att plötsligt vakna upp i en värld där en trecylindrig bensinmotor med en cylindervolym om en liter kan ge den typen av prestanda vi hittar i A3 1.0 TFSI – det skulle vara rena chocken.

Faktabladet avslöjar ett rekorderligt vridmoment redan från låga varvtal men det är bara en del av sanningen. Tillsammans med dubbelkopplingslådan S-tronic (20 800 kronor extra) levererar den lilla motorn all den kraft man kan begära på ett ytterst civiliserat sätt. Den går tyst och vibrationsfritt, endast vid rejäla gaspådrag morrar den men det låter mer gulligt än störande. 

Vi kör en kort slinga med den i det närmaste jämnstarka dieselmotorn 1.6 TDI med 110 hk och 250 Nm vridmoment. Skillnaden i gångkultur är slående. Dieseln bullrar och skickar massor av vibrationer in i kupén. Dieselmotorn förbrukar visserligen sju centiliter mindre bränsle per mil men kostar 17 000 kronor mer i inköp. Räkna ihop den kalkylen den som kan. Vi andra väljer 1.0 TFSI och lever lyckliga med den.  

Mitt i modellcykeln får alltså Audi A3 sig en ansiktslyftning. Förutom den nya lilla motorn har såväl front som akter tuffats till. Autobroms har äntligen blivit standard och för den som är beredd att slanta upp lite extra har listan på tillvalsutrustning fyllts på med massor av nytt godis. Väsentligast är kanske Virtual Cockpit, Audis digitala instrumentering, där föraren kan välja hur och vilken information som ska visas. Först såg vi systemet på Audi TT. Sedan har det dykt upp i modell efter modell för att nu hitta ner till de mer folkliga lagren som A3 ändå får anses representera. Virtual Cockpit fungerar utmärkt och är ett strålande exempel på hur bra det kan bli när tillverkare använder digitalisering på rätt sätt. Här finns inga fingerfettssolkade pekskärmar utan allt manövreras med rejäla fysiska knappar och vred på mittkonsol och ratt.  

Xenonljus är numera standard men för den som kör mycket i mörker är det absolut värt att titta närmare på Audis Matrix LED-system som för första gången erbjuds som tillval på A3. 

I Sverige har det tidigare sålts drygt 3 300 A3 per år. Det motsvarar ungefär en femtedel av Audis totala försäljning och det finns ingen anledning att tro att A3 kommer att tappa i framtiden. Modellen känns piggare än någonsin!

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI

PRIS, FRÅN KR: 232 500 kr.
MODELL: 5-dörrars, 5-sits halvkombi.
SÄLJSTART: Juni. 
MÅTT, CM: L 446/B 180/H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 260.
MOTOR: Rak trecylindrig bensinturbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Manuell 6-växlad låda (7-stegs DSG: +20 800 kr). 
PRESTANDA: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5–4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 104–110 g/km.
KONKURRENTER: BMW 1-serie, Mercedes A-klass, VW Golf, Volvo V40.

Vad nytt?
Ny motor och fler tillval. 
För vem?
Den som tycker att en vanlig Golf är för simpel.    

Plus:
Trevlig motorkaraktär, bra förarmiljö, fin känsla i detaljer.
Minus:
Högt inköpspris och dyra tillval. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-03 10:31
Raphael

Så ointressant tycker jag, men det tillhör ju VW/Audis tradition att varje uppdatering bara är små justeringar av exteriör så att bara initierade kan se skillnad. Detta för dem som vill byta bil till en nyare utan att grannen lägger märke till det.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-03 10:44
Leif Kavander

Högt inköpspris= för att en del är beredda att betala det.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-03 11:42
bgl

25.000 kronor för en laptopskärm!
Det får man ju 4, kanske 5 laptoppar hos valfri datorsäljare.
Hos tillverkaren kan produktionskostnaden t.o.m vara lägre än för att traditionellt mekaniskt instrumentkluster.
Däremot hedersamt att slippa pekskärm. Är man lång, kanske lite äldre och inte har den gamle boxaren Sonny Listons räckvidd, är kladdiga skärmar att böja sig fram för att nå ett otyg.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-03 13:30
Vidstige

Största frågan här är väl varför man ska köpa A3 istället för Golf.
Här tycker jag VW group gjort fel när man säljer nästan samma bil, blir alltför mycket av badge engineering över det hela. Golf blir då det bättre köpet.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-03 14:34
adzam

Jag blir nöjd.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-03 15:13
Styggavargen

En helt vanlig personbil på under 1600 kg behöver inte köras på diesel, så enkelt är det. Det spårade ur, med Volvo i täten med sina XC modeller och man var tvungen att ha diesel motorer i bilarna. Är bara bilen lätt med lågt luftmotstånd så funkar bensin utmärkt. Har ett leende på läpparna när man ligger i 110 km/h och bara trampar på lite med min lilla 140 hkr motor på 1,4 liter och bilen rappt accelererar upp till 140 utan problem. Sedan kan en större 2 tons SUV ligga där med sina 200-300 hkr, och hamnar direkt på efterkälken. Jag förstår inte varför biltillverkarna inte jobbar på att få ned vikten, man blir lyrisk när bilen drar lite och samtidigt är snabb och enkel att köra med utmärkta vägegenskaper. Att inte fler saknar detta?

#7 • Uppdaterat: 2016-09-03 18:16
Pi

Nåja - för er som inte gillar anrättningen så har vi ju i vårt land den stora friheten att välja nåt annat istället...:)

#8 • Uppdaterat: 2016-09-03 20:03
hultarn

De har fallit in i modet att stor grill är modernt. Snart kommer det en eco-modell med förbättrat luftmotstånd, med mindre grill...

Och javisst: 0,45 blandad körning tror vi på. Det enda som behövs är att på landsväg ständigt ligga 2 meter bakom en lastbil och undvika stadskörning.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-04 01:26
Henrik-Andersson

Visst är den rätt okej - Men med navigation + metallic och 17" hjul..... och lite annat, så är man uppe på 275 000-280 000 kr.

"Ponera att en bilintresserad person sovit under en sten de senaste tio åren. Att plötsligt vakna upp i en värld där en trecylindrig bensinmotor med en cylindervolym om en liter kan ge den typen av prestanda vi hittar i A3 1.0 TFSI – det skulle vara rena chocken."

Ponera att jag hade 175 häst i min enlitersmotor på motorcykeln redan 2006 (låt gå med 120 nm istället för 200 nm, men UTAN turbo) - Då kanske man vaknar upp och bara GÄSPAR lite över att utvecklingen inte kommit längre !

115 hästar ur en 1,0 liters motor...........men WOW så imponerande !!!! NOT !

#a • Uppdaterat: 2016-09-04 01:28
Henrik-Andersson

milkylainen, det var ju precis det du skrev som var min poäng också :)

PS - Jag redigerade och skrev NOT ! för att förtydliga att jag INTE tycker att 115 hästar ur en enlitersmotor är speciellt mycket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.