Bild
Nästa artikel

Opel Grandland X – rapport från provkörningen

Provkörning

En högbyggd Opel utvecklad av fransmän – kan det vara något? Vi rapporterar från provkörningen av nya Opel Grandland X.

Vi Bilägares testförare Fredrik Diits Vikström åkte till Frankfurt för att köra Opels senaste nyhet.
 
Vad är det för bil, Fredrik?
– En ny crossover. Ytterligare en! Ungefär 4,5 meter lång. Byggd med fransk teknik, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 
– Den här modellen kommer helt enkelt som en följd av ett samarbete mellan General Motors och franska PSA. 2012 bestämde man sig för att ta fram ett knippe olika modeller som alla skulle bygga på samma grundteknik men säljas som Peugeot, Citroën och Opel. Av ekonomiska skäl så klart. PSA skulle dra det tyngsta lasset och stå för själva plattformen, motorerna och växellådorna. Ur detta kommer Peugeot 3008, som ju har funnits ganska länge vid det här laget, och nu är det alltså dags för Opels version.
 
Och vad är första intrycket?
– Det är väl att Grandland X ändå skiljer sig ganska mycket ifrån Peugeot 3008, trots att det är samma bil i grunden. Inte minst när det gäller interiören. Opel har valt en granska traditionell stil jämfört med designexcessen i 3008. Men det finns också tydliga skillnader i köregenskaperna. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad har du kört för motor?
– Trecylindrig bensin. 1,2 liter. 130 hästkrafter. Det låter kanske lite klent för en så här pass stor bil men det funkar riktigt bra. Det är ju ingen sportbilsmotor men den arbetar dämpat och känns pigg för det mesta.
 
– Sedan kan det väl vara värt att nämna att Grandland X är framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift valdes bort för att hålla ner vikten och bränsleförbrukningen. Det är i alla fall den officiella förklaringen.
 
Vad står det på prislappen då?
– Minst 209.900 kronor. Det är vad den billigaste varianten går på. Då handlar det om den trecylindriga bensinaren, sexväxlad manuell låda och den lägsta av tre utrustningsnivåer. Den svenska generalagenten tror dock att de allra flesta kommer att välja åtminstone mellannivån på utrustning, vilket plussar på 20.000 kronor, och automatlåda för ytterligare 15.000 kronor. Då är man uppe i 244.900 kronor.
 
Läs hela provkörningen av Opel Grandland X i Vi Bilägare nummer 14/2017 som utkommer i butik 10 oktober. Tidningen kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
 

Kommentarer

#1
2017-09-19 11:51

Jürgen Gietl, teknisk varumärkesexpert och verkställande direktör för BrandTrust säger om Opels senaste marknadsföringsstrategi, "Framtiden tillhör alla utom Opel." absolut riktigt, den senaste satsningen är ren idioti.

Men Peugeot kommer självklart att kunna sälja fler bilar som ovanstående.

#3
2017-09-19 12:15

O_o - är din mission uteslutande att ösa galla på allt och alla - utom möjligen just ditt eget bilmärke ? Blir minst sagt lite onyanserat.

#4
2017-09-19 12:20

N-iklas "Framtiden tillhör alla utom Opel."
Tyvärr har det väl varit så ganska länge.

#6
2017-09-19 13:05

PSA satsar på fyrhjulsdrift med elektrisk motor på bakaxeln istället för på konventionell mekanisk. Systemet lanseras nästa år i DS7 Crossback och sen kommer det till övriga PSA-modeller. Det är högst troligt att även Grandland får systemet. Det blir en hybridlösning på sammantaget 300 hk (bensin plus elmotor). Flera tillverkare jobbar med liknande system, bl a Volvo och BMW. Och Tesla har ju fyrhjulsdrivning med en kraftigare motor fram och så en motor för bakhjulen med halva styrkan. Detta kommer mer och mer.

#7
2017-09-19 14:31

Tittade på Peugeot 3008 när jag hämtade min 308. Den verkar mycket fin. Jag skulle mycket väl tänka mig en sådan.

