Bild
Nästa artikel
Giulietta har fått en sportigare look för att likna kommande Giulia.

Provkörning: Alfa Romeo Giulietta (2016)

Provkörning

Alfa Romeo Giulietta levererar samma körglädje som förr, men sackar efter på säkerhetssidan.

Det är inte lätt att hamna i storasysters skugga. Det är precis vad som händer med Alfa Romeo Giulietta. Alla är så exalterade över nya sedanen Giulias ankomst att lillasyster får rätta in sig i ledet med designelement som bättre ska matcha syskonet.

Ändringarna innefattar nytt typsnitt på modellnamnet som nu sitter till höger på bakluckan istället för i mitten. Grill och luftintag har fått ett nytt mönster och avgasrören är snedskurna för ett tuffare utseende. Infotainmentsystemet har även uppdaterats med Fiat-koncernens UConnect.

Mycket mer än så innehåller inte ansiktslyftningen av Giulietta inför 2016. Visserligen lanseras en ny 1,6-liters turbodieselmotor på 120 hästkrafter, men den kommer dessvärre inte till Sverige.

– Vi vill inte revolutionera bilen, vi vill evolutionera den. Därför gör vi dessa milda ansiktslyft, säger Alessandro Luisi, produktchef för Giulietta.

Så i princip är det samma bil jag kör runt Alfa Romeos testbana i Balocco i norra Italien som Marianne Sterner gjorde för tre år sedan.
Och visst är den en kul bil att köra.

Trots att jag är novis på racingbanan gör bilens snabba svar på mina rattvridningar att kurvorna tas med finess.

Som tidigare finns tre olika körprogram; Dynamic, Natural och All weather, förkortat DNA. Varje steg på väljaren innebär att bromsar, styrning, växellåda, acceleration och fjädring anpassas och bestämmer hur responsiv bilen ska vara. Ska jag vara ärlig så ville jag inte lämna det aggressivaste läget, Dynamic, vilket skickar iväg lilla Giulietta som ett skott.
 

En nyhet är att det finns en rolig app i infotainmentsystemet som mäter hur mycket g-krafter förare och passagerare utsätts för under körning. Helt onödigt egentligen, men det bidrar till Giuliettas image som en kul bil att köra. Såklart blev detta snabbt en tävling mellan mig och den andre testföraren i bilen, där jag med mitt personbästa på 0,9 g fick se mig slagen av 1,0.

Baksätet har jag med mina 168 centimeter inga problem att få plats i, däremot hade jag svårt att öppna bakdörrarna, innan jag förstod att handtagen sitter dolda uppe vid fönstret i dörrens bakkant. En design som först syntes på Alfa Romeo 156 signerad  Walter De Silva, som numera jobbar för Volkswagen.

Medan Giulietta dyker upp titt som tätt i den italienska trafiken påväg från provkörningen är den fortfarande en udda fågel i den svenska bilfaunan. Alfa Romeos försäljning i Sverige är minst sagt blygsam med 125 nyregistreringar totalt förra året. Visst skulle det vara roligt om C-segmentet i Sverige blandades upp med lite fler Giuliettor, men när både Golf och Astra satsat på autobroms står Giulietta fortfarande utan. Bilen fick femstjärnigt betyg i Euro NCAP när den kom 2010. Men det var sex år sedan och mycket har hänt i branschen sedan dess. Det går inte att leva på gamla meriter.

Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?
Alfa Romeo Giulietta Super 2,0 JDTM 150 hk

Pris, från kr: 260 000.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: April/maj.
Mått, cm: L 435/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 320.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med direktinsprutning (1 600 bar), variabel turbogeometri och laddluftkylare. Volym 1 956 cm3. Effekt 150 hk vid 4 500 v/min. Vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, Seat Leon, VW Golf, Honda Civic med flera.

Plus: Fokus på körglädje.
Minus: Ingen autobroms, igen ny version på sex år.

Vad nytt? Grillen, modelltypsnittet, Infortainmentsystemet.
För vem? Den som vill sticka ut i Golfklassen.   

Kommentarer

#1
2016-05-05 12:35

Snygg grill/front..........? Har den ätit en citron tro....;o) Däremot var bakändan snygg med bakljusen. Påminner om Toyota Auris där eller tvärtom.

#2
2016-05-05 17:00

Hyrde en splitt ny Giulietta i februari i Italien. Den var trevlig så tillvida att det fanns en knapp vid växelspaken som man kunde ställa in i vinter, normal eller sportläge. Det märktes väldig skillnad på kraften i sport. Sådan skillnad att en plåtpolis tydligen gillade min ansikte och tog ett fotografi. Kan till mitt försvar säga att vägen Milano till Genua är trevligt kurvig på slutet, nedfarten till Genua är lite som att köra slalom...
Till en början tyckte jag att bilen vore trevlig att ha, men i slutet av hyresperioden så kändes det skönt att lämna tillbaka den.

