Bild
Nästa artikel
Normalstor i USA - enorm med svenska mått. En vanlig kombi är nästan lika hög som huven på Ford F-150.
Dörrhandtagen, växelväljaren, speglarna - allt är stort på Ford F-150. Två snabbmatsmenyer på mittarmstödet, inga problem!
Flakklättringen går lekande lätt med trappsteg och stödpinne. Baklämmen går att öppna med nyckeldosan.
Trots jättestorleken är baksätet tajt. Vill man ha mer utrymme och "riktiga" bakdörrar finns den 30 cm förlängda versionen Supercrew.
Med vredet till höger om ratten ställer man in fyrhjulsdriften och väljer hög- eller lågväxel.
I hjulhusen skymtar speciella terrängstötdämpare, anpassade för ökenkörning i hög fart.

Provköring: Ford F-150 Raptor (2018)

Provkörning

Ford F-150 är så amerikansk det kan bli. Jättepickisen har varit jänkarnas favorit i fyra decen-nier. Vi provkör värstingen Raptor som faktiskt inte har V8. Kanske kan det bli aktuellt med officiell import till Sverige.

Det finns stora bilar och så finns det STORA bilar. Synen av Ford F-150 Raptor på en svensk parkeringsplats påminner om att allt är relativt. Bilarna bredvid, vanliga kombi och suvar, ser ut som leksaker i sällskap av den väldiga pickupen.

Huven når upp till brösthöjd på mig men mest påfallande är bredden. Det är nästan 2,5 meter mellan sidospeglarna och Forden sväller ut över 1,5 p-ruta. I den svarta jättegrillen sitter tre extra lysdiodlampor, lagkrav i USA för så här breda bilar. Någon blå Fordoval finns inte, istället har märkesnamnet skrivits ut med decimeterhöga bokstäver över hela kylargallret.

Med ena kängan på sidosteget och ett fast grepp om handtaget på vindrutestolpen drar jag mig upp i hytten. Nästan som att klättra in i en lastbil. Den extrema bredden är påtaglig också på insidan. Jag försöker sträcka mig för att nå högerdörren men det är bara att glömma. Inredningen är typiskt amerikansk: grov stil, breda skinnfåtöljer och massvis av knappar. Jag räknar och kommer upp i 49 på mittkonsolen, 22 på ratten och 26 till vänster. Ytterligare sex i taket kan användas till eftermonterade grunkor som extraljus och vinsch.

Igång med motorn, ur med ”fothandbromsen” och iväg. Helskotta vilket schabrak! Det är knappt att körfältet räcker till. Perspektivet från förarplats liknar mer långtradare än personbil. Bortom den långa huven tittar man ner på biltaken framför och ligger man bakom en normalstor pickup ser man vad som finns på flaket.

Jänkarna skulle beskriva bilen som en ”full-size pickup truck” och det är också den mest populära biltypen i USA. F-serien från Ford har varit den mest sålda bilmodellen, alla kategorier, i 36 år. 2017 såldes smått osannolika 896 764 exemplar. Tvåan och trean i statistiken var också stora pickisar, Chevrolet Silverado med 585 864 bilar och Dodge Ram 1500 med 500 723 bilar, men Forden var överlägsen etta.

"Frågan är om någon behöver en sådan här bil? Kanske någon hantverkare eller lantbrukare men annars?"

Överraskande fort vänjer man sig med formatet. Oron över att speglarna ska slå i vid möten avtar så småningom. När vägutrymmet krymper kan det behövas flera omtag men självförtroendet växer och snart känns det naturligt att ratta en sådan här klumpeduns. Bilen är åtminstone tillräckligt smidig för att lotsas igenom en drive-through vid en hamburgerrestaurang. Armstödet mellan stolarna fungerar utmärkt som matbord, mugghållarna skulle klara betydligt större storlek på läsken.

Senaste generationen av F-150 kom 2015 och den stora nyheten var att bilen tappat över 300 kilo i vikt. Bantningsmetoden var att öka andelen höghållfast stål i ramen och att bygga karossen i aluminium. Ford är noga med att påpeka att det inte handlar om något ömtåligt ölburksaluminium utan om ”militär kvalitet”.

