Bild
Nästa artikel

Provkörning: Alfa Romeo Giulietta (2013)

Provkörning

Vid fyra års ålder har Alfa Romeo Giulietta blivit mogen för en ansiktslyftning. Den kunde ha varit grundligare.

Den som inte tillhör innersta kretsen av Alfa-konnässörer har nog lite svårt att upptäcka vad som skiljer Giulietta anno 2014 från den tidigare versionen. Jag blir förevisad detaljerna i ansiktslyftningen: ribborna i den trekantiga grillen har fått en lite mjukare form och den översta delen av kromramen har försvunnit.

Inuti är föryngringen också diskret, om än mer kännbar. Ratten har fått en ny design och överdrag av strävt, skönt skinn. Framstolarna har fått lite nytt stuk med höga sidor och sitsar så långa att det nästan inte går att få tag i öglan till längdjusteringen – jag får vika mig som en fällkniv och ormslingra  armen för att kunna flytta fram stolen.

Stoppningen är fast och skön, men körställningen blir ändå inte hundra. Jag hamnar för nära ratten och för lågt för att kunna fälla ryggstödet bakåt så mycket som skulle behövas. Italienska bilar beskylls ibland  för att passa bäst för förare med korta ben och långa armar (”ap-ställning”) och Alfa Giulietta är lite åt det hållet.

Men att jag sitter lite avigt glömmer jag snart, för Giulietta är rolig att köra. Till 2014 års nyheter hör en turbodiesel på 150 hk, tio mer än förut.

De extra hästarna förbättrar sprinten till 100 km/tim med 0,2 sekunder och höjer toppfarten med fem kilometer i timmen till 210. Det märks inte, men Giulietta är snabb och rapp och motorn svarar kraftfullt på gasen om jag bara  håller varvet över 1 500-strecket.


En extra krydda är ett vippreglage med vilket jag kan ställa in tre olika körprogram. DNA-läget är rappast och roligast.

Motormoderniseringen har även inneburit lite sänkt förbrukning, till 0,42 l/mil, men provkörningen resulterar i någon dryg deciliter mer trots att den mest går på raka landsvägar och genom små byar.

Inte ens med den angivna förbrukningen står Alfa Romeo Giulietta ut i konkurrensen. De flesta jämförbara bilar är lika snabba och snåla (på papperet i alla fall).

Dessutom har flera rivaler bättre utrustning än vad Alfa erbjuder, särskilt på säkerhetssidan. Adaptiv farthållare, autobroms och filhållarsystem borde nog ha ingått i moderniseringen, men i Giulietta får föraren själv hålla uppsikt och sköta bromsen.

224 000 Giulietta har sålts sedan premiären 2010. Men i Sverige har den aldrig blivit någon storsäljare, trots sin raffiga stil. I fjol hamnade den på 150:e plats. Bara 183 Giulietta hittade svenska köpare.

Kan den förnyade Giulietta månne väcka mer intresse?  Svaret är nog ”njaä”.

Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JDTM 150 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JDTM 150 hk

PRIS, FRÅN KR: 249 990.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Januari 2014.
MÅTT, CM: L 435/B 180/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 320.
MOTOR: Fyrcylindrig med direktinsprutning (1 600 bar), variabel turbogeometri och laddluftkylare. Volym 1 956 cm3. Effekt 150 hk vid 3 750 v/min. Vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min (på läge Dynamic).
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 110 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3, Seat Leon, VW Golf, Honda Civic med flera.

VAD NYTT? Grillen, ratten, stolarna och fler dieselhästar.
FÖR VEM? Den som vill åka i något udda och ha roligt.

PLUS: Omställbara köregenskaper, rappt temperament, läcker design både utanpå och inuti.
MINUS: Få säkerhetssystem.

