Bild
Nästa artikel
Ansiktslyftningen syns denna gång tydligt i nosen. Grill, strålkastare och luftintag vid hjulen har ny design. foto: audi

Provkörning: Audi A3 Sportback 2016

Provkörning

Ny motor, marknadens bästa digitala instrumentering och fler säkerhetssystem. Audi A3 är dyr men bättre än någonsin.

Trecylindriga, turboladdade bensinmotorer börjar bli vardagsmat och vi ser också de små rovorna dyka upp i allt större bilar. Audi har tidigare erbjudit en trecylindrig enlitersmotor i A1. Nu kommer trepipen också till den större A3 och där sitter den som en smäck!

Ponera att en bilintresserad person sovit under en sten de senaste tio åren. Att plötsligt vakna upp i en värld där en trecylindrig bensinmotor med en cylindervolym om en liter kan ge den typen av prestanda vi hittar i A3 1.0 TFSI – det skulle vara rena chocken.

Faktabladet avslöjar ett rekorderligt vridmoment redan från låga varvtal men det är bara en del av sanningen. Tillsammans med dubbelkopplingslådan S-tronic (20 800 kronor extra) levererar den lilla motorn all den kraft man kan begära på ett ytterst civiliserat sätt. Den går tyst och vibrationsfritt, endast vid rejäla gaspådrag morrar den men det låter mer gulligt än störande. 

Vi kör en kort slinga med den i det närmaste jämnstarka dieselmotorn 1.6 TDI med 110 hk och 250 Nm vridmoment. Skillnaden i gångkultur är slående. Dieseln bullrar och skickar massor av vibrationer in i kupén. Dieselmotorn förbrukar visserligen sju centiliter mindre bränsle per mil men kostar 17 000 kronor mer i inköp. Räkna ihop den kalkylen den som kan. Vi andra väljer 1.0 TFSI och lever lyckliga med den.  

Mitt i modellcykeln får alltså Audi A3 sig en ansiktslyftning. Förutom den nya lilla motorn har såväl front som akter tuffats till. Autobroms har äntligen blivit standard och för den som är beredd att slanta upp lite extra har listan på tillvalsutrustning fyllts på med massor av nytt godis. Väsentligast är kanske Virtual Cockpit, Audis digitala instrumentering, där föraren kan välja hur och vilken information som ska visas. Först såg vi systemet på Audi TT. Sedan har det dykt upp i modell efter modell för att nu hitta ner till de mer folkliga lagren som A3 ändå får anses representera. Virtual Cockpit fungerar utmärkt och är ett strålande exempel på hur bra det kan bli när tillverkare använder digitalisering på rätt sätt. Här finns inga fingerfettssolkade pekskärmar utan allt manövreras med rejäla fysiska knappar och vred på mittkonsol och ratt.  


Xenonljus är numera standard men för den som kör mycket i mörker är det absolut värt att titta närmare på Audis Matrix LED-system som för första gången erbjuds som tillval på A3. 

I Sverige har det tidigare sålts drygt 3 300 A3 per år. Det motsvarar ungefär en femtedel av Audis totala försäljning och det finns ingen anledning att tro att A3 kommer att tappa i framtiden. Modellen känns piggare än någonsin!

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI

PRIS, FRÅN KR: 232 500 kr.
MODELL: 5-dörrars, 5-sits halvkombi.
SÄLJSTART: Juni. 
MÅTT, CM: L 446/B 180/H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 260.
MOTOR: Rak trecylindrig bensinturbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Manuell 6-växlad låda (7-stegs DSG: +20 800 kr). 
PRESTANDA: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5–4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 104–110 g/km.
KONKURRENTER: BMW 1-serie, Mercedes A-klass, VW Golf, Volvo V40.

Vad nytt?
Ny motor och fler tillval. 
För vem?
Den som tycker att en vanlig Golf är för simpel.    

Plus:
Trevlig motorkaraktär, bra förarmiljö, fin känsla i detaljer.
Minus:
Högt inköpspris och dyra tillval. 

Kommentarer

#1
2016-09-03 09:50

Så perfekt, så tråkig.

#2
2016-09-03 10:31

Så ointressant tycker jag, men det tillhör ju VW/Audis tradition att varje uppdatering bara är små justeringar av exteriör så att bara initierade kan se skillnad. Detta för dem som vill byta bil till en nyare utan att grannen lägger märke till det.

#3
2016-09-03 10:44

Högt inköpspris= för att en del är beredda att betala det.