#3
2016-05-05 19:55

Ur Motormännen:
” Enligt de senaste beräkningarna är en mobiltelefon inblandad i var fjärde bilolycka i USA – minst. Sms:ande amerikanska bilförare kan orsaka så många som 700 000 olyckor varje år. ”

Läs ovanstående och så tänker ni ”dumma i huvudet”. Lägg sedan till en autobroms till det här och även Mona, Margot och Gudrun måste ju förstå att dessa personer bara kommer att SMS:s ännu mer, inte mindre, när de dessutom får den falska tryggheten ifrån en autobroms och annat elektroniskt bling-bling.

Lägg sedan till i ekvationen att elektroniskt bling-bling har en tendens att sluta fungera samt ger falsk trygghet. Autobroms med mera gör att folk blir mindre uppmärksamma och när den falerar så orsakar den skador som inte hade behövt uppkomma utan den.

#4
2016-05-06 09:14

Ej tidlös som 156:an denna känns som en fiat

#5
2016-05-06 15:03

För det första. Antifeministen. Vänligen förklara din syn på vad autobromsen GÖR. För jag misstänker att du inte förstått det. Förklara hur du ser att den fungerar. Inte tekniskt men praktiskt. Tror du tex den gör en mjuk inbromsning?

#6
2016-05-07 07:43

@ Roger Skagerström

Men Roger: Hur autobromsen funkar har väl inte ett endaste dugg att göra med om folk litar på den och får en falsk trygghet och därmed slutar vara uppmärksamma och så fungerar den inte och så dör små barn i barnvagnar helt i onödan. Detta har inget med funktionen hos denna elektroniska trygghetsfälla att göra, utan mer om funktionen hos oss människor.

.

#7
2016-05-07 12:17

Herregud. Det är ju just det som den SKA MOTVERKA!!!!!!!! Är det så svårt att förstå? Hur ofta tror du den kommer fallera? I kombination med att någon bara skiter i att bromsa? Man måste ju vara totalt sjuk i huvet om man inte reflexmässigt bromsar innan autobromsen slår i, så till vida att man hinner se hindret.

Din teori om att folk skulle få minskad uppmärksamhe pga autobromsen tror jag inte ett dyft på. Hur många tror du ens reflekterar över den ens? Den slår dessutom till alldeles för sent för att någon som upplevt den en gång skulle våga förlita sig på den ett dyft.

Bilar har generellt sett haft bromskraftsförstärkning sen början på 2000-talet. Läser man i tidningarna om folk som tänkte bromsa för en skolklass och bara la foten lite lätt på bromsen i tron att bilen skulle tvärnita själv? Nej.

Ouppmärksamma människor kommer det alltid finnas. Men har denna lilla funktion något med saken att göra? Nej. Även om någon nu skulle bete sig så konstigt som du säger - hur kan du ens ha fantasi nog att tro att det kommer bli någon form av dödsfälla? Kan garantera dig att det kommer rädda 1000-tals gånger fler liv än det kommer ta. Även om det bara räddar 1.

#8
2016-05-09 09:41

@ Roger Skagerström

Det finns utmärkta exempel på vad som händer vid falsk trygghet. Vi har t ex zebralagen där fotgängare fått en falsk trygghet i och med lagstiftning. Antalet olyckor vid övergångsställena ökade, nämligen. Falsk trygghet ger ökade mängd olyckor. Autobroms är falsk trygghet i och med den, som all annan elektronisk bling-bling, kan upphöra att fungera och då folk litar på sådant som ger falsk trygghet så orsakas då olyckor som annars inte hade behövt hända.

Tant Agda köper bil med autobroms. "Oj, vad bra. Den bromsar själv", tänker Agda. Detta gör henne mindre uppmärksam.

En dag stiger det ut en kvinna med barnvagn framför den lyckligt SMS:ande Agda. Dessvärre har det gått ett par år och autobromsen (likt det mesta elektroniska bling-blinget) fungerar inte längre.

Olyckan är ett faktum. En olycka som inte hade behövt hända utan autobromsen.

.

#9
2016-05-09 22:10

Hur ofta tror du det kommer sluta fungera? Seriöst? Hur ofta slutar det där blingblinget som du tjatar om hela jävla tiden fungera? På riktigt? Elhissarna i min jävla Sierra funkade fast bilen var 14 år när jag hade den. Och det var en Ford Sierra.

