Bild
Nästa artikel
Tommy Wahlström tror att nya Opel Insignia kan bli en tuff konkurrent för VW Passat och Ford Mondeo.
En massa Opel Insignior står uppradade, redo för att testas.

Opel Insignia – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström är ute och provkör igen. Den här gången rattas nya Opel Insignia i tyska Frankfurt.

Hallå Tommy! Hur mycket mycket är nytt på nya Insignia?
– Nästan allt faktiskt! Det är en helt ny plattform kallad Epsilon 2 som GM utvecklat. Några dieselmotorer har flyttats med men det är nästan allt.
 
Och hur verkar den?
– Jag tror Opel har fått fram en riktig höjdare! Ärligt talat har man väl fortfarande lite varumärket emot sig men bortsett från det tror jag den här bilen kan bli en tuff konkurrent för Passat och Mondeo.
 
Jaha, vad är starkaste kortet?
– Komfort skulle jag säga. Och pris! Grundmodellen som halvkombi kostar från 229 900 kr och det får du ju knappt en Golf för. Men mer kommer i tidningen!
 
Hela provkörningen av Opel Insignia läser du i Vi Bilägare nr 06/2017, i butik den 18 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
 

Kommentarer

#1
2017-03-29 12:25

Verkar vettig. Och när den kostar som en Golf så........finns ingen anledning att tveka.

#2
2017-03-29 12:34

Mycket bil för pengarna.

Andrahandsvärdet dock oklart i och med PSA:s övertagande, den sista riktiga Opeln så kanske ändå...

#3
2017-03-29 12:46

Låg ljudnivå i jämförelse med vissa andra mer högljudda Opelmodeller, flera olika nämner låg ljudnivå, även från England som har sämre vägar som något påminner om de Svenska.
En tysk provkörning la en hel del uppmärksamhet på ljudet och konstaterade att det är lågt och inte ökar med ökad hastighet, fortfarande bra i 200.
Bose systemet har aktivt motljud som släcker ut oljud, laminerade rutor, finns 6 dämpningsmattor i taket, viket inte noterats förut, hatthyllan har en stoppad panel på undersidan.

#4
2017-03-29 13:20

Tror bilen kommer att bli en flopp på marknaden. Ford Mondeo är ingen storsäljare och även VW Passat har tappat starkt i Europa. Marknadssegmentet för denna biltyp är minskande. De som vill ha en bil i den här klassen väljer ett premiummärke istället, eller en SUV. Personligen tycker jag Insignian är alldeles för låg, det var ett problem redan med den förra generationen.

#5
2017-03-29 13:42

Skitsnygg och helt rätt! Inväntar kombin för evaluering!

#6
2017-03-29 13:58

Håller med Shogun här. Opeln kan nog vara ett säkrare kort.

#7
2017-03-29 14:33

Raphael har en poäng när han tycker den är för låg, men det är ju något subjektivt som måste upplevas för att man ska veta om det är ett hinder för det egna bruket.
Men bilen är snygg och den kommer att hitta kunder och visst blir den ett starkt alternativ till Mondeo och Passat.
Jag har ju erfarenhet från Mondeo och jag kan hålla med om att det är bekvämare med en SUV, men som väl är vill inte alla ha en sådan.

#8
2017-03-29 15:01

Håller med Raphael om att biltypen är utdöende. Tror därför att Opel väldigt snart kommer ha en crossover färdig.
I övrigt är det lovande att bilen har bra komfort. Det är något som uppskattas.

MVH AL

#9
2017-03-29 15:22

Blev den lättare? Jag gillade inte att förra generationen var trång invändigt, stolarna var i sportigare laget, och bakluckan var tung och tjock.

#10
2017-03-29 15:57

Ska nog mer till för Opel att återuppstå i Sverige. Märket är nästan helt glömt. Själv minns jag inte dagen jag mötte en Opel jag skulle vilja ha .. Det var någon gång på Manta och Asconas tid.

#11
2017-03-29 16:02

Fin bil må jag säga men att Opels svaga varumärke och hur det nu blir i Peugeot kommer nog att avskräcka.
Vi som är äldre minns Simca/Chrysler/Talbot de var ju i grunden inga dåliga bilar och låg i framkant men att märket sköttes illa.

#12
2017-03-29 16:53

Ska provköras, om den är så tyst som skrivs i "många" motortidningar. Gillar tystnaden!

#13
2017-03-29 17:28

Har kört nyare Opel och tycker att de ger mycket mer bil för pengarna än ex VW.

#14
2017-03-29 18:33

Satt o "torrkörde" en Insignia turbo -17 idag och ja sätena är möjligen bäst i klassen, otroligt bra sittkomfort.
Men i mitt tycke väldigt amerikansk inuti. Bullig instrument panel och inbuktande bulliga dörrpaneler av stora sjok onämnbart grå simpel plast och på det en massa blaffig krom dekor, kom att tänka på billiga smycken sk Bijouterier.
Annars så en fint linjerad bil, klassisk coupe och väl tilltagen i skuffen och även där befriat ifrån underliga infall o lösningar, en lättpackad bil.

