Bild
Nästa artikel
Vid tiden för provkörningen var nya ProCeed ännu inte officiellt presenterad. Därav maskerad-kostymen.
Utan maskering framträder designen tydligare. Visst är det lite Porsche Panamera över formen?
Snygga 18-tums hjul och rödlackade bromsok är standard på GT-versionen men åkkomforten blir lidande av de tunna däcken i 40-profil.
Förarmiljön är riktigt bra med tydliga instrument och lättanvända reglage. Kia använder fortfarande fysiska knappar för att styra media- och klimatanläggningen.

Provkörd: Kia ProCeed (2018)

Provkörning

Behöver du utrymme men tycker att en kombi är för ful? Kia ProCeed är ingen vanlig herrgårdsvagn utan en ”Shooting Brake” baserad på mellanklassaren Ceed.

Det här att göra tjusiga karossvarianter på chassin från vardagliga småtrista mellanklassbilar är inget nytt. Exempel från historien är Ford Capri (Cortina, Escort och Taunus), Opel Manta (Ascona), Volvo P1800 (Amazon) och Karman Ghia (VW typ 1).

Kia gör ett försök med temat i modern tappning men har denna gång valt att inte klä Ceed i snitsig coupékostym. Företagets interna marknadsundersökningar visar att kombin gör sitt återtåg bland europeiska bilköpare och att coupé- och cabrioletkarosser är allt mindre intressanta. Därav beslutet att göra nya ProCeed som en Shooting Brake, en coupé-kombi i stil med Mercedes CLA Shooting Brake men till ett mer överkomligt pris. 
– En känslomässig kombi, utropar Kiafolket nyfrälst, innan vi släpps ut på vägarna runt det europeiska huvudkontoret i Frankfurt i kraftigt zebramaskerade exemplar. 

Det är bakdelen som är ny. Från B-stolpen och framåt är ProCeed samma bil som Ceed. Avståndet mellan hjulaxlarna är detsamma som på kombiversionen och även motorer, växellådor och fjädringskomponenter har flyttats över. Vi kör toppversionen GT med sjustegs dubbelkopplingslåda och den starkaste bensinmotorn i programmet. 
 

"Komforten har absolut prioriterats ned för en sportigare känsla."

En tilltalande drivlina som växlar smidigt och drar kraftfullt redan från låga varvtal. Framfarten ackompanjeras av ett påtagligt ilsket morrande. Ljudet kommer delvis från avgassystemet där ett spjäll öppnar vid 4 000 varv/minut för att leda en del av avgaserna förbi ljuddämparna. Om man trycker ner Sport-knappen vid växelspaken öppnar mullerspjället direkt från start. Tonen är dessutom förstärkt elektroniskt och ljudanläggningens högtalare hjälper till att pumpa ut eländet i kupén. Målgruppen ”pojkar 12–14 år” torde vara relativt liten bland nybilsköparna. 

Fjädringen är hård och tillsammans med lättmetallfälgarnas tunna däck blir färden stötig. Komforten har absolut prioriterats ned för en sportigare känsla. Kursstabiliteten är fin och när trafiken lättar ett ögonblick på Autobahn ger vi full gas och når strax hastigheter långt över 200 km i timmen. Prestandasiffrorna är ännu inte släppta men ProCeed GT är en väldigt pigg bil. Även i höga farter känns bilen stabil och vindbruset från takstolpar och backspeglar är väl dämpat. Kia har tidigare haft problem med däckbuller på grov asfalt men Vi Bilägares test i nr 12/2018 visar att man bättrat sig.

Framstolarna är kraftigt skålade och man får inte vara alltför bred om ryggen för att få plats. Själva sittkomforten är bra och generösa inställningsmöjligheter av stol och ratt gör det enkelt att hitta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar väl. Kia använder sig av ett infotainmentsystem med högt placerad pekskärm som är enkel att läsa av och använda. Det finns dessutom fysiska knappar som styr de flesta funktioner inklusive ljud och klimatanläggning. Det gör anläggningen enklare att använda under körning.  