#8
2017-09-19 14:52

Högst troligt, nej det är redan officiellt, meddelades i Frankfurt.

#9
2017-09-19 15:09

Ser man detta som en 3008 där man åtgärdat en del av de fel och brister den har, så får man en realistisk bild av vad det handlar om.

#10
2017-09-19 18:20

Huruvida 3008 har fel och brister det finns det olika uppfattningar om. Peugeot och Opel har helt enkelt olika stilar och det handlar om tycke och smak. Det finns de som avskyr inredningen i 3008, men det finns också de som tycker att inredningen i Grandland är tyskt tråkig och konservativ. Så ska det också vara, det är PSAs affärsidé - sälja Opel till de som uppskattar den konservativa tyska stilen. Opel ska kännas och upplevas tyskt, medan PSAs franska märken ska kännas och upplevas franska.

Själv tillhör jag dem som uppskattar premiumkänslan och innovationerna i 3008 - den lilla ratten, den digitala i-cockpit med instrumenten närmare rutan, de sköna och snygga stolarna, den rena designen med mjuka plastytor kombinerade med textil som löper över hela frampanelen och fortsätter till dörrarna. Känns ombonat och nytt. Thomas på Autogefühl har hyllat interiören och stolarna, Car WoW sa om 3008 att den hade en interiör som var mer premium än premium och överlägsen konkurrenterna. Men det är en interiör som man antingen älskar eller hatar, för den är så specielll. PSAs idé med Opel är att den ska säljas till mer teaditionella och konservativa köpare som inte gillar den franska innovativa stilen.

#11
2017-09-19 19:00

Redan den 26 januari 2017 en helt ny Opel Grandland X med 1.4T 110 kW och 1.6T 147 kW är Opel motor: http://www.in4ride.net/?p=14230
Just nu blev inte Opel motor utan istället 1.2 från PSA :-(

#12
2017-09-19 19:03

Den här bilen tycker jag är snyggare än 3008, inte beroende på insidan, utan på utsidan. På 3008 tycker jag att Peugeot har lagt in veck i karossen för att få den att se större ut än vad den egentligen är, och det blir ett "bulkigt" utseende. Grandland är mer elegant, i mina ögon. Åtminstone på bilderna, och det ska bli kul att se den i verkligheten!

#13
2017-09-19 19:13

PSAs 1,2 motor har blivit utsedd till årets motor tre år i rad (2015, 2016 och 2017), så det är ingen dålig motor. Jag tror absolut det finns en anledning till att PSAs motorer vinner priser medan Opels inte gör det. Sen har ju PSA även en 1.6 motor på 165 hk, och den största dieseln har 180 hk. Fransmännen kan detta med motorer, så att Opel nu använder PSAs senaste motorer är en fördel.

#14
2017-09-19 19:16

Hrandland har ett mjukare men också tråkigare utseende än 3008. Peugeot har riktat in sig på en design som syns och gör avtryck i trafiken, det har uppenbarligen gått hem hos kunderna. Vi får väl se hur det går för Grandland men jag tror den kommer sälja sämre än 3008 på de flesta marknader, även Sverige, förutom i Tyskland.

#15
2017-09-19 19:21

Lite OT men ändå. VW.s 1,4 Twincharger(jajamensan...kamkedjemotorn) vann klassen 1-1,4 liter 9 år i rad.
Så bara för att man vinner behöver inte det betyda att allt är 100% ;-)

#16
2017-09-19 20:10

Samma sak gällande BMWs 1.6 THP, kanske inte riktigt lika kass som TSI-motorerna men samma tendenser har den ju. 1.6 THP med över 200 hästar har varit bättre kanske tack vare att den fick Peugeot Sport lov att utveckla. Dom med mindre än 200 är 100% BMW och PSA fick inte göra några som helst modifikationer utan alla nya delar kommer även dom från BMW. Är dock inte helt säker på den nyaste 165 hästars versionen ifall den äntligen fått hjälp av fiffigare motor-ingenjörer från PSA? Konstiga överenskommelser mellan biltillverkare ibland...

