Bild
Nästa artikel
Stelvios mjukt rundade design går på tvärs mot bilmodets rådande kantighet.
Baksätets mittplats är minimal, kort sittdyna ger dåligt lårstöd för långa.
Fyrhjulsdrift är standard på de motorstarkare versionerna.
En i huvudsak redig förarmiljö men växelpaddlarna är i vägen.
Bagageutrymmet är lådformat men relativt smalt. Hyfsat låg lasttröskel.

Provkörning: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Provkörning

Alfa Romeo vill in på den lukrativa suv-marknaden. Sedanen Giulia har fått mycket positivt mottagande men en större och tyngre suv-kostym förtar en del av körglädjen.

Det blåser upp till snöstorm under provkörningen av Alfa Romeo Stelvio som arrangerats i St Moritz i Schweiz. Sikten är begränsad till några enstaka meter och de slingrande alpvägarna är fyllda med skidturister med eller utan monterade snökedjor. Vi kör med vinterdäck och det räcker gott. Stelvio är fyrhjulsdriven och flyttar automatiskt upp till 50 procent av drivningen till framaxeln när bakhjulen spinner loss. Systemet har inga låsbara differentialspärrar men har inga problem att tackla halkan och snön under vår provkörning. Klimatanläggningen har det kämpigare. Med automatläget inkopplat immar rutorna igen snabbt trots att vi bara är två personer i bilen. Det blir till att manuellt ställa upp luftströmmen på rutan och dra upp fläkten för att hålla imman borta.
 
Kön över passets krön ringlar sig långsamt framåt. I knapp styrfart knattrar den 2,2 liter stora dieselmotorn påtagligt under huven och skickar vibrationer upp i ratten. När det kommer till mjuk och smidig gång ligger exempelvis dieselmotorerna från Volkswagenkoncernen långt före. Vi kör också en kortare sträcka med den bensinturbo på 2,0 liter och 280 hk som erbjuds från säljstarten. En betydligt trevligare motor!
Den standardmonterade automatlådan sköter sig utmärkt. Körställningen är bra men det blir trångt kring pedalstället om man har stora fötter klädda i grova vinterskor. Instrumenten är tydliga men växelpaddlarna vid ratten så stora att det är svårt att nå rattspakarna bakom dem.

"I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?"

Stelvios långa hjulbas är välgörande för utrymmet. Fram är det gott om plats åt alla håll och baksätet har bra benutrymme, men sittdynan är kort och ger inget lårstöd för längre passagerare. Bagageutrymmet är 20 liter större än det i nya Volvo XC60. Fjädringen är inställd med fokus på köregenskaperna, åkkomforten har prioriterats ned. I högre farter är såväl motorljud som vindbrus väl dämpat men om det även gäller för vägbuller får vi se när vi fått chans att köra Stelvio hemma.
 
Stelvio delar plattformen Giorgio med sedanen Giulia som fått mycket beröm för sina köregenskaper. Konverteringen till suv har dock inneburit 19 cm högre sittposition och upp till cirka 300 kg mer vikt. Styrningen är fortfarande snabb men förmedlar inte lika mycket känsla som i Giulia. Den unika lätthet med vilken sedanen äter snabba kurvor finns inte riktigt kvar i Stelvio, trots att den med suv-mått mätt är en lättviktare.
         
Suven har samma säkerhetssystem som Giulia som presterade utomordentligt väl i krockproven hos Euro NCAP. Det finns ingen anledning att tro att Stelvio skulle vara sämre. Ekonomin är desto osäkrare. I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Stelvio?

Alfa Romeo Stelvio 2.2 210 CV Q4 Aut

Pris: Ej fastställt. (Cirka 380 000 kr.)
Säljstart: April.
Mått, cm: L 469/B 190/H 167.
Bagagevolym, l: 525.
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Släpvagnsvikt, kg: 2 300.
Markfrigång, cm: 20.
Motor: 4-cyl direktinsprutad turbodiesel, 2 143 cm3. Max effekt 210 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 470 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace.

Plus: Hög säkerhet, egen stil, bra utrymmen.
Minus: Rå dieselmotor, missar i förarmiljön, osäkert andrahandsvärde.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Tjänstebilsförare som inte behöver tänka på värdeminskningen. 
 

Kommentarer

#1
2017-04-23 10:11

Riktigt snygg och med tanke på bagageutrymme så är den nog mkt större än den upplevs på bilderna.
Snygg inredning men det ser lite hårdplastigt ut och att man även blandat många olika material och färger.
Titta bara på lyckan nedanför ljuskontrollen, är det en annan färg medvetet?
Men man ska inte döma en bil efter bilder, när man väl sitter där och kör så är det allt som oftast en helt annan känsla.

#2
2017-04-23 10:20

Alfan är verkligen en snygg SUV men hur är det ställt med rostskyddet?

#3
2017-04-23 11:06

Pastor Benny, ja färgsättning och materialval är definitivt medvetet. Luckan nedanför ljuskontrollen är av samma färg och material som runt ljuskontrollen, växelspaken, instrumentrundlarna och även tutan / mittrundeln på ratten. Inget ovanligt för Alfa att blanda olika texturer och färgnyanser.

