Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 SW – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare skickade redaktionschef Tommy Wahlström till Portugal för att provköra kombiversionen av nya Peugeot 508.

Hej Tommy! Du ser glad ut där i bagageutrymmet på nya Peugeot 508 SW!
– Ja, jag är ju en rätt glad och positiv person! Sedan är kanske inte just det här det bästa stället att sitta på i nya 508. Ärligt talat är det ganska trångt här bak.
 
Ja, takhöjden ser låg ut? 
– Faktum är att man på presskonferensen gjorde stort nummer av att nya 508 SW är 6 cm lägre än förra generationen och den lägsta kombin i sin klass! Den typen av uppgifter brukar sällan vara i fokus på den här typen av övningar. Men det här är framförallt en livsstilskombi. Vill man han maximalt lastutrymme får man ta den billigare mellanklassaren 308 SW istället.
 
Hur är den att köra då?
– Väldigt bra! Skön åkkomfort och väldigt fina drivlinor. Den har en egen stil och en hel del udda lösningar för den som föredrar franskt egensinne framför tysk präktighet. Och dessutom tycker jag den är väldigt snygg! 
 
När kommer den till Sverige? 
– Ja, det dröjer tyvärr en stund. Fabriken har inkörningsproblem så produktionen är minst tre månader försenad. Det här betyder att vi inte kan räkna med att ha bilen här hemma förrän fram mot sommaren. Priserna är inte fastställda men jag gissar att prislistan kommer att börja kring 300.000 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 18/2018 som utkommer den 11 december. Prenumeranter får tidningen först av alla. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 SW?

Kommentarer

#1
2018-11-23 09:55

De som vill ha mer praktiska bilar väljer en SUV/crossover idag, och Peugeot har ju 5008 som är väldigt rymlig.

#2
2018-11-23 10:18

Har inte suv/crossover generellt avsevärt mindre bagageutrymme än en gammal hederlig kombi?

#3
2018-11-23 10:27

Utrymmets utformning påverkar ju vad man kan lasta. En traditionell kombi har väl ofta mycket yta medan en SUV har volymen. För mig som använder lastutrymmet till hund är volymen irrelevant. Det funkar inte att lasta hundar på varandra.
Det är lite för mycket vinklar och veck runt bakluckan på 508 kombi, men annars är den riktigt snygg.

#4
2018-11-23 10:42

"livsstilsblabla" brukar man kalla de bilar som inte riktigt lever upp till vad de är tänkta för.

#5
2018-11-23 10:50

I denna alltmer krympande kategori så är nog denna ett intressant alternativ. Vettiga drivlinor och en riktig högkvalitativ inredning vad jag förstått.

Rätt vackra och distinkta linjer också. Tyvärr har jag extremt svårt för Led-lamporna fram.. Ser ut som nån typ av extrema huggtänder och i mina ögon sänker dom helt en i övrigt stilig design...

#6
2018-11-23 10:58

Märklig trend med allt lägre bilar, det trycker ju ihop kupén = sämre utrymme, särskilt bak.
Å andra sidan finns ju 3008 och 5008 för de som vill sitta högre och få mer plats. De har rejäla bagage på 520 - 780 liter.

#7
2018-11-23 11:06

"Livsstil," vad innebär detta buzzword? Det betyder att man lägger in golfklubbor och/eller surfbräda i ett lågt utrymme i bilen. Att använda den till att frakta, barn, matkassar och barnvagn är icke livsstil.

#8
2018-11-23 11:14

Gillar den!
Eftersom jag inte har ett stort lastbehov och trivs med min nuvarande V60 som är lite samma typ av "kombi" så skulle denna funka. Jag är kluven mellan sedan och kombi, fördelen med en kombi för mig är att den har rails som gör det lättare och snabbare att få på lastbågar då jag ofta har grejer på taket. Dessutom är det enklare att lasta saker även i en livsstilskombi än en sedan med brevinkast... Så var mina S60, egentligen rymligt utrymme men litet inkast

#9
2018-11-23 11:25

Jag hoppas för Peugeots skull att det är 508 SW Hybrid som Tommy provat och som kommer att landa kring 300 000 kr. För en bil utan någon form av elektrifierad drivlina för de pengarna känns rätt iskall om den ska börja levereras sommaren 2019.