#17
2017-09-19 20:23

Opel historia många år och nu har helt anonym som bygger nästan alla delar PSA som monterar till Opel.
Opel gammal kärlek är slut. Nya Opel liv med PSA. GM tycker räcker en namnet Chevrolet som säljer bra i USA än Opel och klarar ekonomi. Chevrolet är förstås kusin till Opel.

#18
2017-09-19 20:24

Skall bli spännande att se vad denna bil drar i verkligheten under vanliga förhållanden. Den väger inte så mycket, men höjden på bilen kommer att dra upp förbrukningen.

#19
2017-09-19 23:16

https://youtu.be/Db4BPRVXFmI
Titta på vindrutan tid 0:17 stod stilla rakt upp på mitten på Opel Crossland X lika som Grandland X är lika precis samma som exempel Peugeot 308 är alla franskbil hinder när bilen stod still rinner ner, se inlägg #330 och #337: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/peugeo... och se inlägg #350: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/peugeo... ;-(
Opel Mokka svårt hitta regn väder på youtube men lika som Chevrolet Trax och tid 2:04 - 2:05 och 4:40: https://youtu.be/qOoMTZsv4_0 där är bättre.
Franska är inte samma som exempel Opel Mokka, Seat, Skoda, VW, Volvo några märken har mer bättre torkare tål långa mer till vänster än mitten.

#20
2017-09-20 00:00

Gällande fel och brister på 3008.

Av Jan-Erik Berggren
jan-erik.berggren@expressen.se

"Opel bygger bättre version av Peugeot 3008"

"Delade plattformar slutar ofta i bleka kopior.
Men Opel har lyckats förfina och förbättra Peugeot 3008.

Peugeot 3008 utsågs i mars i år till Car of The Year i Europa. Min röst föll inte på bilen som jag tycker främst har klara brister i innerutrymmen, körposition och instrumentering."

"Den allra största skillnaden finns ändå på insidan. Opel har monterat sina egna stolar och instrumentpanelen från Insignia och Astra. Jag tycker att det är en stor förbättring. Inte minst i baksätet där det nu finns gott om plats. Opel har också lyckats höja kvalitetskänslan i inredningen."

#21
2017-09-20 11:11

Ja, som Raphael påpekat så är det olika tycke och smak. Den ena bilen är mer slätstruken på ett typiskt tyskt sätt, den andra lite mer fantasifull på ett mer franskt sätt. Båda säljer, och den ena är inte mer rätt eller fel än den andra. Att Berggren inte gillar den ena betyder ju inte att alla tycker likadant.

#22
2017-09-20 12:45

Nja Grandland är inte speciellt typiskt Opel, den som inte har någon speciell känsla för Opel märker säkert ingen skillnad men detta är inte Opel på vare sig utsidan eller insidan, detaljerna är helt olika och betydligt sämre, slappare och menlöst utformade, det ser ut som en dålig kopia tillverkad av en inte speciellt skicklig förfalskare.

Och det kommer ju rätt nära sanningen.

Så tycke och smak är det väl mindre än bra eller dåligt utfört arbete.

#23
2017-09-20 13:46

N-iklas: så du gillar inte stolarna, instrumentering, med mera som kommer från Opel? Är de dåligt utförda menar du? Känns som om du har en egen hata-allt-som-har-med-PSA-att-göra-agenda, oavsett resultat. Vi får väl hoppas att andra tycker annorlunda, och att de som kör den tycker om det de ser och känner, och att den kommer sälja bra.
What car skriver: "
The Vauxhall Grandland X offers the same blend of comfort and practicality as the Peugeot 3008 on which it’s based, but it doesn’t feel as special inside." Vidare > Front: There’s plenty of head and leg room to accommodate taller adults. Rear: Leg room is reasonable, but it’s not as good as the Seat Ateca or VW Tiguan" Framsäten: The driver’s seat is supportive. On either side of you, large armrests add welcome support. Det är ungefär samma omdömen om Grandland och 3008.