Kommentarer

#1
2013-12-09 11:31

Giuliettan är en utmärkt kvalitetsbil för särskilda köpare. Grundkonstruktionen är några år gammal men det innebär inte att bilen är sämre för det, för grunden är bra. När Giuliettan kom så fick den högst betyg i Euro NCAP och var ledande i sin klass även poängmässigt. Men utvecklingen i klassen går fort. Den nyjusterade dieselmotorn har lägre utsläpp än tidigare, även av NOx-halter tack vare nytt insprutningssystem, samtidigt som den har en förenklad konstruktion.

#2
2013-12-09 11:57

Två grundläggande problem finns som förklarar varför den inte säljer så bra:
1. Den ser för J..lig ut!
2. Det är en Alfa med få ÅF och mindre bra historiskt rykte.

#3
2013-12-09 14:10

"DNA-läget är roligast", är det inte så att man väljer D, N eller A?

#4
2013-12-09 15:57

"Giuliettan är en utmärkt kvalitetsbil för särskilda köpare"
Ja du Raphael, jag undrar vad du har för erfarenhet av Alfa och vilka köpare du menar?
Mina söner har haft fyra och deras närmaste kompis två Alfor.
Det gav mig en hel del inblick i hur man bygger en bil som ska passa i ett annat land än vårt.
Den enda som klarade våra saltbemängda vägar var 164 där även Saab varit med en del i urformningen.
De andra var typexempel på hur man konstruerar mer med hjärta än hjärna och det tror jag gör att de som haft erfarenhet av Alfa fortfarande tror att det är likadant och därför drar sig för köp.
Däremot tycker jag inte som junkers när det gäller utseendet, de flesta har varit snygga.
Men när det gäller kvalité finns det mycket att bevisa, speciellt när det gäller rostmotstånd, maskinellt har de inte varit dåliga, den gamla raka 2l-fyran var t.ex. riktigt bra och gick att få upp i ansenliga effekter som den också höll bra för.

#5
2013-12-09 17:24

Ibland misstänker jag att Raphael driver med oss! Man kan inte sätta Alfa ock kvalitet i samma mening...det går bara inte. Och då gillar jag faktiskt Alfa!

#6
2013-12-09 17:45

saabnisse och trasten: Vilket ålderspann är det på Alforna ni nämner? Har inte Alfa ryckt upp sig rejält gällande kvalitet? Jag hade i alla fall en 155:a 96:a som jag körde 4000 mil med mellan 04-08, och jag tycker att den funkade väl så bra som vilken bil som helst.

#7
2013-12-09 17:54

Jag har jobbat på en Alfaverkstad så jag pratar nya bilar!

#8
2013-12-09 19:06

Aha, där ser man! Så min Mazda RX-8 är bättre ur kvalitetssynpunkt

#9
2013-12-09 19:13

Jag gillar Alfa på bakfront men framfront hatar registreringskylt långt ifrån placering högen mot front, fult ut hmmmm. Bättre äldre Alfa har mitten registreringskylt.

#10
2013-12-09 22:16

Nu är du lite för konkret här trasten. Du måste förstå att det du sett under din tid på Alfa-verkstaden egentligen bara var en subjektiv illusion. Alfa är en kvalitetsbil, väl i linje med andra högteknologiska byggen från Renault, Peugeot, Fiat och Citroen. Långt mycket bättre än alla andra bilmärken tillsammans t.o.m.-)

Fortsättning följer. Skall bli väldigt kul att följa denna tråd - om nu Raphael mot all förmodan svarar vill säga:-). Han gillar inte att bli överbevisad så vi kommer nog inte se röken av honom mera i denna tråd.....

Mycket underhållande!

MVH AL

#11
2013-12-10 09:11

AL, Alfa är säkert en högteknologisk produkt väl i klass med konkurrenter från andra länder (vad nu högteknologi har med biltillverkning att göra?), men problemet tidigare har varit att den kvalité som bilägarna upplevt inte varit acceptabel.
Historiskt sett har man ju tagit fram många berömda modeller av hög klass.

