Bild
Nästa artikel
Inga fyrklöverblad i luften. Fyrhjulsdrivna Veloce är lillebror till snabba Quadrifoglio Verde, ändå är den ett mycket bättre val.
En förarmiljö att trivas i. Låg instrumentbräda, tunn rattkringla och superkvick styrning. Rött läder är ett kostnadsfritt tillval.
Veloce ger fyrhjulsdrift, större hjul och Alfa Romeo utskrivet på bromsoket.

Provkörning: Alfa Romeo Giulia Veloce (2016)

Provkörning

Alfa Romeo Giulia finns nu med en upptrimmad tvålitersfyra och fyrhjulsdrift. Veloce är namnet, dess väsen en modern skapelse där det historiska arvet är påtagligt.

Inför 2017 kommer Alfas lyckade mellanklassare med mer effekt och fyrhjulsdrift. Samtidigt dammar man av det klassiska tilläggsnamnet Veloce. Det användes för första gången 1956 när den dåvarande Giulietta Sprint kom med en kraftfullare 90-hästarsversion. Nutidens Giulia Veloce – snabba Giulia – kommer med två olika motorer. En diesel på 210 hk och en bensinare med 280 hk. Vi provkör den senare.

Förarmiljön går tvärs emot den moderna inredningsskolan. Panelen är ovanligt låg med fri sikt över motorhuven och rattens omkrets är stor med en tunn kringla. Inte falukorvstjock, likt vissa sportpaketsförsedda vagnar från Tyskland.

Under skalet följer Alfa bilmodet slaviskt med en fyrcylindrig turbomotor, åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. En tvålitersfyra låter kanske föga lockande, men maskinen passar utmärkt. Vikten över framaxeln är låg och kraften är tillräcklig – 280 hk och 400 Nm gör att 100 km/tim är nåbart på blott 5,2 sekunder.

"Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…"

Motorljudet är den behagligaste sången från fyra cylindrar i dag. Tonen är klar och klingar metalliskt över hela registret. Trots överladdning och automatlåda är gasresponsen direkt. Styrningen likaså. Färdvägen bestäms av små handledsrörelser och även med den ovanligt kvicka styrutväxlingen är vägkänslan god.

Den nyutvecklade fyrhjulsdriften är lätt (60 kg) och bibehåller Giulias bakhjulsdrivna karaktär. I extremfall kan 60 procent av kraften överföras till framhjulen men enligt Alfa-ingenjörerna blir det sällan mer än 30 procent när bilen väl är på rull. Oftast driver inte framhjulen alls.
 
Provexemplaret är förärat ett prestandapaket (23 000 kr) med bland annat adaptiva dämpare och komforten imponerar. Trots trimmad sportversion är sättningen inte hård utan följsam och vårdar drivgreppet ömt. Körupplevelsen är en uppfriskande antites till de tyska prestandaversionerna.

Personligen finner jag att detta är den största Alfaupplevelsen i Giuliafamiljen. Det är så här jag vill att en modern Alfa Romeo ska kännas – en utsökt kombination av historielektion och nutidsorienteringstest.

Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia Veloce?

Alfa Romeo Giulia veloce 2,0 280 Q4

Pris, från kr: 415 000.
Modell: Sedan i mellanklassen.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 464/B 186/H 145.
Tjänstevikt, kg: 1 605
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 995 cm3, maxeffekt 280 hk (206 kW) vid 5 250 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 250 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TFSI 252 q, BMW 330i xDrive, Cadillac ATS 2,0T AWD, Jaguar XE 25t, Mercedes C 300, Volvo S60 T6 AWD.
 

Plus: Styrning, komfort, motor, körkänsla.
Minus: Varför ingen Guilia kombi?

Vad nytt? Guilia får fyrhjulsdrift och mer effekt.
För vem? Den med stort bilhjärta och som väljer körkänsla före utrymmen.
 

Kommentarer

#1
2017-02-11 12:37

Klarar den 0-100 under 6 sekunder duger det fint. Jag är lika lättlurad som artikelförfattaren och faller för namnet....
"Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil?"

#2
2017-02-11 18:33

Jatack! Den vill jag ha.

#3
2017-02-11 18:54

Läckerbit!

#4
2017-02-11 18:58

Bensinmotor och bara 3000 rpm användbara. Inte i min smak.

#5
2017-02-11 19:41

Mäkinen, bensinmotor givetvis och ett användbart varvtal upp tiil +7000 givetvis.
Ja tack!

#6
2017-02-11 20:28

Saknar min 156:a ibland. Man är ju inget riktigt bilnörd om man aldrig ägt en Alfa...