Om Agda testar autobromsen själv EN GÅNG och då märker att hon sitter med näsan i ratten pga att den slår på bromsarna fullt så ska det väl vara själa fan om kärringen gör om det en gång till.

Du kan inte jämföra Zebralagen med autobromsen. Att folk blir påkörda där är för att FOTGÄNGARNA springer ut helt oväntat och tror att alla kommer stanna. Om bilarna har autobroms kommer färre bli överkörda.

Du verkar ju ha en helt bisarr bild på hur folk tänker. Tror du att varenda jävel oavbrutet sitter och SMS'ar konstant? Om du hade rätt så vore ju varenda stad en enda stor seriekrock varenda dag.

#10
2016-05-10 07:38

Det enda, förutom rosten, jag har haft problem med I vår Mazda 3 är det elektroniska. Så ja, jag är övertygad om att autobromsen också kommer att sluta fungera (ViB visade också i en artikel att autobromsen slås ut av snömos).

Jag är vidare övertygad om att tant Agda inte kommer att testa autobromsen. Försäljaren har sagt henne att den bromsar automatiskt och det är ju allt hon tycker sig behöva veta.

Zebralagen är en utmärkt liknelse för den visar vad folk är i stånd till när de får falsk trygghet.

.

#11
2016-05-10 08:03

Du tror verkligen inte säljaren säger mer än "Bilen bromsar av sig själv"?

#12
2016-05-10 09:57

@Roger Skagerström. Om du kikar på antis användarprofil av honom själv, så ser du att hans infantila kommentarer beror på att han bara är 1 år gammal. Övriga kommentarer i hans gästbok går i samma stil, så om vi struntar i hans kommentarer så kanske han tröttnar på sitt trollande.
När det gäller bilen så är det en liten läckerbit som jag gärna skulle äga. Vad som saknas är en driftig ÅF och verkstäder som kan märket. Det fanns en gång (50-60-talet) ofta ihop med Fiat, som försvann i ett rostmoln. Jag har ägt ett antal Fiat så jag vet att båda behöver en rejäl dos rostskydd på sin tunna plåt.

#13
2016-05-10 09:59

Hahaha.. Ja men eller hur? Bilförsäljaren kommer att säga till Agda: -Här kommer det bästa av allt. Bilen är utrustad med autobroms så du behöver aldrig mer bromsa. Bilen gör det åt dig! Bara slappna av och spela lite candy crush medans du kör. Bilen fixar biffen!

Den försäljaren skulle jag vilja träffa!

#14
2016-05-10 10:09

@Deeds. Kommentar värd minst +10 av dig.

#15
2016-05-10 12:02

@ Deeds

Näe, det räcker med att Agda hör ordet "auto" för att hon skall dra den slutsatsen själv.

Eller som Calle Carlquist, skribent här på ViBilägare skriver: ”... folk tror ju på allt som det står ”Auto” på.”

.

#16
2016-05-10 12:20

Då är lösningen att det vi numera kallar det för nödbroms. Case solved

#17
2016-05-10 13:01

@ Deeds

Ja, det hade nog varit väldigt behjälpligt. Men det gör dom ju inte. Att du och jag byter namn på eländet räcker ju inte. Vad som krävs är att motorjournalister lyfter upp det här problemet och får till en namnändring hos biltillverkarna. Idag hyllar motorjournalisterna autobromsen helt utan att reflektera över problematiken, vilket är helt galet.

.

#18
2016-05-10 13:24

På Tucsonen som jag beställt hette det "emergency brake", alltså nödbroms.
Dock så ser jag inte, och kommer aldrig att se, problemet som du vill påvisa.
Detta system kommer att rädda så mycket mer liv än det kommer att stjälpa. Autobromsen kommer inte att förvärra dagens trafikproblem.
Att fokusera på Agda som inte tagit reda på vad som gäller är fel. Det är ju att jämföra med att jag inte behöver bromsa i svängar för att jag har antisladd!?!
Det finns ju självklart ett egenansvar här att ta reda på vad funktionen innebär.
Förorsakar du en olycka för att du sitter och messar och tror att bilen kommer att bromsa åt dig så är det helt ditt eget ansvar eftersom du inte tagit reda på hur bilen din fungerar, du kan omöjligt skylla på att det heter Auto! Ingen jury kommer att köpa det.

#19
2016-05-10 13:32

@ Deeds

Vet inte om ViB har gjort något test eller reportage av den bilen, men om de gör det så lovar jag dig att de kallar den för "autobroms".