När man ser på de sista bakhjulsdrivna modellerna från 1975 till slutet av 1980-talet var de ju väldigt välgjorda rent tekniskt, i många avseenden var de överlägsna motsvarande bilar från t.ex. BMW och MB.
Men kvalitén?

Som gammal Alfista har jag aldrig fattat hur man kunde schabbla bort en i grunden vettig konstruktion genom fel materialval och en korkad produktionsteknik. Man kunde t.ex. ta fram en infästning till chassit för en stabilisatorarm, där det krävdes grövre plåttjocklek, genom att pressa ett antal likadana plåtdelar i karossplåt och stapla dessa på varandra till ett "bladblock" som orsakade spaltkorrosion inom ett par tre år! Det finns fler liknande exempel på dumheter.

Det finns många andra tillverkare där produktionstekniken har förstört grundkonstruktionen, men inte så ofta som hos Alfa-Romeo, man fick lätt för sig att det handlade om två skilda företag utan någon kontakt med varandra.

Jag hoppas att det här är historia, jag har träffat några Alfisti som påstår det, men som jag skrev tidigare, Alfa har mycket att bevisa, det räcker inte med att tillverka vackra och körtrevliga bilar, de ska hålla att köra också.

#12
2013-12-10 09:34

Det sista stora problemet på någon av bilarna var enligt vad jag vet kamkedjorna på 2.2 liters bensinaren i de första årgångarna på 159:an som kunde tänjas ut om man inte åtgärdade dom i tid. Och det är alltså en GM-motor...

I övrigt är inte 159, Giulietta eller Mito några större problembilar. Kanske inte av bästa japan-klass men definitivt inga speciellt frekventa verkstads-gäster heller.

Åk till närmaste Alfa-verkstad och fråga om ni tvivlar. Det värsta som kan hända är att ni har fel..

Själv är jag riktigt sugen på en Giulietta. Karaktär, design, och körglädje är egenskaper som jag prioriterar.

#13
2013-12-10 09:41

Ja - vi som börjar närma oss pensionsåldern minns ju med skräckblandad förtjusning Alfasud - en trevlig bil "på vägen" men samtidigt en av den tidens värsta rostburkar. Borde faktiskt tagit över epitetet Gevalia ifrån Opel...:)
Nåja - "alla" bilar rostade på den tiden även om just Alfasud låg i tätgruppen.
Nu skall ju inte detta ligga Alfa till last idag men jag skulle nog ändå ha svårt att ta ett köpbeslut på en Alfa - oavsett hur snygga och "högteknologiska" dom är...:)

#15
2013-12-10 09:49

"Visserligen har cirka en tredjedel kört Alfa förr, men övriga kommer från BMW, Audi, Saab, Volvo, med fler.
Gemensamt för alla är dock att de är nöjda. Vi har slagit ihop betygen
för 159 sedan och Sportwagon då de bara skiljer sig marginellt. Större är då skillnaden mellan de som kör bensinbil och de som kör diesel.
Som väntat ger de som kör diesel betydligt högre betyg för bränsleför- brukningen, över 80 i procentbetyg mot snittets 67, medan bensinbi- larna ligger på snittet. Men ännu mer
anmärkningsvärt är att Alfan överträf- far snittet rejält när det gäller både kvalitetskänsla (88% mot 80%) och driftsäkerhet (92% mot 85%).
Och 100% är så nöjda att de skulle köpa en Alfa igen..."
Begtest från Automotor & Sport.

#16
2013-12-10 09:57

Jag ser att många klagar på Alfa på grund av gamla synder, men dagens Alfa och gårdagens på 70-talet har en milsvidd skillnad mellan sig. Och dessutom är det ju inte samma tekniker som gjorde Alforna på 70-talet som Alforna på 2000-talet. Giuliettan bygger på ett helt nykonstruerat chassi som även utgör grunden för Dodge Dart, nya Jeep Cherokee och flera andra nya kommande produkter från Fiat-Alfa-Chrysler-koncernen. (spännvidden på produkterna visar flexibiliteten i chassiet). Alfas dieselmodeller kör med Fiats välkända MJT-dieslar i uppspritsade utföranden för extra sprits - de är hållbara, funktionella, driftsäkra och snåla. Apropå detta med att Alfa inte skulle klara ett nordiskt klimat, Alfa 156 vann ju vintertest i Sverige på grund av sin fina värme och snabba elvärme i stolarna.