#10
2018-11-23 11:52

Tycker inte om att bilarna blir lägre, blir obekvämt i och ursteg till bilen, tyvärr.

#11
2018-11-23 12:01

Du får träna knäböjning Shogun :-)

#12
2018-11-23 12:33

"Ser ut som nån typ av extrema huggtänder"
Ett tips; ta en titt på en - gammal - Valross... inte bara betarna utan grillen och nosen är snarlika också.

Om en bil inte är avsedd som lastbil utan som mest "en kul grej" kan man rimligen inte anklaga den för att inte duga för den uppgift den är avsedd för, däremot har det ju funnits betydligt mer utpräglade och tydliga "livsstilskombi" än denna.

#13
2018-11-23 13:11

Nackdelen idag är att bilarna nästan blir lite för "runda", det förtar lite av lastmöjligheterna. 850/V70 var utmärkt, rak bakruta och raka former vilket gjorde att det gick att köra kylskåp mm...försök göra det med en bil som har sluttande baklucka.

#14
2018-11-23 13:28

Återigen förundras jag över behovet att frakta fyrkantiga saker. Det finns vitvaror som håller lite längre än enstaka år och man kan dessutom oftast få dem hemkörda.
Så gott som alltid när det diskuteras elbilar kommer kravet att det ska gå att ha dragkrok så då behövs ju inget jätteutrymme.
Det är bra att inte alla bilar måste se ut som om designern gjort förstudien med duplo.

#15
2018-11-23 13:38

Hackenbusch.

Haha, det gör jag redan i den Mazda 6 kombi jag kör nu, den är jäkligt låg den med, tyvärr. Det blir något högre och bekvämare nästa gång det blir dags för byte. Det är inte lätt att bli gammal......

#16
2018-11-23 14:01

L.Mäkinen

Samma här. Man skulle kunna tro att den genomsnittliga svensken kör ett kylskåp/tvättmaskin/garderob varannan dag.

#17
2018-11-23 14:35

Körde diskmaskin för någon vecka sedan.. ibland måste man kunna lasta lite större saker, och även lite mer fyrkantiga saker. Jag räddades tack vare det nedfällbara golvet i Octavia så att utrymmet blev djupare, för först slog den sluttande bakluckan i diskmaskinen. Så antingen hade jag fått fälla baksätena, eller sänka golvet... och golvet går mycket snabbare att sänka, ett ryck i handtaget längst bak och golvet sjunker ned ca 20 cm. När jag beställde kylskåp på 180 cm så kom de hemkört med en V70. På IKEA slutade de upp med att låta kunderna hyra släp, snopen blev jag då jag stod där med garderober som vad riktigt långa..fick fälla baksäten och skjuta fram stolarna fram lite för att få rum med garderoberna, och då gick precis bakluckan att stänga. Så säg aldrig att man inte har behov av utrymmet, och Octavian har faktiskt räddat mig alla gångerna .. riktigt rymlig sett till storleken.

#18
2018-11-23 14:55

Skitsnygg!
Men sedanen är ännu snyggare!
I och för sig har jag bara sett bägge modellerna på bild.

#19
2018-11-23 16:28

Bakdelen såg lite sur ut, som den har hängläpp

#20
2018-11-23 18:09

Tråkig utrustningspolitik Peugeot har! Inga Led lampor eller adaptiv fh till minsta dieseln med automat.
Förstår inte vad som skulle hindra det?

#21
2018-11-23 20:44

Det är importören KW Bruun AB som har bestämt utrustning och tillval för den svenska marknaden. Det finns två adaptiva farthållare, en för manuellt och en mer avsncerad för automat och den ingår i paketet Highway Assist som är tillgängligt till mellanmodellen Allure, inte billigaste Active.

Active säljs endast ihop med de minsta motorerna. Importören räknar med att Allure och GT-line blir storsäljarna i Sverige och har därmed valt att lägga mer krut på dem med utrustning, tillval och motorkombinationer.