(och inte varnar ett endaste dugg för att lita på funktionen - även om den nu heter "auto")

.

#20
2016-05-10 13:37

Men att ViB kallar den för auto spelar ju ingen roll eftersom tillverkaren och bilförsäljaren kallar det för nödbroms.

#21
2016-05-10 15:14

@ Deeds

Agda läser ViB

#22
2016-05-10 15:20

Så ViB's ord väger tyngre än tillverkarens? Du griper efter halmstrån.
Visst det kommer att ske, det är lika oundvikligt som att folk kör bil fulla. Det beror på dåligt omdöme och inte dålig kunskap. Att skicka sms bakom ratten är dåligt omdöme.
Men antalet kommer att vara försvinnande litet om man jämför vilken nytta som hjälpmedlet kommer att göra.

Enligt din uppfattning så behöver folk som skaffat bil med antisladd inte bromsa innan en kurva eftersom bilen skall själv förhindra sladd. Den kan ju också fallera....Eller hur?

#23
2016-05-10 15:32

@ Deeds

Inga halmstrån här. Det är rent förfärande konstigt att vår journalistkår i just det här fallet väljer att inte varna för en funktion som kan leda till onödiga dödsolyckor.

.

#24
2016-05-10 15:35

Du besvarade inte mitt påstående:
Enligt din uppfattning så behöver folk som skaffat bil med antisladd inte bromsa innan en kurva eftersom bilen skall själv förhindra sladd. Den kan ju också fallera....Eller hur?

#25
2016-05-10 15:40

@ Deeds

Och du har inte besvarat min fråga: Är det rätt av våra journalister att kalla funktionen för "autobroms" och dessutom inte varna för att den kan falera och orsaka dödsolyckor?

Att varna för en pinne i en Miata, det går bra:

"Fast på en punkt har Mazdan inte riktigt hållit måttet. Den ynkligt tunna plastpinne som används för att justera instrumentbelysningen och nolla trippmätaren är vek som ett vassrör och har redan gått av på långtestbilen. En sällsynt korkad konstruktion, om du frågar mig."

Men inte för saker som kan orsaka dödsolyckor.

.

#26
2016-05-10 15:54

Allt i en bil kan fallera och i sin tur orsaka en dödsolycka.
* Ljuset kan sluta fungera mitt i natten. Det du gör då är att du stannar..eller hur? Om inte så kan det bli en dödsolycka då du inte ser något.
* Gasen kan hänga sig och du kör rakt in i en mur!
* Servon kan sluta fungera och bli stum vilket resulterar i att du frontar med en lastbil.

Allt detta är elektroniska saker som kan fallera. Man sannorlikheten att det händer är försvinnande liten. Skulle vi varna för allt så skulle det bli som i USA. Jag köpte en fyrhjuling från USA en gång och när den kom så var den så utsmyckad med varningsklistermärken att man knappt såg vilken färg det var.
En klisterlapp betydde att man inte skulle sitta baklänges när man framförde den! MEN HALLÅ!?

Så svaret är Nej, jag tycker inte att det är förfärligt att inte varna för något som är ytterst osannolikt att det kommer att hända. Lite får man ha bakom pannbenet om man ska köra bil.

Så.. nu svarar vi på mitt påstående:
Enligt din uppfattning så behöver folk som skaffat bil med antisladd inte bromsa innan en kurva eftersom bilen skall själv förhindra sladd. Den kan ju också fallera....Eller hur?

#27
2016-05-10 15:59

@ Deeds

Fast sannolikheten att autobromsen inte fungerar ser jag som mycket större än de saker du i förtvivlan radar upp, inklusive sladdgrejen.

ViB har ju redan rapporterat om autobromsar som inte fungerar, p g a snömos.

.

#28
2016-05-10 16:04

Men då varnar bilen för att den inte fungerar korrekt. Alltså är man medveten om att den är bristfällig just då. Signalen är dessutom hög och ackompanjeras av en bild i displayen som meddelar felet. Precis som det gör vid andra fel som uppstår.
Nu kommer vi inte längre i detta resonemang...som vanligt. Min uppfattning är att du ropar Varg på månen.. It aint gonna happen..

#29
2016-05-10 16:17

Deeds: Du menar väl inte att "Anti" är enkelspårig och omöjlig att få ur sitt spår i tankarna? :)
Han och "Stygga vargen" är nog två av de mest envisa svåröverbevisade enkelspåriga och trångsynta människor jag stött på! Ja förutom min sambo då såklart......

#30
2016-05-10 22:06

Ja och det roliga är att det är INGEN som håller med honom - ändå är det han som vet hur gemene man kommer betee sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.