#7
2017-02-11 21:16

Jag gillar Alfa, men jag tycker 415k startpris är lite steep. Eller 405 för 210hk dieseln. En ny G30 5-serie börjar på 420 med automat och fyrhjulsdrift (säkert ännu billigare som tjänstebilserbjudande). Jag vet inte varför prissättningen känns sne. Är Alfa lika dyrt överallt eller är det bara Tyskarna som är hårt rabatterade i Sverige?

#8
2017-02-11 22:22

Är service på Alfa fortfarande dyrt i Sverige?

#9
2017-02-11 23:47

Oj vilka fina bilar dom bygger alfa, tänk om dom också hade Toyota-kvalitet, då hade jag övervägt att köpa en

#10
2017-02-12 08:12

Och hur kan du veta att denna nyutvecklade Alfa håller sämre kvalitet än nyutvecklade Toyotamodeller? Bara för att det var så för 15 år sen?! Så fruktansvärt tråkigt med folk som tror att allt alltid är bestående....tänkt om fler människor vågade åka till olika handlare o testa sig fram när det är bilbytardags, hade folks fördomar kanske ändrats lite....

#11
2017-02-12 11:02

Troligtvis en fantastisk bil..

#12
2017-02-12 16:33

Säkert en trevlig bil men tyvärr troligen för törstig för svenska förhållanden.

#13
2017-02-12 16:34

Vidstige, köper man en Alfa i det här prisläget är bränsletörsten det minsta att oroa sig för!

#14
2017-02-12 18:39

saabnisse, nja, många väljer den dieseldrivna varianten skulle jag tro.
Och det gör man för lägre förbrukning, inget annat.

#15
2017-02-12 20:18

Nä, man kan välja diesel i grundutförande och få den för strax över 300 kör.

#16
2017-02-12 20:33

Vidstige är totalt fixerad vid kostnaden att äga en bil. Lyckligtvis har jag och andra här lite andra preferenser. Vidstige får gärna brumma runt i en sur Prius och räkna örena. Jag är ganska nöjd över att kunna slippa det.

#17
2017-02-12 20:47

Om man har råd att köpa en sån bil har man definitivt råd att köra den utan funderingar på kostnader...

#18
2017-02-13 09:48

Väldigt snygg inredning. Baken ser ut som på BMW 3-serien ungefär.

#19
2017-02-13 09:53

Ja Hacken och det är baken jag gillar minst, men det är väl förmodligen den del av bilen man kommer att se mest av.

#20
2017-02-13 11:19

Konstig tanke att man har råd med mer när man köpt något för en stor summa pengar. I min plånbok fungerar det tvärtom: när jag unnar mig något får något annat stå tillbaka.

#21
2017-02-13 11:52

Mäkinen, har man dåligt ställt köper man inte en sån här bil!
Vad ska man isåfall ha den till, titta på?
Impa på grannarna?

#22
2017-02-13 13:05

Men det priset... :( är lite högt.

#23
2017-02-13 13:12

adzam
"Om man har råd att köpa en sån bil har man definitivt råd att köra den utan funderingar på kostnader..."
Helt ologiskt då det säljs enormt mycket dyra bilar i Sverige, dyrare än denna, som har dieselmotor.
Enda anledningen normalt för det är lägre förbrukning.
Dessutom finns ju en begmarknad att ta hänsyn till.

#24
2017-02-13 13:12

Är priset för högt för plånboken så finns apostlahästarna.

Tycker det är snudd på löjligt att klaga över priset på en Alfa, märket är ju inte direkt känt för att tillverka budgetbilar till lågpris.

#25
2017-02-13 14:39

saabnisse,
Man kanske kör den ibland? Jag har många i bekantskapskretsen som har förhållandevis dyra bilar som är deras enda "lyxartikel" och där de har den för att få njuta någon gång ibland. En kollega har en "modern" Saab cab i mint condition som knappt körs alls mellan besiktningarna bara för att han ska kunna få köra den några tidiga morgnar på sommaren.
Det är väl som folk som köper en dyr tavla. Det kan vara en skön känsla att titta på den och bara det kan vara värt utgiften.

Strax över 400 kkr är inte speciellt dyrt. Det är väl som en S90 eller ny 5-serie.

#26
2017-02-13 20:46

Mäkinen, alldeles riktigt, köper man en Alfa är det för att köra den.
Det är då den kommer till sin rätt!

#27
2017-02-13 21:07

Håller med Mäkinen. Bilar och motorer är till för att användas. När det gäller mig skulle jag gärna vilja ha en sportbil, Porsche eller liknande. Jag har nog råd att köpa sådan men knappast råd att äga den. Därför håller jag mig till mc som skojfordon...

#28
2017-04-24 15:34

Mmmmm... Vet inte vad ni jämför med när ni tycker att den är dyr? Skall man ner på samma siffror, i prestandan, på en Tysk då räcker inte dessa slantar långt :-D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.