Mellan 60-70 procent av köparna av Peugeot idag väljer de högre och dyrare utrustningsnivåerna. Active finns kvar som en strippad inropare för att få ner instegspriset och få in kunderna i hallen. Sen köper kunderna en Allure eller GT-line istället.

#22
2018-11-23 20:55

snygg.. behövs en hybrid för att få rimlig skatt

#23
2018-11-23 21:15

Johnna,
Det finns ingen riktig sedan. Det är en halvkombi. :-(

#24
2018-11-23 22:27

Ja, så bra att du påpekar det!
Men den är väldigt snygg som halvkombi.

#25
2018-11-24 08:07

Fast en halvkombi som ser ut som en sedan är väl att föredra framför en sedan som ser ut som en halvkombi, som det ofta är idag, med brevinkast där bak. Då föredrar jag "bogvisir", som gör en snygg bil även praktisk.

Nu tycker jag denna kombi också var rätt snygg, bortsett från lite märkliga veck baktill och den verkar även ha en ganska tjock baklucka, som förmodligen stjäl utrymme. Men alla behöver ju inte frakta kylskåp inuti bilen, så likt förra V60 har den garanterat sin kundkrets. Ska bli kul se den på riktigt.

#26
2018-11-24 14:00

Jag vill ha en bra vägg mellan bagage och kupé för akustikens skull.

#27
2018-11-24 18:57

Raphael, som sagt var politik. Jag behöver inte mer motor än dom minsta med automat. Men däremot praktisk och säkerhetshöjande utrustning. Tyska bilar kan man utrusta som man vill.

#28
2018-11-24 19:24

Att man kan utrusta tyska bilar som man vill är en sanning med modifikation.
Har själv köpt flera nya 'tyska bilar' (BMW & M-B)
Det som alltid gäller är 'paketutrustngar'
Vill du ha en sak får du betala för 3-4 andra som du kanske inte vill ha. Det är nog inte utrustningsalternativen som Tyskarna kan konkurrera med idag, kanske inte kvaliteten heller?

#29
2018-11-24 19:27

Ber om ursäkt för stavningen, smartphones gör lite som de vill, men inte som jag vill!

#30
2018-11-25 11:06

Johnna, Fel! Jag kan utrusta en Volkswagen eller Mercedes med ledstrålkastare/skinn/taklucka som ex, både individuellt eller i paket. Kvaliteten står för dig, jag irriterar mig ibland på utrustningspolitiken. Det kan vara ok att inte få skinn och taklucka i lägsta nivån med säkerhets/komforthöjande saker som led och adaptiv fh är bara hål i huvudet.

#31
2018-11-25 17:07

Hål i hela huvude Axel61.
Det ligger mycket vansinnigheter i vissa paket.
Kompisens cross Volvo för tre år sedan.
Högsta paket nivån och snudd på 400 tusen men inte adaptiv farthållare.
Han fick lägga på 18 tusen till för den.
Hål i hela huvudet från paket konstruktören.

#32
2018-11-25 20:29

Det är den svenska importören KW Bruun Autoimport AB som bestämmer utrustning, paket och tillval på Peugeot som säljs i Sverige. Och deras policy brukar vara att baka ihop ett antal paket som standard och begränsa tillvalen. Det är inte Peugeot som bestämmer det. I Frankrike har man betydligt större frihet att få ihop sin egen bil, än vad KW Bruun tillåter här. De paketerar ihop vad de tror säljer och som de tjänar pengar på. Detta gör att priserna också kan hållas nere. Det blir dyrare för kunden om man tillåter olika specialkonfugurationer. När KW Bruun sätter ihop färdiga paket och tillvalsmöjligheter så får de mängdrabatt från Peugeot på det som de tror de kan sälja mest av.

#33
2018-11-25 23:51

Om man inte kan få det man vill ha så köper man inte bilen, en verkligt fin affär för en tillverkare som hela tiden strävar efter att sälja färre och färre bilar.

Med det briljanta argumentet att det kostar pengar att tillverka och ju mindre man tillverkar desto billigare blir det och desto mer pengar får man behålla.
Kul... men man kan ju undra vad de egentligen håller på med när den verkliga önskan egentligen bara är att ligga och ruva på en hög pengar som en drake och absolut inte spendera något på utgifter.
Joakim von Anka i högsta grad.

