Bild
Nästa artikel
Nya Peugeot 3008 utmanar VW Tiguan och Kia Sportage med fransk designlusta. Nils Svärd har provkört i Danmark.

Peugeot 3008 – rapport från provkörningen

Provkörning

Just nu pågår världens största biltest i danska Tannis och Vi Bilägare direktrapporterar om de bilar vi kör. Först ut: Peugeots nya suv i C-segmentet.

Hej Nils, hur är det i Danmark?
– Hej, det är bara bra. Småmysigt höstväder och som ni kanske sett på våra sociala medie-kanaler så pågår världens största biltest i Tannishus, norra Jylland just nu. Jurymedlemmarna i Årets Bil kör alla årets nyheter och jag passar på att provköra de hetaste debutanterna.
 
Vad har du kört idag?
– Just nu har jag precis kört Peugeot 3008 - en av höstens stora nyheter och en C-segments SUV med massor av designlusta! 
 
Första intryck av bilen?
– Det är en bil som utstrålar självförtroende. Oväntat kaxiga linjer exteriört för att vara en fransk produkt. Det största intrycket är ändå interiören. Den liknar inget annat. Man kan tro att bilen fortfarande befinner sig på konceptstadiet, men detta är faktiskt den produktionsfärdiga bilen.
 
Vad är det som är så speciellt?
– Dels fortsätter Peugeot med sin lilla ratt och högt placerad mätartavla. Dels är mittkonsolen avskalad med kraftigt skulpterade linjer och infogade knappar. Det mesta på bilen styrs emellertid av den stora menyskärmen eller på den digitala mätartavlan som är rätt häftig att titta på.
 
Hur fungerar det?
– Lyckligtvis är det en design som inte har kompromissat med användbarheten. Både show och go. Personligen gillar jag upplägget med en liten, låg ratt och mätartavlan nära siktfältet. Dessutom fungerar det bättre i denna bil som har en större interiör än 308 och 208. En nackdel är att temperatur och andra klimatfunktioner är gömda i menyskärmen, så som på övriga koncernsyskon från Peugeot/Citroën.
 

Hur är 3008 att köra?
– Hittills har jag bara kört GT-versionen med största dieselmotorn på två liter och 180 hk. Peugeot har fått till en bra kompromiss mellan sport och komfort. Bilen svarar väl på förarens input men blir inte överdrivet sportig eller stötig utan rullar bekvämt på dålig väg. Mer berättar jag i en provkörningsrapport i nästa nummer av Vi Bilägare.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Peugeot 3008 börjar levereras innan årsskiftet och grundpriser är 199 900 för en 130-hästars bensinmotor. Billigaste dieselversionen med 120 hk är 30 000 dyrare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Kommentarer

#1
2016-10-10 17:20

Riktigt snygg. Jag älskar min 308 men denna är ännu snyggare!

#2
2016-10-10 17:46

Peugeot bilen för två, en som styr och en som puttar på.

#4
2016-10-10 18:48

Ser snygg ut på denna bilden, men vi får se i verkligheten. Fronten påminner lite om Lexus.

#5
2016-10-10 20:55

Enligt mig så är detta en av dom snyggaste och mest vågade SUV:modeller på marknaden för tillfället, detta är en mycket het kandidat till att bli min nästa bilmodell.

#6
2016-10-11 09:42

Hustruns 2,5 år gamla Peugeot är just nu på verkstaden. Fästena för avgassystemet har släppt. Orsaken är dålig svetsning (kan det vara Löften?). Även fukt i strålkastaren samt att dörrarnas gångjärn börjat ge upp. Kvaliteten är med andra ord inte så bra. Hoppas att Peugeot tar sitt ansvar. Hustrun funderar nu på om hon ska byta bil när dessa problem är fixade.

#7
2016-10-11 11:40

Peugeot är nog det sämsta märket man kan köpa när det gäller kvalité. Undvik.

