Bild
Nästa artikel

Opel Insignia GSi – rapport från provkörningen

Provkörning

Opel återupplivar namnet GSi och gör en sportversion av Insignia – men varför finns den bara med dieselmotor? Vi rapporterar från provkörningen av Opel Insignia GSi.

Vi Bilägare skickade Fredrik Diits Vikström till Frankrike och Marseille för att ta reda på om Opel Insignia GSi, som finns både som kombi och halvkombi, lever upp till marknadsföringens löfte om en ”familjesportbil”.

Vad skiljer GSi från vanliga Insignia, Fredrik?
– Mycket mindre än vad man kan tro, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:

– Opel har skruvat lite på chassit för att spetsa till köregenskaperna. Bilen har sänkts en centimeter. Hjulen är stora 20-tummare. Det finns lite ny design här och var. Sportstolar. Annars är det precis samma bil som vanliga Insignia.

Vad är det för motor då?
– En diesel! Den svenska importören har bestämt att Insignia GSi endast ska säljas med samma 210 hästars diesel som finns till vanliga Insignia. Det är en stark och trevlig motor men den är inte sportig för fem öre.

– Ännu märkligare blir det eftersom det finns en 260 hästars bensinmotor till vanliga Insignia. Men sportversionen får alltså nöja sig med en diesel…

Varför har man valt att göra så?
– Det är ganska svårt att förstå. Opel säger att de tror på dieselmotorn i den här bilklassen, trots alla frågetecken som omger dieseln i dessa dagar.

Hur är bilen att köra då?
– Det är verkligen inget fel på väghållningen. Den går fint. Men dieselmotorn i kombination med en ganska slö automatlåda tar liksom udden av upplevelsen, om man nu ska se modellen som en ”familjesportbil”, som det heter i marknadsföringen. Jag berättar mer i provkörningsrapporten i tidningen.

Och vad kostar den?
– 374 900 kr för halvkombin och 382 900 kr för kombin. Då är det fullsmetade bilar med fyrhjulsdrift, LED-strålkastare, ställbara dämpare och massor av annat. Det är mycket pengar för en bil som känns överraskande lik vanliga Insignia.

Läs hela provkörningen av Opel Insignia GSi i nummer 05/2018 av Vi Bilägare, som utkommer den 27 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia GSi?

Kommentarer

#1
2018-02-23 15:08

Snackade med en säljare på Hedins och han trodde/visste att 260-hästarsmotorn kommer bli kortlivad på svenska marknaden. Bonus/malus skulle troligen göra den i princip ointressant.

#2
2018-02-23 15:10

210 hk och diesel på den bilen kan väl inte vara helt fel och med det bottendraget som den motorn ger? Men för bortskämda motorjournalister så är det inte " fint nog" . Skall vara bensinmotor. Fnys, fnys!!

#3
2018-02-23 16:55

Bonus malus,ja där blir det svettigt för många.
Kanske väljer många fler en golf framför en v40,en gte mot en v90.
Malus blir malus för Volvo,smart?

#4
2018-02-23 19:21

Fin men kollar man på jobbets leasingavtal blir en billigare Opel dyrare än en Bmw i månadskostnad. Jag gissar att det är andrahandsvärdet som suger på Opel. Det är lika med Skoda.

#5
2018-02-23 19:50

exakt bonus/malus är inte roligt om man vill köra konventionellt

#6
2018-02-23 21:15

Det har inget med det att göra. bonus/malus drabbar BMW oxå.
Det är Opels dåliga andrahandsvärde som gör att den blir dyr.

#7
2018-02-23 23:18

BMW's kunder är kanske mer benägna att betala 5-6000 kr i skatt per år än Opels dock.

#8
2018-02-24 10:00

Octavia RS 245 är en riktig rolig familje kombi med riktigt krut i med ett riktigt chassi och man får in två barnvagnar.
Insignian känns som en tung osmidig koloss utan krut och inget mer att lasta i.

#9
2018-02-24 14:29

Troligen därför som gamla rallyföraren och förarinstruktören Kalle Grundel gillar Opel Insignia så mycket ;)

#10
2018-02-24 13:00

Har du provkört den mso1000, eftersom du till skillnad från VIB journalister tycker den är en tung osmidig koloss eller är det bara dina "fanatiska" Skoda ögon som säger sitt?