#15
2017-03-29 19:09

Opel har bra bilar, den erfarenheten har jag efter att ägt ett flertal. Faktiskt bekymmersfritt bilägande. Erfarenhet från Vectra, Insignia, Antara och Mokka. Insignian var en perfekt långfärdsvagn, visserligen lite trög att hantera i stan men det är en vanesak. Är den nya modellen lite kvickare i känslan så blir den definitivt ett starkt kort. Dags för en provkörning

#16
2017-03-29 20:04

Jag köpte en Insignia Country Tourer den 20 mars. Jag kan säga att et är en suverän bil med sitt flexichassi, bra svar i motorn, bekväma stolar som bara den, kan kännas lite trång då man inte får bra stöd för armbågen mot sidodörren. Stol med minne är grymt skönt och har aldrig haft det innan. Lite törstigare än exempelvis Vectra kombi. Men 4-hjulsdriften gör sitt. Bakluckan är en dröm, öppnar av sig självt så den upplevs inte som för tung, som någon skrev innan.
Jag köpte min på kampanj och tyckte jag fick ett rätt okej pris för en fullutrustad bil (om man bortser från CD-spelare och lastskyddsnät mellan stolsraderna). En liknande AUDI ligger drygt på 895.000 med samma utrustning eller likvärdig utrustning och motor, Volvo kom lite bättre med sina 600.000kr men under 400.000kr för min bil är okej.
Ljudnivån i kupén är dock för högt, men det fixar Bose-systemet till. Sjukt bra ljud i högtalarna och jag spelar högt. Har inte lyckats toppa volymen då det blir så högt.
Elektroniskt sett är den spännande, du behöver inte gasa eller bromsa.. Bara att styra, lyset är fantastiskt bra, det behövs inget extraljus för att se bra. Kurvfunktionen i lamporna följer med bra.
Panoramataket är underbart plus att man har taklucka. Tyvärr inte automatiskt infällbara sidospeglar, elektroniskt manuella är dom.
Just att OPEL har dåligt rykte är förstår jag, men är som bortblåst sedan Vectran kom tycker jag. Nu spelar man mer efter att 80-talsopel som kassa men som numer känns som ikoner.
Serviceintervall på 3000 mil är suveränt, aldrig en bil med 1500mils intervall igen. 70 liter kommer man ca 100 mil på. Men så är jag blyfotad med så man kan nog komma längre. Max på draget är 2000kg vilket också är skönt. Då kan man slippa ta vivaron varje gång man ska åka iväg.
Köp en insignia. du lär inte hitta en bil i den prisklassen med den utrustningen, om du köper en fullutrustad bil med allt lull-lull du kan få. Jag köpte inte premiumstolarna, även om jag var grymt sugen på det, skulle lätt vara värt 15.000kr till :) Men frun är med och bestämmer med....... Tydligen.....
Lycka till med ditt bilägande

#17
2017-03-29 23:55

Snygga linjer men den passar nog bäst i mörkare färg, svart eller mörkgrå, istället för den på bilderna ovan.

#18
2017-03-30 09:10

Djupt mörkblå eller djupt mörkgrön eller mörkt vinröd, i kombination med ljusa inredningen en elegant kontrast, finns en som kallas "kokosnöt brun" märklig mellanfärg, mest udda inredningsfärgen tillgänglig är mörkblått, finns också specialfälgar med extra silvervit nyans som lyser mer än vanligt.

#19
2017-03-30 09:35

Nya detaljer upptäckt i går är att i vare fall framdörrarna har de här små tätningslisterna som en del mer påkostade bilar har som sitter i skarven mellan dörren och framskärmen, för ljudisoleringen mot vägljud förmodligen, nyhet på Opel.

Annan oväntad detalj som inte står i den tekniska beskrivningen är att autobromsen inte bara detekterar gående som det står, utan klarar också cyklister som man kör ikapp på kurviga vägar och i mer eller mindre starkt motljus och då faktisk kan börja bromsa för dem också, det står inte ett ord om att den skall klara det.
Varningen kommer på ett avstånd av ca 50 meter, avståndet mellan två vita vägstolpar, hastighet ej möjlig att avgöra, men ser ut att vara omkring 70 i varje fall.

#20
2017-03-30 09:45

Riktigt snygg. Heja Opel! I slutändan handlar det nog om "bang for the buck". Får man två Oplar för en BMW så kommer nog en del att nappa. Även om storleken på bilen nog är mer USA-anpassad. Likt Ford Mondeo. Eller avsomnade Saab 9-5. 4,9 meter blir svårt att baxa in i parkeringsrutan...

#21
2017-03-30 09:54

Därför är parkeringssensorer fram och bak standard också på den enklaste modellen.

#22
2017-03-30 10:32

Hoppas att den innerutrymmerna är större än den förra. Den kändes verkligen trång.
Fast igentligen bryr jag mig inte. Det blir ingen Opel den här gången heller.
Andrahandsvärdet kommer väl vara Renault klass..

#23
2017-03-30 16:38

Tror jag inte. Du får mycket för pengarna. Och en bil som börjar på 229 000 kr i den storleksklassen kan väl knappast falla mer i värde än till exempel en BMW eller Mercedes i samma storlek? Fallhöjden är lägre så att säga. Och Opel är väl ändå snäppet över Renault kvalitetsmässigt?

#24
2017-03-31 18:12

Ny uppgift, 2.0 dieseln på 170 hk kommer senare i dubbelturbo på 210 hk, fyrhjulsdrift standard.

#25
2017-04-01 14:10

"2.0 dieseln på 170 hk kommer senare i dubbelturbo på 210 hk, fyrhjulsdrift standard."

Och med den 8-växlade automaten.

#26
2017-04-01 15:46

Jaha, jag har missat att den i Tyskland nu till att börja med endast finns med 6:an, läste bara på de svenska papperen att den kommer med 8.

#27
2017-04-05 10:06

Tippar på att detta gäller även för nya "Vectran" (Insomnia).

https://youtu.be/CJ756HncddI

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.