Bild
Nästa artikel
Opel Zafira är en biltyp som faller Vi Bilägares reporter Nils Svärd i smaken.

Opel Zafira – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Nils Svärd åkte till Tyskland för att bekanta sig med Opels uppdaterade flexbil Zafira.

Hej Nils, vart exakt i Tyskland befinner du dig?
– Jag är i trakterna av Rhendalen utanför Frankfurt för att lära känna Zafira facelift. Vädret bjuder på lätt sommarregn och omkring 20 grader.
 
Vad är nytt med bilen?
– Det handlar om en klassisk uppgradering där en gammal trotjänare lär sig nya tricks. Dagens Zafira kom 2011 och får nu en ansiktslyftning, signerad svenske designen Fredrik Backman, för att likna nya Astra. I fronten försvinner "valrosständerna" till förmån för snyggare LED-arrangemang.
– De viktigare nyheterna är LED-strålkastare samt en sjutums pekskärm som ger ny fräschör till inredningen. Den nya skärmen ersätter några av de fysiska knapparna och kommer med både Apple CarPlay och Android Auto.
 
Hur är den att köra?
– Jag gillar den här biltypen. Det är en intellektuellt stimulerande bilklass. Smart, genomtänkt och med fokus på andra än bara föraren. Det är en mysig upplevelse att köra Zafira. Speciellt med både panoramavindruta och glastak som ger ljus och luftig tillvaro i den rymliga och flexibla kupén.
 
Något negativt?
– Opel envisas med onödigt smala sportstolar. Dessutom skiner åldern igenom. Mer detaljer om dessa ålderskrämpor kommer jag gå in tidningen som kommer efter sommaren. Därtill är dragvikten onödigt låg. Avtagbart drag ingår i tvålitersdieseln på 170 hk/400 Nm, men den klarar bara 1550 kg. För 1,4 T är dragvikten blott 1300 kg. 
 

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Zafira facelift når svenska handlare i november. Priserna är följande: 1,4 Turbo 140 hk - 244 900 kr, 2,0 CDTI 170 hk Business - 300 900kr, 1,6 Turbo 150 hk (gasversion) - 274 900kr. Senare kommer även en mindre diesel på 1,6-liter. Personligen saknar jag fyrhjulsdrift till dieseln. Det hade varit pricken över i för denna allkonstnär. Dessutom en viktig imagehöjare för att få svenskar att våga välja en smart mpv istället för suv eller vanliga kombin.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira?

Kommentarer

#1
2016-07-05 14:36

trevlig bil men har svårt att se vad som är intellektuellt stimulerande med den. Blir man dum i huvudet om man kör något annat märke tro?

#2
2016-07-05 15:43

Intellektuellt stimulerande är gamla rariteter som Auburn, Ferrari 250 GTO, såna här vardagsbilar som i artikeln för transporter och pendling är knappast intellektuellt stimulerande.

#3
2016-07-05 16:15

"Intellektuellt stimulerande bilklass"?
Ger den så mycket huvudbry?

#4
2016-07-05 16:40

Jag kan hålla med reportern att biltypen är lite mer intellektuellt stimulerande än vanliga bilar, som reportern nämner så ligger fokus inte bara på den som håller i ratten utan även dom som åker med.

Som många vanliga bilar där mittplatsen bak i princip är oanvändbar, idioti!!!

#5
2016-07-08 21:52

Frågan om det intellektuella i bilar var orsaken till att jag började intressera mig för bilar och orsaken till att jag efter fyra års studier hösten 1986 konstaterade att Opel var världens - intellektuellt - bästa bil.

Dock som det med övertydlighet visat sig under åren, är intellektuella frågor något som människor vanligen inte förstår sig på, vad som är "intellektuellt" tycks man tro är något som var och en själv kan välja efter eget tycke och smak.

Vare sig Auburn eller GTO flödar över av intellektuell briljans, de är tvärt om relativt tråkiga.
Maybach är betydligt mer stimulerande och vill man ha en verklig utmaning i tankeverksamhet finns inget bättre studieexempel från tiden är Opel Regent 1928, en bil så tekniskt överlägsen alla andra att den blev förbjuden och utraderades från historien.
(Ett exempel är att den var världens första bil med säkert fungerande hydrauliska servobromsar, Dusenberg hade provat det redan i början av 20-talet men systemet läckte och havererade hela tiden därför att man inte hade tekniken att tillverka hållbara gummipackningar - de råkade bli klara lagom till Regent.)

Samma öde som sedan drabbade Tucker fast där lät man bilarna få finnas kvar, i Regents fall skickades agenter ut för att tvinga bilarnas ägare att sälja dem, varefter samtliga tillverkade exemplar förintades genom att de - under sträng övervakning - skars sönder i små bitar, krossades i hydrauliska pressar och slutligen smältes metallerna ner - och ritningarna och all teknisk information brändes.
En vad man i dag skulle kalla "pressrelease" med grundläggande information undgick upptäckt och det är genom den man i dag vet något alls om denna bil.

Där kan man tala om en intellektuell tankenöt.

Uttalandet om Regent kan förefalla väl uppblåst men faktum är att det är allt för blygsamt.

(Regent skulle i dagens pengar ha kostat 1 780 000…

Tysklands första raka 8-cylindriga bilmotor, den var nämligen ursprungligen från 1921 och satt i en Opel tävlingsbil.
Listan på dess tekniska detaljer är allt för lång...

Motor tillverkad i grafitjärn och vevhus i aluminiumlegeringen ”silumin”, en supermetall med en dragbrottstyrka på 2000 kg per kvadratcentimeter.
16 st. dubbla flygplanständstift, ventiler stående i oljebad, vattenpump och generator drivna av en rullkedja i stål som går i oljebad…
Servoassisterad 6 växlad växellåda med två backväxlar, 8 st. totalt, med förval av växel, man kunde välja växel i förväg och sedan genom att lätta på gasen växlade växellådan automatiskt till vald växel med hjälp av servo utan att man behövde röra kopplingen.
Växellådan tillverkades för Opel av Maybach och var den första av en helt ny typ Maybach sedan gav namnet ”Variorex” och bland annat är den växellåda man finner i den berömda Tigerstridsvagnen.

En av världens första bilar med bildäck av modern typ som då kallades ”Ballongdäck”, inbyggda hydrauliska servoassisterade... domkrafter, ett tryck på en knapp och hela bilen höjde sig upp från marken... på andra lyxbilar fick man veva för hand.
osv…)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.