I baksätet är det rymligare än vad man kan tro med ledning av den kraftigt sluttande taklinjen. Huvudutrymmet räcker men man sitter lågt. Också bagageutrymmet klarar mer än man kan ana vid en hastig blick. Enligt mätnormen VDA ryms hela 594 liter bagage vilket inte ligger ”riktiga” kombibilar efter. 

Det ska bli spännande att se hur Kia lyckas med försäljningen av ProCeed i kombilandet Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Kia ProCeed?

Kia ProCeed  1,6 T-GDI GT

Pris, från kr: 249.900 (provbilen 295.500).
Säljstart: Vårvintern 2019. 
Mått, cm: L 460/B 180/H 142.
Bagagevolym, l: 594.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Motor: Tvärställd, rak, direktinsprutad fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Volym 1 591 cm3. Max effekt 204 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Sjustegs dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Ej fastställt. 
Deklarerad förbrukning: Ej fastställd.
CO2-utsläpp: Ej fastställt.
Konkurrenter: Mercedes CLA Shooting Brake, Ford Focus Kombi Active, Mini Clubman. 

Plus: Utrymmen, motor och växellåda, förarmiljö.
Minus: Hård fjädring, fånigt fejkmuller.

Vad nytt?
Snitsig coupé-kombiversion av nya Ceed.

För vem? Stilkänsliga kunder med stort utrymmesbehov.    
 

Kommentarer

#1
1
2018-10-27 13:11

Töntigt med avgasljud. Bra med fysiska knappar.

#2
2018-10-27 17:01

Ingår hörselskydd och njurbälte i priset?

#3
2018-10-27 17:49

Polo.. Har du testat bilen så du vet att det behövs? Har du läst artikeln? Uppenbarligen inte.

#4
2018-10-27 21:15

Detta är ingen VW, Polo

#5
2018-10-27 21:38

Ingår även extra stor backspegel så att man till och med kan se en VW Polo:P Couldn't help myself:)

#6
2018-10-27 22:26

Hej Deeds, Ja det första raderna läste jag och där står.
En tilltalande drivlina som växlar smidigt och drar kraftfullt redan från låga varvtal. Framfarten ackompanjeras av ett påtagligt ilsket morrande. Ljudet kommer delvis från avgassystemet där ett spjäll öppnar vid 4 000 varv/minut för att leda en del av avgaserna förbi ljuddämparna. Om man trycker ner Sport-knappen vid växelspaken öppnar mullerspjället direkt från start. Tonen är dessutom förstärkt elektroniskt och ljudanläggningens högtalare hjälper till att pumpa ut eländet i kupén. Målgruppen ”pojkar 12–14 år” torde vara relativt liten bland nybilsköparna.

Fjädringen är hård och tillsammans med lättmetallfälgarnas tunna däck blir färden stötig. Komforten har absolut prioriterats ned för en sportigare känsla.

#7
2018-10-28 09:59

Men du hoppade över detta VW Polo 2012....."Kia har tidigare haft problem med däckbuller på grov asfalt men Vi Bilägares test i nr 12/2018 visar att man bättrat sig." Och det är väl det som tidigare främst varit ett problem med vägbuller som tränger in, säger vi som haft en tidigare Ceed. Tyckt mig också tidigare noterat tunn lack. Kommer säkerligen tilltala de som vill ha en snygg bil som inte ser ut som en låda på hjul.....

#8
2018-10-28 15:44

Ok Shogun, den har blivit tystare numer. Och ändå tycker vi bilägare att (Framfarten ackompanjeras av ett påtagligt ilsket morrande, fjädringen är hård och tillsammans med lättmetallfälgarnas tunna däck blir färden stötig.) Och då undrar jag hur den lät förut när den är så här ljudlig och stötig idag, hua hua!

#9
2018-10-28 16:23

VW Polo, guds gåva till mankind.....

#10
2018-10-28 18:37

@Polo, "ilsket morrande" är nog menat i positiv bemärkelse, det är iaf min tolkning till en bil som försöker att ha sportig framtoning jämte sin kusin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.