Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 – rapport från provkörningen

Provkörning

Tommy Wahlström kör nya Peugeot 508 i Frankrike. Här är första intrycken.

Hej Tommy! Solen lyser över franska rivieran ser jag!
– Jajjamen! Och över riktigt snygga nya Peugeot 508. Den andra generationen av Peugeots stora sedan hade premiär på bilsalongen i Geneve i våras och nu är det dags för provkörning! 
 
Det finns en hel del fina vägar där, hur går den?
– Väldigt bra faktiskt! 508 bygger på plattformen EMP2 som PSA använder till sina mellanstora och stora modeller och mycket av egenskaperna känns igen. Fjädringen är fint avstämd, bilen är svängvillig och känns tajt på de slingriga asfaltsvägarna runt bergen här. Vi kör en ny 225 hk stark bensinmotor som är en riktig pärla.
 
Sedan sa du men är inte nya 508 en halvkombi?
– Alldeles riktigt! Å som alla gamla Saab-ägare vet är ju det en oerhört smart karossform som ger bra med utrymme OCH en snygg profil på en och samma gång! 508 kommer dock som vanlig kombi i slutet av året och hösten 2019 ska den också komma som fyrhjulsdriven laddhybrid.

Finns det något du inte gillar?
– Peugeot använder sin digitala instrumentering i-cockpit också i den här modellen. Jag tycker instrumenten är bra men reglagen är bitvis ganska röriga. Peugeot har heller inte lockats att låta den nya bilen svälla utan tvärtom krympt den med 8 cm jämfört med föregångaren. Den känns inte så rymlig i kupén som exempelvis konkurrenter som Opel Insignia eller VW Passat. Men mer om det i min provkörning i nr 10.
 
Och när kommer bilen till Sverige?
– I september blir det premiär hos Peugeothandlarna. Några priser är ännu inte klara men jag gissar att listan kommer att börja från ca 260 000 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 10/2018 som kommer ut den 3 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
 

Kommentarer

#1
2018-06-12 12:06

Peugeot övertar här en karossform från ärkerivalen Renault, det kan man tycka är lite intressant faktiskt. Renault gjorde ju länge halvkombis i den övre mellanklassen (Renalt Laguna under tre generationer, även tidigare Renault 25 och Safrane), men senaste Talisman blev bara sedan och kombi. Och nu kommer Peugeot med en halvkombi... Jag gillade faktiskt min Renault Laguna rätt så bra, den var mjuk och skön och väldigt snygg. Men med hund så var det praktisk att byta till kombi och nu minibuss och idag tycker jag om sitta högt. Men jag har varma minnen av min Renault Laguna halvkombi som väcks till liv när jag ser och läser om denna nya Peugeot.

#2
2018-06-12 12:07

Jag tror Peugeot har gjort en klok avvägning här, de som behöver maximalt med utrymme skaffar en Peugeot 5008 istället.

#3
2018-06-12 12:13

Förresten, det var en rätt snygg röd färg som verkar dra lite åt vinrött. Ska bli intressant se den i verkligheten.

#4
2018-06-12 12:18

Under "Finns det något du inte gillar?" står: "Peugeot har heller inte lockats att låta den nya bilen svälla utan tvärtom krympt den med 8 cm jämfört med föregångaren." Det tycker jag är något positivt, som gör den mer intressant. Insignia må ha blivit rymligare i kupén men alldeles för stor. För min smak, är väl bäst att tillägga... Snyggt och praktiskt med halvkombilösningen, fast lika praktiskt bagage som gamla Saab 900 har den ändå inte, tyvärr.

#5
2018-06-12 12:49

Raphael, Reanult 16 var till och med de kanske första riktiga halvkombin.

#6
2018-06-12 14:54

R 16, trevlig bil för normal körning. Pressade man den blev den svårt understyrd. Dock långt ifrån första halvkombin.
Citroen Traction-Avant byggdes som halvkombi i slutet av 30- talet. Cv2 1948. Kaiser-Frazer omkring 48-49. Austin A40 Futura 1959 och Renault 4, 1961. "Inget är nytt under solen."

#7
2018-06-12 14:56

Otroligt snygg. Undrar om den kommer som riktig kombi? En av de få nackdelarna med min 308 kombi är den något tråkiga designen. Det är många som ser min bil och tror att det är en Ford Mondeo. Mycket pinsamt.

#8
2018-06-12 14:57

Är jag alltför naiv, men var det inte meningen att presentera utformningen av baksätet på den sista bilden?

#9
2018-06-12 15:04

Renault 4 räknades som en liten kombi egentligen, så R16 är den första egentliga halvkombin från Renault, med många idéer inspirerade av Citroën fast med enklare fjädring (om än fortfarande mjuk).