#4
2016-09-03 11:42

25.000 kronor för en laptopskärm!
Det får man ju 4, kanske 5 laptoppar hos valfri datorsäljare.
Hos tillverkaren kan produktionskostnaden t.o.m vara lägre än för att traditionellt mekaniskt instrumentkluster.
Däremot hedersamt att slippa pekskärm. Är man lång, kanske lite äldre och inte har den gamle boxaren Sonny Listons räckvidd, är kladdiga skärmar att böja sig fram för att nå ett otyg.

#5
2016-09-03 13:30

Största frågan här är väl varför man ska köpa A3 istället för Golf.
Här tycker jag VW group gjort fel när man säljer nästan samma bil, blir alltför mycket av badge engineering över det hela. Golf blir då det bättre köpet.

#6
2016-09-03 13:33

Problemet är att 1-litersmaskinerna är alldeles för ansträngda i allt förutom stadstempo. Att stoppa en vettig tvålitersmotor i A3:an ger den samma prislapp som större bilar. Skillnaden är marginell.
232k är ju en helt naken A3:a med minsta motorn. Lägg till automat, lite vettigare motor, inte helt efterbliven utrustningsnivå så är man över 300k rakt av. Det är ju bara fånigt.

#7
2016-09-03 14:34

Jag blir nöjd.

#8
2016-09-03 15:13

En helt vanlig personbil på under 1600 kg behöver inte köras på diesel, så enkelt är det. Det spårade ur, med Volvo i täten med sina XC modeller och man var tvungen att ha diesel motorer i bilarna. Är bara bilen lätt med lågt luftmotstånd så funkar bensin utmärkt. Har ett leende på läpparna när man ligger i 110 km/h och bara trampar på lite med min lilla 140 hkr motor på 1,4 liter och bilen rappt accelererar upp till 140 utan problem. Sedan kan en större 2 tons SUV ligga där med sina 200-300 hkr, och hamnar direkt på efterkälken. Jag förstår inte varför biltillverkarna inte jobbar på att få ned vikten, man blir lyrisk när bilen drar lite och samtidigt är snabb och enkel att köra med utmärkta vägegenskaper. Att inte fler saknar detta?

#9
2016-09-03 18:16

Nåja - för er som inte gillar anrättningen så har vi ju i vårt land den stora friheten att välja nåt annat istället...:)

#10
2016-09-03 20:03

De har fallit in i modet att stor grill är modernt. Snart kommer det en eco-modell med förbättrat luftmotstånd, med mindre grill...

Och javisst: 0,45 blandad körning tror vi på. Det enda som behövs är att på landsväg ständigt ligga 2 meter bakom en lastbil och undvika stadskörning.

#11
2016-09-04 01:26

Visst är den rätt okej - Men med navigation + metallic och 17" hjul..... och lite annat, så är man uppe på 275 000-280 000 kr.

"Ponera att en bilintresserad person sovit under en sten de senaste tio åren. Att plötsligt vakna upp i en värld där en trecylindrig bensinmotor med en cylindervolym om en liter kan ge den typen av prestanda vi hittar i A3 1.0 TFSI – det skulle vara rena chocken."

Ponera att jag hade 175 häst i min enlitersmotor på motorcykeln redan 2006 (låt gå med 120 nm istället för 200 nm, men UTAN turbo) - Då kanske man vaknar upp och bara GÄSPAR lite över att utvecklingen inte kommit längre !

115 hästar ur en 1,0 liters motor...........men WOW så imponerande !!!! NOT !

#12
2016-09-04 01:08

Henrik-Andersson:
Öh va? Är du ironisk eller inte? Jag är osäker.
Volvo plockar ut 160hk/l ur sin tvålitersmotor... och det är väldigt mycket standard.
Vi närmar oss 200hk/l med stormsteg i standardmotorer med stormsteg.
100 hästkrafter per liter har vi plockat ut hur länge som helst.
Litereffekt är det man räknar. Att den är 1-liter har ingen betydelse.
F1 plockade ut uppåt 1500hk ur 1,5 liter för 15+ år sen.
Snarare tvärtom. Vi plockade ut 120hk som standard per liter för 20 år sen... har man inte kommit längre?

#13
2016-09-04 01:28

milkylainen, det var ju precis det du skrev som var min poäng också :)

PS - Jag redigerade och skrev NOT ! för att förtydliga att jag INTE tycker att 115 hästar ur en enlitersmotor är speciellt mycket.