#8
2016-10-11 12:07

Peugeot och du får gå, har liknande erfarenheter av märket. Aldrig mer en Peugeot för min del.

#9
2016-10-11 12:59

Ja tvärtemot ett visst nyrikt vulgärmärke så kan PSA designa sina bilar. Toyota skulle utnyttjat detta när man hade chansen, då PSA stod inför konkurs,, och helt enkelt köpt upp PSA. Då hade man fått en direktkanal in i EU och dessutom ett vettigt designteam.

Det som dessvärre saknas hos PSA är driftsäkerheten. Det är ett empiriskt faktum, vilket också bekräftas sv mitt företags senaste tillskott. Mycket problem och strul, men trevliga bilar.

MVH AL

#10
2016-10-11 18:11

Strunprat! En bil med problem är tyvärr normalt. PSA bästa verkliga kvalitet i Europa i dagens läge.

#11
2016-10-11 20:49

Ja verkligen;;;kvaliteten är acceptabel, bilarna är välisolerade och dieselmotorerna är trevliga. Lite skrammel och gnek från inredningen stör heller inte.

Men driftsäkerheten är fortfarande långt ifrån snittet, som jag ser det.

Eller menar Peugo att två lådbyten inom 2000 mil är ok? http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

Jag förväntar mig inget svar. Märkesivrare ( och personer som tar kritik mot en plåtburk personligt) brukar sällan bemöta konkreta ting. Det känns nog bättre att blunda för verkligheten - eller skylla på någon annan.

Garvar*

MVH AL

#12
2016-10-12 08:56

För min smak så har den nya en för kantig och skarp formgivning, men den kommer säkert gå hem i Sverige. Vettiga priser och snåla motorer.

Det är många som har kört länge med franskt utan problem. Min egen C3 Picasso har gått över 13 000 mil och fortfarande utan driftstörningar. Har bara behövt byta vanliga slitagedelar som glödlampor, torkarblad och bromsbelägg. Besiktigad ua varje gång.

Men när jag säger detta, och när andra lyfter sina goda erfarenheter av dessa bilar så kallas det alltid för "anektdoter" som ingen ska lyssna på. Samtidigt som de som avfärdar positiva erfarenheter själva lyfter fram sina anekdoter om problem.. "Lev som jag lär inte som jag lever".

Många gånger i detta forum har det länkats till empirisk evidens som visar PSA-bilarnas höga driftsäkerhet, höga kvalitet och låga reparationskostnader. Dessa undersökningar och statistik avfärdas alltid av anti-PSA lägret som ständigt visar en oförmåga att diskutera ämnet seriöst.

Faktum kvarstår, de flesta är nöjda med sina franska bilar som rullar problemfritt i många år. Ett fåtal högröstade kritiker med negativa anektdoter förändrar inte det.

#13
2016-10-12 10:37

Ja, skall man gå på uttalanden i detta forum, tycks det som att driftsäkerheten varierar rätt frekvent. Studerar man heltäckande data (inte data som speglar komplexiteten i produkten eller pris) ligger felnivån - generellt sett - högre än snittet. Och kollar man bilarnas genomsnittsålder och åldersfördelning så tenderar PSA att ligga sämre till. Ja faktum är, att räknar man på hur många PSA-fordon som försvinner iväg från marknaden, i relation till att det genomsnittliga miltalet ökar, så är den kvoten högre än snittet. Ja den är till och med högre än hos huvudhatobjektet Volkswagen, märkligt nog.

Men det är inget fel att gilla PSA. Jag måste säga att bilarna har många trevliga egenskaper. Men driftsäkerheten lämnar fortfarande stora frågetecken, både generellt sett som i enskilda fall. Så denna problematik behöver PSA se över. Inte minst om man vill nå ut till mer köpstarka grupper, såsom leasing- och företagssektorn.

Men denna Peugeot kanske fått driftsäkerheten förbättrad. Det kan bara framtiden utvisa.