#10
2018-06-12 15:42

Snygg!

#11
2018-06-12 15:48

@Peter i Sydney, i står i texten att kombi kommer.

#12
2018-06-12 16:09

Peter i Sydney, kombin har presenterats och ViB har faktiskt skrivit om den tidigare... Kombin presenterades för 5 dagar sedan och vi har diskuterat den här på ViB :). Den börjar säljas i Sverige efter årsskiftet, halvkombin börjar säljas till hösten.
http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-508-som-kombi

#13
2018-06-12 16:38

Halvkombi är ju ett oerhört smart drag av Peugeot, en klart underskattad karossform.
Octavia-klubben borde jubla.

#14
2018-06-12 16:40

Heldragen, längsgående bakljusramp verkar vara standard nu. Precis som på salig Saab 9-5. Den sista modellen som följde med Saab i graven. Det jag saknar är mellanklassbilar (tänk BMW 3-serie) från de stora biltillverkarna. Passat, Mondeo, Peugeot 508 med flera är inte mellanklassbilar längre. Fast å andra sidan verkar klassiska sedaner vara helt ute.

#15
2018-06-12 17:01

Är det bara jag som tänker Mitsubishi när jag ser fronten?

#16
2018-06-12 20:12

Vad kul med ett kommentarsfält under en artikel om en ny fransk bil där ingen sänker bilen bara för att den är fransk. Heja kommentatorerna!

#17
2018-06-12 20:13

Gillar vad jag ser, halvkombi tack!

#18
2018-06-12 20:42

Fy f*an! Franskt skit!

#19
2018-06-12 20:53

Peugo 2018-06-12 20:42

Din användarnamn: "Peugo" som du haft tidigare Peugeot och vad gillar du någon märken?

#20
2018-06-12 21:37

GF, jag tror Peugo var ironisk. :) och en referens till kommentaren tidigare i tråden om att ingen hade sänkt bilen än fast den är fransk. :) Jag förstår att han inte kunde låta bli. :)

#21
2018-06-12 21:52

Jag tycker Peugeot har något på gång i denna bil, snygg och praktisk. Finns inte många konkurrenter i detta segment. A5 och ?

#22
2018-06-12 22:22

Kör en Talisman 1.5 d 110hk 6 stegs aut som funkar hyfsat för vardagskörning. Ser på Peugeots franska sida att man kan få 1.5 d 130hk 8 stegs aut. Skulle passa mig bra, undrar om det är samma grundmotor? Hoppas bara att dom inte tar samma farthållare som Renault, funkar adaptivt bara ned till 40km/t.

#23
2018-06-12 22:55

Axel61, PSA:s nya 1.5 motor är en helt annan konstruktion än Renault-Nissans gamla 1.5:are. De är överhuvudtaget inte alls relaterade. PSA och Renault har helt separat motorutveckling och inget samarbete. PSA:s nya dieslar har klart lägre NOx utsläpp än Renaults gamla 1.5 diesel. Renaults 6-växlade automat är en EDC låda och en dubbelkopplingsautomat utvecklad i samarbete med tyska Getrag. PSA:s 8-växlingslåda är en momentomvandlarautomat utvecklad i samarbete med japanska Aisin.

#24
2018-06-12 23:46

Tack Raphael, det var bra info. Renault lådan funkar hyfsat men kan rulla bakåt i backe innan man fått upp varvet i motorn, dessutom så laggar den lite på gasen. Sen vill den gärna upp till 4 växeln innan det bär iväg, ett resultat av en liten motor antar jag. Det ska bli spännande när 508 landar i Sverige.

#25
2018-06-13 00:25

Axel, Renault-lådan är som sagt en dubbelkopplingslåda (typ en manuell låda fast med dubbla automatkopplingar och automatiskt körprogram), den beter sig som andra dubbelkopplingslådor - tillhör faktiskt en av de bättre genom att den är snabbare vid nedväxling än många konkurrenter. Just nedväxling kan vara en akilleshäl för dubbelkopplingslådor eftersom den förbereder den övre växeln så det går snabbare, men för nedväxling är det då normalt en längre process. Men Renaults låda har fått omdömen att vara bättre på det än många andra (se danska journalisten Søren Claudings tester av Renault EDC). Peugeots låda använder den traditionella momentomvandlarprincipen, så det är en helt annan idé.

#26
2018-06-13 04:52

Aisin/Toyotas 8växlade automat sitter i flera märken bla Volvos påkostade modeller. Så utvecklingen av dessa har inte PSA med att göra. Och det är ju tur......att man får köpa in dessa kvalitetslådor.

#27
2018-06-13 06:23

Gillar inte rattar som är tillplattade både över och under, en ratt ska vara rund. Gillar inte heller hastighetsmätare ovanför ratten.