Provbilen väger in på ”bara” 2,6 ton. Prestandamodellen Raptor är breddad 15 cm, förstärkt i ramen och rustad med jättehjul (315/70 R17). Man skulle kunna tro att det sitter en biffig V8 under huven men faktiskt inte. Den åttacylindriga 6,2-litersmotorn i föregångaren har ersatts av en V6 på blott 3,5 liter. Ljudet är kanske inte lika maffigt men fartresurserna trotsar nästan naturlagarna. Rakt framåt rör sig trucken som värsta sportbilen. De glashala terrängdäcken gör dock att jag helst undviker att svänga.

Förbrukningen är inte vacker. Efter 20 mils körning fyller jag upp med 36 liter. 1,8 liter milen… Någon terrängkörning blir det inte tal om men det finns ingen anledning att tvivla på framkomligheten. Med seriös mekanisk fyrhjulsdrift med låsbar diff och 30 cm markfrigång torde Forden ta sig fram där andra får stanna och vända.

Frågan är om någon behöver en sådan här bil? Kanske någon hantverkare eller lantbrukare men annars? Ford tror att det finns en målgrupp, särskilt för den fullsmetade machoversionen Raptor. Ryktet säger att det europeiska huvudkontoret undersöker möjligheten för import via officiella kanaler, på samma sätt som Mustang började säljas hos Fords återförsäljare häromåret.

Tills vidare får man vända sig till en importfirma och en sak är saker: priset blir inte lågt. Räkna med mer än en miljon, fjärran från grundpriset i USA: 50 000 dollar (406 000 kr).

Diskutera: Vad tycker du om Ford F-150 Raptor?

Ford F-150 Raptor Supercab

Pris, från kr: Drygt en miljon via importfirma.
Säljstart: Endast USA-import än så länge.
Mått, cm: L 559/B 219/H 199.
Flakvolym, l: 1 495.
Markfrigång, cm: 29.
Tjänstevikt, kg: 2 506.
Max dragvikt, kg: 2 722.
Motor: V6-bensin, dubbelturbo, volym 3 496 cm3, max effekt 450 hk vid 5 000 v/min, max vridmoment 691 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, tiostegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 170 km/tim (elektronisk spärr eftersom hjulen inte är anpassade för högre farter). Acceleration 0–96 km/tim på 5,0 s.
Deklarerad förbrukning: 14,7 l/100 km (USA).
Konkurrenter: Chevrolet Silverado, Dodge Ram 1500.
 

Plus: Stor, snabb, stöddig.
Minus: Stor, dyr, törstig.

Vad nytt? Senaste versionen av USA:s  överlägset mest sålda bil.
För vem? Den som gillar att ta plats.
 

Kommentarer

#1
2018-03-03 10:49

När man ser såna här monster och inser att de är de mest populära bilarna fattar man ju var världen ovillkorligen är på väg... vi kan ju alltid klaga över att våra bilar drar några centiliter för mycket när stora delar av världen ger blanka fan i det... Men jag glömmer ju. Det är ju i lilla Sverige som allt händer och världen roterar runt...

#2
2018-03-03 10:53

De kommer att köras här också, SUV var bara första steget. Antalet Pick-ups har ökat markant de också på senaste åren.

#3
2018-03-03 10:57

Köper hellre en Hi Lux eller Tundra i detta val. Jag menar en miljon......jämför med en Hi Lux är det värt det om förnuftet får råda bara liiite........

#4
1
2018-03-03 12:19

Överviktig, snusar, keps, skallig, lite skägg, politiskt vilse. Där har du köparen.

#5
2018-03-03 12:21

Nej, Raptorer lär knappast översvämma våra vägar men vi har ju ett antal lastbilar och långtradare. Ibland ser man inte skogen pga alla träd.

#6
2018-03-03 13:04

Om man vill ha en US-pickis men inte vill köpa den via "gråimport" och nöjer sig med Dodge/RAM så är nu Hedin Bil officiell generalagent för Dodge och Ram i Europa: https://www.hedinbil.se/pressmeddelande-anders-hedin-invest-ab-genom-kli...

#7
2018-03-03 13:57

Jag gillar kommentaren under för vem? Den är ganska onödig bil vi klarar oss utan i Sverige. Annars hade vi kunnat köpa dem för 30 år sedan.

#8
2018-03-03 14:02

Den kittlar biltarmen rejält.
Men jag vill ha en dieselversion.