#4
2017-04-23 11:17

Fronten/grillen ser ut som bilen just tagit ett bett i en citron, och snörper åt munnen. Där är den inte vacker.......Mazda CX-3 är betydligt snyggare.

#5
2017-04-23 11:59

Cx-3?? För att vara suv är denna rätt najs. Dock endast puckon som köper suv

#6
2017-04-23 11:59

@Raphael
Tittade på bilden igen nu när du poängterat att färgerna finns även på andra ställen och då ser det faktiskt inte så illa ut.

#7
2017-04-23 12:38

Köra go-cart är roligt, köra traktor/lastbil tråkigt...noll körglädje. Svårare är det inte. SUV trenden håller i sig trots alla nackdelar, helmysko...

#8
2017-04-23 17:10

Det är klart att materialvalet är medvetet.
Kan man spara nånstans utan att det syns/märks föööör mycket så gör man det.
Det gör alla tillverkare.(Kanske inte RR o såna då men....)

#9
2017-04-23 19:08

Ang. färgmatchningen så är detta garanterat en förseriebil med diverse avvikelser ifrån produktion.

#10
2017-04-24 06:37

Svar till Stoor: Enligt Vib har den fått samma betyg som Volvo V90, 3 av 5 poäng.

#11
2017-04-24 09:39

@Vargen,har du ens provkört den? Har kört 280Hk, och kan säga att den är betydligt roligare att köra en tex Audi sedaner eller något från VW eller Skoda, Toyota.
Sen ser jag inga problem med rattpaddlarna, Men Svenska motortidningar måste bara hitta något att klaga på när det gäller Alfa Romeo.
Och kan vi en gång för alla sluta prata rost när det gäller detta märke. Det rostar inte mer en vad någon Japan eller annan bil. Har kört Alfa rätt länge nu så rätt bra koll på märket. Och jag ser betydligt fler rostiga Audi en Alfor.

#12
2017-04-24 09:51

Henrik, kanske beror på att det finns betydligt fler Audi än Alfor?

#13
2017-04-24 10:19

Men faktum är att Alfa rostade mer än många andra bilar på 70-80-talet och det finns tydligen hårt inpräntat i mångas medvetande, även hos de som aldrig varit i närheten av en Alfa-Romeo.
Samma sak gäller ju andra märken t.ex. Opel och Toyota som ju ofta gick till komposten långt innan de var slutkörda.
Toyota har ju lyckats väl med att jobba bort rostryktet, men Alfa och Opel har inte klarat det lika bra trots att de i praktiken inte har sämre rostskydd.

#14
2017-04-24 12:01

Saabnisse.

Men VIB försöker att hålla liv i Toyotas rostrykte ff med sina rostprognoser sedan ca 20år tillbaka, men när få vi se de upprostade bilarna från desperata/förtvivlade ägare? Prata med någon Toyota mekaniker som jobbar med bilarna hela dagarna om märket ff har problem med rost för att röja undan VIB påståenden. Tror heller inte Alfa har problem med rost längre, men där har jag ingen egen erfarenhet av märket. Däremot vet jag att VW och Audi har problem med lack och rost. Senast med sonens Audi A6 Avant.

#15
2017-04-24 12:03

@Saabnisse, Förvisso, men om du frågar folk på gatan så rostar inte Audi eller BMW. Sen är det märkligt att Toyota lyckats få bort sitt rostryckte. För rostfria är de inte.

#16
2017-04-24 12:08

Vilka referenser har de människor som tror att dagens Alfa rostar mer än andra bilar?
Alfa Stevio, är en bil som jag skulle kunna tänka mig köpa, om jag hade behov av en ny bil.

#17
2017-04-24 19:04

Henrik_gbg

Vilken bil är helt rostfri som används i trafik? Nämn gärna en som inte är gjord av rostfritt stål som är helt rostfri? Toyota har inte mer problem än andra med rost idag. Men forsätt gärna odla myten genom att lura sig själv...

#18
2017-04-24 20:00

Har haft en Alfa i familjen, egentligen två för det var både första och sista. Det var förvisso en del år sedan men skräcken för märket sitter kvar och det var inte rosten som var det värsta.

#19
2017-04-28 15:09

Rost förekommer även i dom fina familjerna (MB) så sent som 96-04,på vissa ställen är problemet värre,, västkusten tex min förra chef köpte upp ett större antal Volvo 1996 ca 120st ingen äldre än 3 år vi hade då aldrig sett så mycket rost på en gång, bromsskivor ihopkärvade ok rostiga avgassystem o skärmkanter dom kom från Göteborg och Västergötland

#20
2017-04-28 15:45

Jo Shogun jag nyligt en XM Turbo Vsx 97 18500 mil det fanns ingen rost någonstans man kunde se, inga falsar eller plåtskarvar under heller, men vi har gynnsammare miljö, få saltade vägar,jag köpte den i Kiruna 2007 3500 mil, då såg den ut som ny, gjorde direkt en rostskyddsbehandling. En av döttrarna bor i Lund jag fixade till en GSA 81-a åt henne som hon körde där några år, dom hade aldrig sett en så rostfri på besiktningen där runt 1998-2003 hon sålde den för 8000 till en Citroen entusiast, den rullar nog än.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.