#12
2018-02-24 16:01

Jo Christer jag körde den med 20" däck och det var öron bedövande på grova motorvägen och till och med säljaren höll med om det olyckliga med 20tum och en grov motorväg utanför butiken.
Och fin och trevlig absolut men i stan och parkeringshuset är den stor som en koloss.

#13
2018-02-24 16:33

GSi har tidigare betytt mer än några spoilers, större fälgar och fullsmetad. Kommer förmodligen inte säljas mer än några enstaka i Sverige om ens det. GSi var tidigare på Astra/Kadett. GSE kanske hade varit bättre namn. Eller tänk VW Passat GTI? Låter ju heltokigt.

#14
2018-02-24 17:10

Och hur tror du din Oktavia 1.0 hade låtit på motorvägen med 20" däck? Men erkänn att det var mera kräm i 210hk än i din snålbensinare.

#15
2018-02-24 17:40

Christer jag vet inte men jag har 18" på 1,0an och kanske dom två tummen gör 3.5 db.
Jag har ingen aning men vansinne av leverantören att ha en sådan som demo.
Den skall stå som skyllt ex. Och det så säljaren också.
Men helt klart roligt att gasa och mycket att trycka på med.
Men trotts allt väljer jag 245 bensin hk när jag vill ha roligt om jag kan välja

#16
2018-02-24 18:46

"Då kan man ju undra vad är vitsen med att ha 18" fälgar på en Skoda Octavia med 1.0 motorn på 115 hk? Storhetsvansinne? eller finns det någon praktisk fördel där. Har ju samma dimension 18" på min XC60 190hk, Fan vad tyst din Octavia skulle vara med normala 16". Det måste ju proportionerligt var samma vansinne att utrusta din Octavia med 18" som Insignian med 20"
3,5db + 3,5db eller var du fick det ifrån.

#17
2018-02-24 19:03

Nja när vi körde den blev vi så förvånade så vi startade arbetsmiljöverkets db app och la telefonen på armstöd mellan sätena och körde tillbaks och då gjorde vi samma på octavian när vi for hem och därav db värdet.
Men skillnaden kunde en döv höra.
Låter otroligt men sånt.
Och 18 " på den lilla motorn.
Visst storhetsvansinne men snyggt och inte bullrig.
Men 1800 extra var det nog värt trots törstigare bil.

#18
2018-02-24 19:27

Frågan är om det hjälper med snygga fälgar. Grundmaterialet är ju trots allt bara en Skoda.

#19
2018-02-24 19:27

Frågan är om det hjälper med snygga fälgar. Grundmaterialet är ju trots allt bara en Skoda.

#20
2018-02-24 20:10

" Konstigt att på en Skoda är inte 18" bullrigt i förhållande till 16" men på en Insignia så är 20" väldigt bullrigt jämfört med en 18" tummare.
Måste nog hålla med dom som tycker att Skoda är Guds gåva till mänskligheten. Njaaa!?!

#21
2018-02-24 20:23

I sådana här sammanhang är det intressant med 0-100.
GSi diesel: 7,9 sek
GSi bensin: 7,5 sek
Octavia RS: 6,7 sek
Leon Cupra R: 4,9 sek

För samma peng som Opel så får man Cupran. Om jag var ute efter en rolig familjefraktare för den pengen vet jag vad jag hade valt.

#22
2018-02-24 20:33

Omkörningsprestanda är intressantare i så fall !

Å andra sidan har Insignia Country Tourer 2.0T 4x4 260hk som Opel säger 0-100km/h på 7.5s mäts upp till 6.9s i tysk press.

#23
2018-02-24 20:41

Highlander
Jag tvivlar på att Cupra (för övrigt 4wd) skulle ha problem med omkörningar.

#24
2018-02-24 20:48

christer_1
Skoda Octavia ÄR Guds gåva till mänskligheten.

Den botar spetälska efter bara en provkörning, väcker upp de döda genom sin blotta uppenbarelse och löser världssvälten då all fisk och vin man kan tänka sig ryms i dess bagageutrymme.

De otrogna som tillber guldkalvar i form av Opel Insignia skola med alla medel tillintegöras i Laurin och Klements namn, halleluja...