#9
2018-03-03 15:22

Om bensinen kostade 6 kr/litern som i USA, så skulle vi köpa plockupp-bilar också. Men jag undrar vad jänkarna har de öppna flaken till? Man kan väl inte lägga vanligt bagage helt öppet där?

#10
2018-03-03 15:55

40-talisten
De fraktar alla sina vapen där...

#11
2018-03-03 17:18

Ett groteskt fordon och bevis på att Hill Billy generna tagit överhanden hos de vita i USA.
Humle o Dumla köper här.

#12
2018-03-03 18:48

40-talisten: Amerikanarna är lika förtjusta i att kunna lasta saker på flak och sin "towing capacity" som Svenskar i sin kombi. De flesta Svenska kombis åker aldrig med saker som inte skulle kunna få plats i en sedan 99%+ av tiden. Ändå köper vi kombis.

Amerikanarna är inte mer annorlunda. Tänk den dagen man behöver dra en mindre jumbojet eller lasta asfaltsmaskiner på flaket... DÅ minsann! Då är det bra att ha en pickup! Sen att den aldrig kommer göra det har mindre betydelse.

#13
2018-03-03 19:42

Det här med flak vet jag inte...men jag sålde min Suburban för ett par veckor sedan. Köpte den för fyra år sedan för att frakta mina fyra barn (två bakvända), dubbelbarnvagn och andra grejer. Fantastisk bil! Den gav en känsla av stor säkerhet oavsett väglag och medtraffikanter.
Baksidor? Bränsletörsten såklart, men att starta med öppen dörr bara för att höra V8:an gav mig ett leende. Parkeringshus kan vara knepiga.
Nu rullar vi runt i en Sharan. Man kör inte en Sharan - man åker den. Men jag ska inte klaga, den är förträfflig. Glider på lugnt och fint. Vissa skillnader mot Suburban finns...folkabussen är komprimerad och effektiv medan Chevan är tvärt om. På alla plan!
Glad och nöjd över de här fyra åren. Önskar alla bilintresserade att få köra en full size suv någon gång! (Det är någonting helt annat än europieska ”SUVar”.)

#14
2018-03-03 20:01

Oerhört praktiskt med en pick up när man ska till återvinningen och försöka ta sig mellan hyrsläpen som ovana envisas med att träna backning med mellan containrarna. Sist jag var och slängde sopor var det en Escalade med hästkärra som tog upp större delen av utrymmet.

Det är inte så dumt när man ska ha några balar hö eller hönsfoder eller en soffa eller...

#15
2018-03-03 20:05

40-talisten.
Exempel på vad man har på dom öppna flaken.
www.youtube.com/watch?v=K-F4CeVsWHA
Dock inget för folk med svaga "suvnerver".

#16
2018-03-03 20:27

Haha. Fantastiskt med Jackson Hole live. Bara suvar så långt ögat når. Där skulle Stygga kunna jobba som piñata.

#17
2018-03-03 20:43

Vill den bilintresserade köra en bil med motorstark V6:a så finns det roligare bilar att välja på än en 2,5 ton tung amerikansk fullsize pickuptruck.

#18
2018-03-03 20:56

Vorwärts: så kan det narurligtvis vara, men det vet man bara efter man testat. :)
Och testa gärna en med V8.

#19
2018-03-03 21:47

Rosenlundaren, har testat en och den kändes extremt amerikansk med allt vad det innebär. Gamla hederliga Lastterrängbil 957 kändes faktiskt roligare att köra. :)

#20
2018-03-03 23:08

:D Ja, utan att ha rattat runt ett sådant metallmonster är jag benägen att hålla med.

#21
2018-03-04 12:23

"Det är nästan 2,5 meter mellan sidospeglarna"...?
De menar väl inklusive backspeglarna? Därmed är den smalare än husbilar och husvagnar.
Prestandan är imponerande, det är nog många ägare av "sportbilar" får se denna klump bakifrån...

#22
2018-03-04 13:12

Tundra

#23
2018-03-05 10:46

Vad blir det för skatt på den efter halvårsskiftet 2018?

#24
2018-03-05 16:03

En mille för en Ford F 150!? Må vara en Raptor men jag är inte lobotomerad än så länge.

#25
2018-03-06 11:52

Drömbilen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.