#28
2018-06-13 09:21

Utan tvekan en spännande bil som skall provköras.
Ratten och instrumenten är konstigt men en vanesak det vet jag efter 100 mil hyrbil.

#29
2018-06-13 10:46

Supersmart kaross?
Man blir väl inte Einstein bara för att man gör det enda förnuftiga, en sedanmodell som inte är BMW Mercedes eller Audi är knappast säljbar på dagens marknad i Europa.
Däremot att det är en CC som döljer det ovanligt påtagligt är ju något speciellt.
Fast prioriteringen att dölja att det är en CC i kombination med så låg kaross ger dålig bakåtsikt.

Farthållaren på PSA ligger på 40 km/t för inkoppling, kanske det kan bli någon ändring i framtiden om Opel får peta på tekniken eftersom Opels går så lågt som 25 km/t på Insignia.

#30
2018-06-13 11:20

Snygg! Praktisk om man vill ha utrymme men inte kombi.

#31
2018-06-13 11:37

Shogun, Aisin tillverkar olika varianter på sina lådor som är utvecklade i samarbete med olika biltillverkare. Så jobbar alla andra också. Renaults EDC har en Getrag låda som grund men Getrag-lådan är olika implementerad hos olika tillverkare och denna implementering utvecklas ju i samarbete med biltillverkaren. Så att Peugeot inte skulle ha med utvecklingen att göra stämmer inte. Det finns olika varianter av samma låda eller samma beteckning på lådan, om vi tar föregångaren AWTF-80 SC så har Peugeot använt den i två olika generationer fast den hetat samma och Peugeot kallar den EAT. Men den lådan i den första generationen Peugeot 308 är en annan låda än lådan i den andra generationen av Peugeot 308 mfl. Den andra generationen är mer kompakt och skiljer sig åt i prestanda, även fast den heter likadant.
För övrigt så har PSA förhandlat med Aisin om att tillverka lådan i Frankrike i ett joint-venture, men jag har inte sett något resultat av de samtalen än. Men diskussioner förs.

#32
2018-06-13 11:40

I sammanhanget kan det vara intressant att känna till att varje japansk Aisin låda utgår från ett franskt patent av fransmannen Pol Ravigneaux, så det är egentligen fransk teknik tillverkad av Aisin. Toyota med automatlådor är med andra ord en fransk bil.

#33
2018-06-13 15:19

Försiktigt nu Raphael, du stör världsordningen ;-)

#34
2018-06-13 16:33

Frankrikes bilindustri är delvis statlig. PSA-gruppen och Renault räddades av franska staten 2009 med ett lån på 63 miljarder kronor. Ett lån med stränga villkor dock. Fabriker och arbetstillfällen skulle bli kvar i Frankrike. President Obama i USA räddade också den amerikanska bilindustrin med statliga stöd. Sveriges regering emellertid behandlade SAAB med utmärkt förakt. Näringsministrarna Maud Olofsson och Annie Lööf gav dem inte en krona. I strikt nyliberal anda. Olofsson gick sedan vidare med lika uselt handlag i Nuon- och Postnordaffärerna. Jag undrar om det verkligen var så bra att sänka SAAB?

#35
2018-06-13 19:44

Audi
Ja, det var bra. Svenska folket hade förmodligen inte haft lust att sponsra ett förlustföretag med skattepengar.
Bilarna var inte särskilt bra heller, tycker jag.

#36
2018-06-13 19:53

Tilläggas skall att det finns gott om exempel på bilmodeller där de omtalade Aisinlådorna rasat som korthus. Detta till följd av det som Raphael är inne på, d.v.s en dåligt optimerad och konfigurerad produkt.

MVH AL

#37
2018-06-13 21:17

Håller inte med, Axa. Saab hade bra bilar på gång. Nya 9-5:an och en uppdatering av 9-3:an. Däremot verkar de inte ha haft någon bra försäljningsavdelning. Jag tycker att Saab borde fått en chans. Precis som PSA, Renault och den amerikanska bilindustrin fick. Och klarade! Samhällskostnaden för konkursen torde minst lika stor som det uteblivna stödet. Samarbetet med GM var dock misslyckat hela vägen. Med facit i hand ett felbeslut. Saab borde ha sneglat åt Kina som en viss konkurrent gjorde.