Att ge sig in i produktionsbranschen med målsättningen att inte göra av med pengar på produkter förefaller en smula vridet.

Och kunderna som köper dessa produkter som inte får kosta något verkar inte heller ha tänkt till.

#34
2018-11-25 22:54

Raphael, jo det har jag förstått när jag jämfört den franska och svenska sajten. Tycker bara att det är synd att man har en sådan utrustningspolitik. Mina grundkrav är just sådana: automat/klimat/led/adaptiv fh. Jag behöver inte mer motor än att bekvämt kunna färdas i 130, ty jag kör mestadels på motorväg.
Jäkligt synd som sagt för den ser fantastisk ut men jag vill inte betala mer än jag behöver.

#35
2018-11-26 09:11

Axel, ta upp det med Peugeot Sverige (KW Bruun Autoimport).

#36
2018-11-26 09:17

N-iclas, fast KW Bruun Autoimport är inte i produktionsbranschen. De sätter ihop sina paket och möjliga tillval utifrån det som de tror att de tjänar mest pengar på, och sen lägger de in beställning på det. KW Bruun är ett danskt privatägt företag som är i importbranschen för att tjäna pengar. De är inget välgörenhetsföretag.

#37
2018-11-26 12:22

Men kunderna förväntas alltså skänka sina pengar till företaget i fråga som välgörenhet, för inte ska man ställ krav på det man köper... jösses så dumt att göra det...
Det är ju företagets vinst som är viktigt, kundernas välbefinnande och behov är ju fullständiga dumheter.

#38
2018-11-26 15:52

N-iklas:
Om kunden är nöjd med sitt köp är ändå viktigast, annars lär denne lägga sina pengar på ett annat fabrikat framöver.
Ingen tillverkare säljer bilar med förlust, lika lite som att mathandeln, bensinbolagen, färgbutiken, etc, kommer överleva utan vinst.
Hur många står i affären och tänker på välgörenhet?

#39
2018-11-27 00:55

Ja av allt att döma de allra flesta med tanke på att de gärna prioriterar företagets vinst istället för sina egna önskemål.
Jag har ännu inte sett någon som hävdar att de egna önskemålen är viktigare än företagets vinst
utan alltid är förhållandet det omvända.

Om man inte kan få det man vill ha så köper man inte bilen alls!
Vare sig en första eller andra gång.
Lustig detta med att alla tycks köpa grisen i säcken, ingen förutsätts göra en bedömning innan köp utan alltid efteråt.

Kravet är att du ska kunna leverera förstklassig kvalitet och produkter och ändå göra vinst, men nu ser det allt som oftast ut som valet står mellan det ena eller det andra.
Och att i det läget väljer man alltid att prioritera ner kvalitet och teknik för att öka på vinsten.

Klarar du inte att prestera båda så är du inkompetent.
Naturligtvis kan man göra både och om du inte är lat och oseriös.

#40
2018-11-27 16:55

Anledningen till att man inte kan få dyrare utrustning med de mindre "billigare" motorerna är troligen att prispåslaget för mer hästkrafter är ganska så påhittat. Det kostar inte så mycket extra som prislappen säger att bygga en motor med mer hästkrafter, så länge vi inte pratar om sportbilar som kanske helt plötsligt behöver större bränslepumpar etc. I en vanlig personbil finns inga exotiska komponenter. Det är alltså lägre marginal på en bil med mindre motor än en bil med stor motor i grundutförande. Priserna för utrustningen kan vara subventionerade av det högre priset för motorn, vilket gör att de rent tekniskt skulle kunna gå back om nån köpte en bil med 90 hästkrafter och laserstrålkastare. Eller ja inte så troligt men det blir en dålig affär.

Att premiummärkena kan tillåta det är för att de tar ockerpriser till att börja med.

#41
2018-11-28 13:50

N-iklas:
"alla tycks köpa grisen i säcken, ingen förutsätts göra en bedömning innan köp utan alltid efteråt"
På vad baserar du det påståendet?

Vad jag vet så kollar de flesta noga på vad som erbjuds och köper sedan ny bil utefter det.
Hur brukar du göra när du köper ny bil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.