Automotor & Sport februari 2008 berömde Alfa 156 just för sina fina kvaliteter i hård svensk vinter norr om Dalälven.

Fiat-gruppen har en testanläggning i Arjeplog där Alfa-bilarna testas och justeras. Giuliettan och MiTo:n har båda anpassats för nordiskt klimat.

De som inte tror mig är välkomna att titta på denna video:

#17
2013-12-10 09:58

Och här är del 2 av videon med Giuliettan i Sverige under vintern.

#18
2013-12-10 10:05

När det gäller produktionstekniken så har det ju hänt mycket sedan 70-talet. Giuliettan tillverkas i Fiats Cassino-fabrik som år 2004 helrenoverades till en av världens mest moderna bilfabriker och sedan dess har Fiat kontinuerligt investerat i uppgradering av produktionstekniken, maskineriet och produktionsprocesserna. Förutom Giulietta så tillverkas även Lancia Delta och Fiat Bravo i Cassino. Fiat Croma, den senaste versionen, tillverkades också i Cassino.

#19
2013-12-10 10:07

Men för den som fortfarande tror att Alfas bilar idag är samma som på 70-talet gällande kvaliteten, så erbjuder Alfa 5 års nybilsgaranti i Sverige.

#20
2013-12-10 10:15

När det gäller min erfarenhet av Alfa så är jag uppvuxen med dem. Mina barndomsår tillbringade jag i tre stycken Alfa GTV:er. Två röda och en silver. Sedan blev det en Alfasud TI, en 33 Quadrifoglio Verde och sedan en 33 TI, därefter tog min far en tjänstebil från Ford (han fick inte välja Alfa för hans arbetsgivare hade enbart kontrakt med en leasingfirma med ett begränsat utbud av bilmärken i "stallet", alla Alforna han köpte var alltså privatfinansierade).

Och jag har kört Giuliettan, inte 2014 års modell än men jag har kört 2011 och 2012. En modern, trevlig och faktiskt komfortabel bil. Fjädringen ger bra komfort i N-läget och med 16" fälgar. Tyvärr förstör sportchassi och 17" fälgar komforten så jag rekommenderar köpa en Giulietta utan. D-läget stramar upp fjädring och styrning för de som vill, men Giuliettan i N-läge är en väldigt trevlig bil som jag absolut skulle kunna leva länge med.

Men, jag vill inte ha en vanlig halvkombi och det är därför som Giuliettan idag inte är en bil för mig - iaf inte som ensambil, skulle jag ha en Giulietta skulle jag behöva en bil till som är mer praktisk. Jag kör ju minibuss idag och det finns praktiska skäl till det.

#21
2013-12-10 10:20

Det eventuella missnöje som finns med Giuliettan handlar inte om bristande kvalitet på bilarna, utan det handlar om att om något skulle hända så är lagerhållningen av reservdelar låg (på grund av den låga försäljningen av bilarna i Sverige) - det förekommer alltså väntetider och sådant brukar uppröra bilägare om de måste vänta på en reservdel. Men det har ju inget med bilens kvaliteter eller egenskaper att göra.

#22
2013-12-10 10:25

Frontarrangemanget i dagens Giulietta är inspirerad av 1950-talets Giulietta Spider och den hade registreringsskylten snedplacerad. Spider-versionen hade "vapenskölden" placerad längre ner än den vanliga Giuliettan.

#23
2013-12-10 11:17

Oj, 9 inlägg på rad. Nytt rekord?