MVH AL

#14
2016-10-12 13:38

Angående driftsäkerheten. De som har erfarenhet av sämre sådan har förmodligen en Pega från 2003-2007. Under denna period var försäljningsframgångarna stora men kvaliteten halkade efter. Gäller främst Peugeot 307 och 407 och 607. Bilar som kanske släpptes ut innan de var riktigt färdiga.

Men tittar man sedan på statistiken på nyare modeller så har driftsäkerheten förbättrats avsevärt. Volymmodeller som 208, 308 och 508 har väldigt god driftsäkerhet och få problem. Peugeot har lärt sig sin läxa och avsätter numera betydande del av utvecklingen i kommande modeller på driftsäkerhet. Redan år 2008 (?) var dåvarande Peugeot 308 ViB enda felfria bil i långtestet det året vilket är ett mycket bra betyg.

Men såklart, hade man någon 307 eller 407 som krånglade ofta och detta var ens första Peugeot så präglar det såklart hela upplevelsen av märket negativt, än idag, 10 år senare. Dessa bilar finns fortfarande i stor mängd ute på vägarna och till försäljning på begmarknaden vilket kommer att resultera i negativ statistik.

Samtidigt kommer nu 208/308/508 ut i större mängder på begmarknaden som också höjer betyget på driftsäkerhet.

Alla biltillverkare gör lyckade och mindre lyckade lanseringar av bilmodeller. Peugeot är inget undantag. Förhoppningsvis tar biltillverkarna lärdomar av alla erfarenheter, bra som mindre bra till utvecklingen av kommande modeller.

#15
2016-10-12 13:40

Sociala forum är till för att lyfta problem, de är alltid problemorienterade oavsett om det handlar om bilar, datorer, kameror eller något annat. De som vill diskutera problem har större benägenhet att söka sig till internetforum än de som inte har problem. Problembeskrivningar i internetforum är inte representativt för den stora massan. De allra flesta är nöjda med sina bilar och få har problem, det är verkligheten utanför internetforum. Jag går mot strömmen här, jag bryter det vedertagna problemfokuset genom att säga att min bil funkar, är problemfri och jag är nöjd.

#16
2016-10-12 13:44

Jag tror att nya generationen 3008 blir en storsäljare här, och för den som söker 4-hjulsdrift så väntar en laddhybrid runt hörnet. PSA presenterade sin el- och hybridstrategi i mars i våras, 2018 kommer de nya drivlinorna i produktionsmodeller. Förbränningsmotor på framhjulen och elmotor på bakhjulen har provats förr av Peugeot och det kommer en ny variant av detta koncept.

#17
2016-10-12 13:52

En bra iakttagelse Raphael! Sociala forum och internetundersökningar är inte representativa för populationen som helhet, utan kännetecknas av uppenbara skevheter. Detta finns det gott om forskning som stödjer, vilket bland annat SCB formulerar väldigt väl på sin hemsida.

Det är dörför som man måste tolka rapporter som producerats i nätmiljö med en stor nypa salt. De innehåller helt enkelt för stora brister, och präglas av skensamband ( som exempelvis http://www.reliabilityindex.com).

Det är just därför som jag förkastar dessa underlag. Och uppenbarligen är jag i gott sällskap, då både vårt största undersökningsorgan och den samlade forskarkåren gör precis samma bedömning.

Angånde denna Peugeot så är det svårt att avgöra hur den kommer att hålla ihop. Trendmässigt är PSAoftast sämre än medelbilen, men det är just trenden och inget annat. Vi får vänta och se hur det utvecklar sig.

Och nej, det betyder inte att jag avråder från köp. Det innebär bara att köparna bör känna till produktens egenskaper i så stor utsträckning som möjligt innan de fattar det avgörande beslutet.