#24
2017-09-20 13:35

Man behöver inte gå speciellt långt, då ViB hade delvis samma kritik mot 3008, så Berggren är knappast ensam.

Från ViB om 3008: "Vi föll varken för komforten i stolarna fram eller för sittpositionen i baksätet".

Så hamnade den också efter Mokka X i testet.

#25
2017-09-20 13:59

Highlander: det handlar ju om smak o tycke, så här skriver allatjänstebilar.se om 3008 efter 2 dagars körning: Stolarna tillhör marknadens mest bekväma, med ett flertal inställningsmöjligheter som gör det lätt att hitta en riktigt skön körställning.

#26
2017-09-20 14:49

Återigen en miss av Opel. Tidigare samarbete med Renault och deras buss och lätta lastbilar har inte rosat marknaden. Dålig värme,klen isolering mot vägbuller och många verkstadsbesök enligt taxiägare jag pratat med. Drivlinorna har heller inte hållit måttet.
Nu gör man samma fadäs med Crossland. Man väljer bort kvalitetsdrivlinor från Russelsheim, där Saabs tekniker tillsammans med Opel tagit fram ett antal bensinturbomotorer som dessutom inte har några kända problem. Sak samma med växellådorna som även de verkar vara bätttre än genomsnittet. Enda fördelen med PSA skulle väl då kanske vara deras dieselmotorer, Det är för mig obegripligt att man väljer drivlina från PSA när man själv har så pass bra motorer o växellådor

#27
2017-09-20 15:05

Gunnar: det är väl ekonomerna som styr igen.Man tar den billigaste drivlinan, kan man spara 500 kr per bil så blir det fina svarta siffror. Annars har väl inte PSA haft några problem med bensinmotorerna, förutom BMW-motorn då.

#28
2017-09-20 15:15

Dom bästa sätena i 3008 är även dom AGR-godkända (såsom ett flertal av Opels förut): https://www.agr-ev.de/files/en/en_peugeot.pdf
Motorjournalister skriver nästan enbart om tycke och smak, något exakt och verkligt får man sällan ut från deras skrivelser. Kör själva så inser ni också hur olika världen ser ut på riktigt.

#29
2017-09-20 15:27

Det kan som sagt SE UT som det kom från Opel med instrumenten, men även om själva panelens form är Opel, dock en slappare, mindre detaljarbetad variant, så är instrumenten inte Opel, de är gjorda så att de ska härma Opels utseende i stora drag men det är PSA teknik och grundläggande utformning bakom ytan - och billigare teknik än Opels egna instrument för att spara pengar.

Sedan med den marknadsföring Opel kör med senaste veckorna som är sämre än allt annat man någonsin gjort... där utplåning och "vi har ingen aning om vad för bludder vi snackar om" är temat, så är väl Opel namnet inget som är en fördel i försäljningen.

Om den haft namnet KIA eller Skoda behöver man knappast gissa hur bra den hade sålt.

#30
2017-09-20 21:16

Bensinmotorerna till även denna kommer med partikelfilter from nu i Oktober? http://www.corning.com/worldwide/en/about-us/news-events/news-releases/2...

#31
2017-09-21 15:06

GF, använder du Google Translate? Du skriver i det närmaste obegripligt.

#32
2017-09-21 15:40

Opel tappar sin själ, och det är vad GM vill helst av allt. Det började med bussar o lätta lastbilar. Enligt Taxiägare är Renault, Nissan o Opelbussarna/lätta lastbilarna de sämsta på marknaden. Dålig ljudisolering och dålig värme problem med drivlinor elektronik mm. Jag är rädd att det blir samma med personbilarna. För min egen del är min senaste Opel min sista trots att den har varit den bästa o tillförlitligaste bil jag haft. Det blir nog BMW eller Mercedes, för jag gillar inte den modellhysteri som kännetecknat Opel de senaste åren och så tillkommer detta med PSA

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.