#24
2013-12-10 12:27

Jo men han har ju fått kritik för långa inlägg ;-)

#25
2013-12-10 12:33

Anledningen till att det blev en del inlägg var för att jag inte har varit inne på ett tag och då hade det lyfts flera frågor och teman i diskussionen, och jag valde därför att kommentera flera delar i den förda diskussionen löpande. Dvs, jag läser ett inlägg - kommenterar det, läser ett nytt inlägg - kommenterar det och så vidare, för att ge ett så fullständigt svar som möjligt och för att ingen ska gråta för att just den personens frågeställning har missats att besvara. Om jag trots detta ändå har missat att besvara någon persons frågeställning, så ber jag väldigt mycket om ursäkt - jag försökte verkligen besvara alla inläggen som jag såg hade skrivits sedan jag var inne senast. Men jag är inte mer än människa så jag ber om ursäkt om jag missade någon.

#26
2013-12-10 13:55

Oavsett Raphaels vanliga skriverier (jag har inte läst allt - men tror mig nog veta vad innehållet är), så tror jag faktiskt att trastens erfarenheter från nutid är lite mer värda än Raphaels minnen från barndomen;-)

Jag skulle aldrig våga köpa en ny Alfa, däremot en hobbybil från 70-talet vore mumma:-)

#27
2013-12-10 15:57

Det är lite synd för 159an är bland det snyggaste som finns!

#28
2013-12-10 20:07

Bara som en liten korrigering av Raphaels parallell till ett begagnattest av Alfa - tror det var modell 156 (som jag personligen också skulle kunna tänka mig som en hobbybil - man kan ju alltid fråga trasten om råd när den börjar strula). Vad AMS visar är vad ett femtiotal olika påstådda ägare av en Alfa har för uppfattning om sitt fordon. Det säger absolut inget om relativ felfrekvens eller om kvaliteten i fråga har förbättrats från tidigare årgångar.

En viktig omständighet när man läser sådana här undersökningar är att det finns ett inbyggt bias i omdömet och det heter benägenhet att svara och delta i undersökningen. Jag vågar hålla en slant på att Alfas ägare är mer benägna att tycka till om sina fordon än den genomsnittliga bilägaren. Jag vågar också påstå att den bedömningen är mer "förlåtande" än en genomsnittlig Toyota eller BMW-köpare. Sedan är som sagt skillnaderna som anges så små att de är helt slumpmässiga, d.v.s de mäter inte kvaliteten och det ger heller inget stöd för att Alfa förbättrat sin kvalitet i jämförelse med tidigare årgångar eller andra bilmärken.

Men likväl kan jag tänka mig en Alfa. Jag är dock rätt säker på att min andra hälft inte skulle bli lika förtjust. Hon sa nej till mitt andra projekt, en Peugeot 205 CTI i fint skick som jag hittade här i GBG, och hon lär inte direkt applådera en Alfa heller. Men det kliar i fingrarna...

MVH AL

#29
2013-12-10 20:27

trasten:

Vad tror du om denna som vinterprojekt (förutsatt att den inte är skev i ramen)?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Alfa_Romeo_156_GTA_3_2_L_V6_50332779.htm?ca=15&w=3

Och en 159:a vore mums likaså. Tyvärr lite för dyr för mitt hobbymekande... (saknar tiden i garaget med 9-5:an som ju är klar nu och känner att jag vill göra något nytt igen).

MVH AL

#30
2013-12-10 20:49

Troligtvis är B-stolpen flyttad/skadad, i så fall kan det bli riktbänk! Skulle inte tro att det är värt besväret om man inte har tillgång till en plåtverkstad. Synd den verkade fin annars.

#31
2013-12-10 21:15

Det var lite så jag tänkte också trasten. Synd som sagt. Men det finns fler fiskar i havet!

MVH AL

#32
2013-12-10 21:48

Min -79:a var både snyggare och snabbare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.