MVH AL

#18
2016-10-12 13:59

Angående hybriden får vi hoppas att denn kommande versionen får lite mer kraft på bakhjulen. Annars blir det som med 508;an, en framhjulsdriven fyrhjulsdriven bil;)

https://m.youtube.com/watch?v=hDAsG_hzhlg

Det finns lösningar redan idag som fungerar mycket bättre. Hoppas PSA har studerat dessa så att den kommande bilen tvärtemot dagens version kan ta sig upp där framhjulsdriften inte räcker till.

MVH AL

#19
2016-10-12 17:18

Puggento - hoppas du har rätt för bilarna är i sig trevliga men detta att den nya generationen är mycket bättre än den förra är nåt som vi som hängt med länge har hört otaliga gånger speciellt avseende franska bilar. Så det är nästan lite kul att det upprepas gång på gång...

#20
2016-10-12 17:25

Ja det har alltid hetat så. Nu är det bättre ( inte lika bra som konkurrenterna). Saker är relativa.

Samma sak brukar man höra om Volvo, fast då att man med just en ny modell kan matcha de tyska prestigevagnarna.

MVH AL

#21
2016-10-12 21:06

Det finfina med internet är att man i stort sett kan hitta det resultat man vill. Här har t ex Audi Q5 uppenbara problem med framkomligheten. Fast det hör egentligen inte alls hemma i den här råden ...

https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU

#22
2016-10-13 11:13

Gårdagens resultat av 4964 mila service på en nästan 2,5 år gammal 207:
Servicekostnad 4413:- inklusive en extra rabatt på 450:- (det var stor service).

Avgassystemet reparerades kostnadsfritt (fästena var sönderrostade).
Fukt i strålkastare visade sig vara orsakad av lös gummikåpa. Trolig orsak att kåpan inte monterats korrekt vid glödlampsbyte, något som utfördes av samma märkesverkstad för ett år sedan!
Dörrgångjärn har börjat ge efter men byttes inte.

Fel som måste åtgärdas där verkstaden vill ha cirka 4000:- för material och jobb:
Samtliga inre bromsbelägg fram och bak måste bytas. De yttre beläggen är finfina, men de inre har 15-20% kvar. Trolig orsak till att beläggen slits ojämnt är dålig sidledsrörelse för bromsoket (läs rost).
Generator-remmen visar också torrsprickor.
Har kollat på vad reservdelarna kostar och de hamnar på runt 1200:- så arbetet blir därmed 2800:-. Ser man hur remmen till generatorn sitter så är jag inte förvånad att det åtgår en del arbetstid.

#23
2016-10-14 18:41

Nej, denna var inte snygg. Ser mer ut som nån Suzuki eller så.

Men, den ska ses i verkligheten först innan jag sågar utseendet totalt.

508 är snygg, men lite "hängrövad", i likhet med många andra bilar idag (särskilt MB). 308 är betydligt spänstigare i linjerna, definitivt en av de snyggaste bilarna idag.

#24
2016-10-14 20:44

Kul Hultarn! Även jag tycker PSA är duktiga designmässigt. Fast jag gillar Citroen bättre än Peugeot och allra bäst tycker jag DS är!

Smaken är som .... Och tur är väl det...

MVH AL

#25
2016-10-15 11:46

AL: Jodå, jag håller med dig om att Citroen har snyggare modeller. De har verkligen lyft sig, i takt med att t.ex. Toyota och Lexus blivit allt fulare. DS5:an är en riktig läckerbit (synd att den ha fel fjädring..)

Fast, nu tänkte jag mest på Peugeot då artikeln handlar om dem.

Smak o tycke kan egentligen inte diskuteras, vi har ju alla olika smak. :-)

#26
2016-10-15 11:57

Ser rätt bra ut tycker jag, men varför *måste* de knixa upp fönsterlinjen vid bakrutan?? Det hade blivit snyggare (i min bok) och givit bättre sikt ut med rak linje. Litet av en deal breaker för min del tyvärr.

#27
2016-10-15 21:49

hultarn 2016-10-15 11:46

Citroen C4 Cactus är fint design men fulast är strålkastare och nedre svart plastfront.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.