#14
2016-09-04 21:19

Henrik
Jag håller med dig till viss del. Men en bil är så mycket tyngre än mc och därför är vridmomentet viktigt om inte viktigare för att få fart på bilen. 80 nm skillnad är ganska mycket.

#15
2016-09-05 07:48

@Vidstige #5
Det år ungefär lika stor skillnad mellan Golf och A3 som det är mellan RAV4 och NX.
Men något säger mig att du inte har samma åsikt om det senare.

#16
2016-09-05 08:50

Trecylindriga, turboladdade bensinmotorer i en bil, NEJ TACK!

#17
2016-09-05 10:05

Henrik: okej då vet jag. ;D

#18
2016-09-06 01:18

En helt onödig bil då Golf finns.
Jag har lite svårt att begripa hur de inom VAG tänker angående modellprogrammet inom de tre märkena, golvet höjs o taket sänks!
VW Skoda går upp o Audi kommer ned.
Audi borde hålla sig till större modeller premium och VW till mindre modeller premium typ ta Audi A3:s interiör och skicka in den i en Golf...Skoda ska tillverka billiga IKEA lådor åt folket o SEAT kan få vara det kreativa valet åt sådana som jag som har det lite svårt med den tyska stringensen.

#19
2016-09-06 08:06

@Tvärnit, med runt 4 miljoner sålda exemplar tror jag inte att Audi anser den vara onödig.

#20
2016-09-06 13:26

Swemba, det var bara en fundering, Audi A3 har alltid byggt på Golf och känts som en bara något finare Golf. Det är lite för mycket badge engineering och även priserna är ju rätt lika, i alla fall i lite enklare utföranden. Vad man skulle vilja ha är ju mer av känsla som dom större Audi, där skiljer det mer mellan Audi och VW. Exempelvis nya A4. En sak man kunde göra är att införa samma ljudisolering som i nya A4 i nästa generation A3. Kanske kommer. Skulle säkert locka många köpare i Sverige om inte annat, med tanke på våra bullriga vägar. Visst, dagens A3 säljer säkert helt ok, men det går ju att säga om Golf också. Frågan är dock hur mycket pengar man tjänar på modellen egentligen och om det då är värt att ha en modell som är rätt lika mellan olika märken inom koncernen. Jag tror även ett bilmärke stärks med en mer konsekvent och tydlig linje där. Sen man kan ju säga att premiummärkenas mindre bilar ofta varit ett problem, alltså sen man började med sånt för 10-20 år sen. Det går inte att fuska där, folk genomskådar det. Det kan vara lockande att ha en mindre billigare modell för att öka volymer men kan samtidigt göra att man missar en möjlighet att sälja en större och dyrare modell (högre förtjänst och möjligen mer nöjd köpare). Sen må vara att en stor anledning till att dessa mindre bilar finns är för att klara EUs miljökrav.

#21
2016-09-06 16:21

Att bara stoppa in mer ljudisolering i A3:an hjälper inte. Mycket av skillnaden i buller kommer från A4:ans betydligt mer påkostade bakaxel. Isåfall skulle man behöva bygga A3:an på samma plattform som A4:an d.vs. MLB evo, vilket aldrig kommer hända. T.om. BMW har ju beslutat sig för att bygga nästa 1-serie på Mini plattformen istället för 3-serie plattfromen som den nuvarande bygger på. Tror helt enkelt det är för små marginaler i detta segment för att det ska löna sig att stoppa in en massa avancerad teknik i bilarna.

#23
2016-09-06 19:08

@Vidstige, det är mer som skiljer Golf och A3 än vad du tror.
Det är inte heller så att alla A3-köpare skulle välja Golf om A3 inte fanns, och tvärtom.
I de flesta bilköp så står valen mellan bilar med snarlika egenskaper och ofta är det små detaljer som kan avgöra. Genom Seat, Skoda, VW och Audi så täcker VAG upp väldigt många behov med egenskaper som attraherar olika typer av köpare.

#24
2016-09-06 20:30

Swemba, kanske ligger mer i vad jag säger än du tror och du behöver inte tolka det jag skriver som bara negativt för så är det inte.

#25
2016-09-07 17:38

Absolut, strateger, produktchefer och affärsutvecklare på de stora biljättarna borde lyssna mer på dig, Vidstige. :)

#26
2016-12-16 18:06

VAG bilar kan väl inte attrahera någon efter alla skandaler.
Förvånad över att de är så många som är intresserad av dessa världs kända skandal märket
Och dessa personer stödjer väl även rysarnas doping skandaler Man skall ju vara konsekvent eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.