#25
2018-02-24 22:59

De går väl inte jämföra octavian med en grundkonstruktion som är över 20 år gammal med en nykonstruktion som insignian, Skodan är ju en gammal bil som tillverkaren lyckas hålla vid liv med lite uppdateringarna, Och rejält betalt lyckas återförsäljarna ta för dom också,

#26
2018-02-25 00:55

Skoda Octavia har inte någon grund konstruktion som är över 20 år gammal. Kom helt ny 2013 som är likadan som VW Golf 7 MQB. Höghållsfaststål som grund. Det är lättare, styvare och dyrare än vanligt stål. Har högre krocksäkethet också.

Fast nu gällde det Opel Insignia GSi och inte Škoda Octavia.

Manuell bensinare på 320 hk hade varit något att komma med i Opel Insignia GSi men men PSA.

#27
2018-02-25 13:16

Visst är insignian fin som dom flesta i samma klass och det handlar mer om tycke och smak.
Men att GSI inte tas in med ett alternativ med värsta motorn utan bara en medelmåttig diesel känns ändå smått konstigt.

#28
2018-02-25 20:34

Inte direkt medelmåttig. Dubbelturbo med 210hk/480Nm. Brett effektregister.

Skulle inte det räcka så kan man med annan mjukvara få ut 250hk/500Nm

#29
2018-02-25 23:11

Skiidoo1238 : Som sagt - tror 260-hästarsmotorn kommer försvinna helt från Sverige snart. Kanske lagom till sommaren och skatteomläggningen.

#30
2018-02-26 09:53

Hela grejen med denna bilen är inte i första hand prestanda, utan vägegenskaper, den kör inte ifrån någon annan "prestandabil" på raksträckorna, men när det börjar bli kurvigt, och när man måste bromsa... vilket innebär att den i princip lika gärna kunde ha motorn på 170 hk och manuell växellåda, det duger bra.

#31
2018-02-26 10:26

Niklas
Om det var val utifrån vägegenskaperna hade jag ändå valt Cupra. Och fått prestanda.

#32
2018-02-26 12:54

Självklart men ditt personliga val har ju inget att göra med dess faktiska vägegenskaper, Insignia kan ändå köra ifrån den i kurvor oavsett.
Det handlar inte om vilken bil man ska välja utan om enkla fakta, det här är vad denna är bra på, punkt. Sedan väljer den som vill.

MEN naturligtvis är detta i första hand en bil, inte en tävlingsmaskin, Det är bilen som är det starka kortet, om bilen inte har någon betydelse kan man lika gärna köpa en motorcykel, den kör lätt från vilken bil som helst på raksträckor, men tappar i kurvorna.

Fokus ligger alldeles för mycket på sport och prestanda här, det är bara en extra detalj som komplement, det är inte huvudnumret.

#33
2018-02-26 14:40

Niklas
Diskussionen var utifrån bilens prestanda kontra priset med tanke på att det i artikeln anges vara en familjesportbil. Något Opel marknadsför den som.
Att den skulle kunna dra ifrån Cupran på rakan eller i kurvorna är inte sant och blir mest skrattretande.
Sedan har säkert Insignia andra fördelar men ”sport” är den inte. Är man ute efter en familjesportbil finns det betydligt bättre alternativ till samma pris eller billigare.

#34
2018-02-26 15:24

Tror Seat Leon Cupra är den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring med performance pack. Ett tag var det Honda Civic Type R men den fick se sig slagen när Seat utvecklade en special version med performance pack som gör bilen ganska ful utvändigt i mina ögon. Nu kan inte dessa GTI bilar jämföras mot en komfort inriktad bil som Opel Insignia även om den är något hårdare i GSi utförande.

Personligen hade jag valt bort 20 tums fälgarna till 19 tum på Opel Insignia GSi som är en stor bil och bör jämföras med Audi A6 och inte VW Passat. Fast synd att 2.0T motorn försvinner för den gillar jag. Kanske blir för dyr i bonus malus systemet? Även om jag inte gillar bonus malus så är det ändå viktigt att man börjar någonstans och försöker få folk att köpa mindre motorer med lägre utsläpp och mindre bilar. Hur många behöver egentligen SUV?

#35
2018-03-14 19:24

Anledningen till att man inte tar in 260 hk bensin är att skatten från 1 juli blir skyhög pga dess förbrukning på 8,7. Den vanliga Insignian kommer knappast att säljas med de nya skattereglerna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.