#38
2018-06-13 22:57

Audi 60 vill jag kommentera enligt följande. Saabs modeller 9-5 o 9-3 är Opelbilar, tekniskt sett, som blivit väldigt bra rent maskinellt. Åtminstone på bensinsidan. Detta har Opel att tacka Saabs tekniker för till en viss del, för det är samarbete det handlar om. Även växellådan 5 0 6 vxl manuell har visat sig helt överlägsen men hur det är med Aisinlådan vågar jag mig inte på något utlåtande. Om jag inte misstar mig sitter den lådan i Volvo med flera bilmärken. Vad jag vet och hört, verkar det inte som den skulle vålla några stora problem. Hur det är med Dieselmotorerna, är ett frågetecken. Peugeots dieslar har ju alltid varit bra, återstår att se hur samarbetet med Opel kommer att se ut. .

#39
2018-06-13 23:49

Saab har aldrig varit en volymtillverkare utan en nischtillverkare som genom hela sin historia har haft ekonomiska svårigheter. Det var ett projekt för Wallenberg och Investor. Marcus Wallenberg älskade Saab, han hade en själv. Men de var för nischade för att tjäna pengar.

PSA har genomgått ett stålbad. De har sålt fabriker och kontor, för att få cash och så hyr de lokalerna istället. De har skurit ner på modellutbudet och trimmat ner bottenplattorna. De har förändrat produktion, företagsstruktur och managementmodell.

De har en stark ägarpartner i kinesiska Dongfeng som äger 14 procent av aktierna och som har investerat 800 miljoner i PSA. Franska staten äger också 14 procent och även där 800 miljoner. Men 1,4 miljarder har investerats av andra externa investerare.

PSA har alltså fått pengar från flera håll och källor. Intresset för Saab var ju rätt lågt på marknaden. Det var ju bara holländaren och han letade partners men det gick inte så bra. Han hade ingen trovärdig marknadsplan, till skillnad från PSA.

#40
2018-06-14 06:52

Kan bara informera att den Saab 9-5 tid aut -04 som jag körde 33 000 mil med var nästan omöjlig att sälja. Som den försiktiga förare jag är så lyckades jag få automaten att hålla vilket var en nackdel, för det byttes lådor i parti och minut på dom Saabarna och alla kände till det. Var den inte bytt med dom milen så var den osäljbar, gick till slut till en polack för all för låg summa. Tror det var Asinlåda i dom.

#41
2018-06-14 12:26

Gunnar44, de nya dieselmotorerna i 508:an har redan introducerats i andra Peugeot-modeller, den nya 1.5 motorn finns nu i 308, 3008 och 5008. Snålare och med lägre utsläpp än tidigare generation. Med nya WLTP cykeln som ersätter den gamla NEDC och som är mer verklighetsanpassad, så är den deklarerade förbrukningen 0,38 l/mil vilket får anses lågt för bilklassen. Opels utvecklingscenter har av Peugeot/Citroën fått uppdraget att ansvara för och samordna utvecklingen av eldrift och annan ny drivlinjeteknik inom koncernen. Opel har inget att göra med Peugeots nya dieselmotorer.

#42
2018-06-14 13:21

I sammanhanget kan det påpekas att Aisinlådan i nya 508 är en ny konstruktion och har inte särskilt mycket gemensamt med en låda i en Saab årsmodell 2004. :) Tycker inte vi ska döma ut den nya lådan i 508 utifrån Aisin i en gammal Saab. Det stämmer att Volvo har en implementation av denna låda i nya V60 II, XC40, XC60 och V90 med flera. Även BMW kör med den. Peugeot har sin implementation EAT8 i nyaste versioner av 308, 3008 och 5008, både med diesel och bensin. Och det blir samma i 508:an.

#43
2018-06-14 21:20

Om man tittar närmare på saken kan det hända att växellådans kringutrustning som exempelvis oljekylares dåliga packning kan indirekt få växellådan att haverera, men då är det DEN det är fel på och inte växellådan, så man ska nog titta på VARFÖR och inte bara på ATT en pryl går sönder.

Förövrigt ska Opel inte bara utforma alternativa drivkällor utan också helt utveckla den ny serien bensinmotorer som kommer 2022.

#44
2018-06-14 23:27

Raphael: BMW använder 8 stegade lådor från ZF (ZahnradFabrik) i Friedrichhafen sist jag kollade, eller sitter du med annan info? Har f ö en manuell då jag föredrar att köra framför att åka bil. /Anders

#45
2018-06-17 09:04

Borkas. BMW använder ZF till de mindre modellerna med framhjulsdrift (samt med haldex fyrhjulsdrift) d.v.s X1 och 2-serien. Övriga "riktiga" BMW har Aisinlådorna.

MVH AL

#46
2018-06-17 17:42

AL: Nej, tvärtom. Aisin till X1 och 2-mod.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWF8F35

#47
2018-06-17 21:07

Aha, ok. Fel av mig. Då var det tvärtom. Men man använder båda - det var min poäng. Och jag kan intyga att båda fungerar utmärkt i respektive BMW.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.